Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Nej, det är verkligen inte alltid osäkert att köra mot rött. Absolut att det är olagligt, men inte osäkert. Blev under en period tvingad att ta en annan väg från jobbet, där det finns en signalreglerad cykel- och gångöverfart, på en sträcka där hastigheten är 40 km/h, och där det väldigt ofta var rött långa perioder, trots att det inte fanns någon som helst biltrafik i någondera riktning. Det är sånt som gör att trafikanter ignorerar regler, särskilt då oskyddade sådana.

Om man tittar på trafikljus för motorfordon, så slår de i 99% av fallen om till grönt om det inte finns annan trafik. För oskyddade trafikanter är det inte lika vanligt. För cyklister är det inte helt ovanligt att detektorer saknas eller inte fungerar, så att man blir tvungen (lagmässigt då) att stanna trots att det verkligen är helt tomt på annan trafik, och för gående så måste man ju alltid stanna, eftersom det inte finns några detektorer för gående (vad jag vet).
Jag anser att om man vill ha respekt behöver man visa respekt. Under alla år som jag cyklade överallt i Stockholms innerstad stannade jag alltid för rött ljus oavsett om det kom andra fordon eller inte. Om jag fick vänta länge hände det att jag hoppade av cykeln och ledde den på trottoaren förbi rödljuset. Som bilist ger jag alltid tecken oavsett om jag är ensam på vägen eller inte.

Jag tänker att reglerna är till för att vi ska kunna samspela i trafiken och det behövs att alla följer dem för att det ska fungera.
 
Nåja, jag tror att man ska vara rätt glad över att man inte hör vad alla andra säger inne i sina bilar 😉
Absolut är det så, idioter är idioter. Att du inte hört bilister skälla på dig kan vara att det är svårare att höra föraren av en bil, på grund av ljuddämpande material, med mera.

Och jag har rätt ofta fått problem med att korsa en väg för att bilar står tvärs över cykelpassagen, trots att jag har grönt, etc.

Det jag menar är att det handlar mindre om vilket trafikslag det rör sig om, och istället handlar om att många anser att de har rätt att bete sig hur som helst i trafiken, och att andra ska anpassa sig till dem.
När det gäller cyklisten som kallade mig jävla kärring var det inte uttrycket i sig jag reagerade på utan att det kom som en reaktion på att jag sade till när hen höll på att köra på mig och hunden. Cyklisten fick stanna och frågade vad jag höll på med i ett aggressivt tonfall. Då konstaterade jag att det kanske inte var lämpligt att ta sig ton när man cyklar på trottoaren. Då var jag en jävla kärring.
 
När det gäller cyklisten som kallade mig jävla kärring var det inte uttrycket i sig jag reagerade på utan att det kom som en reaktion på att jag sade till när hen höll på att köra på mig och hunden. Cyklisten fick stanna och frågade vad jag höll på med i ett aggressivt tonfall. Då konstaterade jag att det kanske inte var lämpligt att ta sig ton när man cyklar på trottoaren. Då var jag en jävla kärring.

Jag var inte helt allvarlig i min kommentar :) Jag tvivlar inte ett dugg på att cyklisten agerade som en komplett idiot. Men jag tror att anledningen till att man inte råkar ut för samma från bilister är att de sitter i ett stängt fordon. Finns nog lika många idioter där.
 
Jag anser att om man vill ha respekt behöver man visa respekt. Under alla år som jag cyklade överallt i Stockholms innerstad stannade jag alltid för rött ljus oavsett om det kom andra fordon eller inte. Om jag fick vänta länge hände det att jag hoppade av cykeln och ledde den på trottoaren förbi rödljuset. Som bilist ger jag alltid tecken oavsett om jag är ensam på vägen eller inte.

Jag tänker att reglerna är till för att vi ska kunna samspela i trafiken och det behövs att alla följer dem för att det ska fungera.
Jag sneakar ständigt förbi vägarbeten och liknande genom att hoppa av cykeln och småjogga på trottoaren. Någon jävla perk ska man väl ha? :D
Däremot stör det mig lite att jag faktiskt stör trottoartrafiken betydligt mer genom att leda cykeln än när jag sitter på den. Jag blir ju nästan lika bred som tre små människor jämfört med när jag sitter på, plus att jag alltid gör mig illa på pedalerna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 409
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp