Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Fick till svar att det var dumt (ja hallå ingen nyhet) och att jag kommer må dåligt imorgon då jag behöver vars mitt bästa jag.
Sen har han någon idé han ska ta upp med mig. Ingen aning om vad.
Och nu pratar vi bara om andra saker. Precis som att jag redan hade druckit att det var glömt
Det är inte på något sätt rimligt att du samtidigt som du jobbar med din nykterhet ska vara "ditt bästa jag" och prestera i arbetet. Det går helt enkelt inte, det bäddar för misslyckande, kanske tom på båda plan.

Jag har haft två samboförhållanden båda med män som drivit egna företag fått psykisk ohälsa och gått i konkurs. De försökte såklart in i det sista att driva sina företag trots psykiskohälsa och utan att sjukskriva sig samt lägga företaget i vila. Det resulterade hos båda som sagt med total krasch både personligen och i företaget. Den ena som inte drev AB betalade fortfarande 10 år efter de skatteskulder han drog på sig under det sista året då han försökte driva företaget trots att han egentligen inte orkade.

Så mitt tips till dig som en som iakttagit detta från läktaren är att fundera några extra varv på om det är möjligt att göra en planerad vila för åtminstone delar av ditt företag så du kan sjukskriva dig och därmed släppa pressen på dig att prestera och fokusera på att tillfriskna från din alkoholism. Det är lättare att komma tillbaka från en kontrollerad företagsvila/tillfällig avveckling än från att ha kraschat företaget och bränt en massa broar även om det beror på sjukdom.

Ibland undrar jag om jag verkligen vill bli nykter. Hade jag velat vara det hela tiden utan undantag hade jag aldrig druckit igen.
Förstår mig inte på mig själv.
Smärtan är just nu bättre och kan inte låta bli att tänka på att det är mycket tack vare vin och vila. Den kombinationen.
Vill jag sluta med något för alltid som ändå har en del positiva aspekter?
Nu var inte fallet så högt men jag vet också att det kan bli högt. Vet inte när eller hur men det kan ske nånting. Nånting som jag inte vill.
Så hoppas ändå att jag kan förbli nykter nu resten av veckan. Ska se över mer alternativ också.

Ibland undrar jag om jag verkligen vill bli nykter. Hade jag velat vara det hela tiden utan undantag hade jag aldrig druckit igen.
Smärtan är just nu bättre och kan inte låta bli att tänka på att det är mycket tack vare vin och vila. Den kombinationen.
Nu var inte fallet så högt men jag vet också att det kan bli högt. Vet inte när eller hur men det kan ske nånting. Nånting som jag inte vill.
Så hoppas ändå att jag kan förbli nykter nu resten av veckan. Ska se över mer alternativ också.

"Hoppas" - nu helgarderar du dig igen. Bestäm dig och säg "nu SKA jag!".

"Hoppas" - nu helgarderar du dig igen. Bestäm dig och säg "nu SKA jag!".
Jo det är sant. Ser det inte själv ens. Men nånstans känns det lättare att tänka hoppas än att tänka SKA.
Det blir mer en förhoppning att det är det jag vill och ska satsa på. Ska känns mer som ett tvång och jag är expert på att hitta anledningar till att kringgå ska. Så för mig känns ändå hoppas kanske bättre. Just nu iaf. Men blir jag mer stabil så blir det kanske mer naturligt med ska och inte hoppas

Jo det är sant. Ser det inte själv ens. Men nånstans känns det lättare att tänka hoppas än att tänka SKA.
Det blir mer en förhoppning att det är det jag vill och ska satsa på. Ska känns mer som ett tvång och jag är expert på att hitta anledningar till att kringgå ska. Så för mig känns ändå hoppas kanske bättre. Just nu iaf. Men blir jag mer stabil så blir det kanske mer naturligt med ska och inte hoppas

Jag förstår hur du menar, men tror det är viktigt hur du väljer att angripa detta även rent språkligt. Känns det mer som ett nederlag om du tänker "ska" och sedan misslyckas?

Du kommer att förstöra din hälsa på lång sikt om du fortsätter dricka.

Även om hälsoeffekterna kanske inte är så tydliga på kort sikt så kommer din kropp att ta mycket stryk när du blir äldre och den helt naturligt får svårare att reparera sig själv.

Jag citerar:

"Enligt alkoholindex orsakades 2 100 dödsfall av alkoholdiagnoser 2022, vilket motsvarar 25 dödsfall per 100 000 invånare 15 år och äldre. Alkoholindex baseras på dödsfall med uttalad alkoholdiagnos som underliggande eller bidragande orsak. Alkoholindex fångar därmed inte dödsfall som delvis kan orsakas av alkohol till exempel cancer.

Risken att drabbas av icke smittsamma sjukdomar kan öka vid konsumtion av alkohol det gäller till exempel beroendesyndrom, blodtrycks-, lever- och cancersjukdomar.

Konsumtion av alkohol är en av de främsta individuellt påverkbara riskfaktorerna för att få cancer. År 2020 orsakade tumörer 24 procent av alla dödsfall i Sverige. Efter hjärt- kärlsjukdom är cancer den vanligaste dödsorsaken både i Sverige och i världen.

Sammantaget uppskattas mer än vart tionde dödsfall av cancer i munhåla, svalg, matstrupe, struphuvud, lever, tjock- och ändtarm samt bröstcancer hos kvinnor i Sverige vara orsakade av alkohol. "

Källa Folkhälsomyndigheten.

Ja jo jag misstänkte något sånt men hade varit roligare om det varit något matrelaterat man vet aldrig :D
Så det välmenande tipset valde du också att skämta bort. Helt ok för mig, men synd för dig att du inte vågar tro på alla tips du fått i dina trådar. Att du inte vågar stanna upp och se den verkliga sanningen - och ta den hjälp du behöver och är berättigad till.

Så det välmenande tipset valde du också att skämta bort. Helt ok för mig, men synd för dig att du inte vågar tro på alla tips du fått i dina trådar. Att du inte vågar stanna upp och se den verkliga sanningen - och ta den hjälp du behöver och är berättigad till.
Men alltså vad är det med dig? Måste få vara ok att skämta också! Alltså jag blir irriterad för att jag måste tänka ut femtielva gånger innan jag skriver något för att ingen ska ta illa upp.
Hade det varit bättre om jag skrev att jag vill inte ha tips?
Blir så less ibland

Du kommer att förstöra din hälsa på lång sikt om du fortsätter dricka.

Även om hälsoeffekterna kanske inte är så tydliga på kort sikt så kommer din kropp att ta mycket stryk när du blir äldre och den helt naturligt får svårare att reparera sig själv.

Jag citerar:

"Enligt alkoholindex orsakades 2 100 dödsfall av alkoholdiagnoser 2022, vilket motsvarar 25 dödsfall per 100 000 invånare 15 år och äldre. Alkoholindex baseras på dödsfall med uttalad alkoholdiagnos som underliggande eller bidragande orsak. Alkoholindex fångar därmed inte dödsfall som delvis kan orsakas av alkohol till exempel cancer.

Risken att drabbas av icke smittsamma sjukdomar kan öka vid konsumtion av alkohol det gäller till exempel beroendesyndrom, blodtrycks-, lever- och cancersjukdomar.

Konsumtion av alkohol är en av de främsta individuellt påverkbara riskfaktorerna för att få cancer. År 2020 orsakade tumörer 24 procent av alla dödsfall i Sverige. Efter hjärt- kärlsjukdom är cancer den vanligaste dödsorsaken både i Sverige och i världen.

Sammantaget uppskattas mer än vart tionde dödsfall av cancer i munhåla, svalg, matstrupe, struphuvud, lever, tjock- och ändtarm samt bröstcancer hos kvinnor i Sverige vara orsakade av alkohol. "

Källa Folkhälsomyndigheten.
För att inte tala om hur mycket det märks till slut. Det verkar vara väldigt viktigt för Karamellen att alkoholismen inte syns utanpå, både känslomässigt och för att det skulle påverka arbetslivet väldigt negativt (ingen anlitar en uppenbar alkoholist).

Kroppen blir visuellt sliten och åldras mycket fortare än normalt. Håret blir sprött, tänderna blir missfärgade och emaljen skadad av vinet så man får synbart dåliga tänder. Många får rosacea. Levern får svårare att hantera alkoholen så kroppen får den där väldigt speciella och påtagliga lukten av gammal alkohol även när man inte druckit. Lukten kommer ur porerna och är som en blinkande neonskylt över skallen: ”hej, jag är missbrukare”.

För att inte tala om allt som märks runtomkring. Hjärnan tar stryk så man blir märkbart långsammare i skallen, man klarar inte längre av att ta hand om sig själv och sitt liv. Sakta men säkert, eller jättefort om man har otur, förfaller allt – man förlorar sitt jobb, sina relationer, kanske sitt hem när pengarna är slut för att räkningarna fått stå undan för alkoholen. Tro mig, även den mest skötsamma personen står där och väljer till slut vinet/spriten/ölen över elräkningen. Missbrukarpersonligheten får fritt spelrum när ingenting finns kvar som tvingar en att upprätthålla fasaden, och den personligheten klarar inte av att fokusera på någonting annat än när man ska få sitt nästa glas (men det vet du ju redan, karamellen). Den tar över mer och mer tills det är svårt att vara någonting annat än den där pinsamma, tonåriga, rebelliska, högljudda och (i karamellens fall) elaka personen, även i nyktert tillstånd.

Det är en jäkligt deppig bild. Och den ligger inte speciellt många år fram i tiden om karamellen fortsätter dricka en flaska vin om dagen. Jag ger det fem år tills jobben försvunnit och livet börjar krackelera på allvar, åtta tills det har gått helt åt helskotta. Jag har tyvärr sett det gå ännu snabbare i min direkta närhet 🙁

Men alltså vad är det med dig? Måste få vara ok att skämta också! Alltså jag blir irriterad för att jag måste tänka ut femtielva gånger innan jag skriver något för att ingen ska ta illa upp.
Blir så less ibland
Jag tog inte alls illa upp, vilket jag också skrev. Det var bara ett konstaterande.
...och jag ser ett mönster.

För att inte tala om hur mycket det märks till slut. Det verkar vara väldigt viktigt för Karamellen att alkoholismen inte syns utanpå, både känslomässigt och för att det skulle påverka arbetslivet väldigt negativt (ingen anlitar en uppenbar alkoholist).

Kroppen blir visuellt sliten och åldras mycket fortare än normalt. Håret blir sprött, tänderna blir missfärgade och emaljen skadad av vinet så man får synbart dåliga tänder. Många får rosacea. Levern får svårare att hantera alkoholen så kroppen får den där väldigt speciella och påtagliga lukten av gammal alkohol även när man inte druckit. Lukten kommer ur porerna och är som en blinkande neonskylt över skallen: ”hej, jag är missbrukare”.

För att inte tala om allt som märks runtomkring. Hjärnan tar stryk så man blir märkbart långsammare i skallen, man klarar inte längre av att ta hand om sig själv och sitt liv. Sakta men säkert, eller jättefort om man har otur, förfaller allt – man förlorar sitt jobb, sina relationer, kanske sitt hem när pengarna är slut för att räkningarna fått stå undan för alkoholen. Tro mig, även den mest skötsamma personen står där och väljer till slut vinet/spriten/ölen över elräkningen. Missbrukarpersonligheten får fritt spelrum när ingenting finns kvar som tvingar en att upprätthålla fasaden, och den personligheten klarar inte av att fokusera på någonting annat än när man ska få sitt nästa glas (men det vet du ju redan, karamellen). Den tar över mer och mer tills det är svårt att vara någonting annat än den där pinsamma, tonåriga, rebelliska, högljudda och (i karamellens fall) elaka personen, även i nyktert tillstånd.

Det är en jäkligt deppig bild. Och den ligger inte speciellt många år fram i tiden om karamellen fortsätter dricka en flaska vin om dagen. Jag ger det fem år tills jobben försvunnit och livet börjar krackelera på allvar, åtta tills det har gått helt åt helskotta. Jag har tyvärr sett det gå ännu snabbare i min direkta närhet 🙁
Den där lukten.
Den är så förfärlig.

Blir så less ibland
Det är ingen som tar illa upp.
Men att skämta bort allvarliga saker för inte handlingen framåt.
Det är ett sätt att komma undan svåra saker.

Jag vet inte om du ska räkna med att du vill bli nykter. Såklart ger alkoholen en känsla av lugn, värme och smärtstillning i stunden problemet är ju konsekvenserna. När alkohol blir så viktigt att du planerar hela ditt liv runt alkoholen, du förstör relationer, du kan inte uppehålla arbete/studier, du går över dina egna gränser för beteenden som är ok osv. Det är ju det som är själva alkoholismen att alkoholen tar över hela livet. Så jag tror inte att du i "fyllan" kommer känna att du inte vill dricka mer, den delen av dig vill alltid dricka mer. Det är den andra delen av dig den som får ta smällen av drickandet som vill att du ska sluta. Den som inte känner sig luddig, varm och problemfri, den delen som får plocka upp och försöka lappa ihop livet igen varje gång. Den delen av dig är det som vill sluta.

Ett annat problem med alkohol är ju att den är ångestdrivande och ger depression, den påverkar helt enkelt hjärnan så man får mer ångest och depression efter att man druckit. Dricker man tillräckligt mycket så blir det ett permanent tillstånd som hela tiden måste "botas" med mer alkohol.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 044
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 686
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 089
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar