Cyklister på vägarna (utbruten från Tråd för random bilder med roliga texter IV)

Nu bor jag ju inte i Sverige utan i en del av Skottland som har otroligt stor cykelturism, och medan det är positivt för turistekonomin (vi höll det stora cykeleventet ifjol till exempel, som både kostade och drog in åtskilliga miljarder kan jag tänka mig) kan det verkligen vara en olägenhet för de som rör sig vardagligt i området.
När jag körde bil var det verkligen inte bara enstaka cykelklunga över en pendlingssträcka utan åtskilliga sådana som för att inte bryta flödet (antar jag?) aldrig kunde tänka sig att svänga in vid mötesplats/rastplats eller liknande för att släppa förbi lokaltrafik eller kö. Andra långsamgående fordon brukar vara rätt duktiga på sådant.
Det bygger frustration hos medtrafikanterna som då säkert försöker sig på riskabla omkörningar som ju dubbelcyklandet påstås motverka. Cyklade de i singelfil skulle det kanske ta längre tid, men på många landsvägar finns gott om vingelutrymme ändå.
Cykelturisterna är dåliga på att visa hänsyn på många, många vis. De parkerar som de vill framför hagar och bostadsområden och är generellt förbannat fräcka helt enkelt.

Jag har aldrig själv haft problem med pendlingscyklister eller motionscyklister generellt och känner nog ingen som beklagat sig över dem heller. Det är väldigt vanligt här. Har aldrig känt mig utsatt när jag cyklar.

Sedan vet jag inte om man kan kalla det hat. Irritation och ilska känns närmare till hands.
Men då rör det sig om en enstaka tävling, eller? När Ironman Kalmar kör sin tävling är vägen kring Kalmar och på Öland mer eller mindre avstängd de timmarna, och man möter, som cyklist, knappt någon trafik. Annars blir det ju orimligt. (Och där får man inte ens cykla nära en annan cyklist, då blir man rapporterad och sen utesluten om det upprepas.)

Och ja, jag möter hat som cyklist. Det finns fasansfulla forum där man beskriver sin önskan om att krossa cyklister under sina långtradarhjul osv osv. Och jag, som ensam cyklist, passeras ofta av bilister som med flit kör extra nära för att "skrämmas" - vilket innebär livsfara. De som tutar och vinkar glatt är ... bilister från Italien eller Frankrike!

Jättetråkigt. Man borde kunna sansas och sen mötas i en kommunikation.
 
OAVSETT allt så är ju allt detta jättetråkigt. Det blir lite typ varghatare/de som vill ha varg i svensk natur, Vindkrafthatare/vindkraftförespråkare. Osv i det oändliga. Ingen vill ge sig en tum. Men i cyklistfallet borde man kunna hitta en medelväg. I länder med stark cykelkultur, typ Italien och Frankrike, finns inte detta hat. Där är cyklister en del av landets stolthet. Man stöttar dem.

Jag fattar ju att klungor stör trafikflödet - men hur många är de?? Jag, som bor i Skåne, ser dem nästan aldrig. NÄR jag gör det ger jag dem utrymme. Det har jag råd med i mitt liv. När jag själv cyklar (har tränat inför Vätternrundan och Ironman) är jag livrädd. Känner mig hatad och utsatt fastän jag alltid cyklar ensam.

Klunga cyklar jag aldrig. Men vill man tävla (se t.ex. Tour de France, Giro d´Italia och liknande) måste man kunna cykla klunga. Då cyklar man i hög fart med sitt framhjul precis intill framförvarande cykels bakhjul, för bästa tänkbara minsta vindmotstånd. Där finns inte mycket utrymme för misstag. Inom triathlon är detta förbjudet eftersom man alltså drar fördel av framförvarande cyklist.

Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
Klungor förekommer främst månaderna före Vätternrundan.

I mitt närområde så är de främst förekommande under maj, och delar av juni.

Och klungorna innehåller under den perioden nästan enbart män i medelåldern.

Under resten av året är frekvensen betydligt lägre, men det förekommer hela sommaren, men är då mer blandade.

Jag irriterar mig på klungorna, mer sällan på andra cyklister.

Tyvärr finns det en och annan skvader i trafikreglerna, som gör både cyklister och bilister förvirrade, och därmed irriterade.

En sådan företeelse är cykelpassager vs cykelöverfarter.
Målade markeringar på vägen visar var cykelpassagen finns, bilförare (m.fl på vägbanan) ska anpassa hastigheten så att inte fara uppstår för den cyklist som är på cykelpassagen, men cyklister som kommer fram till cykelpassagen ska lämna företräde för trafik på vägen.

Men på en cykelöverfart, som alltså har en vägskylt förutom målning, så har (förenklat) cyklisten som kommer från cykelbana förkörsrätt och bilen ska lämna företräde till cyklisten.

Det här blir ju ett sammelsurium, där bilister inte observerar sliten vägmålning där det är en cykelpassage och därför inte inser att det är en sådan, samtidigt som cyklister tolkar det faktum att gatstenen sänkts ner som att cyklisten kommer till en cykelöverfart (fast skylt saknas), och så är cirkusen igång - vem ska väja för vem och när, förhoppningsvis utan att någon skadar sig.

Förvirrande regler, gör det inte bättre!

Om man tar bort endera cykelpassager, eller cykelöverfarter, så finns det en regel att hålla sig till. nu För närvarande så finns två snarlika företeelser, som blandas ihop av väldigt många av både cyklister och bilister.



https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/
 
Klungor förekommer främst månaderna före Vätternrundan.

I mitt närområde så är de främst förekommande under maj, och delar av juni.

Och klungorna innehåller under den perioden nästan enbart män i medelåldern.

Under resten av året är frekvensen betydligt lägre, men det förekommer hela sommaren, men är då mer blandade.

Jag irriterar mig på klungorna, mer sällan på andra cyklister.

Tyvärr finns det en och annan skvader i trafikreglerna, som gör både cyklister och bilister förvirrade, och därmed irriterade.

En sådan företeelse är cykelpassager vs cykelöverfarter.
Målade markeringar på vägen visar var cykelpassagen finns, bilförare (m.fl på vägbanan) ska anpassa hastigheten så att inte fara uppstår för den cyklist som är på cykelpassagen, men cyklister som kommer fram till cykelpassagen ska lämna företräde för trafik på vägen.

Men på en cykelöverfart, som alltså har en vägskylt förutom målning, så har (förenklat) cyklisten som kommer från cykelbana förkörsrätt och bilen ska lämna företräde till cyklisten.

Det här blir ju ett sammelsurium, där bilister inte observerar sliten vägmålning där det är en cykelpassage och därför inte inser att det är en sådan, samtidigt som cyklister tolkar det faktum att gatstenen sänkts ner som att cyklisten kommer till en cykelöverfart (fast skylt saknas), och så är cirkusen igång - vem ska väja för vem och när, förhoppningsvis utan att någon skadar sig.

Förvirrande regler, gör det inte bättre!

Om man tar bort endera cykelpassager, eller cykelöverfarter, så finns det en regel att hålla sig till. nu För närvarande så finns två snarlika företeelser, som blandas ihop av väldigt många av både cyklister och bilister.



https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/Generella-trafikregler/Cykeloverfart/
För att inte ha om att som cyklist är det inte skyltat, så man får gissa ibland. Usel lagstiftning.
 
Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
Vägen att gå är att Transportstyrelsen och de som stiftar lagarna lägger högre prioritet på cyklisters säkerhet och framkomlighet. Som det är nu står cyklister allra lägst ned och det skapar utrymme för det hat du beskriver.
 
Absolut inte. Jag har inte försvarat någon som hindrar omkörning? Att skydda sig själva genom att undvika att bilar blåser förbi i full fart utan att hålla avstånd (dvs ligga i samma körfält som cyklisterna och köra om då man får möte) är i min värld inte att hindra en omkörning.

Jag säger inte att det inte finns idioter, men jag utgår i första hand från att folk gör vad de kan för att bidra till en säker trafikmiljö och inte gör saker för att jävlas med andra trafikanter.

Fast jag har aldrig sagt att jag ligger i samma körfält? Tvärtom skrev jag ju klart och tydligt att jag går ut i mötande? Ändå hade du förståelse för att cyklisterna låg kvar i full bredd. Det är i mina ögon ett försvar.
 
Så konstigt! Är de vanligare här (i Skåne)? Jag ser dem i varje korsning med cykel/gångbana. Och de är jättebra på så sätt att de hindrar cyklister från att cykla rätt ut i korsningen utan att sakta in och se sig för.

Jag bor i Skåne men här finns bara några enstaka!
 
OAVSETT allt så är ju allt detta jättetråkigt. Det blir lite typ varghatare/de som vill ha varg i svensk natur, Vindkrafthatare/vindkraftförespråkare. Osv i det oändliga. Ingen vill ge sig en tum. Men i cyklistfallet borde man kunna hitta en medelväg. I länder med stark cykelkultur, typ Italien och Frankrike, finns inte detta hat. Där är cyklister en del av landets stolthet. Man stöttar dem.

Jag fattar ju att klungor stör trafikflödet - men hur många är de?? Jag, som bor i Skåne, ser dem nästan aldrig. NÄR jag gör det ger jag dem utrymme. Det har jag råd med i mitt liv. När jag själv cyklar (har tränat inför Vätternrundan och Ironman) är jag livrädd. Känner mig hatad och utsatt fastän jag alltid cyklar ensam.

Klunga cyklar jag aldrig. Men vill man tävla (se t.ex. Tour de France, Giro d´Italia och liknande) måste man kunna cykla klunga. Då cyklar man i hög fart med sitt framhjul precis intill framförvarande cykels bakhjul, för bästa tänkbara minsta vindmotstånd. Där finns inte mycket utrymme för misstag. Inom triathlon är detta förbjudet eftersom man alltså drar fördel av framförvarande cyklist.

Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
Jag tänkte på den här tråden när jag körde hem igår och en BMW körde slalom i fyra filer så den nästan slet lacken av min bil när den passerade i rusningstrafiken. Det känns rent spontant som de värsta trafikanterna nästan alltid är män, oavsett fordon? Inte alla män, jada, jada, jada, men det verkar som andra trafikanter spelar mindre roll bara de får ta plats, när de egentligen hör hemma på en trehjuling bakom stängsel?
 
Jag tänkte på den här tråden när jag körde hem igår och en BMW körde slalom i fyra filer så den nästan slet lacken av min bil när den passerade i rusningstrafiken. Det känns rent spontant som de värsta trafikanterna nästan alltid är män, oavsett fordon? Inte alla män, jada, jada, jada, men det verkar som andra trafikanter spelar mindre roll bara de får ta plats, när de egentligen hör hemma på en trehjuling bakom stängsel?
Tävlingsinstinkten slår till.
Och den gör sig inte särskilt bra i trafiken.
 
OAVSETT allt så är ju allt detta jättetråkigt. Det blir lite typ varghatare/de som vill ha varg i svensk natur, Vindkrafthatare/vindkraftförespråkare. Osv i det oändliga. Ingen vill ge sig en tum. Men i cyklistfallet borde man kunna hitta en medelväg. I länder med stark cykelkultur, typ Italien och Frankrike, finns inte detta hat. Där är cyklister en del av landets stolthet. Man stöttar dem.

Jag fattar ju att klungor stör trafikflödet - men hur många är de?? Jag, som bor i Skåne, ser dem nästan aldrig. NÄR jag gör det ger jag dem utrymme. Det har jag råd med i mitt liv. När jag själv cyklar (har tränat inför Vätternrundan och Ironman) är jag livrädd. Känner mig hatad och utsatt fastän jag alltid cyklar ensam.

Klunga cyklar jag aldrig. Men vill man tävla (se t.ex. Tour de France, Giro d´Italia och liknande) måste man kunna cykla klunga. Då cyklar man i hög fart med sitt framhjul precis intill framförvarande cykels bakhjul, för bästa tänkbara minsta vindmotstånd. Där finns inte mycket utrymme för misstag. Inom triathlon är detta förbjudet eftersom man alltså drar fördel av framförvarande cyklist.

Jag vet inte hur problemet ska lösas. Med hänsyn från båda parter, givetvis. Men hur? Hur ska hatet stoppas? De som hatar första bästa människa på en cykel. De som cyklar i stor klunga och vägrar släppa förbi någon? Jag vet inte. Nån form av kommunikation tror jag behövs. Och en stor portion hänsyn och förståelse från båda håll.
Där jag kör vanligtvis är det inte jättemycket cyklister, de förkommer men delar av den vägen lämpar sig verkligen inte att cykla på då det är en tungt trafikerad 90-väg med nästan obefintlig vägren. Inne i stan ser man de oftare men jag har sällan något problem med dem. Det finns ett ställe där en cykelväg kommer i en backe med ett övergångsställe längst ner. Övergångsstället har ljus även för gående men det händer ändå att cyklar kommer där i en fruktansvärd fart och kör rakt ut. Folk har dött där men det verkar inte avskräcka..

HAT tycker jag verkligen är att ta i, mer kraftig irritation. Man försöker liksom bara rodda sin vardag och så är det ett jävla störningsmoment som saktar ner av ingen anledning. Jag har som sagt i princip aldrig problem med cyklister men däremot de jävla eporna som ska envisas med att ta upp plats på vägen under rusningstrafik, många är snälla och släpper förbi vid fickor/håller sig långt ut och dessa har jag inga problem med men de flesta ligger och slickar mittlinjen, mer än en epa här har dekaler på bakrutan som säger sådant som "du skulle åkt en kvart tidigare" och "ha så kul i bilkön", man blir liksom förbannad, jag vill bara hem från mitt jävla skitjobb liksom.

Min sambo är från Göteborg och han hade inget problem med epor när han först kom hit och fattade liksom inte varför jag störde mig "det är väl bara att köra om", men det var inte många månader han bodde här innan han är lika irriterad som jag. Så ja vad jag vill ha sagt är väl egentligen att folk som kör bil, i princip alltid gör det för att de måste, och det är sjukt störigt när man blir hindrad i sin tråkiga vardag, oavsett vad eller vem det är som hindrar det.

Det här är precis samma som att de flesta finner det irriterande i kön i matbutiken när den framför står som ett fån under hela tiden kassörskan blippar, och först när hen säger summan börjar mongot fundera på om plånboken är med, var den är, hur ett kort fungerar, hur pengar fungerar osv..
 
Fast jag har aldrig sagt att jag ligger i samma körfält? Tvärtom skrev jag ju klart och tydligt att jag går ut i mötande? Ändå hade du förståelse för att cyklisterna låg kvar i full bredd. Det är i mina ögon ett försvar.
Jag syftade ju aldrig på dig specifikt. Jag har pratat generellt.
Att förstå är inte detsamma som försvara.
 
Hade hästägaren varit oaktsam då? Bara att hästar lyckas smita är inte samma sak som oaktsamhet, det är något man kan prata om först när stängslen är uppenbart undermåliga.
Stängslen var vad jag har hört ganska usla. Men det jämfördes med viltolycka. Inget försäkringsbolag betalade. Men det är rätt många år sen.
 
Stängslen var vad jag har hört ganska usla. Men det jämfördes med viltolycka. Inget försäkringsbolag betalade. Men det är rätt många år sen.

Tja, om han inte hade helförsäkring och det aldrig faktiskt prövades om hästägaren varit oansvarig är det inte konstigt om han inte fick ersättning för skadorna på bilen. Men till skillnad från med vilt kan hästägarens oaktsamhet spela roll.
 
Men då rör det sig om en enstaka tävling, eller? När Ironman Kalmar kör sin tävling är vägen kring Kalmar och på Öland mer eller mindre avstängd de timmarna, och man möter, som cyklist, knappt någon trafik. Annars blir det ju orimligt. (Och där får man inte ens cykla nära en annan cyklist, då blir man rapporterad och sen utesluten om det upprepas.)

Och ja, jag möter hat som cyklist. Det finns fasansfulla forum där man beskriver sin önskan om att krossa cyklister under sina långtradarhjul osv osv. Och jag, som ensam cyklist, passeras ofta av bilister som med flit kör extra nära för att "skrämmas" - vilket innebär livsfara. De som tutar och vinkar glatt är ... bilister från Italien eller Frankrike!

Jättetråkigt. Man borde kunna sansas och sen mötas i en kommunikation.
Nejdå, det här är hela sommarhavåret och lite till. Ett riktigt otyg faktiskt.
När det är tävlingar anpassas ju trafiken efter det med omriktningar och upplysningar.

Forumen kan man ju undvika. Gå in på till exempel flashback och du kan hitta hattrådar gällande i princip allt. De hatar kvinnor, cyklister, hundägare, pensionärer, veganer och så vidare i all oändlighet - det du däremot beskriver i trafiken borde gå att anmäla?
Här gick de stenhårt ut med förstärkning av lagen om 1,5 meter när den kom och det innebär att (de flesta) bilister sköter sig. Sedan finns det alltid totalidioter som inte borde sitta bakom ratten.
Jag minns när jag pendlade med buss och snabbt fick lära mig att vänta Bakom busskuren en regnig dag, för om det fanns vatten på gatan framför var det ett spel för vissa bilister att sikta på den och skicka en kaskad över mig och hundarna. Det är också olagligt, för övrigt.
 
Jag har cyklat till och från flera arbetsplatser i Gbg under de senaste 10 åren, och ytterst sällan råkat på grindpassage på cykelvägen. Det är någon enstaka inne i bostadsområden. Skulle bli rätt irriterad om det var på många på min väg till jobbet, med lastad elcykel innebär den typen av manöver att jag måste kliva av och leda för att få runt den. Kan inte tänka mig att det funkar speciellt bra för alla som kommer med cykelkärra eller lastcykel heller?
På ridvägen finns det! :up:

Cykelklungor finns det däremot gott om, hela säsongen. Den lokala cykelklubben har gemensamma träningar ett par gånger i veckan, och däremellan kan jag tänka mig att det är tätare med den typen av motionscyklister även annars, i och med att det är deras "vanliga träningsvägar".
 
Jag har cyklat till och från flera arbetsplatser i Gbg under de senaste 10 åren, och ytterst sällan råkat på grindpassage på cykelvägen. Det är någon enstaka inne i bostadsområden. Skulle bli rätt irriterad om det var på många på min väg till jobbet, med lastad elcykel innebär den typen av manöver att jag måste kliva av och leda för att få runt den. Kan inte tänka mig att det funkar speciellt bra för alla som kommer med cykelkärra eller lastcykel heller?
På ridvägen finns det! :up:
Grindarna på cykelbanorna sitter främst utanför stadsområden, alltså på landsbygden och i mindre samhällen. Allmänna åtminstone i hela södra halvan av Sverige som är det område jag regelbundet cyklar i.

De är ganska farliga faktiskt, ett kort ögonblick av ouppmärksamhet på en annars helt tom cykelbana kan resultera i att man kör in i en grind och skadar sig allvarligt. Särskilt farliga är de när det är mörkt. Jag har klarat mig hitintills men det har varit bra nära många gånger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 415
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp