Görel
Moderator
Jag anser att om man vill ha respekt behöver man visa respekt. Under alla år som jag cyklade överallt i Stockholms innerstad stannade jag alltid för rött ljus oavsett om det kom andra fordon eller inte. Om jag fick vänta länge hände det att jag hoppade av cykeln och ledde den på trottoaren förbi rödljuset. Som bilist ger jag alltid tecken oavsett om jag är ensam på vägen eller inte.Nej, det är verkligen inte alltid osäkert att köra mot rött. Absolut att det är olagligt, men inte osäkert. Blev under en period tvingad att ta en annan väg från jobbet, där det finns en signalreglerad cykel- och gångöverfart, på en sträcka där hastigheten är 40 km/h, och där det väldigt ofta var rött långa perioder, trots att det inte fanns någon som helst biltrafik i någondera riktning. Det är sånt som gör att trafikanter ignorerar regler, särskilt då oskyddade sådana.
Om man tittar på trafikljus för motorfordon, så slår de i 99% av fallen om till grönt om det inte finns annan trafik. För oskyddade trafikanter är det inte lika vanligt. För cyklister är det inte helt ovanligt att detektorer saknas eller inte fungerar, så att man blir tvungen (lagmässigt då) att stanna trots att det verkligen är helt tomt på annan trafik, och för gående så måste man ju alltid stanna, eftersom det inte finns några detektorer för gående (vad jag vet).
Jag tänker att reglerna är till för att vi ska kunna samspela i trafiken och det behövs att alla följer dem för att det ska fungera.