• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Jag har sett ett tiotal inridna hästar, men ingen någon stjärna. (säkert fler om man inräknar 3-årstester, men dem glömmer man ganska fort). Blupet är inte heller särskilt imponerande, vare sig vad gäller temperament eller gångarter.

:confused:

Hans blup-värden är faktiskt rätt bra, framförallt för temperament. D-Day är nr 24 av 333 hingstar på temperament, och har ett blup på 129.

115 i skritt (nr 58 av 333), 124 för trav (nr 36 av 333) och 124 för galopp (nr 28 av 333). Sammantaget hamnar han på plats 45 av dressyrhingstarna. Inte fantastiskt, men inte uselt heller i mitt tycke.

Hans blup-värden är faktiskt rätt bra, framförallt för temperament. D-Day är nr 24 av 333 hingstar på temperament, och har ett blup på 129.

115 i skritt (nr 58 av 333), 124 för trav (nr 36 av 333) och 124 för galopp (nr 28 av 333). Sammantaget hamnar han på plats 45 av dressyrhingstarna. Inte fantastiskt, men inte uselt heller i mitt tycke.
Då visar det väl bara att Blup är en bluff!
Om man frågar runt bland uppfödare av D-day hästar och erfarna unghästutbildare så får man en helt annan uppfattning av deras temperament. Men det kanske inte är politiskt korrekt att säga så om en mkt använd Flyinge hingst?
(Eller som min engelska mormor sa :Flyinge, Flyinge where art thou gone nowaday?)

Näe, om du kollar vilka hingstar som ligger över respektive under kan man inte bli annat än besviken på den placeringen.

Jag har en D-Dayavkomma.(D-Day-Furioso III-Hertigen) Ett 5-årigt sto som jag köpte som 3-åring. Hon blev klass I som gångartstalang på 3-årstest med 46 poäng. Jag är en ambitiös ryttare men inget proffs. Tar hjälp av C-tränare varje vecka samt att jag gärna åker till Strömsholm och deltar i deras kurser. Jag får alltid beröm för att min häst är så positiv och okomplicerad både vad det gäller hantering samt ridning. ( Rider henne utan krångel på alla möjliga nya platser/ridhus/skog) Målet är att rida MVS-dressyr med henne och det enda som skulle hindra oss från att nå det målet är i sådana fall brist på mattes talang...(som förhoppningsvis ska kompenseras av ambition...:angel:) Eller självklart skador hos hästen.

Temperamentsmässigt är hon väldigt självsäker, ambitiös, glad, kelig,arbetsvillig, okomlicerad. För mig en önskedröm som faktiskt blev sann!
Hon kanske inte är en typisk D-Dayavkomma men iallafall en häst som jag är otroligt nöjd med och väldigt glad över. Vi trivs perfekt tillsammans och har väldigt kul ihop!
Lägger in en liten bildbomb.
hedwig1_070602.JPG

Hoppning (inte vår starkaste sida men ändå kul:))
hedwig_hopp.JPG

På banan hemma
dressyr4_070602.JPG

Träning
dressyr_070607.JPG

Strömsholm
stromsholm2_07.JPG

Avslutar passet
stromsholm1_07.small.JPG

Tömkörning
tomkorning2_070606.JPG

Lite bilder på D-Day. Finns det någon som har fler? Vore även kul att se lite bilder på andra D-Dayavkommor.
dday.jpg

d-day.JPG

D-Day935.jpg

Näe, om du kollar vilka hingstar som ligger över respektive under kan man inte bli annat än besviken på den placeringen.

Men du kan väl inte säga att han har dåliga Blup-värden på temperamentet när han ligger som nr 24 av 333 hingstar på just den punkten? Det är ju lögn?:confused:

Men du kan väl inte säga att han har dåliga Blup-värden på temperamentet när han ligger som nr 24 av 333 hingstar på just den punkten? Det är ju lögn?:confused:

Jag säger att jag inte är imponerad av hans blup, med tanke på hans ålder. Äldre hingstar har svårt att hävda sig i bluptabellerna, även om de nedärvde förhållandevis bättre temperament. Och jag skulle vilja se den uppfödare som använder den hingsten för förbättring av temperamentet.

Fast faktum kvarstår: han har inte dåligt temperament-blup. Hade du kollat vad han har innan du skrev att det var dåligt?

Sen kan man tycka vad man vill om hans temperament, men dåligt blup har han inte. Det är bättre än exempelvis Camaro M, Bugatti Hilltop och Quite Easy, som väl knappast är gamla hingstar?

Fast faktum kvarstår: han har inte dåligt temperament-blup. Hade du kollat vad han har innan du skrev att det var dåligt?

Sen kan man tycka vad man vill om hans temperament, men dåligt blup har han inte. Det är bättre än exempelvis Camaro M, Bugatti Hilltop och Quite Easy, som väl knappast är gamla hingstar?

Självklart har jag kollat det och jag vidhåller särskilt min besvikelse. Sedan tycks en stor del av hans avkommor ha lynnesfel - och jag gissar att många av dessa hästar inte kommer till visning – vilket påverkar blup. De som blir okej är säkert helt okej, det tvivlar jag inte på. Men jag tänker inte diskutera den saken mer, hingsten är historia i svensk avel och som D-blodsrepresentant har han aldrig varit ett alternativ för mig.

Den D-Day avkomma jag "känner" har ett helt underbart temprament i stallet , gosig medgörlig och så. Mkt vacker! att se på, högställd.
Ranghög i hagen. Hoppar gärna men ingen vidare teknik. Lätta fina rörelser med supergalopp.
Det tog ovanligt lång tid att rida in henne, fast hon var hos proffs.
Kan bli rejält istadig ibland när man rider dressyr på henne men i skogen stortrivs hon och där går det så bra. Så har man inga krav är detta en underbar häst att bara ha och trivas med härliga turer i skogen.

Temp i BLUP undrar jag starkt vad det egentligen innebär och vad man har som bedömningsunderlag?

Om man tittar i tabellen så ser man att Master ligger 2:a och han är ju känd för att kunna nedärva ett lite knepigt temeprament. Även Bernstein och Amiral ligger på topp 5 på temp och även de är kända för samma sak.

Så att säga att D-day har ett bra temprament för att han ligger på plats 24 i BLUPen tycker jag är lite långsökt.

Det Temp-faktorn i BLUPen garanterat inte säger något om är hur avkommornas temperament är i hantering, i stallet osv.

D-Day hästar är bland de bästa hästarna jag vet. De är så himla personliga och härliga. De jag har träffat är så himla vackra, smidiga och otroligt arbetsvilliga. De har haft jättefina gångarter och verkligen charmat mig.

Det finns sedan kassa avkommor efter de flesta hingstar. :smirk:

D-Day kanske inte är så attraktiv i första led för många okunniga, men i andra led måste han vara riktigt, riktigt attraktiv?

Ni med D-Day ston - avla med en fin hingst med bra huvud och hög ridbarhet, så kan det bli grymt fina avkommor som säkerligen blir hiskeligt attraktiva på marknaden.

D-Day kanske inte är så attraktiv i första led för många okunniga, men i andra led måste han vara riktigt, riktigt attraktiv?

Ni med D-Day ston - avla med en fin hingst med bra huvud och hög ridbarhet, så kan det bli grymt fina avkommor som säkerligen blir hiskeligt attraktiva på marknaden.

Min flickvän har ett sto efter D-Day som hon betäckt med Cairo. Vad tror du om det?

Jag vet inte vad du menar med "hiskeligt attraktivt", men jag vill gärna ha BRA hingstar i alla led! Jag är tex mycket nöjd med att Don Schufro är morfar till min unghäst - en hingst som är bra både i första och andra led ;)

(känner förresten en häst e D-day med helt ok temperament, men hans stamtavla har tagits ur annonsen för att det ska gå att få honom såld)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka