Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!

Om du tänker den tanken ett steg till så inser du att bilisterna som klagar på cyklisterna gör det för att vi uppfattar dem som farliga för sig själva. Jag vill inte köra på nån cyklist men det känns inte som att cyklisterna alltid samarbetar mot det gemensamma målet. Motionscyklisterna beter sig ofta som att de jagar sekunder och att allt annat är sekundärt inkl deras och andras säkerhet. Det viktiga verkar vara att de kan hålla samma hastighet hela tiden.

När jag som ryttare klagar på cyklisterna så är det för att de är farliga för mig eftersom de är tysta och kommer farande snabbt utan hänsyn till att hästen är ett djur.

Nät jag som gående klagar på cyklister så är det för att de är farliga för mig eller någon annan oskyddad trafikant. Återigen för att de är snabba och tysta.
 
För att bilisterna behöver sakta ned först och göra en vanlig omkörning, när sikten är fri och de inte får möte. Istället för att köra på i 90 precis intill, utan att kunna ta ut avståndet alls. Exempelvis, en bilist som har en cyklist på ena sidan och en mötande lastbil på andra, vilken tror du bilisten håller mest avstånd från (om det är tight)?

Nej, man passerar inte närmre om cyklisterna håller sig på ena körfältet och bilisten kör om i mötande körfält, då håller man ju samma avstånd som om man kör om en bil?

Utgår här ifrån en inte-så-bred landsväg utan vägren, kan tilläggas.

Jag kommer ligga mycket närmare en cyklist som ligger vid mittinjen än en som ligger längs ytterkant. Jag går alltid ut i mötande, vilket ger ett avstånd på ca 2-2,5 m om cyklisten ligger i ytterkant. Ligger cyklisten nära mittlinjen, kommer jag aldrig längre ifrån än 50 cm-1 m.
 
Hur många gånger har jag inte sett cyklister cykla på vägen, ett par meter från den asfalterade cykelbanan? De går att använda, jag har själv cykelpendlat till både jobbet och stallet och använder cykelbana eller vägren där det är möjligt. Jag har dessutom körkort, kan trafikreglerna och vet att mitt körkort ryker om jag t ex kör mot rött när jag cyklar.
Det blir lite rundgång i diskussionen, som alltid i det här ämnet. Och ja, båda sidor har sina fel men det är i slutänden alltid cyklisten som blir skadad eller dödad. Det är alla cyklister medvetna om.

Och skillnaden mellan cykelpendlare och den som tränar på landsvägsracer:

Om cykelbana, så är den i allmänhet till för cyklister OCH fotgängare. Fotgängare som går i bredd, små barn på små cyklar, barnvagnar, hundar i flexikoppel..... Cykel/gångbanan är ofta skräpig med kottar och grus. Man kan inte cykla där med racercykel och framförallt inte cykla snabbt. Det är omöjligt och livsfarligt för samtliga. Man måste ut på landsväg - förhoppningsvis med någolunda bred vägren - om man vill kunna cykla snabbt. Man cyklar ofta minst 25 - 30 km/timman, ofta snabbare. Det går inte på nämnda cykelbanan.
 
Jag kommer ligga mycket närmare en cyklist som ligger vid mittinjen än en som ligger längs ytterkant. Jag går alltid ut i mötande, vilket ger ett avstånd på ca 2-2,5 m om cyklisten ligger i ytterkant. Ligger cyklisten nära mittlinjen, kommer jag aldrig längre ifrån än 50 cm-1 m.
Absolut, men tror du att alla bilister gör så? Det tror nämligen inte jag, med tanke på att det finns en hel del som även tycker det är lämpligt att passera hästar i hög hastighet och utan större avstånd.
 
Så tänker jag också. För varje gång jag stöter på cyklister som beter sig på sätt jag tänker inte är optimalt ur min synpunkt, gissar jag att de (som grupp) stött på extremt många fler bilister som utsatt dem för fara...

Jag har sett samma diskussioner pågå kring ryttare på vägen, av folk som inte själva rider. De är livsfarliga, hindrar trafiken, otrevliga och kräver att andra fordon ska anpassa sig efter dem (sakta ned, stanna, till och med stänga av fordonet), trots att det är på vägen, där hästen inte borde vara. Att man kan rida någon annanstans.

Och rent krasst, vi KAN rida någon annanstans. Vi MÅSTE inte rida på vägar. Vi gör det för att vi VILL rida på specifika (bättre) platser än de som finns i anslutning till stallet, men vi vill ändå helst inte rida bland bilar för att det är en stor säkerhetsrisk. Varför har vi så svårt att förstå att detsamma kan gälla andra oskyddade trafikanter? Hade det funnits lika bra platser att cykla på där det inte fanns bilar, tror vi inte att cyklisterna hade föredragit dem?

Jag tänker, att för en oinvigd, kan vi precis lika gärna rida på "smala skogsstigar", för där kan ju en häst gå. Men där kan ju inte vi träna på sättet vi vill, eller hålla högre fart, så vi väljer istället grusvägar, som trots allt är skapade för motorfordon. Ändå vill vi att de motorfordon vi möter saktar ned när vi ska passera, kanske till och med stannar och stänger av om det är trångt. Även traktorer, som är arbetsfordon och ofta har tidspress i sina jobb, önskar vi stannar för oss på smala grusvägar för att vi ska kunna utföra våran hobby. Dvs de ska pausa sitt jobb till fördel för våran hobby. För när vi möter traktorer är det med största sannolikhet inte på en anlagd ridslinga.

Vi har andra alternativ, men vi väljer att rida där det finns trafik, för att det är där vi kan rida på det sätt vi vill.
Sorry, men vissa cyklister väljer att köra på landsvägen trots att asfalterad cykelväg ligger längs med vägen.

Klungan får inte plats på cykelvägen.

Så att det anläggs en permanent cykelväg, som dessutom plogas och sandas, gör inte att en viss kategori cyklister använder cykelvägen.
 
Sorry, men vissa cyklister väljer att köra på landsvägen trots att asfalterad cykelväg ligger längs med vägen.

Klungan får inte plats på cykelvägen.

Så att det anläggs en permanent cykelväg, som dessutom plogas och sandas, gör inte att en viss kategori cyklister använder cykelvägen.
Se mitt inlägg #104 nyss :-)

Tillägg: Jag cyklar aldrig i klunga. Dels för att det är läskigt, dels för att som triathlet får man inte drafta, dvs dra fördel av minskat luftmotstånd (som är vitsen med klungkörning). Så jag cyklar alltid ensam. Och är livrädd. Tränar mest på trainer i garaget (!) men ibland måste man ut. Väljer vägar med minsta möjliga trafik, väljer tider på dygnet som är lugna, men ändå. Senast en timmerbil som blåste förbi med nån halvmeters avstånd och luftdraget närapå slängde mig i diket - eller in under hjulen.
 
Det blir lite rundgång i diskussionen, som alltid i det här ämnet. Och ja, båda sidor har sina fel men det är i slutänden alltid cyklisten som blir skadad eller dödad. Det är alla cyklister medvetna om.

Och skillnaden mellan cykelpendlare och den som tränar på landsvägsracer:

Om cykelbana, så är den i allmänhet till för cyklister OCH fotgängare. Fotgängare som går i bredd, små barn på små cyklar, barnvagnar, hundar i flexikoppel..... Cykel/gångbanan är ofta skräpig med kottar och grus. Man kan inte cykla där med racercykel och framförallt inte cykla snabbt. Det är omöjligt och livsfarligt för samtliga. Man måste ut på landsväg - förhoppningsvis med någolunda bred vägren - om man vill kunna cykla snabbt. Man cyklar ofta minst 25 - 30 km/timman, ofta snabbare. Det går inte på nämnda cykelbanan.
Skyltad cykelväg bredvid landsväg, utan fotgängare, barn eller hundar OCH utan cyklister för de kör på vägen.
 
Det här tänker jag ju också går att applicera på cyklister och biltrafik. De kör i klunga för att slippa bli passerade tätt intill av bilar i 90 km/h?
Näe.

De kör i klunga för att träna "klungkörning".

Konsekvensen är att det inte hår att köra förbi.

Semestercyklister släpper förbi även om de cyklar i grupp.

Pendlare släpper förbi.

Motionscyklister i grupp släpper sällan förbi.
 
Sorry, men vissa cyklister väljer att köra på landsvägen trots att asfalterad cykelväg ligger längs med vägen.

Klungan får inte plats på cykelvägen.

Så att det anläggs en permanent cykelväg, som dessutom plogas och sandas, gör inte att en viss kategori cyklister använder cykelvägen.
Tror du själv att de hellre cyklar på vägen om de upplever cykelvägen som lika bra/bättre att cykla på?
 
Nej, det sa jag inte heller, det var mer en vidareutveckling av det hela, att cyklisterna utgår antagligen inte från att övriga trafikanter beter sig exemplariskt om långt ifrån alla gör det. :)

Jag har full förståelse för att vissa cyklister är rädda, jag ligger på vägen 8 h om dagen och ser beteendet hos många förare av olika fordon dagligen. Men det blir lite moment 22 om cyklisterna ska straffa mig för att andra bilister beter sig illa. De tar upp hela körfältet för att skydda sig, vilket tvingar mig att köra nära vid en omkörning och då är jag en idiot till busschaufför som kör så nära vid omkörning.
 
Kör du så nära att du riskerar att köra på en cyklist är det inte en säker omkörning, så enkelt är det.

Nej, så blir det ju tyvärr när dessa cyklister anser att de har förkörsrätt på vägen. Precis som andra långsamtgående fordon, har väl cyklister skyldighet att inte hindra trafik skulle jag tro? Vilket de gör om de medvetet brer ut sig så mycket så att andra inte kan köra om.
 
Tror du själv att de hellre cyklar på vägen om de upplever cykelvägen som lika bra/bättre att cykla på?
Trafikförordningen anger var man ska cykla.

Och det är på cykelbanan/cykelvägen som cyklarna ska vara.



Man kan egentligen inte bara tycka att vägen är för smal för klungkörning.

Klungor med cyklister passar inte på 100 begränsad 2+1 väg med mitträcke.

Vi i skattekollektivet har lagt miljontals kronor för att skapa en trygg trafikmiljö för främst cykelpendlare genom att bygga 4-5 mil cykelväg mellan två tätorter, det känns rätt bortkastat, eftersom cykelpendlarna lyser med sin frånvaro, och träningscyklisterna vägrar att använda cykelvägen.
 
Trafikförordningen anger var man ska cykla.

Och det är på cykelbanan/cykelvägen som cyklarna ska vara.



Man kan egentligen inte bara tycka att vägen är för smal för klungkörning.

Klungor med cyklister passar inte på 100 begränsad 2+1 väg med mitträcke.

Vi i skattekollektivet har lagt miljontals kronor för att skapa en trygg trafikmiljö för främst cykelpendlare genom att bygga 4-5 mil cykelväg mellan två tätorter, det känns rätt bortkastat, eftersom cykelpendlarna lyser med sin frånvaro, och träningscyklisterna vägrar att använda cykelvägen.

Du har fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp