Då fick man uppleva det oxå...

Sv: Då fick man uppleva det oxå...

Urk... otäckt som attans!

Har tre dagar kvar att spruta min...
Hon har en rejäl sårskada i mulen, jag försökte "förhandla" bort sprutorna mot något annat men se det gick inte, då fick hon stå kvar på djursjukhuset.

Senast jag sprutade en häst, innan detta, chockade den också. Jag svor dyrt o heligt på att aldrig göra det igen, men vad gör man?

Kommer chocken alltid direkt? Eller kan det dröja en liten stund?

Hade en häst för ca 1½ år sen som chockade. Vi avbröt behandlingen med en gång och fick någon annan sorts penicillin utskrivet, dock utan prokain som tydligen är det man tror orsakar chocker. Det var alltså också vätska som sprutades in intramuskulärt.
Då han chockade hade det inte kommit något blod överhuvudtaget.

det kan ta någon minut. men så himla vanligt är det ju inte om man ser till hur ofta/hur många hästar som sprutas ;)

delar man upp dosen (om den är stor) och sticker om, alltid tar ny kanyl vid nytt stick, ser till att vätskan är tempererad, "drar tillbaks" lite när sprutan satts på och det är "motstånd" samt inj. sakta och ser till att hålla sig i "3-kanten" och avbryter vid minsta misstanke om blodblandning och sticker om så går det oftast bra.

det ska till en stor portion otur om hästen chockar då (tex. att vätskan "pressar sönder" ett mindre kärl, eller om man har penetrerat ett mindre kärl när kanylen sattes, röntgensyn hur småkärl ligger under huden har ju inte ens vet. ;))

En dum fråga men inte vet jag. Vad är det för skillnad dvs hur ser man skillnad?

VId det som man kallar "penicillinchock" så tror man (är tillochmed ganska säker på) att hästen reagerar på prokain som finns i de preparat man ger intramuskulärt. Prokainet är närbesläktat med vissa lokalbedövningsmedel som lidokain och även kokain, så det påverkar nervsystemet/hjärnan.

Vid en allergisk reaktion så är hästen helt enkelt allergisk mot själva penicillinet och intramuskulärt preparat eller intravenöst spelar ingen roll. Första gången kan man se nässelutslag ev. svullnad. Det farliga här är att om man fortsätter kan hästen få en anafylaktisk chock (precis som kraftig allergichock hos människa).

*kl*
Jag hade en häst som dog till följd av penicilinchock. Det tog ca en halv minut från det jag sprutat in penicilinet (sista sprutan på en 5 dagars behandling) innan han började skaka. Sen började han stryka sig runt boxväggarna, han gick runt och liksom slängde sig mot väggarna och jag blev rädd att väggen till nästa box inte skulle hålla så jag tänkte att jag måste flytta den hästen. Men då slängde han sig på boxdörren och den flög upp!!

Shit, tänkte jag men han vinglade iväg över stallgolvet och in i en box som är som ett rum men gjutna väggar och en rejäl dörr. Perfekt tänkte jag, därifrån tar han sig inte. Men han fortsatte att slänga sig runt väggarna och tillslut slängde han nacken mot fönsterkarmen (av betong) och bröt förmodligen nacken direkt.
Så egenligen var det inte penicilinet utan han slog helt enkelt ihjälv sig under chocken.
Fy tusan så hemskt det var och fort gick det.

Kan tala om att nästa gång jag skulle sätta en spruta så skakade jag rejält.
Fick en chock senare på ett ungsto men hon bara skakade i några minuter sen gick det över.
Detta hände 1996 men jag har fortfarande en rejäl respekt för att sätta sprutor med penicilin.

Ett litet sår på bakbenet som blödde lite när hon kom in, tvättade av det å det såg ok ut.
Dagen efter var benet som en stock, antagligen har såret läkt igen, men fortsatt att blöda, för det var som vätska i hela benet. Veterinär och penicillin......

Denna gång kom det i princip direkt, hann bara dra ut nålen och gå ur boxen..så brakade det iväg!

allergi fungerar så att kroppen måste först bli "utatt" för det ämne som individen utvecklar allergi mot. ofta visar sig allergi mot pencillin efter någon/några dagars användning.

tex. är du allergisk mot bistick så är "första sticket" du utsätts för ofarligt, efter det har kroppen utvecklat anti kroppar (kroppen säger att "detta är farlig) 2-a sticket ger då en allergisk reaktion och kan vara dödligt.

Okej, jo så brukar det ju vara med de flesta allergier när jag tänker efter.
Men om hästen har fått flera penicillinkurer tidigare, kan den fortfarande bli allergisk senare? Eller märker man det redan efter de allra första gångerna den blir sprutad (i sitt liv)? Usch, vad dumt jag formulerar mig.
Om vi tar min häst som exempel: Hon har fått flera penicillinkurer. En gång fick hon en lindrig chock som berodde på att det kommit ut i blodet. Några år efter det fick hon en sprutkur igen (pga av vissa omständigheter) och det gick bra. (Vägrar numera att spruta henne, hon får få på annat sätt om det skulle behövas.) Men iaf skulle hon kunna bli allergisk helt plötsligt nu om hon skulle få en till kur t ex? Eller skulle man ha märkt det i första kuren hon fick i sitt liv?

