Och samma när de har nykterhets- eller hastighetskontroller riktade mot bilister.
Nu bor jag ju i en liten håla (Linköping), så vi har ju inte så mycket trafik som Stockholm, men det är extremt sällan jag ser cyklister som kör mot rött på ett osäkert sätt. Det allra vanligaste jag ser är folk som kör mot rött för att det inte finns någon korsande trafik, alternativt tillräckligt stor lucka mellan fordon för att det är ska vara säkert för alla inblandade.
Var för övrigt i Vietnam tidigare i somras, och även om det inte var så många som cyklade, finns det enorma mängder lätta motorcyklar (eller möjligtvis mopeder), men i alla fall, poängen jag vill komma till är att dessa klämmer sig fram varhelst det finns plats, på ungefär samma sätt som jag upplever att cyklister verkar göra i Stockholm. Dock såg jag inte något direkt aggressivt beteende från någon, man använder visserligen tutan ganska ofta, men mest för att signalera "jag tänker köra förbi dig nu, så håll åt sidan", snarare än "försvinn din idiot" (basera på hur folk kör, snarare än att jag frågade ut dem vad de tänkte).