Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

När du säger cyklister - menar du då alla kategorier av människor på cykel eller enbart de som tränar på racercykel? Vanliga vardagscyklister är nog farligare, har mindre koll, medan de som tränar regelbundet i allmänhet är väldigt riskmedvetna.
racercykel alltid och allt i samma tempo oavsett om det är raksträcka eller in i en rondell.
 
Precis som alla andra trafikanter. Inget trafikantslag är bra på att följa regler, men generellt är det bara cyklister som bli påhoppade för det
Fast det är som sagt inte alltid oskäligt. Skulle de kunna tänka sig att till exempel svänga in på en mötesplats för att släppa förbi trafik eller på andra sätt visa sig medhjälpliga skulle agget inte vara så stort.
Jag tycker det är fantastiskt att folk cyklar och cyklar som sagt själv, jag äger inte någon bil längre... Men många verkar varken rädda om sig själva eller medvetna om att de representerar en jättehobby.
 
Det här är en sak jag inte förstår, hur kan så många härinne tycka illa cyklister? Om något är cykling det som borde främjas, av miljöskäl, av hälsoskäl och av trafiksäkerhetsskäl.
Jag håller med, jag blir så himla ledsen av attityden i de här återkommande trådarna. Sportcyklister är ett elände som ska dö. Cykel går inte att transportera sig med alls egentligen, ska tryckas ner i halsen på alla som ställer frågor om cyklar. Jag fixar det inte, jag kommer sätta den här tråden precis som andra på ignore.

Mvh cykelpendlare + landsvägscyklist + MTB-åkare.
 
Jag håller med, jag blir så himla ledsen av attityden i de här återkommande trådarna. Sportcyklister är ett elände som ska dö. Cykel går inte att transportera sig med alls egentligen, ska tryckas ner i halsen på alla som ställer frågor om cyklar. Jag fixar det inte, jag kommer sätta den här tråden precis som andra på ignore.

Mvh cykelpendlare + landsvägscyklist + MTB-åkare.
Jag tycker att det har varit rätt vettiga åsikter i tråden, inte alls så dramatiskt som det låter i ditt inlägg. Tvärtom förklaras det vad som är problemet med cyklister i klunga (till exempel).
 
Något som jag verkligen undrar över är varför cyklister inte saktar ner och anpassar sin hastighet?
Det händer i princip aldrig.
Alla trafikanter skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Cyklister också.
Men jag ser verkligen inget av det i trafiken.
Man får inte heller hindra övrig trafik.

Och jag tror faktiskt att det är en av orsakerna till aggressiviteten mot cyklister.
Att de inte följer reglerna som gäller för oss alla.
Om man tar sig friheter som inte har stöd i lagen, oavsett vad dessa friheter är, så kommer omgivningen att bli irriterad.
 
Något som jag verkligen undrar över är varför cyklister inte saktar ner och anpassar sin hastighet?
Det händer i princip aldrig.
Alla trafikanter skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Cyklister också.
Men jag ser verkligen inget av det i trafiken.
Man får inte heller hindra övrig trafik.

Och jag tror faktiskt att det är en av orsakerna till aggressiviteten mot cyklister.
Att de inte följer reglerna som gäller för oss alla.
Om man tar sig friheter som inte har stöd i lagen, oavsett vad dessa friheter är, så kommer omgivningen att bli irriterad.

Det tror jag med. De bara susar på i sin hastighet oavsett vem de möter på vägen.
 
Något som jag verkligen undrar över är varför cyklister inte saktar ner och anpassar sin hastighet?
Det händer i princip aldrig.
Jag tror att aldrig kan vara en överdrift, på gruppnivå. 😉
Omständigheterna i stunden styr förstås, men på min egen jobbpendlingsväg på knappt 3 mil behöver jag sakta ner till stillastående eller gångfart typiskt 6-8 gånger vid normalt låg trafik om jag väljer de allra smidigaste vägarna. Väljer jag GC-bana i maximal utsträckning kan det handla om det dubbla. Min bror cykelpendlar 2 mil men i helt annan trafikmiljö och saktar ner eller stannar typiskt 40-50 gånger.

Men återigen, infrastrukturen är anpassad för bilar och inte för cyklar. I tät stadsmiljö hamnar cyklar ofta på undantag eftersom det inte alltid finns plats att skapa dedikerade ytor eller pendlingsleder för dem. Då blir det starta-stoppa-starta-stoppa hela tiden, och smidighet och tidsvinster krymper.

Man får fokusera på fördelarna. Utöver de rena fordonskostnaderna slipper man ju trängselskatt, slipper p-avgifter på kanske flera tusen i månaden, man får värdefull vardagsmotion, man slipper bidra med utsläpp, man kan ta en öl på väg hem... :)

Samtidigt är ouppmärksamma cyklister nog trots allt ett rätt litet problem i Sverige. Jag har varit en hel del i Kina, och centralt i storstäder är läget ett annat. Där stannar inte tio utan ibland femtio eller hundra cyklister vid rödljusen, och sticker sedan åt alla möjliga håll när det blir grönt. Elmopeder och elcyklar är mycket vanligt (och har varit sedan långt innan det boomade i Sverige), de kör fort och tyst och ofta utan ljus även på natten så om man inte är påtagligt uppmärksam som fotgängare så straffar det sig snabbt och hårt.
 
Tycker även A-traktorer och mopedbilarna blir påhoppad dom med som oftast.
När det kommer till A-traktorer finns det ju en hel del diskussioner kring regelefterlevnad, men kring mopedbilar har jag inte hört så mycket klagomål på just den delen. Däremot har jag hört mycket arga röster kring att de är i vägen, vilket väl är en annan diskussion, egentligen.
 
Precis som alla andra trafikanter. Inget trafikantslag är bra på att följa regler, men generellt är det bara cyklister som bli påhoppade för det

Det beror nog på vad man vill se. Jag ser ofta bilister och framförallt motorcyklister bli påhoppade i olika medier. Och cyklisterna är inte direkt nådiga i sin kritik mot bilister. Så riktigt så ensidigt som du vill ha det till, ser inte jag det.
 
Jag tror att aldrig kan vara en överdrift, på gruppnivå. 😉
Jag tänkte nog bara på träningscyklisterna här.
Mitt misstag att inte vara tydlig om det
Men jag har faktiskt aldrig sett en klunga som saktat ner för att anpassa sig till annan trafik.
Eller gå undan för att släppa förbi när de har skapar en jättelång kö efter sig.

Enstaka cyklar tar så liten plats att dem märker jag inte av så mycket.
Även om en elcykel höll på att köra in i sidan på min bil i går.
De kommer så fort att det är svårt att planera körningen efter dem.
 
Jag har som bilist oftast inga problem med cyklister, utöver att man nästan alltid kommer ikapp dom vid tillfällen då omkörning inte är möjlig.
Som busschaufför har jag mycket större problem och då föredrar jag definitivt att de ligger i bredd. Men de måste ju ha koll bakåt och förstå att ju större yta de tar upp, desto närmare kommer jag hamna när jag kör om. För mig är när de ligger på led med typ 10 m mellan sig bland det värsta som finns.
Jag gillar inte långsamtgående fordon/cyklister av den enkla anledningen att de hindrar mig i mitt jobb. Men de är ju tillåtna på nästan alla vägar, så det är som det är. I en drömvärld hade cyklister egna vägar, jag tror inte på att blanda fordonsslag med så stora säkerhetsskillnader som motorfordon vs cykel.
 
Något som jag verkligen undrar över är varför cyklister inte saktar ner och anpassar sin hastighet?
Det händer i princip aldrig.
Alla trafikanter skall anpassa hastigheten efter omständigheterna.
Cyklister också.
Men jag ser verkligen inget av det i trafiken.
Man får inte heller hindra övrig trafik.

Och jag tror faktiskt att det är en av orsakerna till aggressiviteten mot cyklister.
Att de inte följer reglerna som gäller för oss alla.
Om man tar sig friheter som inte har stöd i lagen, oavsett vad dessa friheter är, så kommer omgivningen att bli irriterad.


Jag haller med om att manga cyklister ar alldeles for arroganta nar de cyklar, men jag tycker ocksa det ar vart att ifragasatta om det alltid ar lampligt att ha samma regler for 1.5+ ton tunga fordon som det ar for 15kg tunga fordon.

Trafikregler kommer ju mer eller mindre ifran det faktum fran att bilar och lastbilar ar snabba och tunga, och darmed otroligt farliga. Terrorister har ju t.ex. anvant dem som vapen. En cykel daremot - mycket mindre fart och massa - mycket mindre risk. Trafikregler ar satta efter de fordon som ar hog risk.

Jag cyklar bara i stadsmiljo och jag bryter nastan enbart trafikregler for att skydda mig sjalv, antingen dar infrastrukten ar mycket daligt, eller i t.ex. stunder jag forvantar mig att motortrafiken ocksa bryter trafikreglerna

Jag cyklar t.ex. mot rott om jag forvantar mig att bakomvarande bil inte tanker stanna (for jag vill inte bli pakort bakifran); eller om bakomvarande bil kort mycket nara och jag tror att de kommer forsoka kora om pa ett olampligt satt - da kan det handa att jag cyklar mot rott dar det nyss slatt om for att skapa avstand mellan migh och den bilen t.ex.

Alltsa, jag skulle saga att majoriteten av stunderna jag bryter reglerna, sa ar det defensiv cykling - jag sitter ju som sagt relativt oskyddad pa 15kg cykel mot 1.5 ton+ av stal/aluminium (vad nu bilar ar byggda av), och jag vill helst inte bli overkord pa vag till jobbet.

I diskussionen cyklist vs bilist sa ar det vart att reflektera over hur otroligt mycket farligare en bil ar an en cykel, och hur mycket mer skyddad en bilist ar an en cyklist.
"Ar man stor och stark...."
 
Jag tänkte nog bara på träningscyklisterna här.
Mitt misstag att inte vara tydlig om det
Men jag har faktiskt aldrig sett en klunga som saktat ner för att anpassa sig till annan trafik.
Eller gå undan för att släppa förbi när de har skapar en jättelång kö efter sig.

Enstaka cyklar tar så liten plats att dem märker jag inte av så mycket.
Även om en elcykel höll på att köra in i sidan på min bil i går.
De kommer så fort att det är svårt att planera körningen efter dem.
Jag fick en klunga att sakta ner när jag kom och ledde min ena häst på bygatan. Jag gjorde helt enkelt halt, vände henne 90 grader så det gick att passera säkert bakom henne och hela klungan saktade ner och passerade mycket försiktigt en och en utan att säga ett ord medan jag spände ögonen i dem. 😁
 
Jag är själv både cyklist och bilist, men mer cyklist. Pendlar till jobbet ibland osv. Jag tycker fortfarande att träningscyklister i klunga är ett jäkla otyg. Särskilt eftersom de ofta är så hänsynslösa. När jag hade häst var vägen till stallet en populär sträcka för dem att träna på. Och det var väl fine tills de tycker det är rimligt att kasta sig ut framför bil med hästsläp (tack och lov ingen häst i släpet de gånger det var som värst, men det visste ju inte dem). När vi konfronterade dem med att det var både olämpligt och farligt att bete sig som de gjorde och att man får samsas om vägen så blev de fruktansvärt otrevliga och hotfulla. Hände flera gånger så nä, jag har inte mycket övers för dem. Det är tråkigt att ett antal individer förstör för en stor grupp, men efter alla vändor där får jag ont i magen varje gång jag stöter på såna i trafiken för man aldrig vet vad de tänker göra och jag inte vill köra på någon.

Här omkring där jag bor finns det för det mesta bra cykelvägar så vill man cykla går det fint utan att några längre sträckor vara mitt i trafiken även om det ibland kan vara så att cykelvägen bara försvinner utan vidare hänvisning så infrastrukturmässigt skulle man behöva jobba lite mer på att göra cyklingen bättre.
 
Vi har kuskat runt med husvagn i lite över en månad. Först i Sverige, bla Öland som är en populär cykelö. Nu har vi varit på Bornholm i 10 dagar som verkligen är ett cykelmecka. Och det är stora skillnader i hur man cyklar här mot i Sverige.
Här cyklas alltid på rad. Och det är lätt att hålla ut lite och komma förbi. På Öland blev det ofta långa köer bakom cykelklungor. Inte en chans att komma förbi. Man drar liksom inte om en klunga med ett 12 m långt husvagnsekipage. Ffa inte på den typen av vägar.
Här har jag inte sett en enda kö efter cyklister utan trafiken flyter smidigt. Kan tilläggas att här är jättemycket cykelvägar som många, tex cykelturister tar men motionscyklister/landsvägscyklister cyklar på vägen.
Vi har under semestern sett några riktigt otäcka ”nästanincidenter” där cyklister plötsligt gått ut för att köra om varandra i klungor utan koll bakåt. Har aldrig sett dem göra något tecken som räcka ut armen för att svänga osv. Utom här på Bornholm. Ser lite kul ut när en lång rad kommer trampandes och alla räcker ut armen :)
 
Jag tänkte nog bara på träningscyklisterna här.
Mitt misstag att inte vara tydlig om det
Men jag har faktiskt aldrig sett en klunga som saktat ner för att anpassa sig till annan trafik.
Eller gå undan för att släppa förbi när de har skapar en jättelång kö efter sig.

Enstaka cyklar tar så liten plats att dem märker jag inte av så mycket.
Även om en elcykel höll på att köra in i sidan på min bil i går.
De kommer så fort att det är svårt att planera körningen efter dem.

Hur kan du planera din körning bland bilar om du tycker att en elcykel "kommer så fort"...?
 
Hur kan du planera din körning bland bilar om du tycker att en elcykel "kommer så fort"...?

Jag förstår vad som menas. Här i stan kör de ju på cykelbanor men cyklar så mycket snabbare än de flesta vanliga stadscyklister. De verkar ha nån sorts kamikaze inställning till livet. Full fart ut över ett övergångsställe kommer en pensionär på en elcykel utan nån som helst självbevarelsedrift mycket snabbare än en vanlig stadscyklist.
 
Jag förstår vad som menas. Här i stan kör de ju på cykelbanor men cyklar så mycket snabbare än de flesta vanliga stadscyklister. De verkar ha nån sorts kamikaze inställning till livet. Full fart ut över ett övergångsställe kommer en pensionär på en elcykel utan nån som helst självbevarelsedrift mycket snabbare än en vanlig stadscyklist.

Jag tror (precis som med sparkcyklar) att elcykel har tillgängliggjort cyklande på ett helt annat sätt hos en målgrupp som inte är van vid att cykla. Som följd också inte heller vana vid hur man beter sig i trafiken.
 
Det beror nog på vad man vill se. Jag ser ofta bilister och framförallt motorcyklister bli påhoppade i olika medier. Och cyklisterna är inte direkt nådiga i sin kritik mot bilister. Så riktigt så ensidigt som du vill ha det till, ser inte jag det.
Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp