• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Jag har en kompis som har ett sto efter honom och hon är om jag inte minns helt fel ca 8-9 år och nästan oridbar...
Hon nämnde också själv att hon hade pratat med en tjej som hade ett sto efter honom som ABSOLUT INTE gick att rida... Tycker inte att man ska använda såna hingstar i aveln, när det finns så fina hingstar med bra hjärnor!!...

Och jag har fött upp en efter D-Day (med en tuff mamma dessutom) som har otroligt hög ridbarhet!

Se så olika det kan vara, det beror säkert mycket på hur man handskas med dem. Tror inte det är fel på D-Day hjärna utan kanske på andra saker!

Mvh / Fia

Jag hjälper en man som föder upp dressyrhästar. Alla har varit busiga men trygga hästar som litar på oss.
D-Day hästen vi hade var mycket räddare. Allt tog dubbelt så lång tid att lära henne pga att vi var tvugna att visa att det inte var farligt. Hon var väldigt skeptisk till allt, men om man hade tålamod så gick det bra. Vi sålde henne som 3-åring.
Köparna verkade ha problem med henne (Eller hon hade problem med ägarna??) för hon fick byta ägare ett antal gånger:crazy:
Till slut blev hon avelssto och nu är hon död...:cry:
Hon var en jätte snäll och go häst.... Men hon var rädd...
Om man ska skaffa en D-day häst ska man vara lugn och riktigt duktig! Det är en jätte fin och trevlig häst i rätt händer!

Måste bara försvara D-Day jag osså! jag har ett sto ZanDay född -02 efter D-Day, Utrillo-Gaspari. någonstans i början av detta skrev någon om att de var känsliga men mkt lättlärda hästar. det stämmer sååååå bra! Min häst är super snabb på att lära sig saker, vilket även innebär att man lär sig olater snabbt! om inte matte är alert! Jag har hadft turen att ha en tränare som själv har en D-day avkomma, så hon vet hur min häst, i stora drag fungerar, hon är lättlärd, MEN glöm inte bort att hon är ung! Jag tror att dessa hästar är mkt lätta att ställa för stora krav på, när vi ska lära Zan Day något nytt så går det sååå lätt! och då är det lätt att bara rida på, vilket inte är så bra med en ung häst. Jag tror att det tyvärr är därför vi har sett så många unga D-Day avkommar och sedan har de fallit bort, någonn har pressat på för hårt! Jag ska i år starta L:A, dressyrmed min dam, var i helgen på hopptävling, hon sköter sig kanon! står lugnt och väntar, kan nästan bli seg! Men hon är MKT hög i rang i hagen, och i fel händer, utan en styrande hand skulle hon mkt väl bli livsfarlig! men jag känner henne och hon är trygg med mig så det funkar kanon, detta är ingen häst man kan börja "klämma åt om det blir något för då känner man att hon skulle kunna explodera, tex om man tränar och hon inte gör exakt det hon ska, då får man lirka lite, klämmer man åt eller slår eller så då skulle hon likväl kunna gå i taket! har aldrig hänt, men man känner det! Det gäller att hitta andra vägar och lyssna på henne! men som sagt vem som helst kan inte rida, ta hand om henne! Jag skulle utan tvekan kunna ta en D-Day avkomma till! de är så kloka. Men hon är orädd om sig i hagen och lite klumpig ibland.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara försvara D-Day jag osså! jag har ett sto ZanDay född -02 efter D-Day, Utrillo-Gaspari. någonstans i början av detta skrev någon om att de var känsliga men mkt lättlärda hästar. det stämmer sååååå bra! Min häst är super snabb på att lära sig saker, vilket även innebär att man lär sig olater snabbt! om inte matte är alert! Jag har hadft turen att ha en tränare som själv har en D-day avkomma, så hon vet hur min häst, i stora drag fungerar, hon är lättlärd, MEN glöm inte bort att hon är ung! Jag tror att dessa hästar är mkt lätta att ställa för stora krav på, när vi ska lära Zan Day något nytt så går det sååå lätt! och då är det lätt att bara rida på, vilket inte är så bra med en ung häst. Jag tror att det tyvärr är därför vi har sett så många unga D-Day avkommar och sedan har de fallit bort, någonn har pressat på för hårt! Jag ska i år starta L:A, Dressyr med min dam, var i helgen på hopptävling, hon sköter sig kanon! står lugnt och väntar, kan nästan bli seg! Men hon är MKT hög i rang i hagen, och i fel händer, utan en styrande hand skulle hon mkt väl bli livsfarlig! men jag känner henne och hon är trygg med mig så det funkar kanon, detta är ingen häst man kan börja "klämma åt om det blir något för då känner man att hon skulle kunna explodera, tex om man tränar och hon inte gör exakt det hon ska, då får man lirka lite, klämmer man åt eller slår eller så då skulle hon likväl kunna gå i taket! har aldrig hänt, men man känner det! Det gäller att hitta andra vägar och lyssna på henne! men som sagt vem som helst kan inte rida, ta hand om henne! Jag skulle utan tvekan kunna ta en D-Day avkomma till! de är så kloka. Men hon är orädd om sig i hagen och lite klumpig ibland.

Jag menar: hon är orädd, smärt okänslig klumpig i hagen=gör ofta illa sig, kan ibland vara nonchig i stallet. Ojsan stod du där?? men en mkt social, nästan översocial och go häst som är helt underbar att rida!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en kompis som har ett sto efter honom och hon är om jag inte minns helt fel ca 8-9 år och nästan oridbar...
Hon nämnde också själv att hon hade pratat med en tjej som hade ett sto efter honom som ABSOLUT INTE gick att rida... Tycker inte att man ska använda såna hingstar i aveln, när det finns så fina hingstar med bra hjärnor!!...

Det är konstigt att nästan alla här som uttalar sig negativt om hans avkommar inte själva jhar ridit eller har haft hästarna, utan det är någon annans, fundera på det!;) hur kan man uttala sig när man inte vet? fin´ns hingstar med fina hjärnor!? det är just det de har! men de måste vårdas! jag anser att det är mkt kloka hästar! men i fel händer livsfarliga! och det finns MKT hästfolk som tror sig veta och kunna mkt om inridning med mera, och så blir det sååå fel!:cry:

Det är konstigt att nästan alla här som uttalar sig negativt om hans avkommar inte själva jhar ridit eller har haft hästarna, utan det är någon annans, fundera på det!;) hur kan man uttala sig när man inte vet? fin´ns hingstar med fina hjärnor!? det är just det de har! men de måste vårdas! jag anser att det är mkt kloka hästar! men i fel händer livsfarliga!

Så är det faktiskt inte bara. Sedan undrar jag hur vettigt det är att föda upp hästar som bara proffs kan hantera. Hästar som är livsfarliga hos vanliga fritidsryttare är inte avelsmaterial - tycker jag. Det är en tillräckligt farlig sport ändå.

Om man bara skulle få uttala sig om hästar som är ens egna skulle man ju knappast t ex kunna göra avkommebedömning på hingstar eller ha någon åsikt om avel alls.

Jag har bl a delat stall med en D-Day-avkomma och tycker att jag har sett tillräckligt av hans avkommor för att jag inte vill ha något med dem att göra. Självklart finns det vettiga exemplar, men jag har inte träffat på så många att jag vill ta några risker!

Håller även med Sara-Ida om att hingstar som är livsfarliga hos fritidsryttare inte är avelsmaterial!

Jag håller med Görel och Sara-Ida.

Hade jag träffat EN D-Day avkomma som var lite spec. i huvudet, hade jag aldrig uttalat mig om det.
Men det verkar ju vara ett återkommande problem med psyket hos flera av hans avkommor med olika möderne.
Bara det är anledning nog för mig att avstå från den hingsten...

vaddå proffs, eller fritidsryttare? det finns många som har vetttig hästhantering men som inte är proffs! däremot finns det lika många puckon som skaffar sig unghästar utan att ha kunskap om hur dessa ska hanteras! då kan en vass häst bli livsfarlig! En häst är inet att leka med! många av de D-Day avkommar jag sett har gått i hagen och skrotat till 3 års åldern innan någon hanterar dem ordentligt, de goda exempel jag sett har blivit ordentligt aktiverade innan de rids in, så de vet vem deras ledare är! och det skulle inte skada om flera unghästar fick göra det, alltså köshoppning, tömkörning promenader, daglighantering, se till att de är trafiksäkra INNAN de ska ridas in! Men om det är det sunda förnuftet som skiljer proffsen från hobbyryttarna, ja då är det väl så, tyvärr!

Men om det är det sunda förnuftet som skiljer proffsen från hobbyryttarna, ja då är det väl så, tyvärr!

Eh... Jag har sett proffsryttare rida D-dayhästar för att ingen annan vågat rida dem... De skrotade inte i någon hage, men stod på bakbenen så fort något var jobbigt och det är jäkligt obehagligt om man inte råkar gilla att ta mantag med jämna mellanrum. Dessutom var de inte särskilt bra som sporthästar heller, och då är det verkligen ingenting att satsa på. Hingstar som ger sådana avkommor ska inte vara i aveln, då finns det bättre individer som ger både känslighet och ridbarhet!

Någon som har en gissning på vart detta skumma temperament kommer från i D-days stam?

Skriver till dej eftersom du oftast är väl insatt i avel o hingstar, men vem som vill får gärna svara. Har inte läst igenom hela tråden så det kanske redan diskuterats, men om man ser sej omkring lite, hur många av D-days avkommor ser man ute på banorna egentligen? Enligt min erfarenhet inte alls så många o med så bra resultat som man väl förväntade sej av honom som förärvare...eller?

Senast ändrad:

Det har varit uppe i tråden redan men
utöver Synovia (f.99 ue.Master) plac Prix St Georges –06, går Int I och hingsten Stonefire 1074 (f.98 ue.Roderik) plac Msv, exp USA har D-Day lämnat bl a Remington (f.98 ue.Cavalotti) plac Prix St Georges –07, går Int I, Lex Normandie (f.98 ue.Iran) plac Prix St Georges -06, B-Day (f.97 ue.Nebraska) plac Prix St Georges -06, Dillie Day (f.98 ue.Flamingo) vinst Msv –06, går Prix St G, Day Dream (f.99 ue.Kaliber) plac Msv –06, Grand Valley (f.98 ue.Grandsudan F) vunnit Msv -06, Dayton LB (f.98 ue.Ciceron) plac Msv –06, Normandie (f.98 ue.Amiral) plac Msv –05, Empress (ue.Bayron) vann Msv -06 och Dollar (ue.Matador) var plac Msv -06.
I USA har svenskfödde Dacard / Dacardo (f.99 ue.Calypso I) vunnit Intermediaire I med danske Lars Pedersen -06. Vincidore (f.98 ue.Granit) tävlas internationellt av Timna Zach, Österike.

2002 vann Synoiva 3årschampionatet. Dillie Day kom 11:a i 4årschampionatet och Love Day 14:e.

2003 kom Stonefire 3:a i Breeders Trophy för 5åringar, Dillie Day kom 10:a och Remington kom 15:e. Synovia kom 2:a i 4årschampionatet.

2004 vann Synovia Breeders Trophy för 5åringar, Axiom var 10:a och Dayson K/S 11:a samma år. Stonefire 1074 kom 5:a i finalen för 6åringar och Lex Normandie kom 9:a.

2005 vann Synovia Breeders igen, D-Niro kom 10:a och Dayro 12:a.

Man kan ju alltid döma efter "de avkommor jag har sett"... Om vi ska göra det så har jag uteslutande sett fina avkommor som varit ridbara. Då har jag sett 5 st. Hur många oridbara D-Day avkommor har var och en sett, av hur många totalt?

Däremot har jag hört mycket "skit". Med tanke på hur mycket annan dynga man utsätts för, rykten går om allt och alla, så tar jag inte så hårt på det.

Jag tycker att resultaten ovan visar något annat än oridbara hästar...

Hmmm, hittar inte din häst när jag söker...

Ingen Zanday e.D-Day-Utrillo-Gaspari?

Har jag fått ngt om bakfoten?

Det har varit uppe i tråden redan men
utöver Synovia (f.99 ue.Master) plac Prix St Georges –06, går Int I och hingsten Stonefire 1074 (f.98 ue.Roderik) plac Msv, exp USA har D-Day lämnat bl a Remington (f.98 ue.Cavalotti) plac Prix St Georges –07, går Int I, Lex Normandie (f.98 ue.Iran) plac Prix St Georges -06, B-Day (f.97 ue.Nebraska) plac Prix St Georges -06, Dillie Day (f.98 ue.Flamingo) vinst Msv –06, går Prix St G, Day Dream (f.99 ue.Kaliber) plac Msv –06, Grand Valley (f.98 ue.Grandsudan F) vunnit Msv -06, Dayton LB (f.98 ue.Ciceron) plac Msv –06, Normandie (f.98 ue.Amiral) plac Msv –05, Empress (ue.Bayron) vann Msv -06 och Dollar (ue.Matador) var plac Msv -06.
I USA har svenskfödde Dacard / Dacardo (f.99 ue.Calypso I) vunnit Intermediaire I med danske Lars Pedersen -06. Vincidore (f.98 ue.Granit) tävlas internationellt av Timna Zach, Österike.

2002 vann Synoiva 3årschampionatet. Dillie Day kom 11:a i 4årschampionatet och Love Day 14:e.

2003 kom Stonefire 3:a i Breeders Trophy för 5åringar, Dillie Day kom 10:a och Remington kom 15:e. Synovia kom 2:a i 4årschampionatet.

2004 vann Synovia Breeders Trophy för 5åringar, Axiom var 10:a och Dayson K/S 11:a samma år. Stonefire 1074 kom 5:a i finalen för 6åringar och Lex Normandie kom 9:a.

2005 vann Synovia Breeders igen, D-Niro kom 10:a och Dayro 12:a.
Jag kan även räkna upp några som tyvärr inte lever längre, utan är borttagna pga lynnesfel, samt även en valack som skänktes bort till en mkt erfaren ryttare som efter 8 månaders hantering lyckades komma upp på ryggen, och nu efter ett år kan galoppera på volt! Det är möjligt att D-Days avkommor kan gå bra med mkt erfarna ryttare, men flertalet som hamnat hos hobbyryttare varit en katastrof. Det är nog bara att konstatera att D-Day var en flopp i aveln. :banana: :banana: :banana:

Jag har inte läst hela tråden.

När han stod på Flyinge var jag där och praktiserade. Han var min favorithingst (även De La Gardie) och hanterade honom en hel del. Mycket trevlig, dock lite egensinnig. Men sen gillar jag lite besvärliga hästar.
En gång skulle min handledare tömköra honom och då fick han för sig att han skulle hoppa ut från paddocken och det var handledaren inte riktigt med på så hon ramlade över busken :D Jag fick med allt på bild. Haha.
Kanske odödigt vetande i denna tråd - men ganska kul!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka