Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Jag håller inte alls med, det finns gång- och cykelvägar av en anledning. Sen kan det vara smart med en uppdelning av gångtrafik på ena sidan och cykeltrafik på den andra. Oavsett hur snabbt man cyklar är det större skillnad mellan en bil och en cykel på en större landsväg (där vägrenen ofta är obefintlig) och en långsam och en snabb cyklist.
Som snabb cyklist blir jag hellre omkörd av bilar än behöver sakta ner och sicksacka mellan gående eller långsamcyklande på armbågsavstånd. Jag ser en större risk i det senare fallet, trots lägre relativ hastighetsskillnad. Poängen är att det blir ointressant att cykla i transportsyfte på det sättet, när blandningen av trafikslag är så rörig, då tar jag hellre bilen.
 
Inte helt, det beror på cykelfältets bredd men normalt skall motorfordon ha större avstånd till cyklisten än vad linjen på vägen visar.
Läs trafikförordningen i dess helhet.

Jag har redan länkat till den.

Cyklister ska cykla i vägrenen om sådan finns.

Undantagsvis får bilisten korsa mittlinjen, om sådan finns.

Det står ingenstans det du påstår.
 
Nja, jag är övertygad om att cyklisterna hellre skulle cykla på platser utan bilar, men de har nog inte heller så många alternativ i regel. Cykellopp körs ju liksom på vägar, vad menar du finns för alternativ till träningsplatser då?

Jag tänker mig att det blir lite som att säga till en ryttare att den inte behöver rida till skogen, den kan rida på ridbanan, eller ta transporten till skogen för att undvika vägen.
Vi kan väl sluta att cykeltävlingar på allmänna vägar, så faller behovet att träna!?

KL

De som träningscyklar i stora grupper på slingriga landsvägar, i mil efter mil, och hävdar att det är så viktigt för deras träning att få öva på klungcyklingens mekanik, och inte bidrar till att släppa förbi annan trafik, och därmed skapar en en kö bakom sig, kan snarast liknas vid aktivister som limmar fast sig på vägarna.

Bakom kanske det finns en veterinär på väg till en akut kolik, eller något människa som har ett verkligt behov att nå fram till en destination i rimlig tid.

Motionscykling är en hobby, ett fritidsintresse.

På sjön gäller principen att "den som seglar för sitt bröd" har företräde framför fritidsbåtar.

En idémässig princip som borde tillämpas även vid cykling.
 
För att många cyklister struntar i trafikregler. Här i Malmö har man på två ställen fått ändra vid cykelöverfarter så att bilarna ska släppa fram cyklisterna eftersom det var helt omöjligt att få cyklisterna att förstå att de inte hade företräde. Det cyklas på trottoarer och bilvägar, trots att det finns ett bra cykelvägnät. Det cyklas mot rött, mot stopptecken och på övergångsställen. Jag vet inte hur många gånger jag vid en fyrvägskorsning nära hemmet med stopp från alla håll fått kasta mig på bromsen för att cyklister inte respekterar turtagning och trafikskyltar. Jag är uppvuxen utan bil och brukade cykla överallt. Jag har slutat cykla (går istället till jobbet) för att jag tycker andra cyklister har ett farligt beteende. Om man säger till någon möts man av aggressivitet.
Likadant i Stockholm. Jag cyklade överallt i innerstaden under många år, de enda gånger jag skadats är av andra cyklister som inte följde reglerna.
 
Som snabb cyklist blir jag hellre omkörd av bilar än behöver sakta ner och sicksacka mellan gående eller långsamcyklande på armbågsavstånd. Jag ser en större risk i det senare fallet, trots lägre relativ hastighetsskillnad. Poängen är att det blir ointressant att cykla i transportsyfte på det sättet, när blandningen av trafikslag är så rörig, då tar jag hellre bilen.

Och som bilist sitter man konstant och svär över att inte kunna köra enligt hastighetsgränsen om det är för många som transporterar sig i 25-30 km/h på vägar med hastighet 70+. Det blir precis samma problem för bilister med cyklister på vägen som det blir för snabbare cyklister som måste sakta ner för andra på cykelvägen. Enda skillnaden här omkring är bara att andelen bilister och bussar som måste anpassa sig är mångdubbelt större.

Finns det en cykelväg så ska man använda den om man cyklar. Annat är olämpligt. Speciellt nu när var och varannan cykel är en elcykel så är det många som cyklar hyfsat snabbt så mängden cyklar man måste köra om är oftast rätt begränsad.
 
Senast ändrad:
Och som bilist sitter man konstant och svär över att inte kunna köra enligt hastighetsgränsen om det är för många som transporterar sig i 25-30 km/h på vägar med hastighet 70+. Det blir precis samma problem för bilister med cyklister på vägen som det blir för snabbare cyklister som måste sakta ner för andra på cykelvägen. Enda skillnaden här omkring är bara att andelen bilister och bussar som måste anpassa sig är mångdubbelt större.

Finns det en cykelväg så ska man använda den om man cyklar. Annat är olämpligt. Speciellt nu när var och varannan cykel är en elcykel så är det många som cyklar hyfsat snabbt så mängden cyklar man måste köra om är oftast rätt begränsad.
Det hinder för biltrafiken som en ensam cyklist i vägrenen utgör på de vägar där jag rör mig är minimalt, du kan vara lugn. :up:
 
Vi kan väl sluta att cykeltävlingar på allmänna vägar, så faller behovet att träna!?

KL

De som träningscyklar i stora grupper på slingriga landsvägar, i mil efter mil, och hävdar att det är så viktigt för deras träning att få öva på klungcyklingens mekanik, och inte bidrar till att släppa förbi annan trafik, och därmed skapar en en kö bakom sig, kan snarast liknas vid aktivister som limmar fast sig på vägarna.

Bakom kanske det finns en veterinär på väg till en akut kolik, eller något människa som har ett verkligt behov att nå fram till en destination i rimlig tid.

Motionscykling är en hobby, ett fritidsintresse.

På sjön gäller principen att "den som seglar för sitt bröd" har företräde framför fritidsbåtar.

En idémässig princip som borde tillämpas även vid cykling.
Fast då är det ju återigen samma sak med häst på väg. De hindrar också trafik, pga ett fritidsintresse.
 
Bilismen är en del av samhället. Vi bor i ett litet land med mycket landsbygd. Till och med våra största städer är som små fjuttiga byar jämfört med medelstora städer i andra länder, det är ofrånkomligt att biltrafik blir det vanligaste transportmedlet när vi bor som vi bor.

Jag kan irritera mig mer på det här att jag skulle vara en bilist, som att det på något sätt skulle vara del av min identitet eller vem jag är. Jag är totalt ointresserad av bilar, det kostar bara en jävla massa pengar. Men det är som vinterkläder, eller boende, eller elräkningen, en del av livet helt enkelt. Det är ett nödvändigt ont, jag måste ha bil för att ta mig till jobbet, för att handla osv. Lokaltrafik är inte ett alternativ, cykel är för långt. Jag orsakar inte samhället någonting, jag är del av det.

Vägar är främst ett transportled. För varor att färdas på, människor att ta sig till och från sina jobb osv, det är inte en motionsled. Självklart blir vägarna anpassade för bilar eftersom det är de största, snabbaste och tyngsta fordonen. Skulle dessa behöva anpassa sig efter mindre långsamtgående fordon skulle det bli trafikkaos.


En sån här diskussion går ju givetvis inte att ha på individnivå. Jag är också en bilist varje gång jag sätter mig framför ratten. Det handlar ju inte om mig personligen 🤷‍♀️

Ja bilismen är absolut en del av samhället. Det är ingen anledning för bilister att ondgöra sig över cyklister. Framför allt inte om de inser att de är just en del av det.
 
Jag är både bilist och cyklist. SÅ många klungor lär man som bilist inte möta under en bilresa. Kanske en då och då, om ens det. Det lilla störningsmomentet tycker jag man kan stå ut med. Jag tror jag mött en klunga senaste månaden och den fördröjde mig knappast mer än nån minut.

Cykling är fö livsfarligt just pga hänsynslösa bilister. När min man tränade som mest (ensam cyklist, inte klunga eftersom han är triathlet och då är drafting förbjudet) brukade han ge sig ut vid 4-tiden på söndagsmorgnarna om han ville cykla långt, just för att slippa riskera livet i möjligaste mån. Jag tror inte folk i allmänhet förstår vilka idioter till bilister (även långtradarchaufförer!) det finns därute, som prejar cyklister av vägen för att de stör sig. Eller hotar genom att svepa förbi extremt nära. Etc etc.
 
Fast då är det ju återigen samma sak med häst på väg. De hindrar också trafik, pga ett fritidsintresse.
Även häst och ryttare kan väl omfattas av samma grundläggande regel som på sjön? Alltså - på sjön får ju fritidsbåtar självklart finnas, men de förväntas väja för färjor, fiskebåtar och annan "nyttotrafik". Det skulle kanske motionscyklister och ryttare också kunna göra? Alltså inte väja för båtar såklart, men för nyttotrafik på land - lastbilar, bussar, ambulanser osv.
 
Även häst och ryttare kan väl omfattas av samma grundläggande regel som på sjön? Alltså - på sjön får ju fritidsbåtar självklart finnas, men de förväntas väja för färjor, fiskebåtar och annan "nyttotrafik". Det skulle kanske motionscyklister och ryttare också kunna göra? Alltså inte väja för båtar såklart, men för nyttotrafik på land - lastbilar, bussar, ambulanser osv.
Fast så vill vi väl inte ha det? Det innebär ju att bilister och andra inte ska behöva sakta ned för ryttare? Majoriteten av bilarna på vägen är knappast "nyttotrafik" jämställd med färjor och fiskebåtar heller, utan det är ju mer jämförbart med regeln att väja för bussar som kör ut från hållplats.
 
Jag har inget problem med cyklister, per se. Det är när de kommer i klungor, blockerar korsningar, stannar på backkrön i grupp och inte visar övrig hänsyn genom att cykla i mindre grupper så det går att göra trygga omkörningar, för både deras och min skull.
Jag är både bilist och cyklist. SÅ många klungor lär man som bilist inte möta under en bilresa. Kanske en då och då, om ens det. Det lilla störningsmomentet tycker jag man kan stå ut med. Jag tror jag mött en klunga senaste månaden och den fördröjde mig knappast mer än nån minut.
Här är det flera klungor som jag hinner möta både på väg till och från jobbet, en del är så många som ca 20 pers då de olika föreningarna förlägger sina träningar på de här smala och kurviga vägarna.

Jag vet absolut att det finns livsfarliga bilister, jag ser dem varje dag jag kör till och från jobbet, men det ursäktar inte andras dåliga beteenden. Jag saktar ner, väntar tills ev möten är avklarade och kör sedan om med god marginal; men är det då 20 cyklister som tar upp hela vägen och vägrar samarbeta så förstår jag att folk blir förbannade.
 
Fast så vill vi väl inte ha det? Det innebär ju att bilister och andra inte ska behöva sakta ned för ryttare? Majoriteten av bilarna på vägen är knappast "nyttotrafik" jämställd med färjor och fiskebåtar heller, utan det är ju mer jämförbart med regeln att väja för bussar som kör ut från hållplats.

Det går ju inte att jämföra rakt av eftersom det rör sig om så otroligt mycket större ytor och skillnad i storlek och manöverförmåga till sjöss, men man kan ju se det som att om cykel- eller hästtrafiken i ett område är så tät att den riskerar att vara ett verkligt hinder för nyttotrafik så ska cykel- respektive ridvägar finnas och användas?

(Det är inte så att tex en segelbåt automatiskt ska väja för en fiskebåt heller, utan beror på storlek, riktning och om fiskebåten har redskap ute. Det är snarare så att den som har störst möjlighet att väja ska göra det. Vilket i praktiken innebär att "störst går först" i många fall.)
 
Det här är en sak jag inte förstår, hur kan så många härinne tycka illa cyklister? Om något är cykling det som borde främjas, av miljöskäl, av hälsoskäl och av trafiksäkerhetsskäl.
Är snarare livrädd för dom och om dom.
Helt vanlig förekommande hände förra veckan. Bil står i en korsningen och har väjningsplikt, helt plötsligt så dyker cyklister upp på trottoaren (var tvungna att köra upp där för att komma förbi på höger sida), lämnar trottoaren för att i samma hastighet köra ut i korsningen så bil får göra en tvärnit för att inte köra på.

Vanligare här är dock att när du ska köra in i rondellen så har du helt plötsligt en cyklist som cyklar om på höger sida.
 
Det går ju inte att jämföra rakt av eftersom det rör sig om så otroligt mycket större ytor och skillnad i storlek och manöverförmåga till sjöss, men man kan ju se det som att om cykel- eller hästtrafiken i ett område är så tät att den riskerar att vara ett verkligt hinder för nyttotrafik så ska cykel- respektive ridvägar finnas och användas?

(Det är inte så att tex en segelbåt automatiskt ska väja för en fiskebåt heller, utan beror på storlek, riktning och om fiskebåten har redskap ute. Det är snarare så att den som har störst möjlighet att väja ska göra det. Vilket i praktiken innebär att "störst går först" i många fall.)
Och just eftersom utrymmet inte finns på vägar tänker jag att störst först-principen i trafiken vore totalt livsfarligt. Mycket bättre med den policyn som är nu, man har inga rättigheter utan bara skyldigheter och hänsyn ska visas till andra, extra mycket till oskyddade trafikanter.

Bilister är farliga som det är, en bilist som anser att den har rätt att köra före/inte behöver visa hänsyn skulle jag säga är den absolut farligaste varianten.
 
Är snarare livrädd för dom och om dom.
Helt vanlig förekommande hände förra veckan. Bil står i en korsningen och har väjningsplikt, helt plötsligt så dyker cyklister upp på trottoaren (var tvungna att köra upp där för att komma förbi på höger sida), lämnar trottoaren för att i samma hastighet köra ut i korsningen så bil får göra en tvärnit för att inte köra på.

Vanligare här är dock att när du ska köra in i rondellen så har du helt plötsligt en cyklist som cyklar om på höger sida.
När du säger cyklister - menar du då alla kategorier av människor på cykel eller enbart de som tränar på racercykel? Vanliga vardagscyklister är nog farligare, har mindre koll, medan de som tränar regelbundet i allmänhet är väldigt riskmedvetna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp