För att inte tala om hur mycket det märks till slut. Det verkar vara väldigt viktigt för Karamellen att alkoholismen inte syns utanpå, både känslomässigt och för att det skulle påverka arbetslivet väldigt negativt (ingen anlitar en uppenbar alkoholist).
Kroppen blir visuellt sliten och åldras mycket fortare än normalt. Håret blir sprött, tänderna blir missfärgade och emaljen skadad av vinet så man får synbart dåliga tänder. Många får rosacea. Levern får svårare att hantera alkoholen så kroppen får den där väldigt speciella och påtagliga lukten av gammal alkohol även när man inte druckit. Lukten kommer ur porerna och är som en blinkande neonskylt över skallen: ”hej, jag är missbrukare”.
För att inte tala om allt som märks runtomkring. Hjärnan tar stryk så man blir märkbart långsammare i skallen, man klarar inte längre av att ta hand om sig själv och sitt liv. Sakta men säkert, eller jättefort om man har otur, förfaller allt – man förlorar sitt jobb, sina relationer, kanske sitt hem när pengarna är slut för att räkningarna fått stå undan för alkoholen. Tro mig, även den mest skötsamma personen står där och väljer till slut vinet/spriten/ölen över elräkningen. Missbrukarpersonligheten får fritt spelrum när ingenting finns kvar som tvingar en att upprätthålla fasaden, och den personligheten klarar inte av att fokusera på någonting annat än när man ska få sitt nästa glas (men det vet du ju redan, karamellen). Den tar över mer och mer tills det är svårt att vara någonting annat än den där pinsamma, tonåriga, rebelliska, högljudda och (i karamellens fall) elaka personen, även i nyktert tillstånd.
Det är en jäkligt deppig bild. Och den ligger inte speciellt många år fram i tiden om karamellen fortsätter dricka en flaska vin om dagen. Jag ger det fem år tills jobben försvunnit och livet börjar krackelera på allvar, åtta tills det har gått helt åt helskotta. Jag har tyvärr sett det gå ännu snabbare i min direkta närhet