Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Oavsett om man blir avskräckt (eller vad man nu ska säga) av AAs steg och ordval, så finns det evidens för att metoden fungerar.

Vet att en del väljer att tänka på den gemensamma styrkan i gruppen som anden/Gud. Eller naturen eller vad som känns bra för den som inte är religiös.

Poängen är väl att de som behöver stöd ska känna att det finns ett stöd då de kämpar, att de inte behöver vara ensamma med sin börda.

Samhället är ju väldigt individualistiskt idag och folk går omkring och tänker att de måste klara precis allt själva. Men AAs filosofi verkar sträva till en tankeförändring där också: att den som behöver SKA ta hjälp och FÅ hjälp.

Ingen går från att dricka ingenting till att bli alkoholist. Man har problematisk inställning till alkohol och sen väljer man spriten för att lösa sina problem, när man blir alkoholist är ju egentligen helt oväsentligt
Jag tror faktiskt att det finns människor som första gången de dricker alkohol finner ruset så behagligt att de vill uppleva det igen och igen och igen... Självklart skulle de inte klassas som beroende efter EN fylla, men jag tror att känsligheten absolut kan finnas där från början och att man då väldigt lätt utvecklar ett problematiskt förhållande till alkohol. Helt utan att "välja". Och jag håller med dig om att "när man blir alkoholist" är mindre viktigt i sammanhanget.

En del tror kanske att AA är religiöst. Men AA har ingen anknytning till någon religion. AA måste fungera såväl för den som har en religion, vilken den må vara, liksom för den som inte vill ha någon. Tack vare att AA inte är religiöst så fungerar AA i alla världsdelar.

Alkoholism är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i ”anden” igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om. Genom stegen få vi ett andligt uppvaknade och ett nytt fritt normalt liv i balans, befriade från vår besatthet att dricka.

AA:s program är andligt i den meningen och bygger på breda andliga principer, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra.
Men de där 12 stegen som @karamelldrottningen skrev i ett inlägg är ju JÄTTERELIGIÖSA! Det där med att komma till tro, överlämna sig själv till guds omsorg osv.... Om man inte är troende och inte uppfattar sig själv som "andlig", så kan jag förstå om man har jättesvårt med det där.

Men de där 12 stegen som @karamelldrottningen skrev i ett inlägg är ju JÄTTERELIGIÖSA! Det där med att komma till tro, överlämna sig själv till guds omsorg osv.... Om man inte är troende och inte uppfattar sig själv som "andlig", så kan jag förstå om man har jättesvårt med det där.
Jag håller med på AAs hemsida står det bland annat att en del om andlighet och att det är en del. Själv är jag inte det minsta andlig så där hade jag nog backat lite. Men för strukturen och stödet tror jag AA är jättebra. Mötet med andra och möjligheten att vända sig till personer som förstår kampen. Själva 12 stegen och det är lite sekundärt.

https://www.aa.se/aa-tolv-steg/

Jag tänkte samma sak. Så har jag inte alls uppfattat kärnan i själva metoden eller "organisationen", jag trodde citatet kom från någon mer obskyr sida och inte direkt från AA.

Alltså jag fick skrämselhicka när jag såg vad de 12 stegen var (första gången någonsin i dag).
Jag trodde för en sekund att @karamelldrottningen hade gått med i någon riktigt underligt sekt eller något och blev rejält orolig. :p

Jag tror helt ärligt att jag aldrig i livet skulle kunna gå på AA möten om det är på det här sättet det är. :bag:
Man skall se det som en "Yttre Kraft".
I AA är det gemenskapen med andra som kan inspirera, vägleda och guida.
Det handlar om att förstå att man inte klarar av det på egen hand utan behöver hjälp.

Byt ut ordet Gud mot Force så blir det lättare.
"May the Force be with You"

Min alkoholiserade pappa var ateist och bytte ut ordet Gud mot Smurf.
Det fungerade det också.

Jag tror faktiskt att det finns människor som första gången de dricker alkohol finner ruset så behagligt att de vill uppleva det igen och igen och igen... Självklart skulle de inte klassas som beroende efter EN fylla, men jag tror att känsligheten absolut kan finnas där från början och att man då väldigt lätt utvecklar ett problematiskt förhållande till alkohol. Helt utan att "välja". Och jag håller med dig om att "när man blir alkoholist" är mindre viktigt i sammanhanget.
Min pappa var övertygad om att han var alkoholist från första fyllan
Han beskrev det som att ha hittat vägen till himmelriket.
Som visade sig leda ner i helvetet.

Man måste tro på att det finns en väg ur alkoholismen.

Man kan byta ut ordet "Gud" mot "Väg Ut".

Min pappa var övertygad om att han var alkoholist från första fyllan
Han beskrev det som att ha hittat vägen till himmelriket.
Som visade sig leda ner i helvetet.
Ja, det var ungefär det jag menade, har hört talas om det tidigare av andra personer också, så bevisligen är det ett (litet?) antal personer som blir så "hooked" på alkohol att de blir fast vid första fyllan.

Själv tycker jag att själva ruset är obehagligt om jag dricker mer än typ 2 glas vin. Det har ju en klart dämpande effekt på alkoholintaget, kan man säga! Jag hade nog druckit betydligt mer vin om man inte blev berusad av det.

Man måste tro på att det finns en väg ur alkoholismen.

Man kan byta ut ordet "Gud" mot "Väg Ut".
Självklart behöver man tro på att det finns en väg ut! Jag blev bara väldigt förvånad över att det religiösa inslaget är så stort (som jag anser att det är) i de där 12 stegen och att AA så starkt förespråkar andlighet och tron på en "högre kraft". Det hade jag inte väntat mig.

Jag har inte hunnit läsa i tråden idag och sitter nu och äter lunch lite sent och kollar vad ni skrivit.
Jag håller med om att de 12 stegen är knepiga. Det är inte så konkreta för mig utan för mig blir det just andligt. Och det gör väl inte så mycket bara det fungerar men det gör det också svårare att liksom lita på en högre kraft alla gånger.

Kan inte sova för tankarna snurrar. Det är mitt fel alltihop. Jag borde klara av allting bättre än vad jag gör och i synnerhet att sluta dricka.
Jag är ingen svag person. Jag kan inte tillåta mig att vara det.
Det är svaga människor som inte kommer ur det. Ja jag känner mig svag men jag får inte vara det längre!
Detta suger musten ur mig fullständigt och jag har tappat bort vem jag är snart.
Jag vet inte!!
Hur kan man inte veta vem man är? Det borde man ju veta så mycket tid man spenderar med sig själv.
Men jag vet inte längre. Trodde jag hade lite koll men nej har noll koll.
Nej jag har inte accepterat detta fast jag vet att jag MÅSTE!
Kryper i kroppen. Huvudet är här och där och här och där. Måste få sova snart
Man måste vara stark för att våga visa sig svag. Och ibland måste man vara svag inför olika saker och händelser, för att komma ur dom (tex med hjälp av AA och vården, som du gör nu). Det betyder inte att man på något sätt är dålig eller mindre värd. Utan att man accepterar att man är någonstans på färden mot det bättre, men behöver support. Precis som du behöver karta och kompass om du ska ut och orientera så behöver du det genom det här också.

Inte skulle du bli arg på någon annan som kämpar mot sitt livs största svårighet, för att det inte går fort nog? Varje steg framåt är ett steg framåt, oavsett om det är en meter eller en centimeter.

Självklart behöver man tro på att det finns en väg ut! Jag blev bara väldigt förvånad över att det religiösa inslaget är så stort (som jag anser att det är) i de där 12 stegen och att AA så starkt förespråkar andlighet och tron på en "högre kraft". Det hade jag inte väntat mig.
Det amerikanska sättet att se på saken är ofta att kraften är just Gud.
Oavsett vad det handlar om.
Särskilt före WWIl.

Det är mer som "Må makterna vara med mig".

Jag har inte hunnit läsa i tråden idag och sitter nu och äter lunch lite sent och kollar vad ni skrivit.
Jag håller med om att de 12 stegen är knepiga. Det är inte så konkreta för mig utan för mig blir det just andligt. Och det gör väl inte så mycket bara det fungerar men det gör det också svårare att liksom lita på en högre kraft alla gånger.
Tänk naturen och växtkraft.
Du kan så ett frö och det växer upp ett träd - det är kraft.
Eller livets förmåga att uppkomma.
Sto och hingst blir ett föl - det är kraft.

Var och en måste hitta sin egen kraft att tro på.

(Jag är agnostiker och därmed officiellt tvivlare.)

Jag förstår dig, och man kan ju se det på lite olika sätt. Ett sätt är att bara lita på att det finns viss evidens för att det faktiskt fungerar - och jag tror ju inte att det fungerar på grund av det andliga inslaget, utan för att man blir tvingad att stanna upp, titta på sig själv och se vissa obehagliga sanningar i vitögat. Och att man får hjälp och stöd av andra som är eller har varit i samma situation.

Jag tycker inte att du behöver känna att du måste lita på en högre kraft (som gud, universum, karma eller något annat), jag tror det räcker fint om du litar på att det faktiskt FINNS en väg ut ur det jobbiga du har nu. Låt den vägen bli kraften, liksom!

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att våra liv hade blivit ohanterliga.
  2. Kom till tro att en Kraft större än vi själva kunde återge oss mental hälsa.
  3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg, sådan vi uppfattade Honom.
  4. Gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
  5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta innebörden av våra fel.
  6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.
  7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
  8. Gjorde upp en lista över alla personer vi hade gjort illa och blev villiga att gottgöra dem alla.
  9. Gottgjorde så långt möjligt dessa människor personligen, utom då det skulle kunna skada dem eller andra.
  10. Fortsatte att göra personlig inventering och erkände genast när vi hade fel.
  11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
  12. När vi, som resultatet av dessa steg, hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.
Jag skall erkänna att jag än idag har extremt svårt att se mig och min väg mot nykterhet i dessa tolv steg, för allt i mig gör revolt mot organiserad religion på det sätt som uttrycks i formuleringen av dessa steg. Det blir dessutom väldigt abstrakt om man inte tror på en gud som övervakar ens existens och vill en väl.
Det är delvis därför jag försökt uppmuntra dig till att söka annan behandling, öppenvård eller behandlingshem, för även om de bygger på denna metod så har formulering och innebörd omarbetats på ett sätt som är mer tillgängligt om man är agnostiker eller ateist eller vad man nu är. AA kan vara ett jättefint komplement även om man har svårt att förlika sig med den religiösa grunden, just för att gruppen har en läkande kraft. Att få dela något med andra som förstår en.

Alltså jag fick skrämselhicka när jag såg vad de 12 stegen var (första gången någonsin i dag).
Jag trodde för en sekund att @karamelldrottningen hade gått med i någon riktigt underligt sekt eller något och blev rejält orolig. :p

Jag tror helt ärligt att jag aldrig i livet skulle kunna gå på AA möten om det är på det här sättet det är. :bag:
Jag tänker att olika metoder är bra för olika personer.
Jag träffar många människor som blir nyktra av AA
Jag träffar många personer som blivit nyktra på andra sätt.

Det jag dock är 100% säker på är att om man INTE ändrar på något så kommer man inte bli nykter.
Så det är superbra att TS ger AA ett bra försök!

Don efter person helt enkelt.

(Jag skulle personligen inte välja AA om jag behövde stöd att bli nykter och jag vet att KBT funkar väldigt bra på mig, så jag hade vänt mig åt något sådant . Men min kollega som också arbetar med missbruk skulle välja AA.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Galoppera