• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

har bara träffat två d-day avkommor men dom var helt underbara!
stora lätta och mjuka rörelser och känsliga, lite försiktiga men sociala individer. INTE hästar som "vemsomhälst" kan rida men trevliga hästar för den som kan lite mer och som gillar just känsliga hästar!

Jasså? Det fick jag inte det hela till, men okej.

Håll då med om att även D-Day kräver sin ryttare. Alla hästar är inte nybörjarhästar, helt enkelt. Bara för att man inte klarar av en viss typ utav hästar, behöver man inte spy galla över dom. Det finns nämligen andra som klarar av dom.

Fast om en hingst lämnar en så stor andel avkommor som inte kan ridas av vanligt folk, att människor som inte har med hingsten att göra börjar reagera, då får man nog se ett steg längre än bara att det krävs skickligare ryttare till dem...

Jag är sedan några veckor ägare till en 15-årig valack vars fars avkommor var svartlistade hos beridarna i Skåne, när det begav sig... De vägrade ta emot avkommorna för inridning...
Hingsten ifråga exporterades ett par år senare och ja, även min valack är och har alltid varit en skruvpanna! SÅ var även hans helbror.

(jag syftar med andra ord inte på någon särskild hingst i mina första rader i detta inlägg, utan drar alla över en kam, av dem som lämnar avkommor som är mer skruvade än genomsnittet...)

Jasså? Det fick jag inte det hela till, men okej.

Håll då med om att även D-Day kräver sin ryttare. Alla hästar är inte nybörjarhästar, helt enkelt. Bara för att man inte klarar av en viss typ utav hästar, behöver man inte spy galla över dom. Det finns nämligen andra som klarar av dom.

Jag pratar om Briar, det var nämligen han som nämndes i inlägget. Har jag spytt galla över D-Day, vardå???

Det är i alla fall inget fel på min D-Day avkomma och inte heller på de andra avkommor som jag träffat efter honom. Vissa har varit lite speciella, men långt ifrån oridbara. De kräver oftast känsliga ryttare, men det är väl bara till att se det som en utmaning? Jag anser att en bra ryttare ska kunna rida alla hästar.

Det finns hästar för alla smaker och ridstilar. Tur är väl det? De som haft avkommor efter D-Day i denna tråden har ju varit rysligt nöjda med sina hästar, så sluta gorma er om det.

Vi som har bra D-Day avkommor skulle inte byta bort våra hästar mot vem häst i världen som helst! De är underbara hästar med otroligt bra gång, arbetslust och en personlighet som utstrålar styrka och mod.

Hör sen! ;)

De är underbara hästar med otroligt bra gång, arbetslust och en personlighet som utstrålar styrka och mod.

Nja, "otroligt bra gång" vet jag inte om jag köper. Jag har sett rätt många och de är påfallande normala, snäppet över medel, vilket styrks av blup-siffrorna.

Då har du sett väldigt kassa avkommor med andra ord. De är nämligen kände för sitt steg. Tänk på att BLUP inte visar allt. :smirk:

Det stämmer verkligen att 08: or är jobbiga. :angel:

Klart att de kan, men BLUP är lite överdrivet stundtals.

Vad som är "otroliga gångarter" är högst subjektivt. Just därför finns det ett system för bedömning av skritt, trav och galopp - och även om man inte ska lita blint på statistiken möjliggör den ändå jämförelser. Indexet tar dessutom hänsyn till hela gruppen bedömda avkommor, inte de enstaka som du och jag har råkat se. D-day ger inte "otroliga gångarter" enligt Blup-index. Över medel, men inte mycket mer. Jag vet inte vad du menar med otroliga gångarter? Vilken hingst jämför du med exempelvis när du talar gångartsförärvare?

Vad du har för fördomar om Stockholmare struntar jag högaktningsfullt i.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt D-Daysto har väl vad man skulle kalla lite över medel på gångarter. Som bäst har hon fått 7.5 på skritt, 7 på trav och 8 på galopp. (8,8,8 på exteriör).

Hennes uppfödare, som är veterinär har helt frankt sagt till mig att vissa D-Dayavkommor kan man knappt gå in i boxen till. Hon har väl stött på några genom jobbet och tackat sin lyckliga stjärna att de två som hon har fött upp efter D-Day blev så trevliga. (Hedwig har en helbror)
Man kan väl konstatera att det finns jättetrevlig avkommor efter den här hingsten men att det också finns en hel del galenpannor:cool:

Tränade för en mera känd beridare från skåne för någon månad sedan och fick en lång utläggning om tre D-Dayavkommor. Två gick inte alls at rida in. Den tredje reds in utan problem och allt funkade kanon. Men så en dag vände den på huvudet och tittade på sin ryttare och sa:...nä, inte fan ska jag ha någon på ryggen. :devil::devil:Bock,bock,bock och av flög ryttaren. Killen som jag tränade för provade också några gånger och skickades all världens väg:D Till slut tog en duktig hoppryttare över som tydligen satt kvar på det mesta. Det slutade med att när han väl flög av så bröt han båda armarna och ben eller bäcken. Fick tydligen gå i någonslags ställning hela sommaren.

Mitt D-Daysto har väl vad man skulle kalla lite över medel på gångarter. Som bäst har hon fått 7.5 på skritt, 7 på trav och 8 på galopp. (8,8,8 på exteriör).

De siffrorna stämmer bra med de avkommor jag har sett också. Helt okej, men inte exceptionellt. Det finns oerhört få hingstar som ofta lämnar riktigt, riktigt bra gångarter och av de som finns står de flesta i utlandet (i mitt tycke alltså).

Tror knappast heller att jag hade haft råd att köpa henne om hon hade haft 9 och 10 på gång:D De hästarna brukar ju bli våldamt dyra samt att då hade uppfödaren garanterat behållt henne som avelssto några år. Jag vet att hon sa att hon hade betäckt om hon hade fått diplom på 3-årstestet. Tur för mig att hon hamnade 1 poäng under!!

Vi som har bra D-Day avkommor skulle inte byta bort våra hästar mot vem häst i världen som helst! De är underbara hästar med otroligt bra gång, arbetslust och en personlighet som utstrålar styrka och mod.

Hör sen! ;)

Lyckans er med bra D-Day hästar..... min kompis är det mer synd om som köpte en mkt lovande och dyr 4-åring efter D-Day. Snäll o fin är hon, men blir farligt istadig så fort han pressas lite i dressyren. Att rida i skogen går ganska bra... Men det är ju en tävlingshäst i dressyr hon vill ha.
Hästen har varit hos tillridare mm men det har inte hjälpt....

Lyckans er med bra D-Day hästar..... min kompis är det mer synd om som köpte en mkt lovande och dyr 4-åring efter D-Day. Snäll o fin är hon, men blir farligt istadig så fort han pressas lite i dressyren. Att rida i skogen går ganska bra... Men det är ju en tävlingshäst i dressyr hon vill ha.
Hästen har varit hos tillridare mm men det har inte hjälpt....

Sånt är så trist. Det ska vara kul att rida. Särskilt när man har lagt ut multum på att hitta den perfekta hästen.

Jag har träffat två D-Day hästar. Båda har varit riktigt snygga!
Men tyvärr har hästarna varit MYCKET skarpa.
Enligt ägarna snudd på helt ohanterbara och då har de själva fött upp hästarna och hanterat dem från föl.
Man kan INTE säga att det bara är hingsten som nedärver sitt temperament. Det krävs alltid två hästar för att ett föl skall bli till och tyvärr finns det mycket stomateriel som är rena rama skiten.
;)

Jissus, trodde inte att det var ett sådant ståhej kring D-Day. Jag känner en som ska betäcka sitt D-Day sto nästa år som letar hingst. Hon funderar på Highlander, men har ännu inte bestämt sig. Det är ett vackert kolsvart sto f.-98. Hon rör sig läckert och är otroligt trevlig i all hantering. Inte alls som de avkommor ni ger ut här. Värsta skräckavkommorna! Det måste vara fel på stona med då? :confused:

Vilken hingst hade ni betäckt ett D-Day sto med, rent blodmässigt? Vad är säkra val?

Det kan ju faktiskt vara så att hingsten i fråga nerärver sitt temperamet så starkt att det inte spelar någon roll vilket sto som han betäcker. Det finns massor med hingstar som är otroligt starka i sin nedärvning på sitt temperament så väl bra temperament som dåligt.

Jag hade ett ceylonsto för många år sedan och ceylon är väl just en hingst som är känd för att lämna "nerviga" avkommor mitt sto var inget undantag kan jag säga.

*kl*

Alla D-day avkommor kan knappast vara känsliga och kräva sin ryttare eftersom min är väldigt lättriden. Hon sköter sig oavsett vem som sitter på. Släppte upp min förra pojkvän på henne som aldrig tidigare hade ridit, gick hur bra som helst.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Ögonbryns-serum??
  • Tvillingar!?

Hund, Katt, Andra Djur