Sv: Dagis ångest
För att se en individ utvecklas och utvecklas själv. Inte för att bli hemmafru.
Jag ser förskolan som stimulans och utveckling, inte som ett straff.
Jag förstår faktiskt inte varför du alltid är så avigt inställd till förskola, heltidsarbete och behov av ensamtid för föräldrar.
Jag har jobbat nästan hela mitt liv som pedagog på förskola, Jag är en av dom som slagit knut på mej själv för att era UNDERBARA barn ska få en bra vistelse på dagarna.
Och jag tycker att det är så synd att föräldrar väljer bort samvaro med de viktigaste man har?
De 2 dagis Jag har haft förmånen att jobba på har varit underbara! Jag vet bara att 1 barn inte trivts hos oss, det är en tjej som nu är 33 år, och kan berätta hur jobbigt det var att komma först, och gå sist ALLA dagar.
(jag kan skryta med att jag har kontakt med väldigt många av "mina barn")
Att barnen inte utvecklas om dom inte går på förskola är strunt! På den skola jag jobbar nu kommer flera varje år till förskoleklass utan att ha haft en endaste förskoletimme. Och dom barnen är minst lika sociala och duktiga som barn med massor av pedagogik.
Jag har inget emot att föräldrar har "egentid" Men jag har emot att dom är på förskola i "onödan", eftersom det tar en massa tid från dom barn som verkligen behöver vara där. Personalstyrkan är i de flesta fall tajt utan att barn som inte behöver, är där.
Heltidsarbete är helt okey! men om föräldrarna har 8 timmars arbetsdagar med en timmas lunch till vila och återhämtning, så har barnen ofta 9-10 timmars "arbetsdag" UTAN chans till återhämtning och lugn under dagen.
Att vara på förskola är ett JOBB för barnen, och att tro att dom bara leker och har kul, samtidigt som dom lär sig en massa är bara halva sanningen.
Förskolan är BRA för barnen, men inte i tid och otid... Barnens barndom är så kort, man har bara ett par år på sig att njuta helhjärtat medans man har chans att forma barnen.
För egen del var jag hemma 2.5 år, och jobbade sedan halvtid för att få max antal timmar med min son varje dag! Farmor var barnvakt, och jag har aldrig sett att Filips barndom skulle vara sämre för att jag valde bort dagis.
Jag valde att se hans utveckling på nära håll, med mina värderingar i ryggsäcken.
Jag har under så många år sett förskolan förändras, pedagogerna får mer och mer att göra på sidan om barnen, Föräldrarna har skyhöga krav, Och ska väl med rätta ha det, Vi har ju hand om det dyrbaraste föräldrarna har, men många gånger blir kraven orimliga.
Jag kommer fortsätta vidhålla att förskola är bra, men att de viktigaste i ett barns liv är FÖRÄLDRARNA! det blir bra barn av de barn som inte gått 40 timmar/vecka på förskola också!
Föräldrarna tror ofta att dom inte klarar upp att vara pedagogiska, men dom är dom bästa pedagogerna!
Givetvis är det jobbigt att lämna sitt barn första gångerna, Men pedagogerna är proffs på att avleda och göra dagen till det bästa.
Bara 1 gång har jag varit med om att en inskolning gått på tok, de var en 3 åring som skulle börja i samma veva som hon fick ett syskon. Till på köpet såg barnet sitt hem, och såg sina föräldrar flera gånger under dagen.
Där beslöt vi i samråd med föräldrarna att avbryta, och återuppta omsorgen lite senare.
* Jenny *