Varför anser så många bilister attityd lagar och regler inte gäller dem, ställer jag som motfrågaVarför anser så många cyklister att lagar och regler inte gäller just dem?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför anser så många bilister attityd lagar och regler inte gäller dem, ställer jag som motfrågaVarför anser så många cyklister att lagar och regler inte gäller just dem?
Vilken lag säger att hästar alltid har företräde i trafiken?Det finns en stor skillnad mellan cyklister och ryttare, och det är lagstiftningen.
Lagen säger att hästar har företräde i trafiken medan cyklister skall följa trafikreglerna som gäller för cyklar.
Det är helt olika regler som gäller här.
Om alla följer reglerna så et man ju vad man kan förvänta sig i trafiken och hur man själv skall uppföra sig.
Det är när vissa tycker att de inte behöver följa trafikreglerna som det kör ihop sig.
Och det är där som kritiken mot cyklisterna kommer in.
Jo det finns separata cykelbanor bredvid många 60- och 70-vägar.Längs landsvägar finns sällan separata cykelvägar.
Så cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?Elcyklar kommer farande på andra ställen än bilar.
Och de måste inte heller komma på rad
De flyger fram mellan bilar som måste vänta på bilen framför samt på cykelbanor där farten i allmänhet är lägre.
Situationen där man skall köra ut från en parkeringsplats och korsa en GC-väg på vägen blir komplicerad när det kommer elcyklar farande som inte en var inom synhåll när man började försöka ta sig ur från parkeringen.
Bilar sitter liksom fast där de hamnar i trafiken.
Det som behövs här är väl infrastruktur som gör det lättare för bilister att ha tid att titta efter annat än bilarSå cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?
Elcyklar har för övrigt i regel en maxhastighet på 25 km/h, precis som mopeder kl II som också får framföras på cykelbanor. Som bilförare har man väjningsplikt för trafikanter på cykelbana, upplever man att de "dyker upp för fort" får man anpassa hastigheten (bilarna som kör på vägen man ska ut på lär komma i högre hastighet, så det borde inte vara ett jätteproblem).
Vilken lag säger att hästar alltid har företräde i trafiken?
Det finns en fin cykelbana mellan Nyköping och Oxelösund också.I Sthlmsområdet finns det gott om dem och de är markerade cykelvägar, används allt som oftast inte.
Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.Det finns en fin cykelbana mellan Nyköping och Oxelösund också.
Jo men inte parallellt med cykelbanan i flera mil bara för att de inte "får plats" på cykelbanan när de cyklar i klunga.Och nästa mening i stycket:
"I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
Dvs det kan finnas andra omständigheter som gör att de får cykla på körbanan.
Lagen gäller faktiskt ändå.Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.
För att just de bilisterna är dumma i huvudet.Varför anser så många bilister attityd lagar och regler inte gäller dem, ställer jag som motfråga
Var i den texten står det att hästar (med ryttare) räknas som kreatur?De räknas i trafiken som kreatur.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
Ansvarsfrågan är också som vid kreatur.
Bilisten är alltid ansvarig även om så hästen har råkat komma lös på en parkeringsplats och sparkat sönder bilar.
Bilägaren får stå för sina skador då hästen i det fallet räknas som vilt.
Jag är inte så bra på de lagarna så där får du läsa på försäkringsbolagens websidor.
Okej, jag trodde inte det var de främsta anledningarna till att de cyklade på vägen.Jo men inte parallellt med cykelbanan i flera mil bara för att de inte "får plats" på cykelbanan när de cyklar i klunga.
Eller tycker att de är så himla snabba att det är kränkande att behöva cykla på cykelbanan.
Jag skulle tro att det är främsta anledningen för de som cyklar just i klunga. Det finns ju inte en suck att den formationen eller hastigheten går genomföra på en cykelbana.Okej, jag trodde inte det var de främsta anledningarna till att de cyklade på vägen.
Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.Jag skulle tro att det är främsta anledningen för de som cyklar just i klunga. Det finns ju inte en suck att den formationen eller hastigheten går genomföra på en cykelbana.
kl*
Jag har absolut inte något emot cyklar på vägen, men det måste ju till något slags sunt förnuft så att det inte bildas köer och lite ödmjukhet så att man inte utsätter sig själv för onödig fara. Jag cyklar verkligen överallt förutom när jag går med hunden och känner mig typ aldrig orolig, det är rätt lätt för mig att hålla ut och ge utrymme åt bilisterna så att de i sin tur kan ge utrymme åt mig. Det kommuniceras mycket med handsignaler.
I vissa fall kan vänstersväng (högersväng i mitt fall) vara lite oroligt när man blir stående "mitt i vägen" för att vänta.
Sedan har jag aldrig framfört cykel i storstadstrafik ska erkännas, det skulle jag nog inte vilja göra.
Nej, men det har jag inte sett någon uttrycka i tråden heller, bara att irritationen är ett faktum. Det är ingen som skriver att de tänker preja cyklister av vägen av den anledningen.Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.
Attityden "X gör fel/betedde sig illa, då tänker inte jag visa hänsyn till andra som X" genererar ju liksom inte i ett bra och säkert trafikklimat utan gör det ju enbart värre.
Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.
Attityden "X gör fel/betedde sig illa, då tänker inte jag visa hänsyn till andra som X" genererar ju liksom inte i ett bra och säkert trafikklimat utan gör det ju enbart värre.
Det gör det inte.Var i den texten står det att hästar (med ryttare) räknas som kreatur?
Jag antar att du med cykla menar cykla fort.Så cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?
Jag stod stilla med bilen och väntade på att det skulle bli fritt på vägbanan så att jag kunde köra ut.Elcyklar har för övrigt i regel en maxhastighet på 25 km/h, precis som mopeder kl II som också får framföras på cykelbanor. Som bilförare har man väjningsplikt för trafikanter på cykelbana, upplever man att de "dyker upp för fort" får man anpassa hastigheten (bilarna som kör på vägen man ska ut på lär komma i högre hastighet, så det borde inte vara ett jätteproblem).
Jag har inte sett en enda cykelbana med grindar i en korsning och då har jag ändå tillbringat många mil både med att cykelpendla till jobbet, stallet och rent nöje. Dvs 2 - 5 mil/dag i såväl stadstrafik som lantligt, på därför avsedd cykelbana på min gamla racer.Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.