Grindarna på cykelbanorna sitter främst utanför stadsområden, alltså på landsbygden och i mindre samhällen. Allmänna åtminstone i hela södra halvan av Sverige som är det område jag regelbundet cyklar i.
De är ganska farliga faktiskt, ett kort ögonblick av ouppmärksamhet på en annars helt tom cykelbana kan resultera i att man kör in i en grind och skadar sig allvarligt. Särskilt farliga är de när det är mörkt. Jag har klarat mig hitintills men det har varit bra nära många gånger.
Jag cyklar även på landsbygden, men här får man mest vara glad om det öht finns cykelbana. Det finns ibland betongsuggor där de vill få ner hastigheten på cyklister inne i stan, väntar bara på att någon ska dö i en olycka pga det. Bästa sättet att få ner hastighet utan att öka olycksrisken borde väl vara beläggning, men jag gissar att det är för dyrt för att prioritera cyklister? Göteborg är verkligen en kass cykelstad!
Är det zick-zack-grindar? Det måste ju vara helt omöjligt att ta sig igenom med lastcykel/cykelkärra?