Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Ja precis! Här har vi dem överallt, i alla korsningar etc. Och jag tycker de är jättebra! Hindrar folk från att cykla rätt ut i vägen i full fart.
Här har jag bara sett dem på ett enda ställe och det är vid en liten skogsdunge där man kan "gena" från ett kvarter till ett annat. Det är inte ens en anlagd gång/cykelväg utan typ en grusstig. 😅
Men det ÄR nära högstadieskolan och snabbaste vägen till närmsta kiosk och det är i nedförsbacke så jag kan tänka mig att incidenter ledde till beslutet att sätta dem just där.
 
Ditt inlägg som jag svarade på handlade om en häst som kom lös på en parkering. Alltså inte i trafiken.
Jag tänkte på en häst som kom in på en parkering i samband med att den befann sig i trafiken.
Jag förutsatte att vi diskuterade just trafiksituationer i den här tråden så jag trodde att det var underförstått.
 
Ur lagens synvinkel så är det ju det
Man måste underlätta omkörning.
Och man får inte cykla i bredd.
Och du försvarar ju just dessa olagligheter.
Att se en situation ur någon annans synvinkel är inte detsamma som att försvara. Jag har presenterat möjliga anledningar till vissa beteenden/val, inte sagt att det ena eller andra är rätt eller fel.

I princip alla jag känner som har häst har nån gång ridit på gång-/cykelväg och/eller trottoar, för att det upplevs säkrare för ryttaren än att rida på vägen. Det är inte heller lagligt men jag har full förståelse för att man gör det valet.
 
Strikt ansvar är väldigt ovanligt. Det finns, såvitt jag vet, inga regler som är direkt tillämpliga på hästägare.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/lag-1933269-om-agofred_sfs-1933-269/

Lag (1933:269) om ägofred

"5 kap. Om skadestånd samt om rätt att bättra annans hägnad och att intaga annans hemdjur

47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.

Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande"

Något som hästägare och ryttare som har råkat att hamna på en golfbana dyrt har fått erfara.
 
Jag tänkte på en häst som kom in på en parkering i samband med att den befann sig i trafiken.
Jag förutsatte att vi diskuterade just trafiksituationer i den här tråden så jag trodde att det var underförstått.

För ägarna till bilarna som befinner sig på parkeringen spelar det fortfarande roll om hästägaren/ryttaren betett sig oaktsamt. Ditt påstående om att "bilisten är alltid ansvarig" stämmer helt enkelt inte.
 
Att se en situation ur någon annans synvinkel är inte detsamma som att försvara. Jag har presenterat möjliga anledningar till vissa beteenden/val, inte sagt att det ena eller andra är rätt eller fel.

I princip alla jag känner som har häst har nån gång ridit på gång-/cykelväg och/eller trottoar, för att det upplevs säkrare för ryttaren än att rida på vägen. Det är inte heller lagligt men jag har full förståelse för att man gör det valet.
Det beror ju på om man tycker att det är bra att göra så eller inte.
Jag har fått uppfattningen att du tycker att det är bra.
Och därför även uppfattningen att du försvarar beteendet.
 
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/lag-1933269-om-agofred_sfs-1933-269/

Lag (1933:269) om ägofred

"5 kap. Om skadestånd samt om rätt att bättra annans hägnad och att intaga annans hemdjur

47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.

Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande"

Något som hästägare och ryttare som har råkat att hamna på en golfbana dyrt har fått erfara.

Tack! Gäller dock endast ägare, inte ryttare. Frågan är också hur det skulle befömas i ett sådant fall eftersom lagens syftar till att förmå folk att stängsla ordentligt.
 
Jag har inte sett dem i Sthlm, Göteborg; Uppsala eller norrut.
Vi hade dem absolut hemma i skellefteåtrakten i anslutning till övergångar. Särskilt runt skolor, turiststråk och typ villaområden. Typ två överlappande "stålbågar" man måste navigera igenom. Ibland två betongsuggor placerade på samma sätt.
 
För ägarna till bilarna som befinner sig på parkeringen spelar det fortfarande roll om hästägaren/ryttaren betett sig oaktsamt. Ditt påstående om att "bilisten är alltid ansvarig" stämmer helt enkelt inte.
Jag har faktiskt aldrig hört talas om något fall där bilisten inte blev ansvarig.
Även om det teoretiskt skulle kunna vara oaktsamhet så är det ju nästan omöjligt att bevisa.

I situationen där bilist och häst möts i trafiken så är det bilistens ansvar att se till att det inte blir dumt.

Jag har läst om några fall där ryttare uppsåtligen har skadat bilar, men det är ju en helt annan diskussion. Om jag minns rätt så blev det i domstol ändå bilistens fel då den ansågs ha kört för nära hästen.
Ryttaren hade repat bilen med något tillhygge, typ stigbygeln eller ridpiskan.
 
Tack! Gäller dock endast ägare, inte ryttare. Frågan är också hur det skulle befömas i ett sådant fall eftersom lagens syftar till att förmå folk att stängsla ordentligt.
Jo det gäller även den som nyttjar djuret.
Så ryttare som hamnar i en åker som blir söndertrampad blir skadeståndsskyldig oavsett orsak till det hela.
 
Jag har faktiskt aldrig hört talas om något fall där bilisten inte blev ansvarig.
Även om det teoretiskt skulle kunna vara oaktsamhet så är det ju nästan omöjligt att bevisa.

I situationen där bilist och häst möts i trafiken så är det bilistens ansvar att se till att det inte blir dumt.

Jag har läst om några fall där ryttare uppsåtligen har skadat bilar, men det är ju en helt annan diskussion. Om jag minns rätt så blev det i domstol ändå bilistens fel då den ansågs ha kört för nära hästen.
Ryttaren hade repat bilen med något tillhygge, typ stigbygeln eller ridpiskan.

Jag har läst rättsfall där hästägaren sluppit ansvar just eftersom oaktsamhet inte kunnat bevisats. Det innebär inte att ansvaret ligger på bilisten.
Om bilisten alltid varit ansvarig hade det inte ens varit en fråga att pröva. Som sagt, ditt påstående var fel. Att det är svårt att bevisa oaktsamhet är en annan femma.
 
Vi hade dem absolut hemma i skellefteåtrakten i anslutning till övergångar. Särskilt runt skolor, turiststråk och typ villaområden. Typ två överlappande "stålbågar" man måste navigera igenom. Ibland två betongsuggor placerade på samma sätt.
Är du SKELLEFTEBO?!? (Ursäkta off topic….)
 
  • Haha
Reactions: Sel
OAVSETT allt så är ju allt detta jättetråkigt. Det blir lite typ varghatare/de som vill ha varg i svensk natur, Vindkrafthatare/vindkraftförespråkare. Osv i det oändliga. Ingen vill ge sig en tum. Men i cyklistfallet borde man kunna hitta en medelväg. I länder med stark cykelkultur, typ Italien och Frankrike, finns inte detta hat. Där är cyklister en del av landets stolthet. Man stöttar dem.

Jag fattar ju att klungor stör trafikflödet - men hur många är de?? Jag, som bor i Skåne, ser dem nästan aldrig. NÄR jag gör det ger jag dem utrymme. Det har jag råd med i mitt liv. När jag själv cyklar (har tränat inför Vätternrundan och Ironman) är jag livrädd. Känner mig hatad och utsatt fastän jag alltid cyklar ensam.

Klunga cyklar jag aldrig. Men vill man tävla (se t.ex. Tour de France, Giro d´Italia och liknande) måste man kunna cykla klunga. Då cyklar man i hög fart med sitt framhjul precis intill framförvarande cykels bakhjul, för bästa tänkbara minsta vindmotstånd. Där finns inte mycket utrymme för misstag. Inom triathlon är detta förbjudet eftersom man alltså drar fördel av framförvarande cyklist.

Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
 
OAVSETT allt så är ju allt detta jättetråkigt. Det blir lite typ varghatare/de som vill ha varg i svensk natur, Vindkrafthatare/vindkraftförespråkare. Osv i det oändliga. Ingen vill ge sig en tum. Men i cyklistfallet borde man kunna hitta en medelväg. I länder med stark cykelkultur, typ Italien och Frankrike, finns inte detta hat. Där är cyklister en del av landets stolthet. Man stöttar dem.

Jag fattar ju att klungor stör trafikflödet - men hur många är de?? Jag, som bor i Skåne, ser dem nästan aldrig. NÄR jag gör det ger jag dem utrymme. Det har jag råd med i mitt liv. När jag själv cyklar (har tränat inför Vätternrundan och Ironman) är jag livrädd. Känner mig hatad och utsatt fastän jag alltid cyklar ensam.

Klunga cyklar jag aldrig. Men vill man tävla (se t.ex. Tour de France och liknande) måste man kunna cykla klunga. Då cyklar man i hög fart med sitt framhjul precis intill framförvarande cykels bakhjul, för bästa tänkbara minsta vindmotstånd. Där finns inte mycket utrymme för misstag. Inom triathlon är detta förbjudet eftersom man alltså drar fördel av framförvarande cyklist.

Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
Nu bor jag ju inte i Sverige utan i en del av Skottland som har otroligt stor cykelturism, och medan det är positivt för turistekonomin (vi höll det stora cykeleventet ifjol till exempel, som både kostade och drog in åtskilliga miljarder kan jag tänka mig) kan det verkligen vara en olägenhet för de som rör sig vardagligt i området.
När jag körde bil var det verkligen inte bara enstaka cykelklunga över en pendlingssträcka utan åtskilliga sådana som för att inte bryta flödet (antar jag?) aldrig kunde tänka sig att svänga in vid mötesplats/rastplats eller liknande för att släppa förbi lokaltrafik eller kö. Andra långsamgående fordon brukar vara rätt duktiga på sådant.
Det bygger frustration hos medtrafikanterna som då säkert försöker sig på riskabla omkörningar som ju dubbelcyklandet påstås motverka. Cyklade de i singelfil skulle det kanske ta längre tid, men på många landsvägar finns gott om vingelutrymme ändå.
Cykelturisterna är dåliga på att visa hänsyn på många, många vis. De parkerar som de vill framför hagar och bostadsområden och är generellt förbannat fräcka helt enkelt.

Jag har aldrig själv haft problem med pendlingscyklister eller motionscyklister generellt och känner nog ingen som beklagat sig över dem heller. Det är väldigt vanligt här. Har aldrig känt mig utsatt när jag cyklar.

Sedan vet jag inte om man kan kalla det hat. Irritation och ilska känns närmare till hands.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp