• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
Sv: D-Day

Görel skrev:
Vet dock flera mycket erfarna hästmänniskor som efter egna erfarenheter vägrar att befatta sig med D-Days avkommor.

Jag vet också flera sådana :smirk:
Jag köpte ju trots allt en i princip ohanterad 2-åring e. D-Day som min första storhäst efter ponnyn. :eek: :eek: :eek:

Så jag har fått höra detta ett antal gånger. :smirk:

Min är i alla fall god som guld innerst inne! :love:

Här är min D-Day:

my.php
[/URL][/IMG]

Jag tycker personligen INTE om D-days avkommor. Han lämnar mkt. fina hästar med trevlig gång. Men allt för många av dem är helt körda i huvudet för att det bara ska bero på mödernet.

Många av dem är väldigt känsliga hästar, som säkert blivt missförstådda, och visst en del har nog ärvt lite från mödernet. Men D-Day hästen i mitt tidigare stall var helt bombad. Vi passade helt enkelt inte ihop den hästen och jag, hade så lite kontakt med den som jag behövde ha.

Dock en väldigt trevlig häst att rida, med riktigt trevliga rörelser.

men nej, ingen D-Day häst för mig!

1999 hade D-Day sex avkommor med till årets föl. Alla var med i finalen.Han hade 120 avkommer det året.Visst imponerade han. Har själv en avkomma,hon e helt underbar.Lite skarp i temprametet men ack så god.Tänk bara på att stoet nedärver mer än hingsten.Lycka till.

Har ett D-Day sto i stallet. Är jätte trevlig så länge som man håller på med henne på marken, och allt följs enligt rutinerna. En liten ändring av det dagliga schemat och hon flippar. Likadant om du försöker sätta dig på henne:smirk: Är väl inriden men inte mer. Går som avelssto nu, har konstigt nog lämnat två stycken jätte trevliga ston som inte visat tendens till varken sadeltvånget eller de andra "idéerna" hon har. Hon är en extremt speciell häst, vilket gör att man bara måste tycka om henne:love: Hon rör sig otroligt bra, har bra exteriör, vilket väl är anledningarna till att man valt att prova avla på henne.

Har oxå en D-day. Det är min förata häst och jag köpte henne för att hon var så lätt att rida på. Har egen motor, lär sej snabbt. Kan få lite ryck ute att hon blir rädd för saker, men det har ju gjort att man övar upp sin balans en hel del :)

Är jätte go att pyssla med, vi hoppas att starta i LA någon gång i år och att även betäcka henne i vår. Det är hon som är på lilla bilden till vänster.

Jag har också ett D-Day sto! Det är en väldigt vaken häst, men otroligt snäll! :) Visst hon tycker att det är läskigt med vissa saker, som när det smäller i dörrar, folk springer på läktaren å sån´t - men det kan ju alla hästar reagera på oavsett stam. ;)
Men framförallt älskar hon att hoppa! :D Otroligt hinderklok, mjuk och med bra kapacitet, även om hon är orutinerad än så länge! Men det ska bli spännande att se hur långt hon kan komma - och ja, hon har varit ansedd som "knäpp" och som problemhäst - men det var innan jag köpte henne..::cool:

*Puttar upp* den här tråden igen - och undrar lite smått om någon har en teori om VARFÖR D-Day avkommor oftast blir lite "konstiga"?

Undrar också eftersom jag just nu starkt funderar på att betäcka mitt sto (en "cool" dam e Magritte-Stratos xx) med Don Primero (som ju också har Donnerhall i sig) till våren; om man kan skylla på D-Days fäderne över huvudtaget? Annars har jag ju hört att Donnerhall blodet "lugnar" - att de är "coola" osv...vilket ju dock inte verkar stämma in på D-Day!?

Någon som vet något om D-Days möderne?

/Kristin

Har haft förmånen att ha Stonefire i mitt stall. En underbarare hingst att rida och hantera får man leta efter. Och vad det gäller hans faderskap så kan man tycka att det är oförsvarligt slarv av seminstationen att förväxla strån, men om det inte vore för dem så skulle Stonefire inte finnas! Har varit i kontakt med en del andra D-day avkommor, och visst har de haft humör, men inte värre än att de har varit fullt ridbara! Och för den som undrar så är Stonefire numera exporterad till USA och vi saknar honom enormt!

Någon som vet om hingsten Cortus??
Eller har någon avkomma efter han??

D-Day var trevlig som egen individ, och när det gäller avkommorna kan jag bara hålla med alla andra. Det är inga hästar man vill ha i sitt stall :smirk:
Själv är det väl lite si och så med hans hållbarhet som ridhäst. Om det har med hans egna kropp "interiör" att göra eller om det beror på uppväxtfaktorn ska jag låta vara osagt.
Men själv gick han sönder gång på gång. Till sist fick han åka hem.

Har träffat tre D-Day avkommer alla med olika möderna och faktiskt riktigt trevliga hästar alla tre. En ägs av osäker vuxen ryttare och sköter sig exemplariskt, de andra tävlar dressyr. Alla tre stora personligheter som verkar gilla att stå i centrum.
Skulle faktiskt inte alls ha något emot en själv om jag hittade en likadan.

*Puttar upp* den här tråden igen - och undrar lite smått om någon har en teori om VARFÖR D-Day avkommor oftast blir lite "konstiga"?

Undrar också eftersom jag just nu starkt funderar på att betäcka mitt sto (en "cool" dam e Magritte-Stratos xx) med Don Primero (som ju också har Donnerhall i sig) till våren; om man kan skylla på D-Days fäderne över huvudtaget? Annars har jag ju hört att Donnerhall blodet "lugnar" - att de är "coola" osv...vilket ju dock inte verkar stämma in på D-Day!?

Någon som vet något om D-Days möderne?

/Kristin

Någon som kan svara på mina frågor?

/Kristin

Senast ändrad:

Någon som kan svara på mina frågor?

/Kristin

Följer du denna länk kan du få fram Mödernets stam.
http://www.deijzerenman.com/

Har själv ett sto efter D-Day-Brisad och startade en liknande tråd för ett tag sedan. Mitt sto har ett utmärkt temperament. Mycket social och nyfiken.

Vore kul att få se statistik på de avkommor som D-Day gett. Uppväxtmiljö, avelstoets temperament, utbildning/erfarenhet hos de som haft "problem" avkommorna m.m Var de står utbildningsmässigt i dagsläget!

Pratade med en kvinna som arbetar på flyinge och hon sa att
D-DAY hade ett gott temperament...ärver inte avkomman 60% från avelsstoet?

D-Day ger inte så stora avkommor enligt statistiken. Har för mig att snittet ligger på ca 162 cm.

Mitt sto är mycket samarbetsvillig och vi har gått från oinriden till grundriden på 3 månader helt okomplicerat. Vi har löshoppat och hoppat uppsuttet 3 ggr nu vilket hon tycker är jätteskoj!

Något jag är intresserad av är hur era D-DAy áre hoppar? Mitt sto hoppar mycket bättre än jag förväntat mig!

Enligt hingstlistan är 94 avkommor visade på 3-årstest och 54 på kvalitets, dessa har gett honom 131 i temperamentpoäng vilket lägger honom på 21:a plats av 315 hingstar.

Så bara idioter har han ju uppenbart inte lämnat.

Mitt D-Day sto hoppar jättebra och gärna!! Har under det år jag haft henne gått från att inte egentligen varit hoppad alls, till att ha tagit placeringar i 1.10 bed A:1a :)

Problemet är snarast att hon hoppar lite för stort och kan vara svår att följa med ibland pga av detta. Dessutom "vet" hon vart hon ska i omhoppningarna och vill svänga före mig :angel:

Vore kul att få se statistik på de avkommor som D-Day gett. Uppväxtmiljö, avelstoets temperament, utbildning/erfarenhet hos de som haft "problem" avkommorna m.m Var de står utbildningsmässigt i dagsläget!

Jag undrar var hans tävlande avkommor är. De syns knappast i championaten och ett antal borde ha visat vad de går för i medelsvår klass. Den enda jag kan komma på är Synovia, som har ett supermöderne. Min känsla är att det hårda temperamentet gjort att utbildningen kommit av sig hos många.

Min främsta invändning är annars att många av avkommorna jag har sett rör sig medelmåttigt och ganska markbundet. Hade förväntat mig mer av honom som gångartsförärvare.

Stonefire har segrat i msv dressyr, Axiom är åtminstone uppe i LA. Sen kommer jag inte på några fler.

Ne..Sånt osm verkligen inte får förekomma ju..Typ vil betäcka med en Levantos II och sedan en helt annan..Helöt sjukt tycker jag..Hade blivit skit arg om det varit min häst och vad snopet det måste varit för dom som äger stonefire att få veta att Levantos inte är pappa till deras häst.Inget jag velat vara med om iaf:(

Men vilket sto var det som fick Levanthos semin då? Har det kommit fram?
Ulrika

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Nikan
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Uppsättning
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur