Måste bara försvara D-Day jag osså! jag har ett sto ZanDay född -02 efter D-Day, Utrillo-Gaspari. någonstans i början av detta skrev någon om att de var känsliga men mkt lättlärda hästar. det stämmer sååååå bra! Min häst är super snabb på att lära sig saker, vilket även innebär att man lär sig olater snabbt! om inte matte är alert! Jag har hadft turen att ha en tränare som själv har en D-day avkomma, så hon vet hur min häst, i stora drag fungerar, hon är lättlärd, MEN glöm inte bort att hon är ung! Jag tror att dessa hästar är mkt lätta att ställa för stora krav på, när vi ska lära Zan Day något nytt så går det sååå lätt! och då är det lätt att bara rida på, vilket inte är så bra med en ung häst. Jag tror att det tyvärr är därför vi har sett så många unga D-Day avkommar och sedan har de fallit bort, någonn har pressat på för hårt! Jag ska i år starta L:A, Dressyr med min dam, var i helgen på hopptävling, hon sköter sig kanon! står lugnt och väntar, kan nästan bli seg! Men hon är MKT hög i rang i hagen, och i fel händer, utan en styrande hand skulle hon mkt väl bli livsfarlig! men jag känner henne och hon är trygg med mig så det funkar kanon, detta är ingen häst man kan börja "klämma åt om det blir något för då känner man att hon skulle kunna explodera, tex om man tränar och hon inte gör exakt det hon ska, då får man lirka lite, klämmer man åt eller slår eller så då skulle hon likväl kunna gå i taket! har aldrig hänt, men man känner det! Det gäller att hitta andra vägar och lyssna på henne! men som sagt vem som helst kan inte rida, ta hand om henne! Jag skulle utan tvekan kunna ta en D-Day avkomma till! de är så kloka. Men hon är orädd om sig i hagen och lite klumpig ibland.