Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Det här är en sak jag inte förstår, hur kan så många härinne tycka illa cyklister? Om något är cykling det som borde främjas, av miljöskäl, av hälsoskäl och av trafiksäkerhetsskäl.
 
Det är säkrare för cyklister att cykla i bredd eftersom bilister då hindras från att köra om när dom får möte. Omkörningarna går även snabbare när dom väl kan ske.

Var nyligen på cykelsemester och det var massor av bilar som körde förbi nära oss i höga hastigheter samtidigt som dom fick möte eftersom dom inte orkade vänta tills det var fritt. Kan lova att det var sjukt obehagligt.

Antagligen är kor och myror inte så pålästa på trafiksäkerhet.
Jag cyklar också och håller helt med. Blir inte sällan nattcykling under längre turer för att det är för farligt att cykla på en del vägar dagtid.
 
Det här är en sak jag inte förstår, hur kan så många härinne tycka illa cyklister? Om något är cykling det som borde främjas, av miljöskäl, av hälsoskäl och av trafiksäkerhetsskäl.

Jag ogillar cyklister för att de är farliga. Om jag är gående eller till häst så är de farliga för att de kommer susande väldigt snabbt men knäpptyst! Om jag kör bil så cyklar de på vägar som inte har vägrenar som de kan cykla på.

Här i stan är pensionärer på elcykel på cykelbanorna rätt jobbiga. De cyklar jättesnabbt men tar ingen hänsyn till att de är så tysta att man ofta inte märker dem förrän de är helt inpå en.

Folk som cyklar som transportmedel har jag inga problem med så länge de inser att de är väldigt tysta och därför agerar så att de inte skrämmer folk genom att cykla förbi i fullt fart utan att personen märkt att de ska dyka upp. Det är toppen att folk cyklar för att transportera sig från punkt A till punkt B. Det är motionscyklisterna jag ogillar. Just för att de är ute för nöjes skull och ta en massa plats och tid från andra.

MTB-cyklister är nog värst! De kommer i fullt fart på skogsstigar knäpptyst bland folk som promenerar! En del av dem häromkring har dessutom med sig lös hund så inte nog med att det helt plötsligt dyker upp en snabb tyst cyklist så kommer det även susande en lös hund!
 
Nu blir det här förstås väldigt OT, men det beror helt på hur körbanan ser ut. På många landsvägar finns det gott om utrymme för en bil att köra om en singelcyklist även med mötande bilar så länge cyklisten håller ut och bilföraren tar hänsyn.
Här omkring är det så mycket cyklister att det finns ett eget utmålat fält för dem på vägen - där de ska hålla sig och som anvisar hur mycket utrymme bilföraren ska ge.
Inte helt, det beror på cykelfältets bredd men normalt skall motorfordon ha större avstånd till cyklisten än vad linjen på vägen visar.
 
Jag och min kompis när vi var på cykelsemester ☺️ De flesta jag ser cykla häromkring är max 2 st, stora klungor med 8-12 cyklister har jag sett att fåtal gånger. Så jag tänker att det inte kan vara ett speciellt vanligt problem.
Det beror som sagt säkert mycket på var och när. Här är det väldigt vanligt med betydlig större grupper än så, jag bor i ett cyklistMekka. Tack och lov har det lagts ned väldigt mycket pengar på hobbyn så det finns nu gott om alternativa cykelvägar intill landsvägarna samt som sagt en "cykelfil" på vissa sträckor och det hjälper... men oj vad jag tidigare har svurit över cyklister som tycker att de äger vägen.
 
Inte helt, det beror på cykelfältets bredd men normalt skall motorfordon ha större avstånd till cyklisten än vad linjen på vägen visar.
1,5 meter är det som gäller här. Cykelfältet antar jag är utmålat därefter eftersom det är ganska nytt. :)
 
Ganska precis det här har ju diskuterats rätt nyligen. Min uppfattning är att motionscyklister och snabba nyttocyklister (läs: ffa cykelpendlare) faktiskt hör mer hemma i vägrenen än på GC-bana där de skall samsas med gående, barnvagnar, cykelflanerare, cyklande barn m fl. För att cykel skall kunna vara ett relevant transportmedel på sträckor längre än några innerstadskvarter menar jag att man behöver kunna hålla minst 20 km/h, gärna uppåt 30 km/h eller mer. Då blir det vägren, i avsaknad av rena snabbcykelleder.
 
Jag ogillar cyklister för att de är farliga. Om jag är gående eller till häst så är de farliga för att de kommer susande väldigt snabbt men knäpptyst! Om jag kör bil så cyklar de på vägar som inte har vägrenar som de kan cykla på.

Här i stan är pensionärer på elcykel på cykelbanorna rätt jobbiga. De cyklar jättesnabbt men tar ingen hänsyn till att de är så tysta att man ofta inte märker dem förrän de är helt inpå en.

Folk som cyklar som transportmedel har jag inga problem med så länge de inser att de är väldigt tysta och därför agerar så att de inte skrämmer folk genom att cykla förbi i fullt fart utan att personen märkt att de ska dyka upp. Det är toppen att folk cyklar för att transportera sig från punkt A till punkt B. Det är motionscyklisterna jag ogillar. Just för att de är ute för nöjes skull och ta en massa plats och tid från andra.

MTB-cyklister är nog värst! De kommer i fullt fart på skogsstigar knäpptyst bland folk som promenerar! En del av dem häromkring har dessutom med sig lös hund så inte nog med att det helt plötsligt dyker upp en snabb tyst cyklist så kommer det även susande en lös hund!
Vill du skapa förändring så gå in på cykelforum (happyride.se) och skriv att cyklister skall använda ringklockan. En delcyklister upplever nämligen att de skrämmer med den för det är inte helt ovanligt att gående som inte alls är beredda på att någon kan komma hoppar till vid ljudet och därför använder de inte ringklockan. Vilket är dumt, att plinga i god tid innan en omkörning är en väldigt enkel sak men höjer säkerheten så mycket för alla. Jag skriver själv ofta om det men ju fler som gör det desto större genomslag får budskapet
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vill du skapa förändring så gå in på cykelforum (happyride.se) och skriv att cyklister skall använda ringklockan. En delcyklister upplever nämligen att de skrämmer med den för det är inte helt ovanligt att gående som inte alls är beredda på att någon kan komma hoppar till vid ljudet och därför använder de inte ringklockan. Vilket är dumt, att plinga i god tid innan en omkörning är en väldigt enkel sak men höjer säkerheten så mycket för alla. Jag skriver själv ofta om det men ju fler som gör det desto större genomslag får budskapet

Ja, det är klart att den skrämmer om ett pling innebär att 0.2 sek efter plinget så susar det förbi en vuxen person i full fart tätt intill! Först måste de ju plinga i tillräckligt god tid så att personen som de ska passera hinner reagera i lugn och ro. Sen måste de ju sänka hastigheten i god tid innan och under passagen.

När jag var ute och red galopperade jag definitivt inte förbi folk i full fart bara för att de råkade gå på en sträcka där jag ville galoppera! Nä, jag saktade ner i god tid innan och skrittade förbi dem, hälsade artigt och sen när jag passerat dem med några meter så började jag galoppera igen. Just för att inte skrämma någon. För att det var viktigt för mig att bli accepterad och respekterad av de som rör sig i området.

Plinget är alltså helt oväsentligt om inte cyklisten dessutom sänker hastigheten till en som är mer lämplig vid passering av gående.
 
Jag ogillar cyklister för att de är farliga.

Det är motionscyklisterna jag ogillar. Just för att de är ute för nöjes skull och ta en massa plats och tid från andra.
Men hästar vill du väl att vi ska kunna rida på trafikerade vägar, och bilisterna saktar ned/håller avstånd och visar hänsyn? Ryttare på vägen går ju också att applicera på ditt sista stycke. Och om du som ryttare tycker cyklister är farliga kan du ju tänka dig vad en cyklist tänker om att passera en oberäknelig häst...

Jag tycker snarare att de flesta bilister borde träna upp sin hänsyn och sitt tålamod, för att öka säkerheten i trafiken, oavsett om det gäller cyklister, ryttare, A-traktorer, vägarbete och allt man kan stöta på ute på vägarna.
 
Jag ställde för länge sedan frågan om hur man som cyklist skall göra vid omkörning av häst, svaren varierade men de flesta ansåg att man skulle säga något, som t.ex. "hej, hej" för att hästen skulle förstå att det är en människa som kommer. Jag har testat det och det är i de flesta fall ingen bra metod, en hel del ryttare blir överraskade av att någon bakifrån helt plötsligt hälsar på dem och försöker vända sig i sadel för att se vem det är eller vad som varnas för. Vissa hoppar till och skrämmer själva hästen.

Numera plingar jag alltid i god tid innan, hästar hör höga toner väldigt bra och blir inte överraskade sen när jag cyklar om och ryttaren vet direkt att det kommer en cyklist och kan behålla fokuset på hästen. Har plingat på tusentals hästar nu, både de i hagar och de som är under ryttare och inte en enda har blivit skrämd av ljudet, däremot om jag inte plingar är det en del hästar i hagar som kan bli skrämda om de inte hört mig. Ingen häst har blivit skrämd när det väl sett mig så behovet att visa att jag är människa genom att säga något tror jag inte på, det viktiga är att de i god tid uppmärksammas på att någon kommer så att de inte överraskas, precis samma som grundregeln man fick lära sig som liten att aldrig smyga upp bakom en häst.
 
Ganska precis det här har ju diskuterats rätt nyligen. Min uppfattning är att motionscyklister och snabba nyttocyklister (läs: ffa cykelpendlare) faktiskt hör mer hemma i vägrenen än på GC-bana där de skall samsas med gående, barnvagnar, cykelflanerare, cyklande barn m fl. För att cykel skall kunna vara ett relevant transportmedel på sträckor längre än några innerstadskvarter menar jag att man behöver kunna hålla minst 20 km/h, gärna uppåt 30 km/h eller mer. Då blir det vägren, i avsaknad av rena snabbcykelleder.
Jag håller inte alls med, det finns gång- och cykelvägar av en anledning. Sen kan det vara smart med en uppdelning av gångtrafik på ena sidan och cykeltrafik på den andra. Oavsett hur snabbt man cyklar är det större skillnad mellan en bil och en cykel på en större landsväg (där vägrenen ofta är obefintlig) och en långsam och en snabb cyklist.
 
Men hästar vill du väl att vi ska kunna rida på trafikerade vägar, och bilisterna saktar ned/håller avstånd och visar hänsyn? Ryttare på vägen går ju också att applicera på ditt sista stycke. Och om du som ryttare tycker cyklister är farliga kan du ju tänka dig vad en cyklist tänker om att passera en oberäknelig häst...

Jag tycker snarare att de flesta bilister borde träna upp sin hänsyn och sitt tålamod, för att öka säkerheten i trafiken, oavsett om det gäller cyklister, ryttare, A-traktorer, vägarbete och allt man kan stöta på ute på vägarna.

Skillnaden är att ryttare inte rider på vägarna för att de vill vara på vägen. De rider där för att transportera sig till en lämpligare plats. Motionscyklisterna är på vägarna för att de vill vara på just bilvägen.
 
Ja, det är klart att den skrämmer om ett pling innebär att 0.2 sek efter plinget så susar det förbi en vuxen person i full fart tätt intill! Först måste de ju plinga i tillräckligt god tid så att personen som de ska passera hinner reagera i lugn och ro. Sen måste de ju sänka hastigheten i god tid innan och under passagen.

När jag var ute och red galopperade jag definitivt inte förbi folk i full fart bara för att de råkade gå på en sträcka där jag ville galoppera! Nä, jag saktade ner i god tid innan och skrittade förbi dem, hälsade artigt och sen när jag passerat dem med några meter så började jag galoppera igen. Just för att inte skrämma någon. För att det var viktigt för mig att bli accepterad och respekterad av de som rör sig i området.

Plinget är alltså helt oväsentligt om inte cyklisten dessutom sänker hastigheten till en som är mer lämplig vid passering av gående.
Jag skrev plinga i god tid innan, sen har du fel i att ringklockan är oväsentlig, användandet höjer säkerheten väldigt mycket på gång- och cykelbanor och andra mindre vägar.

Du kan inte jämföra en stor häst med en cykel, att galoppera förbi någon på en kombinerad cykel-, gång- och ridbana är direkt vårdslöst oavsett.
 
Men hästar vill du väl att vi ska kunna rida på trafikerade vägar, och bilisterna saktar ned/håller avstånd och visar hänsyn? Ryttare på vägen går ju också att applicera på ditt sista stycke. Och om du som ryttare tycker cyklister är farliga kan du ju tänka dig vad en cyklist tänker om att passera en oberäknelig häst...

Jag tycker snarare att de flesta bilister borde träna upp sin hänsyn och sitt tålamod, för att öka säkerheten i trafiken, oavsett om det gäller cyklister, ryttare, A-traktorer, vägarbete och allt man kan stöta på ute på vägarna.
Och det borde lagstiftas om tydliga regler för vilken hänsyn motorfordon skall ta till cyklister, det finns i en del andra länder och har föreslagits även i Sverige men tyvärr är Transportstyrelsen motståndare till det :(
 
Jag skrev plinga i god tid innan, sen har du fel i att ringklockan är oväsentlig, användandet höjer säkerheten väldigt mycket på gång- och cykelbanor och andra mindre vägar.

Du kan inte jämföra en stor häst med en cykel, att galoppera förbi någon på en kombinerad cykel-, gång- och ridbana är direkt vårdslöst oavsett.

Ringklockan är oväsentlig om den används för kort tid innan cyklisten passerar den gående. Då skrämmer den mer än den hjälper. Om cyklisten däremot hade plingat i god tid, saktat ner till en lämplig hastighet i god tid innan hen passerar den gående så är plinget bra och hjälpsamt.

Så jag anser att ringklockan är sekundär. Det primära är att cyklisten passerar i lämplig hastighet på lämpligt avstånd. Vad som är lämplig hastighet och avstånd varierar beroende på omständigheterna.

Att plinga på ringklockan är inget get out of jail free card som betyder att cyklisten kan passera i vilken hastighet den vill.
 
Skillnaden är att ryttare inte rider på vägarna för att de vill vara på vägen. De rider där för att transportera sig till en lämpligare plats. Motionscyklisterna är på vägarna för att de vill vara på just bilvägen.
Nja, jag är övertygad om att cyklisterna hellre skulle cykla på platser utan bilar, men de har nog inte heller så många alternativ i regel. Cykellopp körs ju liksom på vägar, vad menar du finns för alternativ till träningsplatser då?

Jag tänker mig att det blir lite som att säga till en ryttare att den inte behöver rida till skogen, den kan rida på ridbanan, eller ta transporten till skogen för att undvika vägen.
 
Att öka cyklandet är något som borde ha allra högsta prio, ingen annan enskild åtgärd får så stor positiv effekt i samhället som när någon ställer bilen och tar cykel istället.

Absolut. Men bara för det behöver inte motionscyklisterna bli fler... Det som behövs är cykelvägar som är separerade från bilvägarna. Det blir säkrare för alla inblandade och jag tror att många undviker att cykla på bilvägar för att det känns otryggt. Speciellt om man ska cykla med barn.
 
Det här är en sak jag inte förstår, hur kan så många härinne tycka illa cyklister? Om något är cykling det som borde främjas, av miljöskäl, av hälsoskäl och av trafiksäkerhetsskäl.
För att många cyklister struntar i trafikregler. Här i Malmö har man på två ställen fått ändra vid cykelöverfarter så att bilarna ska släppa fram cyklisterna eftersom det var helt omöjligt att få cyklisterna att förstå att de inte hade företräde. Det cyklas på trottoarer och bilvägar, trots att det finns ett bra cykelvägnät. Det cyklas mot rött, mot stopptecken och på övergångsställen. Jag vet inte hur många gånger jag vid en fyrvägskorsning nära hemmet med stopp från alla håll fått kasta mig på bromsen för att cyklister inte respekterar turtagning och trafikskyltar. Jag är uppvuxen utan bil och brukade cykla överallt. Jag har slutat cykla (går istället till jobbet) för att jag tycker andra cyklister har ett farligt beteende. Om man säger till någon möts man av aggressivitet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp