Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Jo, absolut är det så, men korsande trafik har väldigt sällan grönt. Det jag menar dock, är att alla trafikanter bryter mot reglerna, och att gnälla på just ett specifikt trafikslag är kontraproduktivt.

Jag ser dagligen åtskilliga bilister som kör mot rött, ignorerar väjningsplikt, kör där de inte får, kör för fort, med mera, och önskar att det fanns någon form av licens för att få köra bil.
Flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag är den förste att skriva under på att bilisterna i Malmö inte är några föredömen i trafiken, men det betyder väl inte att cyklisterna inte ska få kritik för sina dåliga och trafikfarliga beteenden? Hittills är det ingen bilist som kallat mig för jävla kärring för att jag inte flyttade på mig när hen kom farande på trottoaren. Eller som tvingat mig att stanna mitt på ett övergångsställe där jag har grönt för att hen kör mot rött. Båda är faktiska exempel på möten med cyklister.
 
Jo, absolut är det så, men korsande trafik har väldigt sällan grönt. Det jag menar dock, är att alla trafikanter bryter mot reglerna, och att gnälla på just ett specifikt trafikslag är kontraproduktivt.

Jag ser dagligen åtskilliga bilister som kör mot rött, ignorerar väjningsplikt, kör där de inte får, kör för fort, med mera, och önskar att det fanns någon form av licens för att få köra bil.
Du menar typ körkort?
 
Du menar typ körkort?
I grunden handlar det om att jag hört argument för att cyklister borde behöva körkort, då man upplever att cyklister är för dåliga på att följa trafikreglerna, och mitt motargument är då detta, för att visa på att körkort inte är något särskilt bra sätt att få trafikanter att följa reglerna.
 
Flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag är den förste att skriva under på att bilisterna i Malmö inte är några föredömen i trafiken, men det betyder väl inte att cyklisterna inte ska få kritik för sina dåliga och trafikfarliga beteenden? Hittills är det ingen bilist som kallat mig för jävla kärring för att jag inte flyttade på mig när hen kom farande på trottoaren. Eller som tvingat mig att stanna mitt på ett övergångsställe där jag har grönt för att hen kör mot rött. Båda är faktiska exempel på möten med cyklister.

Nåja, jag tror att man ska vara rätt glad över att man inte hör vad alla andra säger inne i sina bilar 😉
 
I grunden handlar det om att jag hört argument för att cyklister borde behöva körkort, då man upplever att cyklister är för dåliga på att följa trafikreglerna, och mitt motargument är då detta, för att visa på att körkort inte är något särskilt bra sätt att få trafikanter att följa reglerna.
Många cyklister har körkort men alla är inte medvetna om att de kan bli av med det när de bryter mot trafikreglerna på cykel. Andra har noll koll på trafikreglerna och inget körkort och allt för många trafikanter är dåligt uppdaterade när lagarna ändras.

Att folk beter sig som idioter i trafiken ger inte andra frikort att göra samma sak.
 
Flera saker kan vara sanna samtidigt. Jag är den förste att skriva under på att bilisterna i Malmö inte är några föredömen i trafiken, men det betyder väl inte att cyklisterna inte ska få kritik för sina dåliga och trafikfarliga beteenden? Hittills är det ingen bilist som kallat mig för jävla kärring för att jag inte flyttade på mig när hen kom farande på trottoaren. Eller som tvingat mig att stanna mitt på ett övergångsställe där jag har grönt för att hen kör mot rött. Båda är faktiska exempel på möten med cyklister.
Absolut är det så, idioter är idioter. Att du inte hört bilister skälla på dig kan vara att det är svårare att höra föraren av en bil, på grund av ljuddämpande material, med mera.

Och jag har rätt ofta fått problem med att korsa en väg för att bilar står tvärs över cykelpassagen, trots att jag har grönt, etc.

Det jag menar är att det handlar mindre om vilket trafikslag det rör sig om, och istället handlar om att många anser att de har rätt att bete sig hur som helst i trafiken, och att andra ska anpassa sig till dem.
 
Många cyklister har körkort men alla är inte medvetna om att de kan bli av med det när de bryter mot trafikreglerna på cykel. Andra har noll koll på trafikreglerna och inget körkort och allt för många trafikanter är dåligt uppdaterade när lagarna ändras.

Att folk beter sig som idioter i trafiken ger inte andra frikort att göra samma sak.
Jag tror inte att det är särskilt många som inte är medvetna om att de kan bli av med kortet om de cyklar vårdslöst, snarare tror jag att de skiter i det, på samma sätt som det dyker upp snyfthistorier om folk som gråter ut då de blivit av med körkort för att de "råkat" köra alldeles för fort, etc.
 
Jag tror inte att det är särskilt många som inte är medvetna om att de kan bli av med kortet om de cyklar vårdslöst, snarare tror jag att de skiter i det, på samma sätt som det dyker upp snyfthistorier om folk som gråter ut då de blivit av med körkort för att de "råkat" köra alldeles för fort, etc.
Det har varit krigsrubriker när polisen kontrollerat cyklister i centrala Sthlm och tagit flera som cyklat mot rött eller kört för fort. "Har polisen inget bättre för sig?" 😭
 
Det har varit krigsrubriker när polisen kontrollerat cyklister i centrala Sthlm och tagit flera som cyklat mot rött eller kört för fort. "Har polisen inget bättre för sig?" 😭
Och samma när de har nykterhets- eller hastighetskontroller riktade mot bilister.

Nu bor jag ju i en liten håla (Linköping), så vi har ju inte så mycket trafik som Stockholm, men det är extremt sällan jag ser cyklister som kör mot rött på ett osäkert sätt. Det allra vanligaste jag ser är folk som kör mot rött för att det inte finns någon korsande trafik, alternativt tillräckligt stor lucka mellan fordon för att det är ska vara säkert för alla inblandade.

Var för övrigt i Vietnam tidigare i somras, och även om det inte var så många som cyklade, finns det enorma mängder lätta motorcyklar (eller möjligtvis mopeder), men i alla fall, poängen jag vill komma till är att dessa klämmer sig fram varhelst det finns plats, på ungefär samma sätt som jag upplever att cyklister verkar göra i Stockholm. Dock såg jag inte något direkt aggressivt beteende från någon, man använder visserligen tutan ganska ofta, men mest för att signalera "jag tänker köra förbi dig nu, så håll åt sidan", snarare än "försvinn din idiot" (basera på hur folk kör, snarare än att jag frågade ut dem vad de tänkte).
 
I grunden handlar det om att jag hört argument för att cyklister borde behöva körkort, då man upplever att cyklister är för dåliga på att följa trafikreglerna, och mitt motargument är då detta, för att visa på att körkort inte är något särskilt bra sätt att få trafikanter att följa reglerna.
Lite nyfiken: jag ser ofta bilar som inte följer hastighetsbegränsningarna på landsväg som är 70-begränsad - många kör 75-80 sisådär, där sikten är god.

Väjningsplikt har ibland "lokala kulturer" i vissa korsningar, så att väjningsplikt inte iaktas på ett regelrätt sätt - fel, men känt för lokalbor. Dåligt, men så är det.

I cirkulationsplatser så följs i stort sett alltid väjningsplikten, liksom vid korsningar från lokalgata/småväg in på "större väg".

Utfartsregeln är inte tillräckligt känd, och används därför ofta fel.

Men bilister som kör mot rött? Det ser man i stort sett aldrig.

Så vad är det du ser, och i vilken trafikmiljö?
 
Och samma när de har nykterhets- eller hastighetskontroller riktade mot bilister.

Nu bor jag ju i en liten håla (Linköping), så vi har ju inte så mycket trafik som Stockholm, men det är extremt sällan jag ser cyklister som kör mot rött på ett osäkert sätt. Det allra vanligaste jag ser är folk som kör mot rött för att det inte finns någon korsande trafik, alternativt tillräckligt stor lucka mellan fordon för att det är ska vara säkert för alla inblandade.

Var för övrigt i Vietnam tidigare i somras, och även om det inte var så många som cyklade, finns det enorma mängder lätta motorcyklar (eller möjligtvis mopeder), men i alla fall, poängen jag vill komma till är att dessa klämmer sig fram varhelst det finns plats, på ungefär samma sätt som jag upplever att cyklister verkar göra i Stockholm. Dock såg jag inte något direkt aggressivt beteende från någon, man använder visserligen tutan ganska ofta, men mest för att signalera "jag tänker köra förbi dig nu, så håll åt sidan", snarare än "försvinn din idiot" (basera på hur folk kör, snarare än att jag frågade ut dem vad de tänkte).
Det är ALLTID osäkert att köra mot rött!

Om man tycker att det inte kommer trafik, så att det är lugnt att köra mot rött, så att det ska vara upp till var och en och tycka att man ska följa rödljuset???

Om alla följer de regler som finns, så blir det säkrare för alla.
 
Absolut är det så, idioter är idioter. Att du inte hört bilister skälla på dig kan vara att det är svårare att höra föraren av en bil, på grund av ljuddämpande material, med mera.

Och jag har rätt ofta fått problem med att korsa en väg för att bilar står tvärs över cykelpassagen, trots att jag har grönt, etc.

Det jag menar är att det handlar mindre om vilket trafikslag det rör sig om, och istället handlar om att många anser att de har rätt att bete sig hur som helst i trafiken, och att andra ska anpassa sig till dem.
Hur kunde bilisten observera att det var en cykelpassage, eftersom den enda markeringen är målning, som kanske inte syns?

Är det ens en cykelpassage, och hur vet du det?

(Jag anser att cykelpassage är en mindre bra grej, de skapar extrem förvirring)
 
Lite nyfiken: jag ser ofta bilar som inte följer hastighetsbegränsningarna på landsväg som är 70-begränsad - många kör 75-80 sisådär, där sikten är god.

Väjningsplikt har ibland "lokala kulturer" i vissa korsningar, så att väjningsplikt inte iaktas på ett regelrätt sätt - fel, men känt för lokalbor. Dåligt, men så är det.

I cirkulationsplatser så följs i stort sett alltid väjningsplikten, liksom vid korsningar från lokalgata/småväg in på "större väg".

Utfartsregeln är inte tillräckligt känd, och används därför ofta fel.

Men bilister som kör mot rött? Det ser man i stort sett aldrig.

Så vad är det du ser, och i vilken trafikmiljö?
Den vanligaste rödljuskörningen, till säkert 99% eller mer, är folk som kör mot rött i samband med att det slår om från grönt, och därmed ofta passerar cykelöverfart i samband med att cyklisterna får grönt och börjar korsa vägen.
 
Den vanligaste rödljuskörningen, till säkert 99% eller mer, är folk som kör mot rött i samband med att det slår om från grönt, och därmed ofta passerar cykelöverfart i samband med att cyklisterna får grönt och börjar korsa vägen.
Har du skrivit till polisen om detta, så de kan ha kontroll där?

Jag antar att det handlar om en eller ett par utpekningsbara korsningar?
 
Det är ALLTID osäkert att köra mot rött!

Om man tycker att det inte kommer trafik, så att det är lugnt att köra mot rött, så att det ska vara upp till var och en och tycka att man ska följa rödljuset???

Om alla följer de regler som finns, så blir det säkrare för alla.
Nej, det är verkligen inte alltid osäkert att köra mot rött. Absolut att det är olagligt, men inte osäkert. Blev under en period tvingad att ta en annan väg från jobbet, där det finns en signalreglerad cykel- och gångöverfart, på en sträcka där hastigheten är 40 km/h, och där det väldigt ofta var rött långa perioder, trots att det inte fanns någon som helst biltrafik i någondera riktning. Det är sånt som gör att trafikanter ignorerar regler, särskilt då oskyddade sådana.

Om man tittar på trafikljus för motorfordon, så slår de i 99% av fallen om till grönt om det inte finns annan trafik. För oskyddade trafikanter är det inte lika vanligt. För cyklister är det inte helt ovanligt att detektorer saknas eller inte fungerar, så att man blir tvungen (lagmässigt då) att stanna trots att det verkligen är helt tomt på annan trafik, och för gående så måste man ju alltid stanna, eftersom det inte finns några detektorer för gående (vad jag vet).
 
Har du skrivit till polisen om detta, så de kan ha kontroll där?

Jag antar att det handlar om en eller ett par utpekningsbara korsningar?
Alla signalreglerade korsningar. Inga människor gillar att vänta, även om några är lite mer benägna att stå emot impulsen, och istället faktiskt följa reglerna.
 
Jo, absolut är det så, men korsande trafik har väldigt sällan grönt. Det jag menar dock, är att alla trafikanter bryter mot reglerna, och att gnälla på just ett specifikt trafikslag är kontraproduktivt.

Jag ser dagligen åtskilliga bilister som kör mot rött, ignorerar väjningsplikt, kör där de inte får, kör för fort, med mera, och önskar att det fanns någon form av licens för att få köra bil.

Jo, korsande trafik har ofta grönt om man räknar in cyklister och gående i begreppet trafik.
 
I grunden handlar det om att jag hört argument för att cyklister borde behöva körkort, då man upplever att cyklister är för dåliga på att följa trafikreglerna, och mitt motargument är då detta, för att visa på att körkort inte är något särskilt bra sätt att få trafikanter att följa reglerna.
Alternativet är förstås att polisen börjar hålla koll på cyklisterna och utfärda höga böter för de som bryter mot reglerna. Jag vet en korsning med fyrvägsstopp där de skulle markant minska polisens underskott om de började stå ett år dagar i veckan och bötfälla alla cyklister som inte stannar.
 
Och samma när de har nykterhets- eller hastighetskontroller riktade mot bilister.

Nu bor jag ju i en liten håla (Linköping), så vi har ju inte så mycket trafik som Stockholm, men det är extremt sällan jag ser cyklister som kör mot rött på ett osäkert sätt. Det allra vanligaste jag ser är folk som kör mot rött för att det inte finns någon korsande trafik, alternativt tillräckligt stor lucka mellan fordon för att det är ska vara säkert för alla inblandade.

Var för övrigt i Vietnam tidigare i somras, och även om det inte var så många som cyklade, finns det enorma mängder lätta motorcyklar (eller möjligtvis mopeder), men i alla fall, poängen jag vill komma till är att dessa klämmer sig fram varhelst det finns plats, på ungefär samma sätt som jag upplever att cyklister verkar göra i Stockholm. Dock såg jag inte något direkt aggressivt beteende från någon, man använder visserligen tutan ganska ofta, men mest för att signalera "jag tänker köra förbi dig nu, så håll åt sidan", snarare än "försvinn din idiot" (basera på hur folk kör, snarare än att jag frågade ut dem vad de tänkte).

I Stockholm ser jag väldigt ofta cyklister som kör mot rött. Mycket oftare än bilar. Och många av de rödljuskörningarna är potentiellt farliga. Jag ser också mycket oftare cyklister som inte följer "zebralagen" än bilister. Ja, de klämmer sig fram. Och för mig som kör ett fordon med begränsad sikt i döda vinkeln åt höger, är det skitläskigt. Jag skulle aldrig orka köra innerstadsbuss inne i Stockholm, skulle sitta med hjärtat i halsgropen hela tiden.
 
Och samma när de har nykterhets- eller hastighetskontroller riktade mot bilister.

Nu bor jag ju i en liten håla (Linköping), så vi har ju inte så mycket trafik som Stockholm, men det är extremt sällan jag ser cyklister som kör mot rött på ett osäkert sätt. Det allra vanligaste jag ser är folk som kör mot rött för att det inte finns någon korsande trafik, alternativt tillräckligt stor lucka mellan fordon för att det är ska vara säkert för alla inblandade.

Var för övrigt i Vietnam tidigare i somras, och även om det inte var så många som cyklade, finns det enorma mängder lätta motorcyklar (eller möjligtvis mopeder), men i alla fall, poängen jag vill komma till är att dessa klämmer sig fram varhelst det finns plats, på ungefär samma sätt som jag upplever att cyklister verkar göra i Stockholm. Dock såg jag inte något direkt aggressivt beteende från någon, man använder visserligen tutan ganska ofta, men mest för att signalera "jag tänker köra förbi dig nu, så håll åt sidan", snarare än "försvinn din idiot" (basera på hur folk kör, snarare än att jag frågade ut dem vad de tänkte).
Nej? Jag har aldrig sett några snyftreportage när det är nykterhets- och/eller hastighetskontrollerkontroller riktade mot bilister och även om det är ofarligt att i vissa fall köra mot rött så är det inte ok, inte ens för cyklister, oavsett hur stor lucka det är i trafiken.

Hur de gör i Vietnam har väl ingenting med hur folk beter sig i trafiken i Sverige? Tycker du att trafiken där är något att ta efter i Sverige?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp