• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

I näst senaste numret av tidningen Ridsport står det att D-Day har sålts till Danmark.
Samt att intresset har svalnat för denna hingst och han hade bara två ston under 2006.

Men det står även b.l.a D-Day har en avkomma -DACARDO som tävlar mkt framgångsrikt på intrernationella mellantouren just nu.

Så visst har D-Day bra avkommor också! Lika väl som åt andra hållet..........

En sak är säker och det är att D-Day hästar är helt otroligt underbara! Jag hade kunnat fylla ett helt stall med bara D-Day hästar. :rofl: ;)

Har inte orkat plöja mig igenom hela den här tråden, men tänkte bidra med min åsikt eftersom jag haft en del att göra med D-Day själv eftersom jag jobbade på Flyinge när han kom dit. Personligen tyckte jag väldigt mycket om honom, både som individ och hans gångarter. Han var kanske inte helt enkel att ha att göra med, bl.a. var det inte alla som kunde tränsa honom och det fanns mycket energi och "bus" i honom. Men, till skillnad från flera andra hingstar som befann sig på anläggningen under den här tiden, upplevde jag inte honom som "elak" eller det minsta otrevlig mot människor. Han krävde lite mer av de som hanterade honom, men i mina ögon är han en riktig liten raring faktiskt, väldigt vaken och personlig. :D (Hade själv inga större problem med honom eftersom jag, innan jag kom dit, hade "fostrats" av en ponnyhingst som inte heller gick av för hackor när det gällde bus och egna idéer. Det gällde bara att kunna "knepen" helt enkelt.)

Men jag kan nog hålla med om att hans avkommor kanske, i allmänhet, inte är "för alla", men det är han ju långt ifrån ensam om skulle jag vilja påstå... Själv blev jag dock jätteglad över att han nu finns i Danmark och överväger starkt att använda honom till mitt eget sto som ska betäckas till nästa år. Hade egentligen redan valt hingst till henne, men har, sedan jag träffade D-Day, alltid velat ha en avkomma efter honom och nu hade det ju gått att ordna på ett ganska enkelt sätt. Är av uppfattningen att de allra bästa (tävlings)hästarna är oftast de som kräver lite mer i början, de med lite mer "jädranamma" än genomsnittet. Lyckas man jobba igenom det och få dem att använda den energin på rätt sätt, så blir de ofta riktigt, riktigt bra. Sedan har ju inte alla kunskap och resurser (och vilja) att lägga ner på en sådan häst, men det är ju en annan sak. (Man kan ju ha många olika anledningar och inriktningar på hur och varför man håller på med hästar och, utifrån det, sina egna preferenser om vilken typ av häst man vill, och bör, ha. Ingen häst passar ju "alla".)

Allra helst hade jag naturligtvis velat ha grabben ifråga själv hemma i stallet, men tror inte att min budget (och den hingsten som redan bor där) tillåter det riktigt. :D Så "Cairo", jag tror vi är på samma sida.

Har inte orkat plöja mig igenom hela den här tråden, men tänkte bidra med min åsikt eftersom jag haft en del att göra med D-Day själv eftersom jag jobbade på Flyinge när han kom dit. Personligen tyckte jag väldigt mycket om honom, både som individ och hans gångarter. Han var kanske inte helt enkel att ha att göra med, bl.a. var det inte alla som kunde tränsa honom och det fanns mycket energi och "bus" i honom. Men, till skillnad från flera andra hingstar som befann sig på anläggningen under den här tiden, upplevde jag inte honom som "elak" eller det minsta otrevlig mot människor. Han krävde lite mer av de som hanterade honom, men i mina ögon är han en riktig liten raring faktiskt, väldigt vaken och personlig. :D (Hade själv inga större problem med honom eftersom jag, innan jag kom dit, hade "fostrats" av en ponnyhingst som inte heller gick av för hackor när det gällde bus och egna idéer. Det gällde bara att kunna "knepen" helt enkelt.)

Men jag kan nog hålla med om att hans avkommor kanske, i allmänhet, inte är "för alla", men det är han ju långt ifrån ensam om skulle jag vilja påstå... Själv blev jag dock jätteglad över att han nu finns i Danmark och överväger starkt att använda honom till mitt eget sto som ska betäckas till nästa år. Hade egentligen redan valt hingst till henne, men har, sedan jag träffade D-Day, alltid velat ha en avkomma efter honom och nu hade det ju gått att ordna på ett ganska enkelt sätt. Är av uppfattningen att de allra bästa (tävlings)hästarna är oftast de som kräver lite mer i början, de med lite mer "jädranamma" än genomsnittet. Lyckas man jobba igenom det och få dem att använda den energin på rätt sätt, så blir de ofta riktigt, riktigt bra. Sedan har ju inte alla kunskap och resurser (och vilja) att lägga ner på en sådan häst, men det är ju en annan sak. (Man kan ju ha många olika anledningar och inriktningar på hur och varför man håller på med hästar och, utifrån det, sina egna preferenser om vilken typ av häst man vill, och bör, ha. Ingen häst passar ju "alla".)

Allra helst hade jag naturligtvis velat ha grabben ifråga själv hemma i stallet, men tror inte att min budget (och den hingsten som redan bor där) tillåter det riktigt. :D Så "Cairo", jag tror vi är på samma sida.

Hej på dig! :)

Vilken ära att få träffa D-day! Han är bara så himla underbar!
Jag har bara kommit så nära honom, att jag sett honom på olika videor och bilder.

D-Day är vad jag har förstått, en väldigt personlig hingst. Det är många hästar som är så personliga, så varför man just gör en sådan uppståndelse runt denna hingst förstår jag inte riktigt.

Det finns en häst för alla. En ryttare passar inte med alla hästar. Så enkelt är det. D-Day avkommor kräver en viss sorts ryttare. Det är en sak som är säker.

Min f.d ridinstruktör som tävlat svår dressyr har ridit Wilma en gång och efter hans ridpass med henne sa han "Hon är ingen typisk D-Day avkomma, för jag har tävlat en annan D-Day avkomma och hon var SKARP, men din Wilma är väldigt mjuk, fin och harmonisk.. men visst är hon lite speciell. Det är dock bara charmigt! Hon har helt klart en stark 8:a på traven. Det är dessutom de lite "knepigare" hästarna som är BRA tävlingshästar"

De orden värmde verkligen. Det ligger nämligen mycket slit bakom Wilma. Jag köpte henne som 4 åring och har själv utbildat henne. Hon är en "en-mans-häst", men det är ju oftast ston.

Det är kul när någon som verkligen KAN rida, säger sådana ord.

Hade jag haft ett sto till, så hade jag utan tvekan betäckt henne med D-Day.

Jag ser aldrig några D-Day hästar till salu? Det måste väl ändå bero på att ägarna är nöjda med sina hästar efter honom? ;)

Du och jag delar VERKLIGEN samma uppfattning! Lycka till med ditt sto! Det blir säkert ett underbart vackert föl! ;)

Det här är D.J. One More Time (född 1996 i Holland e.D-Day-Aktion) han är placerad int Grand Prix med engelskan Camilla Sygall.

Camilla_DJ.jpg

Det här är Dacardo (Dacard född 1999 i Sverige e.D-Day-Calypso I) som tävlas av Lars Pedersen och Melissa Taylor i svår dressyr.

Dacardo%20for%20webpage1.gif

Hej! När han stod på station så sparkade han en hovslagare/veterinär minns inte nu längre men han lär vara en av de inte så snälla hästarna till skillnad från warsteiners avkommor kan jag tänka mig att de är lite tuffare (hårdare i psyket) warsteiner ger mer överdrivet kännsliga o tittiga hästar som pga av det blir elaka.
/KL

Har en D-day avkomma själv. Jag klarar inte honom, men jag tror mej ha funnit en super fodervärd som verkar klara honom!

Så där ja, fodervärden ringde idag och sa att hon brutit handen och har ett litet gips...
Före jul berättade jag att jag var så nöjd att jag gärna ger hästen till henne som gåva och hon sa att hon ville gärna ta emot honom. Hon har haft hästen ett par månader, åkt i backen åskilliga gånger men tycker ändå om honom. Så nu har jag skrivt ihop ett litet gåvobrev och undertecknat ägarbytarpapperna så de är bara att posta. Har själv fött upp hästen, han är född -99; D-Day - Urbino - Ganesco och det blev lite mycket krut:angel: Men nu har jag en islandvalack som jag luffar med i skogen och har lagt halvbloden på hyllan. Tycker fortfarande att det är mycket fina:) men bara att titta på!

Senast ändrad av en moderator:

Skulle gärna visat bilder men kan intefatta hur man infogar:confused:
(men om du ger mej din mailadress så kan jag skcka!!!)

Du måste lägga upp bilderna på Pixbox eller Photobucket eller liknande. Man kan inte infoga direkt ifrån datorn tyvärr.

Mvh Maria

*kl*
I stallet har vi ett ungsto född 02
Come Fast** - D-Day
Under själva inridningen var hon inte mogen egentligen, och
ägaren blev rekommenderad av en in/tillridare att avliva henne..:eek:
Hur som helst är hon numera helt underbar och är helt med på noterna, men kräver sin ryttare för att inte konstra.

Av vad jag har hört om modern (D-Day - Monaco) är av uppfödarna att hon är riktigt trevlig och bussig i både hantering och ridning.

alb679853

Titta, jag är inte helt o-bild-bar!! (dubbelvitsigt...)

D-day - Urbino - Ganesco - Orkan. Född -99 på Grönet i Brantevik.

Vad snällt av dig att erbjuda henne hästen.
Men jag vet hur det kan vara . Passar man inte ihop och inget stämmer så kan det ibland kännas som en befrielse att bara överlåta det man inte reder ut till nån som kan/orkar/vill.
Fint gjort av dig!:bow:

*Resten kl*

Jag har inte såå stor erfarenhet av D-Day- avkommor, men jag har stött på en som stod i mitt stall för några år sen.
Den var född- 99 (?) och var vid tidpunkten 3 år.
Och, ja.. Litet knäpp skulle man nog kunna säga.:angel::D
Vass och mycket klok.
MYCKET temperament och personligen var det ingen häst jag skulle passa ihop med då jag tyckte hon var SVÅR på alla sätt och vis.
I hagen var det inte LÖNT att nån annan häst ens gjorde minsta väsen av sig. Då small det.:D
Men väldigt vacker att se på.:d

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit