Det förklarar absolut stadskörningen, jag håller med trots att jag är vardagscyklist, om att cykelbanorna knappt håller ens för 20 km i timman på rull.Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör
1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.
2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.
4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.
5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.
6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/
Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan.
Men när det finns en cykelbana jämsides landsväg? som är ny? vad är det för fel på den då. De är kanske inte jättevanliga men jag har sett dem ratade och de har inte övergångsställ och taxar. På riktigt nyfiken.