Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.
Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!
Om du tänker den tanken ett steg till så inser du att bilisterna som klagar på cyklisterna gör det för att vi uppfattar dem som farliga för sig själva. Jag vill inte köra på nån cyklist men det känns inte som att cyklisterna alltid samarbetar mot det gemensamma målet. Motionscyklisterna beter sig ofta som att de jagar sekunder och att allt annat är sekundärt inkl deras och andras säkerhet. Det viktiga verkar vara att de kan hålla samma hastighet hela tiden.
När jag som ryttare klagar på cyklisterna så är det för att de är farliga för mig eftersom de är tysta och kommer farande snabbt utan hänsyn till att hästen är ett djur.
Nät jag som gående klagar på cyklister så är det för att de är farliga för mig eller någon annan oskyddad trafikant. Återigen för att de är snabba och tysta.