Detta är oxå den mest vanliga orsaken till att hästen chockar,, träff för nära eller i ett tjärl, träff i en nerv,träff rakt in i en muskel,kylskåpskall penicillin, för snabb injecering. Väldigt sällan chockar hästar om man har utbildning på hur man ska spruta dom (för utom då allergisk chock som är mkt svår att förutse)

Att spruta en häst är inte som att kasta pil och hoppas på att man träffar rätt. Enligt lagen så får inte vem som helst injecera djur. Går det åt helvete så kan faktiskt försäkringsbolaget vägra ersättning om den som utfört denna injecering inte har befogenhet att utföra det.

Tycker det känns väldigt obehagligt att behöva spruta själv. Bäst hade ju varit att ha hästen på klinik så de kunde göra det där, men det blir ju väldigt dyrt i längden om man säger så.
Finns som du säger så mycket som kan gå fel. Hade ute en vet för en sårskada en gång. Han bara slängde till mig burken och sprutan och sa att ge henne detta... Fick dra det ur honom hur jag skulle göra. (Fast hanär lite speciell också.)
Hoppas det uppfinns nåt mindre farligt preparat som vem som helst kan ge utan risk för otrevliga konsekvenser.

Jag förstår faktiskt inte varför många veterinärer ordinerar intramuskulärt till i princip vem som helst. Många gånger får inte heller folk en ordentlig genomgång om hur och vad man ska göra och tänka på. Vet så många som inte vet vad som akn hända och som står i gången och sprutar hästen. Jag har sprutat och varit m om chock, tyvärr sista dagen på kuren, dag 11. Det kom inget blod allt verkade ok men troligen så var hon ngt svullen och nålen kan ha varit precis vid ett kärl och när jag sprutade i så brast trol kärlet. Det som gjorde att jag förstod att något var fel var att hästen först stelnade till och inte rörde sig och sen exploderade hon. Det var bland det värsta jag varit med om och jag undviker helst att spruta sen dess. Men måste jag spruta igen så ska det vara en helstängd box.

Min häst får Ethacilin. Finns det inte något som kan ersätta det som inte måste sprutas intramuskulärt? Lät inte så på vet i alla fall.

Ofta får man ju hippotrim tex, men det fungerar kanske inte på sårskador?

Någon kunnig som vet?

Min häst har nu fått Hippotrim för sin sårskada. Sen vet jag inte om det beror lite på vilken sorts skada, sårsvullnad och hur stor den är. Hon har två dagar till hon ska behandlas och hon är mycket bättre.

min ena fick när han va unghäst ett fult sticksår på ena framknäet. han fick först (av jourvet.) hippotrim (5 dagar), det hjälpte inte alls utan jag fick efter 4 dagar ta ut ord. vet som direkt satte in ethacilin samt att han undersökte såret med sond (vilket första vet. inte gjort)

eftersom han stod på hippotrim kunde han inte sederas så det blev att bremsa under undersökningen (inte helt lätt/kul :crazy:)

därefter tvättades såret ur och streptocillin sprutades in i sticksåret (som va ganska stort även i ingången) och omslag över det.

med ethacilinet (har för mig att han fick det i 7 dagar) så läkte det ut ordentligt. så på alla sårskador är nog inte hippotrim det bästa ;)

En allergisk reaktion kan döda, en penicillinchock dödar inte. Både vi och andra djur kan ha fått medicin tidigare och sen plötsligt vara allergiska.

:(

Jag blir ju näst intill livrädd när jag läser denna tråden eftersom jag sprutar mitt sto med nyfött föl vid sidan :eek:

Har funderat över detta sedan vi började spruta och funderar fortfarande på hur man skulle gå tillväga om det skulle hända nu.

Någon som har något råd då förutom att snabbt som attan ta ur fölet ur boxen.

Har själv aldrig drabbats av detta trots många år med sprutning av häst och hoppas att jag slipper det nu med.

*uppdatering*
Jo en häst har vi faktiskt haft som fick

Senast ändrad:

ja fy vad nervöst :crazy: antagligen inte så lätt att få ut fölet snabbt nog. jag har ingen erfarenhet av att spruta sto med föl vid sidan, men kan man inte ha stoet i boxen och fölet pricis utanför eller i boxdörren ?

vi sprutar "som vanligt" men numera alltid halva dosen på ena sidan och resten på andra sidan för att minimera trycket från vätskan och därmed risken för att mindre blodkärl ska brista. det "tipset" fick jag av en vet. och *peppar peppar* efter det har det inte blivit någon mer P.C här.

En allergisk reaktion kan döda, en penicillinchock dödar inte. Både vi och andra djur kan ha fått medicin tidigare och sen plötsligt vara allergiska.

:(
Jag antar att du med penicillinchock menar prokainchock?
Penicillinchock kan användas både om chock pga pc-allegri o om prockaichock.
Vad har du för belägg för att en häst inte skulle kunna dö av en prokainchock?
PL

Du ska nog ha fölet på utsidan från början (men nära så hon ser det).

Ta ut fölet och ställ det på gången eller i en box bredvid då du sprutar. Jag sprutade ett sto med föl för 2 år sedan, stoet "chockade" på dag 8 i behandlingen. Hade fölet varit inne i boxen då hade det garanterat ej överlevt.

Ta ut fölet och ställ det på gången eller i en box bredvid då du sprutar. Jag sprutade ett sto med föl för 2 år sedan, stoet "chockade" på dag 8 i behandlingen. Hade fölet varit inne i boxen då hade det garanterat ej överlevt.

Det är detta jag är rädd för. Dock blir stoet väldigt orolig när fölet kommer ur synhåll så vi gjorde så idag att vi hade fölet vid utgången i boxen så att vi snabbt kunde ta ut henne om något skulle hända.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka