Har inte orkat plöja mig igenom hela den här tråden, men tänkte bidra med min åsikt eftersom jag haft en del att göra med D-Day själv eftersom jag jobbade på Flyinge när han kom dit. Personligen tyckte jag väldigt mycket om honom, både som individ och hans gångarter. Han var kanske inte helt enkel att ha att göra med, bl.a. var det inte alla som kunde tränsa honom och det fanns mycket energi och "bus" i honom. Men, till skillnad från flera andra hingstar som befann sig på anläggningen under den här tiden, upplevde jag inte honom som "elak" eller det minsta otrevlig mot människor. Han krävde lite mer av de som hanterade honom, men i mina ögon är han en riktig liten raring faktiskt, väldigt vaken och personlig.
(Hade själv inga större problem med honom eftersom jag, innan jag kom dit, hade "fostrats" av en ponnyhingst som inte heller gick av för hackor när det gällde bus och egna idéer. Det gällde bara att kunna "knepen" helt enkelt.)
Men jag kan nog hålla med om att hans avkommor kanske, i allmänhet, inte är "för alla", men det är han ju långt ifrån ensam om skulle jag vilja påstå... Själv blev jag dock jätteglad över att han nu finns i Danmark och överväger starkt att använda honom till mitt eget sto som ska betäckas till nästa år. Hade egentligen redan valt hingst till henne, men har, sedan jag träffade D-Day, alltid velat ha en avkomma efter honom och nu hade det ju gått att ordna på ett ganska enkelt sätt. Är av uppfattningen att de allra bästa (tävlings)hästarna är oftast de som kräver lite mer i början, de med lite mer "jädranamma" än genomsnittet. Lyckas man jobba igenom det och få dem att använda den energin på rätt sätt, så blir de ofta riktigt, riktigt bra. Sedan har ju inte alla kunskap och resurser (och vilja) att lägga ner på en sådan häst, men det är ju en annan sak. (Man kan ju ha många olika anledningar och inriktningar på hur och varför man håller på med hästar och, utifrån det, sina egna preferenser om vilken typ av häst man vill, och bör, ha. Ingen häst passar ju "alla".)
Allra helst hade jag naturligtvis velat ha grabben ifråga själv hemma i stallet, men tror inte att min budget (och den hingsten som redan bor där) tillåter det riktigt.
Så "Cairo", jag tror vi är på samma sida.