Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen någon som tar bort mina inlägg. Känns ju så där.
Så jag tappar lusten helt att skriva något. Ta bort hela forumet få eller skriv någon förklaring tycker jag.

Farfar var alkoholist. Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut på min mammas sida men han var det.
Han hade jobbat hela livet, två fina barn och fru. Hus och sommarstuga vid havet, båt och bil. Men körkortet blev han av med.
Han gick ner till källaren och drack.
Ja det märktes extremt tydligt. Alla visste och ingen sa något. Utom jag.
Men jag var barnbarn så det var ok. Han lyssnade inte på farmor, inte på pappa och absolut inte på faster hans dotter alltså.
Sen var det mycket bråk. Min pappa var rätt våldsam. Tror inte det gick en dag utan att han blev arg när jag var liten.
Ibland testade jag honom hur arg han skulle bli. Till min mamma var han elak men till mig gjorde han inget fysiskt. Däremot slängde mina leksaker utan att säga till och slog sönder mitt piano.
Jag tror det är därför jag har svårt att kasta saker som betyder något. Det kommer därifrån.
Sen åren jag borde hos en av min moster och allt kaos hela tiden.

Det är viktigt att försöka bryta destruktiviteten så det kan få stanna här och inte bli värre. Och skulle det komma en till generation vill jag ge så goda förutsättningar som möjligt. Och blir det inte så vill jag ändå ge bättre förutsättningar för min egen skull till ett bättre liv.

Det är viktigt att försöka bryta destruktiviteten så det kan få stanna här och inte bli värre. Och skulle det komma en till generation vill jag ge så goda förutsättningar som möjligt. Och blir det inte så vill jag ändå ge bättre förutsättningar för min egen skull till ett bättre liv.

Här är ju kärnan i hela din kamp. Att du kan skapa ett liv där du inte känner att du behöver alkoholen för att klara livet, men du har varit inne i detta så länge att du behöver hjälp för att veta hur ett sånt ser ut och hur du tar dig dit

Så klokt reflekterat. Jag har många gånger reflekterat över helt andra ”arv” med att det stannar här. Dvs jag kommer inte låta det gå vidare. Trots mitt yrke behövdes många timmar i terapi. Jag vill inte vara en sån som skäller på dig och har stundtals ryckt in för att skälla på de som ”skäller” på dig. Men jag tror den insikten ger dig möjlighet att ta till dig terapi. Gör upp med det gamla med någon annan än ”de gamla” och var fri från det. Jag förstod i somras hur mycket och hur bra det var för mig när min lillebror stod med samma känsla som jag hade för några år sedan. Jag hade gjort upp med det, varit tydlig och satt gränser i fler år. Han var precis där jag var för 7-8 år sedan.

Verkligen illa just nu. Satte mig i bilen för att göra ”ärenden” men sanningen är att jag skulle köpa alkohol.
Gråtit. Varit arg. Suttit apatisk.
Gick ut till stallet. Sitter här och gömmer mig.
Det känns så hopplöst allting.
Har nu bestämt mig för ser verkligen försöka att hålla mig borta och göra vettiga saker och imorgon se över mer hjälp.
Hatar detta när det enda jag vill är att dricka.

Verkligen illa just nu. Satte mig i bilen för att göra ”ärenden” men sanningen är att jag skulle köpa alkohol.
Har nu bestämt mig för ser verkligen försöka att hålla mig borta och göra vettiga saker och imorgon se över mer hjälp.
Jag förstår att det är skit men kan du försöka känna lite stolthet över att du INTE gjorde dina "ärenden"? Du är nämligen helt klart värd en stor dos beröm för att du såg igenom det hela.

Du verkar komma framåt i processen.
Acceptansen är oftast det svåraste.
När du väl har acceptera att du är maktlös inför alkoholen så är en stor del av slaget vunnet.
Då kan du ta hjälp och slippa vara så ensam i processen.

Ring din sponsor?

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen – att våra liv hade blivit ohanterliga.
  2. Kom till tro att en Kraft större än vi själva kunde återge oss mental hälsa.
  3. Beslöt att överlämna vår vilja och våra liv till Guds omsorg, sådan vi uppfattade Honom.
  4. Gjorde en grundlig och orädd moralisk inventering av oss själva.
  5. Erkände inför Gud, oss själva och en annan människa den exakta innebörden av våra fel.
  6. Var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.
  7. Bad Honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
  8. Gjorde upp en lista över alla personer vi hade gjort illa och blev villiga att gottgöra dem alla.
  9. Gottgjorde så långt möjligt dessa människor personligen, utom då det skulle kunna skada dem eller andra.
  10. Fortsatte att göra personlig inventering och erkände genast när vi hade fel.
  11. Sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud, sådan vi uppfattade Honom, varvid vi endast bad att få kunskap om Hans vilja med oss och styrka att utföra den.
  12. När vi, som resultatet av dessa steg, hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till alkoholister och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.

En del tror kanske att AA är religiöst. Men AA har ingen anknytning till någon religion. AA måste fungera såväl för den som har en religion, vilken den må vara, liksom för den som inte vill ha någon. Tack vare att AA inte är religiöst så fungerar AA i alla världsdelar.

Alkoholism är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i ”anden” igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om. Genom stegen få vi ett andligt uppvaknade och ett nytt fritt normalt liv i balans, befriade från vår besatthet att dricka.

AA:s program är andligt i den meningen och bygger på breda andliga principer, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra.

Det känns så märkligt att ligga i sängen nu utan vin. Jag har inte haft det på länge här så förstår inte varför det känns märkligt just ikväll. Kanske separationsångest.
Och jag är nervös inför i morgon.
Drack varm choklad tidigare och gjorde med lätt vispad grädde till. Så gott :d
Inget jag brukar dricka men fick bara en snabb tanke och ja men varför inte!
Kändes roligt när det kom något annat som belöning och inte bara vin för en gång skull så allt sånt ser jag bara som väldigt positivt.

Jag tror faktiskt du är på steg 1. Du har börjat acceptera det men helt där är du nog inte, tror AA är ett bra verktyg för att se att du inte är unik i dina problem och du behöver det stödet när du vaklar i om du verkligen är alkoholist eller inte har problem alls
Gillar inte att bara vara på steg 1 😞

• Hjärta
Reactions: Sel
Kan inte sova för tankarna snurrar. Det är mitt fel alltihop. Jag borde klara av allting bättre än vad jag gör och i synnerhet att sluta dricka.
Jag är ingen svag person. Jag kan inte tillåta mig att vara det.
Det är svaga människor som inte kommer ur det. Ja jag känner mig svag men jag får inte vara det längre!
Detta suger musten ur mig fullständigt och jag har tappat bort vem jag är snart.
Jag vet inte!!
Hur kan man inte veta vem man är? Det borde man ju veta så mycket tid man spenderar med sig själv.
Men jag vet inte längre. Trodde jag hade lite koll men nej har noll koll.
Nej jag har inte accepterat detta fast jag vet att jag MÅSTE!
Kryper i kroppen. Huvudet är här och där och här och där. Måste få sova snart

Och en till grej jag bara måste få ur mig innan jag kan sova. Är så trött men uppe i varv.

Känner en sån ilska mot alkoholen!
På ett annat sätt nu. På gränsen till avsky.
Jag vet att jag kommer få sug och tankar på hur fantastisk det vore att dricka och bla bla bla. Men inget INGET av det stämmer ens!
Det är inte fantastisk. Och jag är svindålig på att försöka kontrollera intaget så det blir ”normalt”. Jag kan ju inte ens bestämma när och om jag ska dricka! Hur blev det ens så?
Vita månader det är inget för mig, vita veckor. Men sen blev det svårare. Ok men dessa dagar dricker jag inte. Ok två dagar i veckan nykter. Så det är lugnt. Fast nej tisdag måste jag också dricka. Så fort jag kommer hem det är jag värd efter en lång dag. Men onsdag jobbar jag hemma då kan jag vara nykter. Fast nej det blir inte bra jag vaknar tidigt gör klart stallet sen gör viktiga saker på eftermiddagen.
Fast jag måste dricka också. Lite grann bara. Oj fan inte mer fast jo bara något glas till. Hoppas ingen märker något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
1 991
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17