Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Det finns en stor skillnad mellan cyklister och ryttare, och det är lagstiftningen.

Lagen säger att hästar har företräde i trafiken medan cyklister skall följa trafikreglerna som gäller för cyklar.
Det är helt olika regler som gäller här.

Om alla följer reglerna så et man ju vad man kan förvänta sig i trafiken och hur man själv skall uppföra sig.
Det är när vissa tycker att de inte behöver följa trafikreglerna som det kör ihop sig.
Och det är där som kritiken mot cyklisterna kommer in.
Vilken lag säger att hästar alltid har företräde i trafiken?
 
Elcyklar kommer farande på andra ställen än bilar.
Och de måste inte heller komma på rad
De flyger fram mellan bilar som måste vänta på bilen framför samt på cykelbanor där farten i allmänhet är lägre.

Situationen där man skall köra ut från en parkeringsplats och korsa en GC-väg på vägen blir komplicerad när det kommer elcyklar farande som inte en var inom synhåll när man började försöka ta sig ur från parkeringen.
Bilar sitter liksom fast där de hamnar i trafiken.
Så cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?
Elcyklar har för övrigt i regel en maxhastighet på 25 km/h, precis som mopeder kl II som också får framföras på cykelbanor. Som bilförare har man väjningsplikt för trafikanter på cykelbana, upplever man att de "dyker upp för fort" får man anpassa hastigheten (bilarna som kör på vägen man ska ut på lär komma i högre hastighet, så det borde inte vara ett jätteproblem).
 
Så cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?
Elcyklar har för övrigt i regel en maxhastighet på 25 km/h, precis som mopeder kl II som också får framföras på cykelbanor. Som bilförare har man väjningsplikt för trafikanter på cykelbana, upplever man att de "dyker upp för fort" får man anpassa hastigheten (bilarna som kör på vägen man ska ut på lär komma i högre hastighet, så det borde inte vara ett jätteproblem).
Det som behövs här är väl infrastruktur som gör det lättare för bilister att ha tid att titta efter annat än bilar
 
Vilken lag säger att hästar alltid har företräde i trafiken?

De räknas i trafiken som kreatur.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet

12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,

Ansvarsfrågan är också som vid kreatur.
Bilisten är alltid ansvarig även om så hästen har råkat komma lös på en parkeringsplats och sparkat sönder bilar.
Bilägaren får stå för sina skador då hästen i det fallet räknas som vilt.

Jag är inte så bra på de lagarna så där får du läsa på försäkringsbolagens websidor.
 
Det finns en fin cykelbana mellan Nyköping och Oxelösund också.
Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.
 
Och nästa mening i stycket:
"I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
Dvs det kan finnas andra omständigheter som gör att de får cykla på körbanan.
Jo men inte parallellt med cykelbanan i flera mil bara för att de inte "får plats" på cykelbanan när de cyklar i klunga.
Eller tycker att de är så himla snabba att det är kränkande att behöva cykla på cykelbanan.
 
Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.
Lagen gäller faktiskt ändå.
Och då måste cyklister lika väl som alla andra trafikanter anpassa hastigheten efter omständigheterna.

Man kan inte bryta mot lagarna bara för att man tycker att de är opraktiska.
Åtminstone inte utan att få massiv kritik för tilltaget.
 
De räknas i trafiken som kreatur.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet

12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,

Ansvarsfrågan är också som vid kreatur.
Bilisten är alltid ansvarig även om så hästen har råkat komma lös på en parkeringsplats och sparkat sönder bilar.
Bilägaren får stå för sina skador då hästen i det fallet räknas som vilt.

Jag är inte så bra på de lagarna så där får du läsa på försäkringsbolagens websidor.
Var i den texten står det att hästar (med ryttare) räknas som kreatur?
Transportstyrelsen skriver såhär:
https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
Dvs väjningsplikt och stopplikt gäller, samt att man ska iaktta den varsamhet som krävs för situationen och aldrig håller högre hastighet än att man behåller kontrollen och kan stanna.

Vem som är skyldig i skadesituationer är ju inte detsamma som att någon har företräde.
 
Okej, jag trodde inte det var de främsta anledningarna till att de cyklade på vägen.
Jag skulle tro att det är främsta anledningen för de som cyklar just i klunga. Det finns ju inte en suck att den formationen eller hastigheten går genomföra på en cykelbana.

kl*
Jag har absolut inte något emot cyklar på vägen, men det måste ju till något slags sunt förnuft så att det inte bildas köer och lite ödmjukhet så att man inte utsätter sig själv för onödig fara. Jag cyklar verkligen överallt förutom när jag går med hunden och känner mig typ aldrig orolig, det är rätt lätt för mig att hålla ut och ge utrymme åt bilisterna så att de i sin tur kan ge utrymme åt mig. Det kommuniceras mycket med handsignaler.
I vissa fall kan vänstersväng (högersväng i mitt fall) vara lite oroligt när man blir stående "mitt i vägen" för att vänta.
Sedan har jag aldrig framfört cykel i storstadstrafik ska erkännas, det skulle jag nog inte vilja göra.
 
Jag skulle tro att det är främsta anledningen för de som cyklar just i klunga. Det finns ju inte en suck att den formationen eller hastigheten går genomföra på en cykelbana.

kl*
Jag har absolut inte något emot cyklar på vägen, men det måste ju till något slags sunt förnuft så att det inte bildas köer och lite ödmjukhet så att man inte utsätter sig själv för onödig fara. Jag cyklar verkligen överallt förutom när jag går med hunden och känner mig typ aldrig orolig, det är rätt lätt för mig att hålla ut och ge utrymme åt bilisterna så att de i sin tur kan ge utrymme åt mig. Det kommuniceras mycket med handsignaler.
I vissa fall kan vänstersväng (högersväng i mitt fall) vara lite oroligt när man blir stående "mitt i vägen" för att vänta.
Sedan har jag aldrig framfört cykel i storstadstrafik ska erkännas, det skulle jag nog inte vilja göra.
Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.

Attityden "X gör fel/betedde sig illa, då tänker inte jag visa hänsyn till andra som X" genererar ju liksom inte i ett bra och säkert trafikklimat utan gör det ju enbart värre.
 
Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.

Attityden "X gör fel/betedde sig illa, då tänker inte jag visa hänsyn till andra som X" genererar ju liksom inte i ett bra och säkert trafikklimat utan gör det ju enbart värre.
Nej, men det har jag inte sett någon uttrycka i tråden heller, bara att irritationen är ett faktum. Det är ingen som skriver att de tänker preja cyklister av vägen av den anledningen.
 
Absolut, men det går ju liksom inte att tvinga i någon annan sunt förnuft och ödmjukhet. Utan den delen får man ju ansvara för själv, när det gäller sitt eget beteende. Om "alla andra" beter sig lugnt, trevligt och ödmjukt i trafiken så ökar det ju chansen att det smittar av sig och resten också gör det.

Attityden "X gör fel/betedde sig illa, då tänker inte jag visa hänsyn till andra som X" genererar ju liksom inte i ett bra och säkert trafikklimat utan gör det ju enbart värre.

Fast du ursäktade ju cyklister som inte släpper om bilister med att bilister ju betedde sig så illa "att de är tvungna" att hindra omkörning?
 
Så cyklister får inte heller cykla snabbt på cykelbanor? Var får de då cykla?
Jag antar att du med cykla menar cykla fort.
Precis som bilar så måste de anpassa hastigheten efter omständigheterna.
På vissa ställen kan man åka fort och på andra ställen kan man inte åka fort.

Elcyklar har för övrigt i regel en maxhastighet på 25 km/h, precis som mopeder kl II som också får framföras på cykelbanor. Som bilförare har man väjningsplikt för trafikanter på cykelbana, upplever man att de "dyker upp för fort" får man anpassa hastigheten (bilarna som kör på vägen man ska ut på lär komma i högre hastighet, så det borde inte vara ett jätteproblem).
Jag stod stilla med bilen och väntade på att det skulle bli fritt på vägbanan så att jag kunde köra ut.
Det fanns ingen möjlighet att anpassa hastigheten ytterligare, stilla är liksom ingen hastighet, och ingen plats att flytta undan bilen till då det stod bilar i kö efter mig
Men med just cyklar och elcyklar så gäller det att hålla sig ur vägen när de kommer farande.
För precis som med hästar så kan man bli ansvarig även om man bara råkar stå i vägen.
Det är den risken som cyklister utnyttjar till att pressa undan bilarna, eftersom att bilförare egentligen alltid har hela ansvaret gentemot oskyddade trafikanter.

Nu så blev det en lucka mellan bilarna på vägbanan i tid för att jag skulle hinna köra undan och inte få elcykeln i sidan på bilen.
Så det klarade sig den gången.

Hur tycker du att jag skulle kunnat ha hanterat det på ett bättre sätt?

Jag kan erkänna att jag misslyckades med att bedöma en tidigare lucka i trafiken och därför var tvungen att stanna och då råkade blockera cykelbanan.
Det får man ju egentligen inte göra.
Men cykelbanan var helt tom tills att elcykeln kom farande ut från en annan utfart.
 
Men, igen: du kan (och bör!) inte cykla snabbt (25 km/tim och mer) på en cykelbana, där både cyklister och fotgängare av alla de slag ska samsas. En racercykel har dessutom smala däck som inte går att framföra säkert på en cykelbana/gångbana, där det oftast ligger gott om skräp och kottar och annat smått och gott - som man inte störs av när man promenerar eller cyklar stadscykel. Men även där får (stads)cyklar väldigt ofta punktering pga den skarpa typen av grus man använder vintertid som halkskydd. Cykelbanor har dessutom grindar vid varje korsning, där man måste sakta in och snitsla sig igenom; detta slipper både bilister och cyklister på vägbanan.
Jag har inte sett en enda cykelbana med grindar i en korsning och då har jag ändå tillbringat många mil både med att cykelpendla till jobbet, stallet och rent nöje. Dvs 2 - 5 mil/dag i såväl stadstrafik som lantligt, på därför avsedd cykelbana på min gamla racer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp