• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Man kan ju alltid döma efter "de avkommor jag har sett"... Om vi ska göra det så har jag uteslutande sett fina avkommor som varit ridbara. Då har jag sett 5 st. Hur många oridbara D-Day avkommor har var och en sett, av hur många totalt?

Däremot har jag hört mycket "skit". Med tanke på hur mycket annan dynga man utsätts för, rykten går om allt och alla, så tar jag inte så hårt på det.

Jag tycker att resultaten ovan visar något annat än oridbara hästar...

Jag har sett ett tiotal inridna hästar, men ingen någon stjärna. (säkert fler om man inräknar 3-årstester, men dem glömmer man ganska fort). Blupet är inte heller särskilt imponerande, vare sig vad gäller temperament eller gångarter. Av dem jag har följt närmare har alla haft ett tufft och besvärligt temperament och varit svåra som unghästar.

Hade det inte funnits någon annan dressyrhingst i världen hade säkert D-day varit ett alternativ. Nu finns det mängder som bevisligen är mycket bättre, både med avseende på gång och lynne, därför hade jag aldrig övervägt att betäcka med honom i dag.

Skriver till dej eftersom du oftast är väl insatt i avel o hingstar, men vem som vill får gärna svara. Har inte läst igenom hela tråden så det kanske redan diskuterats, men om man ser sej omkring lite, hur många av D-days avkommor ser man ute på banorna egentligen? Enligt min erfarenhet inte alls så många o med så bra resultat som man väl förväntade sej av honom som förärvare...eller?

Hans blup är som sagt inte så högt som jag tror att man förväntade sig. De avkommor jag har sett har varit springiga och heta, inte vilat på steget eller haft den fjädring som man helst vill se. Däremot har de haft nerv och motor. En häst som inte har riktigt goda grundgångarter räcker sällan till i högre klasser. Jag tror få av D-days avkommor har haft det.

Och jag skulle kunna räkna upp avkommor till andra hingstar - som också tagits bort pga temperamentet och många hästar som skänkts bort till erfarna ryttare av uppfödare som inte velat ha dem kvar....D-Day fick många avkommor, frågan är väl om han procentuellt har lämnat fler "svåra" hästar.

Sara-Ida - vad är det, tror du, som gör att D-Day (enligt bl a dig) lämnar dåligt temperament medans andra hingstar med Donnerhall-blod hyllas för bra temperament?

Och jag skulle kunna räkna upp avkommor till andra hingstar - som också tagits bort pga temperamentet och många hästar som skänkts bort till erfarna ryttare av uppfödare som inte velat ha dem kvar....D-Day fick många avkommor, frågan är väl om han procentuellt har lämnat fler "svåra" hästar.
Eftersom jag aldrig tidigare hört att någon hingst gett så många avkommor som tagits bort pga lynnesfel (som bekräftas av en viss försäkringsman inom välkänt bolag) tycker jag se mig en gemensam linje.
Vad gäller hästen som skänktes bort är den uppfödd av en till mig närstående person, och modern till den hästen har haft totalt 13 levande avkommor, alla utom ovan nämnd häst har haft ett utmärkt temperament och varit lätthanterliga.
Samt det var väl så att *årets föl* ett år var efter D-Day, detta föl var ju vackert som en dröm och spåddes en lysande framtid. Tyvärr så levde det inte upp till förväntningarna och lär visst numer trots proffsutbildning spankulera som promenadhäst (dom dagar han är ridbar)........
Men självklart om du tycker att D-Day var den ultimata producenten av dressyrhästar så får du naturligtvis ha den åsikten, men då måste även vår åsikt få komma fram, vi som sett och hört om alla dessa avkommor med ett minst sagt konstigt temperament. Jag kan bara säga lycka till med din avel om du vill avla med det blodet, själv skyr jag det som pesten.:banana: :banana: :banana:

Sara-Ida - vad är det, tror du, som gör att D-Day (enligt bl a dig) lämnar dåligt temperament medans andra hingstar med Donnerhall-blod hyllas för bra temperament?

Andra gener. Donnerschwee plus ett möderne som jag tror har en hel del nerv. Och slumpen.

Don Schufro är den D-hingst jag helst skulle vilja använda, för att han ger mycket energi, men användbar sådan. Inga komplicerade hästar, men laddade när det krävs, så att det blir hanterbart och man kan omvandla nerven till prestation.

Don Primero kan nog ge lite väl coola hästar, kanske är det därför han har funkat bra ihop med Amiral. Men dessa hingstar är ju så prövade att man vet lite grann om hur de bör kombineras. När D-day kom visste ingen hur han nedärvde sig, vilket gjorde att han förstås fick avkommor med ston som var mindre lämpliga.

Eftersom jag aldrig tidigare hört att någon hingst gett så många avkommor som tagits bort pga lynnesfel (som bekräftas av en viss försäkringsman inom välkänt bolag) tycker jag se mig en gemensam linje.
Vad gäller hästen som skänktes bort är den uppfödd av en till mig närstående person, och modern till den hästen har haft totalt 13 levande avkommor, alla utom ovan nämnd häst har haft ett utmärkt temperament och varit lätthanterliga.
Samt det var väl så att *årets föl* ett år var efter D-Day, detta föl var ju vackert som en dröm och spåddes en lysande framtid. Tyvärr så levde det inte upp till förväntningarna och lär visst numer trots proffsutbildning spankulera som promenadhäst (dom dagar han är ridbar)........Men självklart om du tycker att D-Day var den ultimata producenten av dressyrhästar så får du naturligtvis ha den åsikten, men då måste även vår åsikt få komma fram, vi som sett och hört om alla dessa avkommor med ett minst sagt konstigt temperament. Jag kan bara säga lycka till med din avel om du vill avla med det blodet, själv skyr jag det som pesten.:banana: :banana: :banana:
Hej Poloplayer!
Jag är uppfödare till årets föl 1999 Axiom e. D-Day u. Emmy-Lou (elit) e. Krevad-Pontus-Lansiär.
Fakta om Axiom är:
Han köptes som föl av 14-åriga Michelle Hagman. Är aldrig proffsutbildad, utan Michelle har gjort allt jobb med honom själv. Var hingst till han var 4 år. Gick bruksprovet, båda faserna men det fattades 1 poäng från godkännande. Sin första tävligsstart gjorde han som 5-åring i LA dressyr som han vann på 70%. Därefter kvalade han till Breeders på 80% och blev 10 i Breedersfinalen. För 2½ år sedan flyttade Michelle till Tyskland för att förkovra sig och sin häst. I Tyskland har Axiom vinster och placeringar i MSV och har debuterat i ST George där han placerat sig som nummer 5 av 32.
Jag är ofta inne och läser avelssidan på Buke och tycker att det är tråkigt att hingstar "dödas" hur lättvindigt som helst. För att lyckas med en häst är det mycket mer än hingsten som har betydelse. Ett bra sto, bra uppfödningsbetingelser, en bra utbildning och en bra ryttare. Mitt första föl föddes 1972.
Hälsningar
Madeleine Sandell-Bark

Det är just sådana hörsägner jag menar... :smirk:
Folk som tror på allt de hör, och sprider det vidare.

Och när man klämmer folk lite på pulsen om hur många "knäppa" avkommor de verkligen sett, inte hört om - Njaaee... det kanske inte var så många, men jag har hört.... :smirk:

Och då börjar en del klaga på andra saker som gångarterna?
Vad hände - nyss var det ju fina hästar som fått jättebra poäng på visningar, men som inte gick att hantera?

D-Day har ett bra gångartsblup om man ser till stomaterialet som användes. Dels - som någon tidigare påpekade - visste man inte riktigt vilka typer av ston som gav den bästa kombinationen, dels tror många att fölungen ska kunna trolla med knäna bara man använder en viss hingst.

Men något vill väl folk kunna vara rörande eniga om vid skvallersammankomsterna i buschen.

D-Day har ett bra gångartsblup om man ser till stomaterialet som användes. Dels - som någon tidigare påpekade - visste man inte riktigt vilka typer av ston som gav den bästa kombinationen, dels tror många att fölungen ska kunna trolla med knäna bara man använder en viss hingst.

Du blandar ihop saker här. jag har alltid varit skeptisk till D-day som gångartsförärvare. Temperamentet är för mig en bisak, men jag har själv sett så många jobbiga och svåra avkommor att jag inte hade chansat på honom, då det finns bättre hingstar. (sandro hit är också svår, men han ger kanonavkommor, och då kan det vara värt att testa.)

Blup tar som vi vet hänsyn till stomaterialet och vi får nog anta att han inte användes på hoppston i större usträckning än någon annan gångartshingst. Han är inte kvalificerad till A, och då är det inte fråga om någon särskilt framstående gångartsförärvare tycker jag.

Det är lite det jag menar, man ser dem som föl- upp t unghästklasserna, sen verkar de försvinna...:crazy:

Det är just sådana hörsägner jag menar... :smirk:
Folk som tror på allt de hör, och sprider det vidare.

Och när man klämmer folk lite på pulsen om hur många "knäppa" avkommor de verkligen sett, inte hört om - Njaaee... det kanske inte var så många, men jag har hört.... :smirk:

Och då börjar en del klaga på andra saker som gångarterna?
Vad hände - nyss var det ju fina hästar som fått jättebra poäng på visningar, men som inte gick att hantera?

Men något vill väl folk kunna vara rörande eniga om vid skvallersammankomsterna i buschen.
varför försvann han från sverige och var finns han nu? nån som vet?

*KL*

D-Day lånades in till Sverige från Holland där han nu är tillbaka och verkar i aveln i! Alla som pratar skit om D-Day brukar säga att han inte är godkänd i Holland, dvs tagen ur avel - vilken han (enligt KWPN) inte är. Han är med andra ord EJ tagen ur avel utan det är bara okunniga påståenden. Han verkar i aveln och hade sist jag kollade ett dressyrindex (på avkommorna) på 137.

Tycker också att det är tråkigt att hingstar "dissas och hissas" av ett internetforum......

Jag skulle nog vända på lite av diskussionen och säga att de avkommor jag träffat efter D-day snarare är mer intelligenta än Sveriges halvblodsbestånd i övrigt vilket kanske leder till att ägaren bör hantera dem efter det.

Kolla diskussionerna gällande tex Corlensky G, Sansisco, mfl som förts här. Hingstar jag inte skulle betäcka med om jag fick det gratis (eller betalt för den delen), räcker det inte att tycka det! Jag gillar dem inte men inte skulle jag hålla på att racka ner så på dem som det tydligen är OK att diskutera D-Day, för han är ingen "helig ko" som tex CG?

Mvh / Fia

Samt det var väl så att *årets föl* ett år var efter D-Day, detta föl var ju vackert som en dröm och spåddes en lysande framtid. Tyvärr så levde det inte upp till förväntningarna och lär visst numer trots proffsutbildning spankulera som promenadhäst (dom dagar han är ridbar)........
Men självklart om du tycker att D-Day var den ultimata producenten av dressyrhästar så får du naturligtvis ha den åsikten, men då måste även vår åsikt få komma fram, vi som sett och hört om alla dessa avkommor med ett minst sagt konstigt temperament. Jag kan bara säga lycka till med din avel om du vill avla med det blodet, själv skyr jag det som pesten.:banana: :banana: :banana:

Det var roligt att höra hur det VERKLIGEN låg till :smirk:

*KL*

Mvh / Fia

Nu är ju D-day inte i svensk avel längre, så då spelar det ju ingen roll om han hissas eller dissas. Det är ju lite känsligare om hingsten fortfarande verkar i aveln och någon lever på hans goda rykte. I mitt fall är det heller inte rykten jag baserar vad jag tycker på, utan sådant jag de facto har sett. Yttrandefrihet alltså! ;)

Yttrandefrihet är en sak och osanningar en annan anser jag. Tex så skrevs det saker bla om Axiom som inte stämmer - osanning. D-Day hästar som skulle slagits ut oga lynnesfel - osanning. Lynnesfel existerer ej som orsak till utslagning hos försäkringsbolag. Det är det jag menar.
Anser du att du har sett tuffa avkommor - OK, likaväl som jag har sett linjerna bakom CG och säger bara BLÄHH.

Men när det blir osanningar tycker jag att man gått över gränsen, men det är tydligen bara jag som tycker.....

Mvh / Fia

Ja, lögner är en annan sak, men jag talar för mig.

Jag vet! Känner du dig påhoppad så var det absolut inte min mening. Du var bara först att svar mig. :D

Fast jag håller inte med dig om att

Nu är ju D-day inte i svensk avel längre, så då spelar det ju ingen roll om han hissas eller dissas.

Det är många som har avkommor till honom som de kanske ska betäcka eller sälja så småningom och då spelar nog detta ändlösa dravel om honom in, tror du inte det? Så visst spelar det roll om han "hissas eller dissas"...

Mvh / Fia

Det är många som har avkommor till honom som de kanske ska betäcka eller sälja så småningom och då spelar nog detta ändlösa dravel om honom in, tror du inte det? Så visst spelar det roll om han "hissas eller dissas"...

Det kan påverka, men så långt sträcker sig inte min hänsyn. I så fall skulle man inte kunna diskutera Ceylon eller Gaspari eller vem tusan som helst. Hade blivit rätt tråkigt...

KL

Om folk kunde ha lite tråkigare ibland i stället för att berätta skräckhistorier för varandra så skulle vi hamna på en mer givande nivå. :smirk:
Vi har ju flera exempel på rena lögner i tråden, varför vill man baktala någon eller något genom att ljuga?
Kan någon förklara det? Man kanske måste vara skvallerreporter för att förstå nöjet?

Jag kan förstå förtjusningen med svaller som är sant, men jag förstår inte förtjusningen med rena lögner och påhitt, speciellt när de blir upptäckta. :o :crazy:

Om man skulle tro på allt svaller om hästar sp borde ju min vara en galning som har D-Day som pappa och Gaspari som mormors far...
men jag måste säga att ibland önskar jag att det var lite mera fart i henne, lite mera allert, för hon kan vara grymt seg, men då poppar det upp en massa kommentarer att jag nog ska vara tacksam att det är så för hon är ju en D-Day avkomma... och tänk huuur det kunde ha varit.. hon måste vara en avart av D-Day min pålla! hon är inte rädd för skotrar traktorer ingenting, möjligen kan hon snarare titta om det råkar ha blivit en sten flyttad eller så, men dunder å brak rör henne inte ryggen! men hon har öga för små skaker som blir förändrade, men, jag brukar ha henne, hon är alltså 5 år! som ledar häst när vi rider ut. snarare är de andra hästarna i stallet fjompigare! Men jag kommer självklart att tänka mig för när jag betäcker, med vad jag ska betäcka med! har funderat på Akribori... Men på Söndag ska vi tävla! Dressyr ska rida LB denna gång på hemma plan. tävlade henne på hemma plan förra helgen i hoppning(!) inte min grej, men vi gick till omhoppning, då petde jag sista bommen... annars hade vi blivit 2:a men vi fick nöja oss med 4:e :cry:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka