Något som jag verkligen undrar över är varför cyklister inte saktar ner och anpassar sin hastighet?
Det händer i princip aldrig.
Alla trafikanter skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Cyklister också.
Men jag ser verkligen inget av det i trafiken.
Man får inte heller hindra övrig trafik.
Och jag tror faktiskt att det är en av orsakerna till aggressiviteten mot cyklister.
Att de inte följer reglerna som gäller för oss alla.
Om man tar sig friheter som inte har stöd i lagen, oavsett vad dessa friheter är, så kommer omgivningen att bli irriterad.
Jag haller med om att manga cyklister ar alldeles for arroganta nar de cyklar, men jag tycker ocksa det ar vart att ifragasatta om det alltid ar lampligt att ha samma regler for 1.5+ ton tunga fordon som det ar for 15kg tunga fordon.
Trafikregler kommer ju mer eller mindre ifran det faktum fran att bilar och lastbilar ar snabba och tunga, och darmed otroligt farliga. Terrorister har ju t.ex. anvant dem som vapen. En cykel daremot - mycket mindre fart och massa - mycket mindre risk. Trafikregler ar satta efter de fordon som ar hog risk.
Jag cyklar bara i stadsmiljo och jag bryter nastan enbart trafikregler for att skydda mig sjalv, antingen dar infrastrukten ar mycket daligt, eller i t.ex. stunder jag forvantar mig att motortrafiken ocksa bryter trafikreglerna
Jag cyklar t.ex. mot rott om jag forvantar mig att bakomvarande bil inte tanker stanna (for jag vill inte bli pakort bakifran); eller om bakomvarande bil kort mycket nara och jag tror att de kommer forsoka kora om pa ett olampligt satt - da kan det handa att jag cyklar mot rott dar det nyss slatt om for att skapa avstand mellan migh och den bilen t.ex.
Alltsa, jag skulle saga att majoriteten av stunderna jag bryter reglerna, sa ar det defensiv cykling - jag sitter ju som sagt relativt oskyddad pa 15kg cykel mot 1.5 ton+ av stal/aluminium (vad nu bilar ar byggda av), och jag vill helst inte bli overkord pa vag till jobbet.
I diskussionen cyklist vs bilist sa ar det vart att reflektera over hur otroligt mycket farligare en bil ar an en cykel, och hur mycket mer skyddad en bilist ar an en cyklist.
"Ar man stor och stark...."