Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Skrivit meddelande men inget svar än fast han har sett vad betyder det 😞
Skrev att jag druckit
Kanske för att han inte orkar svara just nu. Jag vet att du tror att han inte märker när du dricker men som så många andra sagt så stämmer det verkligen inte. Åh, alla gångerna min man kom hem full och tyckte han var diskret och trodde att jag inte fattade, trots att jag visste sekunden jag såg honom. Man orkar inte konfrontera varje gång, varje dag. Och man orkar inte alltid lyssna och vara förstående, inte ens när alkoholisten är uppriktig och behöver stöd. Som anhörig och medberoende är man helt slut, helt dränerad. Återfall känns som en käftsmäll, som en knytnäve rakt i magen, och det kan ta lite tid att orka resa sig och finnas där för alkoholisten igen.

Det är därför det är så otroligt viktigt att man, som missbrukare som försöker bli fri, söker hjälp på fler ställen än hos en eller två av sina nära och kära. En person orkar helt enkelt inte bära den bördan ensam.

Just nu förlitar du dig på en person som du, så snart du druckit, planerar att puckla på om han märker något. Det är orättvist mot honom att han ska stå ensam med ansvar gentemot någon som vill misshandla honom för att få dricka. Han kan såklart välja att stanna hos dig ändå (det är hans val och hans ansvar!) men jag tycker du ska vara varsam mot honom och ta hjälp utifrån så att han slipper bära bördan ensam. Precis som att du själv ska slippa bära bördan ensam.

Det är okej att ha ett återfall. Det är femtio steg bakåt i processen och om du inte nu på en gång säger ”stopp, nej, det här var INTE det jag ville!” och slutar så kommer du snart vara tillbaka på ruta ett. Då kommer allt kämpande ha varit förgäves. Men om du accepterar att du är alkoholist, har ett återfall och måste sluta BUMS så kan du med lite tur vända ganska snabbt och vara tillbaka där du var för ett par veckor sedan.

Du kan välja att fortsätta din resa mot nykterhet, karamellen. Du kan välja bort missbruket, rikta blicken framåt och börja traska mot ett bättre liv. Snälla, gör det. Vi bryr oss om dig. Vi lyssnar.

Senast ändrad:
Fick till svar att det var dumt (ja hallå ingen nyhet) och att jag kommer må dåligt imorgon då jag behöver vars mitt bästa jag.
Sen har han någon idé han ska ta upp med mig. Ingen aning om vad.
Och nu pratar vi bara om andra saker. Precis som att jag redan hade druckit att det var glömt

Återigen, han skyddar sig själv. Både fysiskt och psykiskt.

Fick till svar att det var dumt (ja hallå ingen nyhet) och att jag kommer må dåligt imorgon då jag behöver vars mitt bästa jag.
Och nu pratar vi bara om andra saker. Precis som att jag redan hade druckit att det var glömt
Han mår troligen skitdåligt och har ingen aning om vad han ska göra för att hjälpa dig.

Jag antar att ett stort skäl till att du drack nu kanske var att du egentligen absolut inte fick pga. måste vara fullt fungerande imorgon...?

Vad hade du velat att han skulle svara dig när du berättade att du druckit? Vad hade du behövt höra?

Är jag en alkoholist?
1698167674767.webp

Jag vet inte. Men vi pratade lite mer efter jag postade detta. Han ville följa med mig till vårdcentralen eller om jag byter om de inte kan hjälpa mig

Det är bra att han vill hjälpa dig till hjälp men hur känner du och vad vill du?

Det här är kanske svårt att fundera över ikväll men du läser kanske tråden igen sedan så jag ställer ändå frågan; Om du leker med tanken att vardag, jobb, stallet, andra förpliktelser och människors åsikter inte existerar - vad hade du helst velat göra åt din situation? Vad hade varit vägen framåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 995
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar