Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Jag fick en klunga att sakta ner när jag kom och ledde min ena häst på bygatan. Jag gjorde helt enkelt halt, vände henne 90 grader så det gick att passera säkert bakom henne och hela klungan saktade ner och passerade mycket försiktigt en och en utan att säga ett ord medan jag spände ögonen i dem. 😁
Fint! Men då kanske du skulle ha tackat dem med att le istället för att spänna ögonen i dem...? Jag tycker de betedde sig perfekt! :heart
 
Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!

Haller med. Jag kanner ibland att vara cyklist bland bilar ar lite som att vara kvinna i mansdominerade varldar.
"Men are scarednwomen will laugh at then. Women are scared men will kill them"
 
Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!
Den erfarenheten har inte jag. De cyklister som jag ser som blir förbannade på bilister har många gånger själva brutit mot regler som att köra mot rött och då själva skapat den farliga situationen.
 
Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!

Ja, det är det säkert. Men det är långtifrån alla gånger det handlar om att bilisten gjort nått fel enligt lag. Ganska ofta handlar det om att cyklisten tror sig ha rätt, men faktiskt inte har det.
 
Fint! Men då kanske du skulle ha tackat dem med att le istället för att spänna ögonen i dem...? Jag tycker de betedde sig perfekt! :heart
Enda anledningen till deras "perfekta" uppförande när de snabbt saktade av klungan som kom i full fart emot oss var ren självbevarelsedrift. Hade jag inte gjort halt och svängt ut rumpan på henne hade de garanterat försökt köra förbi oss både snabbt och i grupp, det var först när jag svängde ut henne som de drog ner tempot dramatiskt och passerade en och en.

En annan gång när jag red jakt med SFK hade några anordnat en cykeltävling utan tillstånd och dragit banan där vi red, i Lill-Jansskogen. Medelålders karlar i fullt flås och utan självbevarelsedrift försökte köra rakt igenom ett fält med galopperande hästar! De skrek åt oss att de hade tillstånd och att vi inte fick rida där, när en av ryttarna skrek tillbaka att han jobbade på Djurgårdsförvaltningen och att han hade INTE fått in någon ansökan och hade inte heller beviljat någon eftersom SFK traditionsrikt varje höst rider jakt på redan anlagd terrängbana med fasta hinder!

En cyklist försökte skära min väg men fick ge sig, 700 kg muskler i galopp väger betydligt mer än en vrång karl på cykel. Jag kan ha sagt något om att jag skulle rida över honom om han inte stannade ... :angel:
 
Men om en cyklist (utsatt människa utan plåtskal) uttrycker missnöje mot bilister, så är det nog till 100% av säkerhetsskäl. Cyklister, liksom mc:förare, brukar säga att -Everyone out there is out to kill you! och att man måste leva enligt den vetskapen. Om man vill överleva.

Jag var mer orolig när min man träningscyklade långt på landsvägarna, än när han idag hoppar BASE ... och det säger en hel del!
Så tänker jag också. För varje gång jag stöter på cyklister som beter sig på sätt jag tänker inte är optimalt ur min synpunkt, gissar jag att de (som grupp) stött på extremt många fler bilister som utsatt dem för fara...

Jag har sett samma diskussioner pågå kring ryttare på vägen, av folk som inte själva rider. De är livsfarliga, hindrar trafiken, otrevliga och kräver att andra fordon ska anpassa sig efter dem (sakta ned, stanna, till och med stänga av fordonet), trots att det är på vägen, där hästen inte borde vara. Att man kan rida någon annanstans.

Och rent krasst, vi KAN rida någon annanstans. Vi MÅSTE inte rida på vägar. Vi gör det för att vi VILL rida på specifika (bättre) platser än de som finns i anslutning till stallet, men vi vill ändå helst inte rida bland bilar för att det är en stor säkerhetsrisk. Varför har vi så svårt att förstå att detsamma kan gälla andra oskyddade trafikanter? Hade det funnits lika bra platser att cykla på där det inte fanns bilar, tror vi inte att cyklisterna hade föredragit dem?

Jag tänker, att för en oinvigd, kan vi precis lika gärna rida på "smala skogsstigar", för där kan ju en häst gå. Men där kan ju inte vi träna på sättet vi vill, eller hålla högre fart, så vi väljer istället grusvägar, som trots allt är skapade för motorfordon. Ändå vill vi att de motorfordon vi möter saktar ned när vi ska passera, kanske till och med stannar och stänger av om det är trångt. Även traktorer, som är arbetsfordon och ofta har tidspress i sina jobb, önskar vi stannar för oss på smala grusvägar för att vi ska kunna utföra våran hobby. Dvs de ska pausa sitt jobb till fördel för våran hobby. För när vi möter traktorer är det med största sannolikhet inte på en anlagd ridslinga.

Vi har andra alternativ, men vi väljer att rida där det finns trafik, för att det är där vi kan rida på det sätt vi vill.
 
Enda anledningen till deras "perfekta" uppförande när de snabbt saktade av klungan som kom i full fart emot oss var ren självbevarelsedrift. Hade jag inte gjort halt och svängt ut rumpan på henne hade de garanterat försökt köra förbi oss både snabbt och i grupp, det var först när jag svängde ut henne som de drog ner tempot dramatiskt och passerade en och en.
Det här tänker jag ju också går att applicera på cyklister och biltrafik. De kör i klunga för att slippa bli passerade tätt intill av bilar i 90 km/h?
 
Så tänker jag också. För varje gång jag stöter på cyklister som beter sig på sätt jag tänker inte är optimalt ur min synpunkt, gissar jag att de (som grupp) stött på extremt många fler bilister som utsatt dem för fara...

Jag har sett samma diskussioner pågå kring ryttare på vägen, av folk som inte själva rider. De är livsfarliga, hindrar trafiken, otrevliga och kräver att andra fordon ska anpassa sig efter dem (sakta ned, stanna, till och med stänga av fordonet), trots att det är på vägen, där hästen inte borde vara. Att man kan rida någon annanstans.

Och rent krasst, vi KAN rida någon annanstans. Vi MÅSTE inte rida på vägar. Vi gör det för att vi VILL rida på specifika (bättre) platser än de som finns i anslutning till stallet, men vi vill ändå helst inte rida bland bilar för att det är en stor säkerhetsrisk. Varför har vi så svårt att förstå att detsamma kan gälla andra oskyddade trafikanter? Hade det funnits lika bra platser att cykla på där det inte fanns bilar, tror vi inte att cyklisterna hade föredragit dem?

Jag tänker, att för en oinvigd, kan vi precis lika gärna rida på "smala skogsstigar", för där kan ju en häst gå. Men där kan ju inte vi träna på sättet vi vill, eller hålla högre fart, så vi väljer istället grusvägar, som trots allt är skapade för motorfordon. Ändå vill vi att de motorfordon vi möter saktar ned när vi ska passera, kanske till och med stannar och stänger av om det är trångt. Även traktorer, som är arbetsfordon och ofta har tidspress i sina jobb, önskar vi stannar för oss på smala grusvägar för att vi ska kunna utföra våran hobby. Dvs de ska pausa sitt jobb till fördel för våran hobby. För när vi möter traktorer är det med största sannolikhet inte på en anlagd ridslinga.

Vi har andra alternativ, men vi väljer att rida där det finns trafik, för att det är där vi kan rida på det sätt vi vill.
Hur många gånger har jag inte sett cyklister cykla på vägen, ett par meter från den asfalterade cykelbanan? De går att använda, jag har själv cykelpendlat till både jobbet och stallet och använder cykelbana eller vägren där det är möjligt. Jag har dessutom körkort, kan trafikreglerna och vet att mitt körkort ryker om jag t ex kör mot rött när jag cyklar.
 
Så tänker jag också. För varje gång jag stöter på cyklister som beter sig på sätt jag tänker inte är optimalt ur min synpunkt, gissar jag att de (som grupp) stött på extremt många fler bilister som utsatt dem för fara...

Jag har sett samma diskussioner pågå kring ryttare på vägen, av folk som inte själva rider. De är livsfarliga, hindrar trafiken, otrevliga och kräver att andra fordon ska anpassa sig efter dem (sakta ned, stanna, till och med stänga av fordonet), trots att det är på vägen, där hästen inte borde vara. Att man kan rida någon annanstans.

Och rent krasst, vi KAN rida någon annanstans. Vi MÅSTE inte rida på vägar. Vi gör det för att vi VILL rida på specifika (bättre) platser än de som finns i anslutning till stallet, men vi vill ändå helst inte rida bland bilar för att det är en stor säkerhetsrisk. Varför har vi så svårt att förstå att detsamma kan gälla andra oskyddade trafikanter? Hade det funnits lika bra platser att cykla på där det inte fanns bilar, tror vi inte att cyklisterna hade föredragit dem?

Jag tänker, att för en oinvigd, kan vi precis lika gärna rida på "smala skogsstigar", för där kan ju en häst gå. Men där kan ju inte vi träna på sättet vi vill, eller hålla högre fart, så vi väljer istället grusvägar, som trots allt är skapade för motorfordon. Ändå vill vi att de motorfordon vi möter saktar ned när vi ska passera, kanske till och med stannar och stänger av om det är trångt. Även traktorer, som är arbetsfordon och ofta har tidspress i sina jobb, önskar vi stannar för oss på smala grusvägar för att vi ska kunna utföra våran hobby. Dvs de ska pausa sitt jobb till fördel för våran hobby. För när vi möter traktorer är det med största sannolikhet inte på en anlagd ridslinga.

Vi har andra alternativ, men vi väljer att rida där det finns trafik, för att det är där vi kan rida på det sätt vi vill.

Detta! Jag har så svårt att förstå att ryttare kan ha såna aversioner i en situation där det är cyklist/bilist när de förmodligen själva kan dra paralleller till ridningen.

Svaret är att infrastruktursamhället är skapat (och fortfarande) skapas med bil i första hand - vi andra får samsas så gott det går på de ytor som blir över. Hade cykelinfrastrukturen varit lika väl utbyggd som den med bil i fokus hade det inte uppstått såna här diskussioner.

/cyklist, bilist, ryttare och samhällsplanerare
 
Det här tänker jag ju också går att applicera på cyklister och biltrafik. De kör i klunga för att slippa bli passerade tätt intill av bilar i 90 km/h?
De riskerar snarare att de blir omkörda tätt förbi för folk blir förbannade och inte väntar. Om de körde i mindre klungor skulle trafiken löpa smidigare, istället för en stor klunga med en växande bilkö med förbannade bilister.

Nu tvingade jag cyklisterna att ta det lugnt, de saktade inte ner förrän jag ställde upp henne.
 
Fast det blir dom ju ändå? 🤔 Om 2-3 cyklister ligger i bredd på 90-väg, hur tänker de då att bilister (och framför allt tunga fordon) inte ska passera så nära?
För att bilisterna behöver sakta ned först och göra en vanlig omkörning, när sikten är fri och de inte får möte. Istället för att köra på i 90 precis intill, utan att kunna ta ut avståndet alls. Exempelvis, en bilist som har en cyklist på ena sidan och en mötande lastbil på andra, vilken tror du bilisten håller mest avstånd från (om det är tight)?

Nej, man passerar inte närmre om cyklisterna håller sig på ena körfältet och bilisten kör om i mötande körfält, då håller man ju samma avstånd som om man kör om en bil?

Utgår här ifrån en inte-så-bred landsväg utan vägren, kan tilläggas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp