Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Jag har full förståelse för att vissa cyklister är rädda, jag ligger på vägen 8 h om dagen och ser beteendet hos många förare av olika fordon dagligen. Men det blir lite moment 22 om cyklisterna ska straffa mig för att andra bilister beter sig illa. De tar upp hela körfältet för att skydda sig, vilket tvingar mig att köra nära vid en omkörning och då är jag en idiot till busschaufför som kör så nära vid omkörning.
Fast hur ska de veta att just du är en av de som kör säkert?

Här finns för övrigt lite statistik:
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...i-trafiken-bland-cyklister?publisherId=391729
 
jag länkade till trafikförordningen i ett av de första inläggen i tråden, och citerade ur trafikförordningen.

Om jag har fel, så kan du väl ta fram de paragrafer som säger att cyklister ska välja annat än cykelbana/cykelväg om sådan finns.

"Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II."

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler/
 
"Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II."

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler/
 
Ja. Påståendet om att cyklister ska köra på cykelbana stämmer alltså inte.

Längs landsvägar finns sällan separata cykelvägar.
 
Förra sommaren var det någon cykeltävling i närheten och dagarna innan var dom här och tränade .Jag kom körande till jobbet .Strax innan är det ett 4vägskors .Jag körde på huvudled och en klunga på 20 cyklister kom från höger till mig .Som tur är det 50 där och jag tänkte .Nu är dårarna i farten .Tänkte dom skulle stanna då dom har väjningsplikt men det gjorde dom inte utan jag fick pallnita för att inte köra rakt in i dom .Sedan hade dom mage att ge mig fingret . Dom verkar ha dåligt trafikvett. Senare på dagen var jag och körde grusbilen med släp efter en ganska smal och krokig väg .Kom ikapp en klunga och dom var 3 i bredd. Låg bakom dom i nästan 2 km innan jag tordes åka förbi dom säkert
 
"Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II."

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/cyklist-mopedist-motorcyklist/trafikregler/
Alltså gäller det att cykelbana/cykelväg ska användas på typiska landsvägar med 70-80 begränsning, eller längs 2+1 väg med 100 begränsning om det finns.

Det är på sådana vägar som klungor med träningscyklister åker utan att släppa förbi, och skapar irritation.
 
Senaste, i Ronneby: En bilist i skåpbil tvärnitade avsiktligt framför en klunga cyklister, som kraschade. Ingen skadades kritiskt men det kunde ha slutat med dödsfall. Bilisten smet, naturligtvis.

Rätt onödigt, eller?
 
Hur kan du planera din körning bland bilar om du tycker att en elcykel "kommer så fort"...?
Elcyklar kommer farande på andra ställen än bilar.
Och de måste inte heller komma på rad
De flyger fram mellan bilar som måste vänta på bilen framför samt på cykelbanor där farten i allmänhet är lägre.

Situationen där man skall köra ut från en parkeringsplats och korsa en GC-väg på vägen blir komplicerad när det kommer elcyklar farande som inte en var inom synhåll när man började försöka ta sig ur från parkeringen.
Bilar sitter liksom fast där de hamnar i trafiken.
 
Man får fokusera på fördelarna. Utöver de rena fordonskostnaderna slipper man ju trängselskatt, slipper p-avgifter på kanske flera tusen i månaden, man får värdefull vardagsmotion, man slipper bidra med utsläpp, man kan ta en öl på väg hem... :)
Om man åker dit för styrstångsfylla så blir man faktiskt av med körkortet.
Så den där ölen är faktiskt en riktigt dålig ide.
Om man nu har något körkort att bli av med.
 
Och rent krasst, vi KAN rida någon annanstans. Vi MÅSTE inte rida på vägar. Vi gör det för att vi VILL rida på specifika (bättre) platser än de som finns i anslutning till stallet, men vi vill ändå helst inte rida bland bilar för att det är en stor säkerhetsrisk. Varför har vi så svårt att förstå att detsamma kan gälla andra oskyddade trafikanter? Hade det funnits lika bra platser att cykla på där det inte fanns bilar, tror vi inte att cyklisterna hade föredragit dem?
Det finns en stor skillnad mellan cyklister och ryttare, och det är lagstiftningen.

Lagen säger att hästar har företräde i trafiken medan cyklister skall följa trafikreglerna som gäller för cyklar.
Det är helt olika regler som gäller här.

Om alla följer reglerna så et man ju vad man kan förvänta sig i trafiken och hur man själv skall uppföra sig.
Det är när vissa tycker att de inte behöver följa trafikreglerna som det kör ihop sig.
Och det är där som kritiken mot cyklisterna kommer in.
 
Om man åker dit för styrstångsfylla så blir man faktiskt av med körkortet.
Så den där ölen är faktiskt en riktigt dålig ide.
Om man nu har något körkort att bli av med.
Om det händer en olycka och man är vållande, eller om man är så full när man cyklar att polisen bedömer att det medför fara för andra så kan det bli resultatet, men det finns ju inget specifikt förbud mot att cykla berusad.
 
Kör du så nära att du riskerar att köra på en cyklist är det inte en säker omkörning, så enkelt är det.
Jo men då så tar ju cyklisterna också upp för mycket plats.
Om det inte går att köra om säkert så går det ju inte heller att mötas säkert.
Man får inte inkräkta på mötande körfält.

Förutom den lilla detaljen då att det är olagligt att köra i bredd med cykel när någon vill köra om.
 
Tror du själv att de hellre cyklar på vägen om de upplever cykelvägen som lika bra/bättre att cykla på?
Förutom då att det är olagligt om hastighetsgränsen på vägen är högre 50 km/h.

"Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. "

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Varför anser så många cyklister att lagar och regler inte gäller just dem?
 
Kör du så nära att du riskerar att köra på en cyklist är det inte en säker omkörning, så enkelt är det.
Om cyklister cyklar i bredd när någon vill köra om så bryter de mot lagen.
Så enkelt är det.

Det står i lagen att man skall underlätta omkörning.
Det gäller faktiskt även för cyklister.
 
Var på en cykeltur imorse, och reflekterade över hur mycket infrastruktur som behövs på våra cykelvägar, för att bilister inte klarar det att följa de enklaste regler, men här är det bara cyklister som inte kan följa dem... Jag tvivlar som sagt på att just cyklister skulle vara sämre, eller bättre, på att följa trafikreglerna. Men när motortrafikanter ignorerar reglerna, blir det farligt för så många fler än när oskyddade trafikanter gör det.
 
Förutom då att det är olagligt om hastighetsgränsen på vägen är högre 50 km/h.

"Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. "

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/trafikregler/regler-for-cykel/

Varför anser så många cyklister att lagar och regler inte gäller just dem?
Och nästa mening i stycket:
"I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge."
Dvs det kan finnas andra omständigheter som gör att de får cykla på körbanan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 416
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp