• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Jamen Sluta Nu Att Tjafsa Om Vem AnvÄndaren Är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag planerar att så småning om ta ett föl på mitt D-Daysto. Kan inte se något skäl att inte göra det. Hon är som sagt en sund, snygg häst med utmärkt temperament, hög ridbarhet samt klass I. Kommer välja en ädel hingst med hög ridbarhet och bra temperament. Blir spännande den dagen det blir akuellt men först ska hon utbildas och tävlas så det blir inte än på några år.:)

Jag skulle inte avla på ett sto med dåligt temperament oavsett härstamningen. Tycker att det är viktigt att även titta på individen och inte bara stirra sig blind på stamtavlan även om den självklart också är viktigt. Har fött upp hundar i många år och lärt mig det.:smirk:

Jag planerar att så småning om ta ett föl på mitt D-Daysto. Kan inte se något skäl att inte göra det. Hon är som sagt en sund, snygg häst med utmärkt temperament, hög ridbarhet samt klass I. Kommer välja en ädel hingst med hög ridbarhet och bra temperament. Blir spännande den dagen det blir akuellt men först ska hon utbildas och tävlas så det blir inte än på några år.:)

Jag skulle inte avla på ett sto med dåligt temperament oavsett härstamningen. Tycker att det är viktigt att även titta på individen och inte bara stirra sig blind på stamtavlan även om den självklart också är viktigt. Har fött upp hundar i många år och lärt mig det.:smirk:

Ingen här har väl argumenterat emot att avla på en häst med D-day i stamtavlan? Däremot spelar härstamningen stor roll för avel, anser jag. Mycket stor roll, tom. Nästan mer så än individen själv, för det är generna som avgör vad det blir för föl. Sedan hur lättsålt fölet blir är ju en annan femma.

Jag vet inte hur andra resonerar, men ska jag åka ut och titta på en med D-Day som morfar så vill jag nog ha en pappa som är känd för att lämna okomplicerade avkommor. Är stoet i övrigt lämpligt för avel så kan jag inte se att D-Day skulle göra att hon inte borde vara i avel, hon kan ju faktiskt ha ett möderne med bra temperament som har slagit igenom.
U

Det tror jag verkligen inte. Jag hade tänkt låna ut mitt sto till någon som ville ta föl, för först ville jag inte själv ta föl. Det var massor som ringde och som gillade hennes stam, exteriör osv. :idea:

Det tror jag verkligen inte. Jag hade tänkt låna ut mitt sto till någon som ville ta föl, för först ville jag inte själv ta föl. Det var massor som ringde och som gillade hennes stam, exteriör osv. :idea:

Det är mycket svårt att sälja hästar. Att ta föl är en sak, att köpa ett färdigt föl är en annan.

Nej, inte alls. Men jag tror att hans namn i stamtavlan är lite till last när du vill sälja avkomman.

Hm, förstår hur du menar. Nu är det inte aktuellt att betäcka än på några år och då borde man ju även ha hunnit se hur avkommorna i nästa led har blivit. Enligt mitt stos uppfödare har hon ett bra möderne bakom sig och med tanke på hur okomplicerad och enkel min häst är i all hantering och ridning så verkar ju det mycket troligt.

Jag har inget behov av att betäcka av sentimentala skäl utan enbart för att jag tycker att det är en riktigt bra häst som jag tror kan tillföra aveln en hel del bra. Kommer självklart välja en hingst med höga poäng på temperament och ridbarhet. Men det hade jag gjort oavsett om D-Day fanns med i härstamningen eller inte.

Kan tillägga att ett skäl till att jag köpte den här hästen var för att hon var efter D-Day. Gillade de D-Dayavkommor som jag hade sett och har sluppit se de som inte har varit så trevliga...;)

Kan tillägga att ett skäl till att jag köpte den här hästen var för att hon var efter D-Day. Gillade de D-Dayavkommor som jag hade sett och har sluppit se de som inte har varit så trevliga...;)

Ja, det är ju ofta så det funkar! Därför kan det nog vara smart - när man väljer hingst - att ta någon som går hem hos så många som möjligt, eller som har gott rykte. Morfar är ju inget man kan ändra på. Jag tittar fortfarande till när jag ser hästar efter Long John, trots att han som hingst var komplett olämplig i halvblodsaveln. Han var helt enkelt så vild att ingen kunde hantera honom, och mitt sto var väl lite åt det hållet också kan man säga :angel:, men jag älskade henne och hade gärna köpt en annan med samma pappa!

Det måste poängteras att man alltid, oavsett om man har D-Day eller någon annan skarp häst i sin hästs härstamning, att ta en hingst med bra temperament. Varför avla med en hingst som knappt går att hantera?

Det måste poängteras att man alltid, oavsett om man har D-Day eller någon annan skarp häst i sin hästs härstamning, att ta en hingst med bra temperament. Varför avla med en hingst som knappt går att hantera?

Nej, det är ju inte så klokt. Vem har gjort det menar du?

Jag vet inte vad du menar med "hiskeligt attraktivt", men jag vill gärna ha BRA hingstar i alla led! Jag är tex mycket nöjd med att Don Schufro är morfar till min unghäst - en hingst som är bra både i första och andra led ;)

(känner förresten en häst e D-day med helt ok temperament, men hans stamtavla har tagits ur annonsen för att det ska gå att få honom såld)

Är det Day`s Son du menar?

Det hör man väl talas om hela tiden. Folk som väljer hingstar som tex. Briar som har ett ganska så temperamentfullt sinne och som tar det till sitt sto som kanske inte har det bästa huvudet själv. Avkommorna blir svårridna pga. att de är svåra att hantera och bemästra.

Folk tänker inte på att tex. Briar har en av Sveriges bästa ryttare på ryggen. Det är inte "vem som helst" som skulle kunna bemästra Briar.

Detsamma gäller D-Day.

Jag är ganska övertygad om att Briar inte får fler ston pga. att han har en sådan kompetent ryttare på ryggen. Det ser ju fint ut när Jan rider, men hur skulle det se ut om det var jag som satt där? Jag tror inte det är temperamentet som skrämmer bort stoägarna från Briar, om jag ska vara ärlig..
Jag skulle gärna kunnat tänka mig att använda Briar på ett hoppsto däremot, det hade säkert sett någerlunda ok ut, även med mig på ryggen :rofl:

U

jag vet inte helt vart jag sa emot mig själv, men jag inbillar mig att det inte är temperamentet som gör att folk backar på Briar, utan att Jan, som är en otroligt duktig ryttare, kunnat få ihop denna hingst, och fått fram gångarter i honom som jag betvivlar att jag skulle lyckas med.
Däremot skulle jag inte vara rädd för att använda honom på ett hoppsto om jag hade ett. Förstår du vad jag menar?
U

Briar är känd för sitt heta och livliga humör. Hans avkommor kräver oftast sin ryttare. Detsamma gäller D-Day och många andra hingstar som mest bara är kända för "..sina grymma gångarter och sin otroliga hoppförmåga"

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025