• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

*kl*

Alla D-day avkommor kan knappast vara känsliga och kräva sin ryttare eftersom min är väldigt lättriden. Hon sköter sig oavsett vem som sitter på. Släppte upp min förra pojkvän på henne som aldrig tidigare hade ridit, gick hur bra som helst.

Det finns flera bra, bla min som är precis som din. Men många har blivit skarpa. Förmodligen fler än vad som är "normalt". Jag får alltid frågan hur min är i psyket när jag träffar på någon ny tränare. Sen får jag beröm för att hon är så schysst och okomplicerad:)

Jamen Sluta Nu Att Tjafsa Om Vem AnvÄndaren Är!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag får tydligen upprepa detta!
LÅT BLI att mata trollen, SLUTA bry Er om ifall det är nya nick på samma användare!! Och LÅT BLI att tjafsa om det!!!!!!!!!!!!!!:mad:

Det finns flera bra, bla min som är precis som din. Men många har blivit skarpa. Förmodligen fler än vad som är "normalt". Jag får alltid frågan hur min är i psyket när jag träffar på någon ny tränare. Sen får jag beröm för att hon är så schysst och okomplicerad:)

Jo, jag har förstått att D-day avkommor har dåligt rykte men min är också, precis som din otroligt snäll och ambitiös.

Läste en artikel av en kille som höll på med både hunduppfödning och hästuppfödning där han kommenterade detta med att en bråkig och svårhanterlig hund sätts i valp och dressyrkurser för att få ordning på problemen. Medans en hästägare med bråkiga svårhanterliga hästar börjar leta i stammen för att hitta den skyldige...

Läste en artikel av en kille som höll på med både hunduppfödning och hästuppfödning där han kommenterade detta med att en bråkig och svårhanterlig hund sätts i valp och dressyrkurser för att få ordning på problemen. Medans en hästägare med bråkiga svårhanterliga hästar börjar leta i stammen för att hitta den skyldige...

Hahaha:rofl: Tänkvärt citat!! Ligger nog mycket obekväm sanning i det..:angel:

det är jag alldeles övertygad om att det gör ;) tycker att många hästägare är väldigt duktiga på att hitta på ursäkter till sina hästars upptåg :p

Jo, jag har förstått att D-day avkommor har dåligt rykte men min är också, precis som din otroligt snäll och ambitiös.

Det skulle jag säga beror på att det inte finns någon nedärvningsstatistik på hundar på det sättet. Däremot så vet jag flera hunduppfödare som tagit djur ur avel (eller aldrig satt in dem) pga temperamentet. Så ur uppfödarsynvinkel så tänker man väldigt mycket på temperamentet när man avlar. Generellt finns det mycket mer information om hingstars nedärvning än om hanhundars, dessutom får hundar sällan så många avkommor att man kan göra en bra avkommebedömning. Det är väl därför gemene man inte tittat i hundens stamtavla - ofta vet man ju inget om de individerna som finns där, så det säger en ingenting.

Nu är det ju så också att det är skillnad att hantera en häst på 650 kilo och en valp. När hästar med lynnesfel hamnar hos amatörer har vi genast en direkt farlig situation. Då är det bättre att inte avla på individer som kan ge dåligt temperament, för vi kan inte hindra mindre kunniga ryttare att köpa häst.

Här har ni min donna, Wilma. Hon är inte alls en typisk "D-Day avkomma" och folk blir lite förvånade när de träffar henne och får rida henne. Min ridlärare i Ingelstad som tävlat ett D-Day sto förut sa att Wilma var en jättetrevlig tjej och han blev förvånad över hur fin och mjuk hon var att rida. Kul och höra från någon som är så pass kunnig! :)

Hon är 9 år gammal nu. Dräktig med Cairo 869. Hennes första föl! :love:

Du hade med en jättefin D-Day häst! :)

*knapplån*

Kan lägga in denna D-Day hingst som såldes som 3-åring på KWPN Selectsale för 65 000 euro!

Har inte sett videon (kan inte öppna den :confused: ) men den borde sett bra ut för de pengarna.

Today

Hon är 9 år gammal nu. Dräktig med Cairo 869. Hennes första föl! :love:

Du hade med en jättefin D-Day häst! :)

Åh vad spännande! Då får vi se fram emot bilder på fölis till våren då!:)
Hittade en bild på Cairo och han ser underbar ut! Ska betäcka min någon gång också men först ska hon tävlas förhoppningsvis upp till MSV. På henne behöver jag något ädelt eftersom hon inte är den smäckraste precis...:angel: Men förhoppningsvis kommer det finnas en hel drös med lämpliga hingstar när det blir aktuellt!

*knapplån*

Kan lägga in denna D-Day hingst som såldes som 3-åring på KWPN Selectsale för 65 000 euro!

Har inte sett videon (kan inte öppna den :confused: ) men den borde sett bra ut för de pengarna.

Today

Försökte också öppna videon men det gick inte...:mad: Såg ju jättefin ut på bilderna och borde helt klart vara något alldeles extra med tanke på priset!:o Hoppas att den gick att rida in...:angel::D

Har du kollat med S förresten! Då får du ju träffa min sötis live!!

Det var ju en jättefin hingst efter D-Day. :)
Jag såg filmen. Det var bara när dom sprang med den, men vilken trav! :love:

*kl*
Men vilken intressant tråd :). Någon skrev:
Vi som har bra D-Day avkommor skulle inte byta bort våra hästar mot vem häst i världen som helst! De är underbara hästar med otroligt bra gång, arbetslust och en personlighet som utstrålar styrka och mod.
Jag kan bara hålla med :love:. Ingen nybörjarhäst, men mer samarbetsvillig kille får man leta efter!! :love::love: Duger fantastiskt bra till mig :D. (Filmsnutt)

En sak är säker och det är att D-Day hästar är helt otroligt underbara! Jag hade kunnat fylla ett helt stall med bara D-Day hästar. :rofl: ;)

*kl*
Överlag har jag samma uppfattning som många andra. Jag har ridit en hel del D-Day avkommor och de har alla varit väldigt skarpa hästar, inget för Kleti och Pleti. Helt okej ridmässigt om man bortser från lynnesproblemen. Många av dem reagerade väldigt starkt när det sattes ens lite press på dem, och en hel del var svårhanterade.
En trevlig D-Dayavkomma har jag dock ridit och den var en mysig hobbyhäst :)
Min slutsats: D-Day lämnar mycket nerv och skarpa hästar, men de behöver inte kassera fungerande D-Dayston från avel, så länge man har koll på vad man lägger på dem.

Fast det kanske är en viss skillnad på att dressera t.ex 50kg hund(ändå em relativt stor hund) och 600kg häst:angel:

/Camilla

Jaså? Det är väl kilona då som är skillnaden isåfall? Hund-, häst- och barnuppfostran har ju samma psykologiska aspekter.

:banana:

Läste en artikel av en kille som höll på med både hunduppfödning och hästuppfödning där han kommenterade detta med att en bråkig och svårhanterlig hund sätts i valp och dressyrkurser för att få ordning på problemen. Medans en hästägare med bråkiga svårhanterliga hästar börjar leta i stammen för att hitta den skyldige...[/QUOTE]

Det var det :idea: bästa jag har läst på många år !!!!!!!!!!!!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit