• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Mycket har sagts om D Day och mycket är sant! Jag blev för lite sedan erbjuden att köpa D Day av en bekant i Holland som hade honom i sitt försäljningsstall. Han tyckte att jag kanske var intresserad eftersom han var godkänd i Sverige! Nu står han på en station i Holland som har Bl.a ridponnyhingstar.
Jag gick en avelskurs nere i Flyinge för ett par år sedan, när vi gick igenom hingst stallen och hingstar som skulle samlas, kom D Day på tal, man undrade vad han blivit av. Då sa dåvarande kursledare och seminansvarig att han inte fanns kvar. Frågan om hans avkommor dök upp och svaret blev då " att övervägande av hans avkommor hade lynnesfel!!!"
Men jag har sett Axiom som tränades inte långt ifrån där jag finns, vacker som en dag och jag trodde faktiskt att han skulle gå igenom sitt bruksprov och bli godkänd. Kul att höra att det har gått bra för honom.
Ingen kan väl annat säga än att D Day ger vackra avkommor, men också många av våra allra bästa tävlingshästar skulle vara ohanterbara i en hobbyryttares händer dessvärre.

Men D Day är inte ensam om detta rykte, inte heller är alla hans avkommor "tokiga", men jag tror nog att några av dom kommer att gå riktigt långt. På ett riktigt bra avelssto får man riktigt bra avkommor oavsett vem man betäcker med.

åhhh det hamande fel igen! lär mig aldrig! ett till försök...

Hej Poloplayer!
Jag är uppfödare till årets föl 1999 Axiom e. D-Day u. Emmy-Lou (elit) e. Krevad-Pontus-Lansiär.
Fakta om Axiom är:
Han köptes som föl av 14-åriga Michelle Hagman. Är aldrig proffsutbildad, utan Michelle har gjort allt jobb med honom själv. Var hingst till han var 4 år. Gick bruksprovet, båda faserna men det fattades 1 poäng från godkännande. Sin första tävligsstart gjorde han som 5-åring i LA dressyr som han vann på 70%. Därefter kvalade han till Breeders på 80% och blev 10 i Breedersfinalen. För 2½ år sedan flyttade Michelle till Tyskland för att förkovra sig och sin häst. I Tyskland har Axiom vinster och placeringar i MSV och har debuterat i ST George där han placerat sig som nummer 5 av 32.
Jag är ofta inne och läser avelssidan på Buke och tycker att det är tråkigt att hingstar "dödas" hur lättvindigt som helst. För att lyckas med en häst är det mycket mer än hingsten som har betydelse. Ett bra sto, bra uppfödningsbetingelser, en bra utbildning och en bra ryttare. Mitt första föl föddes 1972.
Hälsningar
Madeleine Sandell-Bark
Tack för det Madeleine, lite sanna fakta!:bow: :bow: :bump: :bow: :bow:

Min D-day avkomma är i vilket fall som helst urmysig. Hon var felhanterad som unghäst, och när hon kom så var det många som tyckte att hon var "knäpp i huvudet". Hon hade lärt sig att hantera situationer sådär, hade en mamma som var mer eller mindre galen enligt uppfödaren och fick göra precis som hon ville hela uppväxten. Inte så konstigt att hon var svår när hon kom, jag skyller iaf inte på D-day i det här fallet.
Hon är numera lättlärd och väldigt positiv, köpt som dressyrhäst med bra gång men går nu som fälttävlanshäst. Det är den ärligaste hästen jag har stött på och i terrängen går hon som tåget på allt, aldrig en tvekan och ställer alltid upp.
Har haft henne hos en duktig dressyrtränare som tyckte det var en väldigt lättriden och ambitiös häst.Man får akta sig så man inte kräver för mycket innan musklerna finns där eftersom hon i stort sett aldrig slutar försöka.

Har på senaste tiden även hittat två avkommor som gått höga klasser i dressyr och skall vara väldigt stabila och trygga.

Min slutsats blir iallafall att D-day avkommor inte behöver vara svåra alls, men sjävlklart kan de bli fel i fel händer. som med många känsliga hästar. Några knäppgökar behöver det inte vara iaf.

En kompis köpte en D-Day avkomma. Ett sto ue Napeleon. Jag hjälpte henne med hästen som ung. Helt fantastisk ridbarhet, mjuk och känslig för hjälperna. Gick i "rätt form" från början. fin mun. En vaken häst, men absolut inte dum på något sätt.

Den erfarenheten har jag också av D-Day hästar. De är riktigt fina med hög ridbarhet och fantastiskt fina munnar. Jag har ridit och träffat säkert ett tiotal D-Day hästar. Det är inte vem som helst som kan rida på dom, men med rätt ryttare är de oslagbara. Underbara hästar!

Ingen kan väl annat säga än att D Day ger vackra avkommor, men också många av våra allra bästa tävlingshästar skulle vara ohanterbara i en hobbyryttares händer dessvärre.

Men D Day är inte ensam om detta rykte, inte heller är alla hans avkommor "tokiga", men jag tror nog att några av dom kommer att gå riktigt långt. På ett riktigt bra avelssto får man riktigt bra avkommor oavsett vem man betäcker med.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Men att "inte vem som helst kan rida dem" tycker jag INTE är hög ridbarhet.

Jasså, det tycker du inte? Du menar alltså att du har som mål med din avel att kunna skicka upp en nybörjare på din häst och att denna ska få den att gå galant? Det jag menar är att D-Day hästar är speciella och kräver verkligen sin ryttare.

Jag har ett sto som är väldigt speciellt, men med ryttare som kan rida sådana typer av hästar så går hon som en klocka. Hon har haft en och annan ryttare på ryggen som rider si som så att "det är bara att sparka med skänklarna och hålla i tyglarna så jävla går det". Då tvävägrar hon och går inte en meter med den ryttaren på ryggen. Då hoppar jag upp hon går snällt och het klockrent. Min tränare som ridit Svår Dressyr hoppade upp på henne och hon skötte sig exemplariskt. Hon gick som en dans och han gav henne mycket fina lovord. Han hade tävlat en annan D-Day häst på medelsvår nivå och han sa att hon inte var i närheten av en typisk D-Day häst, men att hon nog inte kunde bli riden bra av alla typer utav ryttare.

Det jag menar är alltså att det är inte alla som kan sätta sig upp på en D-Day häst och tro att dom ska klara dom, men kan man rida en sådan känslig häst, kan man rida alla. ;)

Hej Poloplayer!
Jag är uppfödare till årets föl 1999 Axiom e. D-Day u. Emmy-Lou (elit) e. Krevad-Pontus-Lansiär.
Fakta om Axiom är:
Han köptes som föl av 14-åriga Michelle Hagman. Är aldrig proffsutbildad, utan Michelle har gjort allt jobb med honom själv. Var hingst till han var 4 år. Gick bruksprovet, båda faserna men det fattades 1 poäng från godkännande. Sin första tävligsstart gjorde han som 5-åring i LA dressyr som han vann på 70%. Därefter kvalade han till Breeders på 80% och blev 10 i Breedersfinalen. För 2½ år sedan flyttade Michelle till Tyskland för att förkovra sig och sin häst. I Tyskland har Axiom vinster och placeringar i MSV och har debuterat i ST George där han placerat sig som nummer 5 av 32.
Jag är ofta inne och läser avelssidan på Buke och tycker att det är tråkigt att hingstar "dödas" hur lättvindigt som helst. För att lyckas med en häst är det mycket mer än hingsten som har betydelse. Ett bra sto, bra uppfödningsbetingelser, en bra utbildning och en bra ryttare. Mitt första föl föddes 1972.
Hälsningar
Madeleine Sandell-Bark

Åh, underbara människa! Vart kom du ifrån? Du är en räddande ängel som verkligen satte sista ordet för denna meningslösa diskussionen.

Det är inte D-Day avkommorna det är fel på utan händerna de hamnar i.

Lycka till med dina fina fölunge! Jag har själv ett diplomsto efter D-day!

Jasså, det tycker du inte? Du menar alltså att du har som mål med din avel att kunna skicka upp en nybörjare på din häst och att denna ska få den att gå galant? Det jag menar är att D-Day hästar är speciella och kräver verkligen sin ryttare.

Nej, då vore den förmodligen ingen nybörjare. Men att hästen ska kunnas ridas i form av normalryttare tycker jag är ridbarhet. Det gör tydligen inte du som i ena stunden kallar hästen ridbar och i andra stunden väldigt känslig och "krävande".

En ridbar häst kräver väldigt lite av sin ryttare.

Vi har väl olika uppfattningar helt enkelt.

Alltså, slutar du ljuga nån gång?

Eller är det möjligt att lära sig att inte lägga in bilder från Awakes album om du inte vill bli avslöjad gång på gång?

Vad pratar du nu om? Vem är Awake och vem har jag ljugit för?

Men har du hackat hennes album då eller? Bilderna på Chequille ligger på ett album som tillhör Awake/Goldpilz/Danzas/Bakir/Carima/Hertigen/Cairo/Denzel + massa fler.

När jag räknade senast var du uppe i över 10 nick. Har du pratat med Gunnar, eller? Är du fortfarande bannad är du patetisk som ändå håller på.

Och Wilma - ett diplomsto, sen när? :rofl:

Wilma är ett diplomsto och nej, jag är inte bannad längre! :banana:

Det är tråkigt att dessa typer av trådar läggs in här på forumet.
Att hingstar skall dömas ner och smuts kastas på detta viset glädjs ingen människa åt, eller hur.

Det är tråkigt emot hingstägaren och de som äger avkommor ifrån honom.

Dessa problem uppkommer egentligen av att de som avlar kanske inte har kollat upp hingsten ordentligt, gått igenom härstamningen, ev avkommor, syskon osv.
Förutsatt att man kan sitt sto´s härstamning.

Ingen hingst oavsett problem, blir till skada för aveln, så länge ingen sto ägare kommer och använder sig utav den.

Vad jag menar är att om varje person utgick ifrån sitt sto´s härstamning, för och nackdelar osv, la ner mkt tid genom att kolla upp den tänkbara hingsten man vill använda sig utav, borde dessa problem bli mkt mindre i framtiden.

Det är tråkigt att dessa typer av trådar läggs in här på forumet.
Att hingstar skall dömas ner och smuts kastas på detta viset glädjs ingen människa åt, eller hur.

Det är tråkigt emot hingstägaren och de som äger avkommor ifrån honom.

Dessa problem uppkommer egentligen av att de som avlar kanske inte har kollat upp hingsten ordentligt, gått igenom härstamningen, ev avkommor, syskon osv.
Förutsatt att man kan sitt sto´s härstamning.

Vad jag menar är att om varje person utgick ifrån sitt sto´s härstamning, för och nackdelar osv, la ner mkt tid genom att kolla upp den tänkbara hingsten man vill använda sig utav, borde dessa problem bli mkt mindre i framtiden.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18