Vi försöker prata om många mil långa cykelbanor, försedda med asfalt, som går mellan tätorter. Alltså inte stdasnära cykelbanor där folk bor, utan cykelvägar så att säga "ute i spenaten".Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.
De är anlagda för att underlätta cykelpendling på lite längre distanser, mellan tätorter, och/eller till/från fabriker som ligger kanske 10-20 km från tätorterna i varje ända.
Dessa cykelvägar sköts som vilken kommunal väg som helst, med snöröjning och sandning på vintern, sanden sopas undan på våren efter vintersäsongen.
Det finns ungefär lika många kottar, löv eller kvistar där, som det finns på den mötesfria vägen som cykelvägen går längs med, eller på vilken landsväg som helst.
Dessa är helt fria från promenerande, folk med barnvagnar och har definitivt inga grindar vid några korsningar, eftersom det inte finns speciellt många, utan korsningarna finns där det är små orter eller fabriker längs vägen, alltså tänkbara destinationer.