Men då rör det sig om en enstaka tävling, eller? När Ironman Kalmar kör sin tävling är vägen kring Kalmar och på Öland mer eller mindre avstängd de timmarna, och man möter, som cyklist, knappt någon trafik. Annars blir det ju orimligt. (Och där får man inte ens cykla nära en annan cyklist, då blir man rapporterad och sen utesluten om det upprepas.)Nu bor jag ju inte i Sverige utan i en del av Skottland som har otroligt stor cykelturism, och medan det är positivt för turistekonomin (vi höll det stora cykeleventet ifjol till exempel, som både kostade och drog in åtskilliga miljarder kan jag tänka mig) kan det verkligen vara en olägenhet för de som rör sig vardagligt i området.
När jag körde bil var det verkligen inte bara enstaka cykelklunga över en pendlingssträcka utan åtskilliga sådana som för att inte bryta flödet (antar jag?) aldrig kunde tänka sig att svänga in vid mötesplats/rastplats eller liknande för att släppa förbi lokaltrafik eller kö. Andra långsamgående fordon brukar vara rätt duktiga på sådant.
Det bygger frustration hos medtrafikanterna som då säkert försöker sig på riskabla omkörningar som ju dubbelcyklandet påstås motverka. Cyklade de i singelfil skulle det kanske ta längre tid, men på många landsvägar finns gott om vingelutrymme ändå.
Cykelturisterna är dåliga på att visa hänsyn på många, många vis. De parkerar som de vill framför hagar och bostadsområden och är generellt förbannat fräcka helt enkelt.
Jag har aldrig själv haft problem med pendlingscyklister eller motionscyklister generellt och känner nog ingen som beklagat sig över dem heller. Det är väldigt vanligt här. Har aldrig känt mig utsatt när jag cyklar.
Sedan vet jag inte om man kan kalla det hat. Irritation och ilska känns närmare till hands.
Och ja, jag möter hat som cyklist. Det finns fasansfulla forum där man beskriver sin önskan om att krossa cyklister under sina långtradarhjul osv osv. Och jag, som ensam cyklist, passeras ofta av bilister som med flit kör extra nära för att "skrämmas" - vilket innebär livsfara. De som tutar och vinkar glatt är ... bilister från Italien eller Frankrike!
Jättetråkigt. Man borde kunna sansas och sen mötas i en kommunikation.