Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Vad modigt att vara så öppen ❤️
Och vilken enorm igenkänning! Hade nästan kunnat varit jag som skrev detta, minus barn och jobb som offentlig person. Men förutom det väldigt mycket samma som jag tänker och hanterat motgångar mm med rött vin. Och intressant att det blev mer ångest av att sluta. Upplever samma och trodde att det skulle bli bättre med tiden. Men det är väl det som jag börjar inse väldigt sakta men mer och mer att det handlar verkligen inte om att inte dricka utan det handlar om så mycket annat och jag har bara börjat skrapa på ytan
Hon är även med i en beroendepodden med nemo heden. Har inte lyssnat på avsnittet än.

Tänkte på en grej bara. Eller tankarna snurrar på högvarv igen.
På detta med tecken.
Tecken på ett osunt beteende. Något jag inte riktigt sett (velat se innan).
Tex detta med hur ofta det gett mig sån glädje och framför allt ork att ta mig fram. Och jag har inte ens behövt dricka för att känna så utan bara av vetskapen att få dricka har gett mig sån boost att allt känns lättare.
Tex bara att veta att helt nya flaskor ligger i väskan nyinköpta och bara väntar på att få öppnas ❤️
Jag tror inte folk generellt känner riktigt så starkt? Om man inte har alkoholproblem vill säga då.

På detta med tecken.
Tex detta med hur ofta det gett mig sån glädje och framför allt ork att ta mig fram. Och jag har inte ens behövt dricka för att känna så utan bara av vetskapen att få dricka har gett mig sån boost att allt känns lättare.
Tex bara att veta att helt nya flaskor ligger i väskan nyinköpta och bara väntar på att få öppnas ❤️
Jag tror inte folk generellt känner riktigt så starkt? Om man inte har alkoholproblem vill säga då.
Kan ju bara tala för mig själv, men trots att jag har alkohol hemma och möjligheten att dricka nästan när jag vill så känner jag aldrig någon dragning till flaskorna. Tänker inte på dom heller. Den ena har legat orörd i över ett år. För mig är det bara en grej som står i skafferiet, ungefär som florsocker 😅

På detta med tecken.
Nej, det är inte normalt. Jag har haft sådana känslor runt allehanda missbruk också. Allt blir lättare, för snart FÅR man ju!

Kan ju bara tala för mig själv, men trots att jag har alkohol hemma och möjligheten att dricka nästan när jag vill så känner jag aldrig någon dragning till flaskorna. Tänker inte på dom heller. Den ena har legat orörd i över ett år. För mig är det bara en grej som står i skafferiet, ungefär som florsocker 😅
Samma här!

Har egentligen aldrig känt någon dragning till alkohol och tål alkohol dåligt.
Dricker (väldigt lite) vin nån gång ibland men kan verkligen inte säga att jag någonsin längtat efter alkohol eller känt "nu behöver jag verkligen en drink".

Förstår ändå att folk är olika och framförallt att hjärnan och kroppen reagerar olika på stimulans från alkohol. Vissa har gener som gör att de upplever alkohol mer positivt än genomsnittet.

På detta med tecken.
Nu när vi flyttade hittade vi en hel del olika typer av alkohol som vi köpt för en massa år sedan och inte tänkt på att vi haft/inte druckit av.
Så upplever jag är rätt vanligt i mina kretsar, även bland oss som inte är nykterister etc. Jag köper inte så mkt alkohol iom att jag dricker väldigt sällan och inte så mkt. Men visst har jag fått feeling och köpt ibland eller fått i present. Men jag tänker inte att jag blir lyckligare av att ha det i skåpen. Jag blir lyckligare av en glass eller typ en tröja, ögonskugga etc.

På detta med tecken.
Nej nån boost att ha alkohol hemma kan jag inte känna. Vi har både vin sprìt och öl hemma men det har stått länge... Inget som vi tänker på finns hemma eller så heller.

På detta med tecken.
Jag har druckit något alkoholaktigt en gång i år, i våras. Då tog jag en av flaskorna jag köpte 2022. Dels har jag säkerhetstjänst och dels bor jag själv på gård med djur så det är helt enkelt inte värt det om något skulle hända och jag behöver använda bilen.
Däremot känner jag igen känslan till viss del fast gentemot godis/chips.

På detta med tecken.
Jag drack mer när jag var yngre, nu nästan inget alls. Någon gång då och då köper jag en flaska vin, och då räcker den i 3-4 dagar numera... Men oftast blir det alltså inget alls. Jag har så låg motivation att dricka att jag inte ens orkar krångla mig in till centrum, hitta parkering, osv....

På detta med tecken.
Jag festade rätt mycket när jag var yngre och levde sedan med en person som nog, med facit i hand, hade ett beroende. Jag kom till en punkt där jag började känna att jag närmade mig kanske inte ett beroende men åtminstone en farlig vana. Slutade nästan helt med alkohol då och nu dricker jag bara någon gång om året, typ på fest eller restaurang. Men det hade jag förstås inte kunnat om jag redan hade hamnat i ett beroende. Väljer dock oftast bort det även i sådana sammanhang eftersom jag hellre blir bekväm och tar bilen. 😅 Sådant som jag har hemma är sådant jag fått i present och det slutar det oftast med att jag ger bort. Så nej, känner absolut ingen tillfredsställelse i att ha alkohol hemma - det blir bara "gammalt".

På detta med tecken.

Ett svar som är lite kontrast mot de andras då jag verkligen tycker om vin, dvs gillar smaken och dricker för att det är gott:
Jag kan absolut längta efter ett glas vin på fredag kväll när jag tänker på det, precis som jag kan längta efter chips eller lakrits. Men jag går inte runt och tänker på de flaskor som ligger hemma, jag har inte tankar på att dricka dem så fort jag går förbi dem, känner inte den känslomässiga "förväntan" du beskriver i ditt inlägg utan mer att det kommer att bli gott när tillfället ges, oavsett om det är på fredag, nästa månad eller om ett halvår. Mår jag dåligt psykiskt eller fysiskt blir jag helt osugen på alkohol och dricker aldrig då.

På detta med tecken.
Nej, så starkt känner man inte om man inte har beroendeproblem. Däremot är det nog vanligt att ha sådana problem när det kommer till andra saker – jag har själv känt så inför godis och chips, och behövt kämpa mot det beroendet.

Jag sällar mig till gruppen som inte mår bättre av att ha alkohol hemma. Glömmer bort den, dricker nästan aldrig. Kan tycka det är gott med en torr cider eller ett glas vin men det är inget jag längtar efter, utan kan tacka ja till om det bjuds eller det står hemma – men ofta är jag inte sugen, och då kan jag lika gärna tacka nej. Jag kan ärligt säga att jag är inne på systemet kanske vart tredje år. Jag tänker typ aldrig på att dricka alkohol.

Numera KAN vi dock faktiskt ha alkohol hemma, utan att den dricks upp. Innan gick det inte, min make drack upp det i smyg. Att jag har två burkar cider i kylskåpet som stått där i tre veckor nu och att det står en flaska vin på en hylla i köket som vi fick i present i början av sommaren är HELT underbart – men inte för att jag är glad att jag har dem, utan glad att min man är så fri från beroendet nu att de får stå kvar. De blir som en symbol för att han vunnit kampen.

Ett svar som är lite kontrast mot de andras då jag verkligen tycker om vin, dvs gillar smaken och dricker för att det är gott:
Jag gillar verkligen Rödvin.
Massor.
Och ändå så dricker jag bara något glas av det då och då. Typ en eller två gånger i månaden.
Trots att det alltid finns tillgängligt.

Jag tror faktiskt att jag inte har några alkoholproblem alls.

Jag kan absolut längta efter ett glas vin på fredag kväll när jag tänker på det, precis som jag kan längta efter chips eller lakrits. Men jag går inte runt och tänker på de flaskor som ligger hemma, jag har inte tankar på att dricka dem så fort jag går förbi dem, känner inte den känslomässiga "förväntan" du beskriver i ditt inlägg utan mer att det kommer att bli gott när tillfället ges, oavsett om det är på fredag, nästa månad eller om ett halvår. Mår jag dåligt psykiskt eller fysiskt blir jag helt osugen på alkohol och dricker aldrig då.

Det är lite liknande för mig, jag tycker verkligen om vin och är intresserad av det men känner inget behov av att hälla i mig allt jag kan få tag på. Helt ärligt hoppar jag hellre över att dricka vin om jag vet att det är ett vin som jag inte tycker är gott. Men jag dricker ju inte vin för att bli berusad, jag dricker det för att det är gott och om jag lagar någon god mat som passar till vinet.

Sedan samlar jag ju på lagringsvin... och köper mer än vad jag dricker. Det är för trångt i vingarderoben! :laugh:

Jag dricker ju inte alkohol och har inte gjort på år och dar nu. Men ibland kan jag från ingenstans bli sugen på starköl, eller någon likör. Suget kommer plötsligt och så går det plötsligt över igen lika fort, rätt intressant, ofta har det varit en bild på likör eller en riktig öl som gjort mig sugen, men när jag inte reagerar på det försvinner det. Jag dricker ju inte alkohol eftersom jag inte tycker om känslan av just alkohol, men smaken av starköl och likör gillar jag så rent teoretiskt finns inget som hindrar mig att dricka lite grann. Känns bara onödigt, tycker jag- i och med att jag dels ogillar alkoholkänslan (den du gillar) och dels kommer ur generationer av alkohol- och drogmissbruk.

Godis däremot... hujeda mig och herregud! Det suget går inte av för hackor tycker jag, mycket mycket svårare att stå emot, jättesvårt, när det slänger sig över mig sådär!

Jag har haft svårt att ha vd som helst som är onyttigt och gott hemma (alkohol och chips framför allt) det var som det skrek i skåpen ”drick/ät upp mig” men har aldrig haft några problem att vara utan, inte ens funderat på att inhandla det men om någon i familjen köpte hem då var det ofta kört. Alltså normala mängder 😅 inte att jag satte i mig 1kg chips/1 flak öl el så men det ropade hela tiden tills det var slut. Som tur är känner jag inte alls så längre för något, det gick över. Köper dock mkt sällan goda onyttigheter iaf.

Så trött nu. Åkte förbi den värsta Systembolaget som finns. Eftersom det ligger så lättåtkomligt precis vid vägen och man kan enkelt bara svänga in där. Men jag vet ju hur jag funkar när jag är trött och bara måste när jag ändå har ledig kväll och varit extra under dagen och allt vad jag tänker.
Jag vet detta så väl.
Jag visste inte detta innan. Inte på samma sätt som nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Den perfekta sällskapshunden
  • Annonsera mera hundar 2