• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Jag vet inte så mkt om honom men ja har hört
att hans avkommor brukar vara helt knäppa att man
inte ska köpa en sån för dom brukar vara heta &
jävliga, de har ja hört från en som är väldigt medveten
om avel.

De beror ju faktiskt på hur man är med hästen från början ...
Dom kanske blir "heta&jävliga" men man väljer ju också lite själv hur hästen bli...

Jag undrar var hans tävlande avkommor är. De syns knappast i championaten och ett antal borde ha visat vad de går för i medelsvår klass. Den enda jag kan komma på är Synovia, som har ett supermöderne. Min känsla är att det hårda temperamentet gjort att utbildningen kommit av sig hos många.

Min främsta invändning är annars att många av avkommorna jag har sett rör sig medelmåttigt och ganska markbundet. Hade förväntat mig mer av honom som gångartsförärvare.

Känner Synovia personligen och även hennes son, syskon, mamma och mormor. Jag älskar D-Day just för att jag har lärt känna Synovia. Min personliga teori är att D-Day avkommorna överlag är mycket känsliga som lätt kan bli missförstådda. Folk säger att alla D-Day hästar är dumma, men jag skulle säga att de är extremt intelligenta. Vem är dum, människan eller hästen som lyckas överlista människan?

Hursomhelst, visst kan Synovia har lite smågrejer för sig och har alltid varit mycket speciell men hon kan likaväl ha ärvt det från mor och mormor som båda är ston med stora åsikter och personligheter. D-Day hästar, som alla hästar, kräver en uppfostran som innebär att man är konsekvent och när man väl har dem på sin sida så blir det topphästar (jag menar inte bara tävlingsmässigt nu).

Självfallet påverkas avkomman av både mor och far men i d-days fall anser jag att det mestadels beror på hingsten. Jag vet nämligen inte någon som skulle betäcka med D-Day om inte stoet hade ett fenomenalt (gärna näst inpå lojt) temperament.
Vi hade en avkomma e. D-Day hemma ett tag som var vedervärdig. Den i särklass bästa gångartshäst jag träffat på (iaf nästan) men totalt (ursäkta mig men) dum i huvudet. Helstirrig och oridbar fram till (om jag inte minns fel) 5 års ålder.
Hon var på inridning under flera månader och lyckades kasta av en kille som är beryktad för att sitta kvar på det mesta. Fortfarande oridbar efter den vistelsen.

Dock måste jag påpeka att om det blir häst av henne...:love: :love: :love: Fast det lär väl aldrig hända.. :( Även om hon kommer att vara ridbar kommer hon troligen aldrig kunna tävlas tyvärr. Men man ska aldrig säga aldrig. Jag har ju aldrig själv suttit på henne (då hade jag troligen åkt av igen ganska snart:o ) och hon kan ju ha mognat med åldern.

Nu blev det tyvärr bara negativt om en hingst som faktiskt kan lämna mkt bra, om än helknäppa avkommor. Tyvärr har jag inte träffat på ngn m. trevligt psyke.

Lycka till m. hingstval iaf :)

Master och Richfield gillar ju jag ;) :angel: :love:

Känner Synovia personligen och även hennes son, syskon, mamma och mormor. Jag älskar D-Day just för att jag har lärt känna Synovia. Min personliga teori är att D-Day avkommorna överlag är mycket känsliga som lätt kan bli missförstådda. Folk säger att alla D-Day hästar är dumma, men jag skulle säga att de är extremt intelligenta. Vem är dum, människan eller hästen som lyckas överlista människan?

Dem jag har varit i kontakt med har ffa haft ett sabla humör och blivit förbannade när saker inte har passat. Det tolkar jag personligen inte som intelligens, utan bara ilska. Sedan kan de ju ha varit smarta också, men jag har haft flera mycket intelligenta hästar som inte har stått på bakbenen under större delen av utbildningen - de har inte haft de intressena.

Men jag efterlyser fortfarande fler tävlande avkommor efter D-day. Och ett starkare index för gångarterna. Måste säga att jag tusen gånger hellre skulle ha köpa en häst efter De Niro, Don Schufro eller Don Primero... ;)

Har en häst i stallet som är efter honom. Super fin men "flippar ut" ibland, är livrädd för andra vita hästar och har springit in i en spegel en gång och liknande. Men när hon väl går bra är det en av dem underbaraste ästara jag har sett. Jätte fint steg, trevligt byggd

Senast ändrad av en moderator:

Utöver Synovia och Stonfire har D-Day lämnat Lex Normandie (f.98 ue.Iran) plac Prix St Georges -06, Grand Valley (f.98 ue.Grandsudan F), vunnit Msv -06, Dayton LB (f.98 ue.Ciceron), plac Msv -06 och Normandie (f.98 ue.Amiral) plac Msv -05. I USA har svenskfödde Dacard / Dacardo (f.99 ue.Calypso I) vunnit Intermediaire I med danske Lars Pedersen -06.

Här kommer några till
B-Day (f.97 ue.Nebraska) plac Prix St Georges -06, Dillie Day (f.98 ue.Flamingo) vinst Msv -06 och Day Dream (f.99 ue.Kaliber) plac Msv -06.

*KNAPPLÅN*

Känner bara en av D-Days avkommor väl, och de andra jag träffat tänker jag inte uttala mig om...

Men den jag känner ( ue. fullblod) är trevlig...NUFÖRTIDEN alltså! han är 8 år och tävlas i lättare hoppn, tränas på "hög" nivå i dressyr ( kommer inte ihåg klass, men han "ska" ju vara dressyrpålle) och tävlas väl eg. MEST i fälttävlan.

Jag tycker som sagt han är väldigt trevlig NU ( fiiint steg, trevligt uttryck, helt ok att handskas med...) MEN FÖRUT! typ...tills han var 6 år eller så var han en pest... inget kul alls och tjejjen som red honom då var inte direkt positiv o glad de dagarna hon kom från stallet...

Som sagt.. Har ju ett D-Day sto... Har hållit på med hästar i snart 30 år och hon är en av de mest personliga och smarta hästar jag har stött på :bow:

Även om hon är lägre i rang än mitt andra sto, så är hon smart, arbetsvillig, påhittig, charmig, busig och bara älskar att hoppa :D

Nä, fram för ett tänk där personlighet och helhet avgör - inte bara stirra sig blind på vissa blodslinjer!

Som sagt.. Har ju ett D-Day sto... Har hållit på med hästar i snart 30 år och hon är en av de mest personliga och smarta hästar jag har stött på :bow:

Även om hon är lägre i rang än mitt andra sto, så är hon smart, arbetsvillig, påhittig, charmig, busig och bara älskar att hoppa :D

Nä, fram för ett tänk där personlighet och helhet avgör - inte bara stirra sig blind på vissa blodslinjer!

Självklart ska man välja den hingst som passar stoet, helt individuellt och oberoende av andra. Men att avla på personlighet går ju inte - det är helt slumpmässigt. Jag tror inte många av de som valde D-day hade kunnat gissa hur avkommorna skulle bli. Mitt gamla sto var också en underbar personlighet, men jag hade inte valt att avla på hennes fullblodspappa, ens om jag kunde få en likadan som hon. Vissa avkommor blev guld, men alltför många var ohanterliga. Det var även hon upp till 8 års ålder. Jag hade inte valt att använda D-day i dag, hade aldrig vågat det. MEN jag tycker att du inte ska låta det dämpa glädjen över att ha ett sto med gott temperament som passar dig! Det är ett lotteri, och man väljer lott där man har störst chans till vinst...

Nu var det inte jag som födde upp henne.. Köpte henne till ett mycket fördelaktigt pris för ca 1,5 år sedan, då hon ansågs som "knäpp" :rofl:

Denna knäppa häst, har efter det gått RS-lektioner, tagit placeringar i 1.10-hoppning t ex..

Kan knäppheten ha varit en orsak av ägarna mer än hästen :confused:

Nu var det inte jag som födde upp henne.. Köpte henne till ett mycket fördelaktigt pris för ca 1,5 år sedan, då hon ansågs som "knäpp" :rofl:

Denna knäppa häst, har efter det gått RS-lektioner, tagit placeringar i 1.10-hoppning t ex..

Kan knäppheten ha varit en orsak av ägarna mer än hästen :confused:

Jag tror inte de som hade henne var knäppa. Jag tror bara hon var väldigt svår. Har själv sett en sådan unghäst på nära håll (och även min egen förstås e. fullblod) och det var inga knäppa människor som hanterade de hästarna. Ryktena gick om att vi skulle sälja vårt sto för att hon var så vedervärdig, folk som såg henne rusade in i stallet och tog betäckning! Och hon VAR hemsk. Då. När hon mognade blev hon en mycket nära kompis som hade en underbar ridbarhet. MEN hon hade också sina begränsningar. Prestationen är det som avgör när jag väljer avelshingst, och hittills har jag inte sett en enda D-day-häst som har imponerat på mig gångartsmässigt. Visst, helt okej och sannolikt härlig ridbarhet, men inga gångarter att tala om (med Synovia som undantag). Det är min invändning mot honom - i kombination med att temperamentet är en riskfaktor.

*kl*

Jag har haft en avkomma av D-day och hon va det ös i men jag tog hjälp av en duktigt tränare å redde ut det men Hon hade väldigt mycket motor å vilja å livs lust . Hon kunde flyga i luften hipp som happ som unghäst.Men i dag går hon som hopp häst och en duktig sådan.

Och inte att förglömma att Synovia har en fantastisk mamma som går att lägga på allt...

Absolut. Hon är verkligen outstanding. Så därför betraktar jag Synovia som lite special case faktiskt. De flesta D-dayhästar jag har träffat på tycks ha ärvt en del fälttävlansgener, men kanske inte så väldigt renodlade dressyr- eller hoppegenskaper, utan är mer allround.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025