Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Grindarna på cykelbanorna sitter främst utanför stadsområden, alltså på landsbygden och i mindre samhällen. Allmänna åtminstone i hela södra halvan av Sverige som är det område jag regelbundet cyklar i.

De är ganska farliga faktiskt, ett kort ögonblick av ouppmärksamhet på en annars helt tom cykelbana kan resultera i att man kör in i en grind och skadar sig allvarligt. Särskilt farliga är de när det är mörkt. Jag har klarat mig hitintills men det har varit bra nära många gånger.

Jag cyklar även på landsbygden, men här får man mest vara glad om det öht finns cykelbana. :( Det finns ibland betongsuggor där de vill få ner hastigheten på cyklister inne i stan, väntar bara på att någon ska dö i en olycka pga det. :banghead: Bästa sättet att få ner hastighet utan att öka olycksrisken borde väl vara beläggning, men jag gissar att det är för dyrt för att prioritera cyklister? Göteborg är verkligen en kass cykelstad!

Är det zick-zack-grindar? Det måste ju vara helt omöjligt att ta sig igenom med lastcykel/cykelkärra? :confused:
 
Jag cyklar även på landsbygden, men här får man mest vara glad om det öht finns cykelbana. :( Det finns ibland betongsuggor där de vill få ner hastigheten på cyklister inne i stan, väntar bara på att någon ska dö i en olycka pga det. :banghead: Bästa sättet att få ner hastighet utan att öka olycksrisken borde väl vara beläggning, men jag gissar att det är för dyrt för att prioritera cyklister? Göteborg är verkligen en kass cykelstad!

Är det zick-zack-grindar? Det måste ju vara helt omöjligt att ta sig igenom med lastcykel/cykelkärra? :confused:
Fast varför är betongsuggor farliga för cykeltrafiken?
 
Jag cyklar även på landsbygden, men här får man mest vara glad om det öht finns cykelbana. :( Det finns ibland betongsuggor där de vill få ner hastigheten på cyklister inne i stan, väntar bara på att någon ska dö i en olycka pga det. :banghead: Bästa sättet att få ner hastighet utan att öka olycksrisken borde väl vara beläggning, men jag gissar att det är för dyrt för att prioritera cyklister? Göteborg är verkligen en kass cykelstad!

Är det zick-zack-grindar? Det måste ju vara helt omöjligt att ta sig igenom med lastcykel/cykelkärra? :confused:
Det varierar hur "täta" de är men många är nog svåra att passera
 
Fast varför är betongsuggor farliga för cykeltrafiken?
Råkar man missa att de står där så kan man skada sig väldigt illa, har hänt dödsolyckor.

https://sverigesradio.se/artikel/5402645

En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.
 
Råkar man missa att de står där så kan man skada sig väldigt illa, har hänt dödsolyckor.

https://sverigesradio.se/artikel/5402645

En tredjedel av alla trafikanter på sjukhus är cyklister, och orsaken att cyklisterna hamnar på sjukhus är i tre av fyra fall singel-cykel-olyckor. Anna Niska har studerat dessa olyckor, och tillsammans med vägunderhåll och drift, är fasta föremål på cykelbanan en vanlig orsak till skador. Det kan till exempel handla om så kallade betongsuggor.

Om man råkar missa att de är där har man inte varit uppmärksam nog och då ska man inte cykla.
 
Jag håller med, jag blir så himla ledsen av attityden i de här återkommande trådarna. Sportcyklister är ett elände som ska dö. Cykel går inte att transportera sig med alls egentligen, ska tryckas ner i halsen på alla som ställer frågor om cyklar. Jag fixar det inte, jag kommer sätta den här tråden precis som andra på ignore.

Mvh cykelpendlare + landsvägscyklist + MTB-åkare.
Jag gör samma, orkar heller inte med cykelhatet som fram :(
 
För bilister plockar man borta allt som kan vara farligt på, och i närheten av, vägbanan, för att människor gör misstag. På cykelvägar är det tvärtom.

Nä, man sätter ut lite olika saker på de platser man vill ha ner hastigheten på bilarna. Vägbulor av olika slag, hinder så att bara ena körbanan har fri lejd och den andra måste vänta på att det blir ledigt. Jag kommer inte på vad det heter men då brukar det vara skyltarna väjningsplikt mot mötande resp mötande trafik har väjningsplikt.

På samma sätt fungerar grindar och betongsuggor för cyklar.
 
Jag har inte sett dem i Sthlm, Göteborg; Uppsala eller norrut.
Så här ser de typiska korsningarna ut som jag passerar, enda skillnaden på den här och många andra är att här är det trafikljus, annars är det oftast varken det ena eller det andra. Lååång backe ner mot trafikljusen.
 

Bifogade filer

  • cykelväg.jpg
    cykelväg.jpg
    74,1 KB · Visningar: 40
Senast ändrad:
Så här ser de typiska korsningarna ut som jag passerar, enda skillnaden på den här och många andra är att här är det trafikljus, annars är det oftast varken det ena eller det andra.
Ytterligare en cykelväg, tätbebyggt villaområde, lång och fin utförslöpa med hastighetsbegränsning. De enda som håller hastigheten är bilisterna, cyklarna susar förbi.
 

Bifogade filer

  • cykelväg.jpg
    cykelväg.jpg
    197,1 KB · Visningar: 37
Ytterligare en cykelväg, tätbebyggt villaområde, lång och fin utförslöpa med hastighetsbegränsning. De enda som håller hastigheten är bilisterna, cyklarna susar förbi.

Där hade grindar fått ner hastigheten fint på cyklisterna och minskat olycksrisken
 
Där hade grindar fått ner hastigheten fint på cyklisterna och minskat olycksrisken
Fast det finns inga alls som jag ser när jag pendlar till jobbet, första bilden är jag alltid orolig att det ska komma någon susande ner för backen och cykla mot rött, när det slår om för bilarna som får svänga. Jag vet inte hur noga andra bilister är men jag kollar alltid bakåt innan jag vågar korsa cykelbanan trots att de har rött.

Jag misstänker att om de sätter upp grindar kommer ännu fler cyklister använda vägarna istället.
 
Fast det finns inga alls som jag ser när jag pendlar till jobbet, första bilden är jag alltid orolig att det ska komma någon susande ner för backen och cykla mot rött, när det slår om för bilarna som får svänga. Jag vet inte hur noga andra bilister är men jag kollar alltid bakåt innan jag vågar korsa cykelbanan trots att de har rött.
Jag är likadan. När jag körde till jobbet från min förra bostad korsade bilvägen en stor cykelväg, och nästan varje dag var det någon cyklist som körde ut på övergångsstället trots att de hade rött. Värst var när de hade cykelkärra med barn i, alltid män som gjorde så såg aldrig någon kvinna. Stora mardrömmen att köra över ett barn för att föräldern hade dåligt omdöme!
 
Nä, man sätter ut lite olika saker på de platser man vill ha ner hastigheten på bilarna. Vägbulor av olika slag, hinder så att bara ena körbanan har fri lejd och den andra måste vänta på att det blir ledigt. Jag kommer inte på vad det heter men då brukar det vara skyltarna väjningsplikt mot mötande resp mötande trafik har väjningsplikt.

På samma sätt fungerar grindar och betongsuggor för cyklar.
Hur många bilister har dött på grund av att de missat en vägbula eller avsmalning?

Dock, de allra flesta betongsuggor och grindar utplacerade i Linköping är för att försöka förhindra bilar att köra på gång- och cykelbanor, inte för att få ner hastighet på cyklister.
 
Fast det finns inga alls som jag ser när jag pendlar till jobbet, första bilden är jag alltid orolig att det ska komma någon susande ner för backen och cykla mot rött, när det slår om för bilarna som får svänga. Jag vet inte hur noga andra bilister är men jag kollar alltid bakåt innan jag vågar korsa cykelbanan trots att de har rött.

Jag misstänker att om de sätter upp grindar kommer ännu fler cyklister använda vägarna istället.
Och jag som cyklist kollar alltid noga när jag har grönt, för man vet aldrig vilka bilister som ignorerar att de har rött.
 
Och jag som cyklist kollar alltid noga när jag har grönt, för man vet aldrig vilka bilister som ignorerar att de har rött.

Sen finns det ju många ställen där både bilister, cyklister och gående har grönt samtidigt. T.ex. om bilister ska svänga höger i en korsning, cyklisten och den gående ska rakt fram i samma korsning. Då har alla grönt samtidigt.
 
Sen finns det ju många ställen där både bilister, cyklister och gående har grönt samtidigt. T.ex. om bilister ska svänga höger i en korsning, cyklisten och den gående ska rakt fram i samma korsning. Då har alla grönt samtidigt.
Förr var det så i korsningen på första bilden har jag för mig men att de ändrade sedan, fast om någon trycker för att de ska gå över så slår det om samtidigt som för biltrafiken.
 
Sen finns det ju många ställen där både bilister, cyklister och gående har grönt samtidigt. T.ex. om bilister ska svänga höger i en korsning, cyklisten och den gående ska rakt fram i samma korsning. Då har alla grönt samtidigt.
Jo, absolut är det så, men korsande trafik har väldigt sällan grönt. Det jag menar dock, är att alla trafikanter bryter mot reglerna, och att gnälla på just ett specifikt trafikslag är kontraproduktivt.

Jag ser dagligen åtskilliga bilister som kör mot rött, ignorerar väjningsplikt, kör där de inte får, kör för fort, med mera, och önskar att det fanns någon form av licens för att få köra bil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp