Cyklister i flock

Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör :)

1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.

4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/

Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)
Det förklarar absolut stadskörningen, jag håller med trots att jag är vardagscyklist, om att cykelbanorna knappt håller ens för 20 km i timman på rull.

Men när det finns en cykelbana jämsides landsväg? som är ny? vad är det för fel på den då. De är kanske inte jättevanliga men jag har sett dem ratade och de har inte övergångsställ och taxar. På riktigt nyfiken.
 
(Enda haken här är att det är väl iofs ingen vits att bygga cykelvägar bredvid landsväg för jag tror inte lycracyklister använder cykelvägar. Jag vet inte exakt varför eftersom de numera verkar vara av bättre kvalitet än tidigare, inga rötter och hål, och längs med landsväg borde det inte vara så mycket taxar och pensionärer heller. Men det finns säkert en orsak.)

Förra veckan körde jag genom Stockholm på söder och upptäckte till min chock att jag för att kunna svänga höger skulle snedda rakt över en markerad cykelbana :eek: den var markerad bara med små streck och typ 2 m bred högst och så skulle jag snedda tvärs över. Undrans hur många cyklister som smätts i döda vinkeln där för bilisten kanske inte lagt märke till cykelbanan.

Så är det mellan Vallentuna och Lindholmen. Bredvid den smala och krokiga vägen utan vägren ligger en gång- och cykelbanan men ändå cyklar de på bilvägen.

Körde du på Götgatan? Cykelbanan från Medis till Skatteskrapan är inte rolig. Jag har både kört bil och cyklat där, och jag hade i båda fallen känt mig mer skyddad i trafiken med vanliga trafikregler än på den cykelbanan.
 
Så är det mellan Vallentuna och Lindholmen. Bredvid den smala och krokiga vägen utan vägren ligger en gång- och cykelbanan men ändå cyklar de på bilvägen.

Körde du på Götgatan? Cykelbanan från Medis till Skatteskrapan är inte rolig. Jag har både kört bil och cyklat där, och jag hade i båda fallen känt mig mer skyddad i trafiken med vanliga trafikregler än på den cykelbanan.
Ja det var Götgatan, otäckt! Jo det känns nästan som att det vore bättre utan än det där!
 
Det förklarar absolut stadskörningen, jag håller med trots att jag är vardagscyklist, om att cykelbanorna knappt håller ens för 20 km i timman på rull.

Men när det finns en cykelbana jämsides landsväg? som är ny? vad är det för fel på den då. De är kanske inte jättevanliga men jag har sett dem ratade och de har inte övergångsställ och taxar. På riktigt nyfiken.
Vet inte hur det är hos er men hos oss sopas endast cykelvägarna en gång per år, när vintergruset ska bort. Så det är en av anledningarna till att de undviker dem, det är stor risk att de får punka av gruset. Sen finns det nog andra anledningar också, kanske att det är trångt om man ligger i klunga och ständigt gör omkörningar osv. :)
 
Det förklarar absolut stadskörningen, jag håller med trots att jag är vardagscyklist, om att cykelbanorna knappt håller ens för 20 km i timman på rull.

Men när det finns en cykelbana jämsides landsväg? som är ny? vad är det för fel på den då. De är kanske inte jättevanliga men jag har sett dem ratade och de har inte övergångsställ och taxar. På riktigt nyfiken.
Man arbetar om inte annat väldigt aktivt med att få bort gångtrafikanterna - jag kör numera bil ärenden som jag tidigare gick. För när de skulle göra det "bättre för alla" och bredda den gamla gång- och cykelbanan målade de ett fält för gångtrafikanter som delvis är 60-70 cm brett med stolpar och överhängande grenar. Det går alltså inte att gå där som ensam vuxen utan varken barnvagn, rullator, tax eller matkassar utan att någon del sticker ut, dvs ett ständigt pinglande och svärande från cyklister... och så de som håller föreläsningar om att deras elvaåringar minsann ska cykla på gångbanan (Och vart skulle jag ta vägen - gå ner i diket och stå med mössan i hand?). Minst en sådan per ärende :yuck:

Riktigt löjligt blev det i vintras när man rensade snön från vägen och cykelbanan och la på trottoaren.
 
Vet inte hur det är hos er men hos oss sopas endast cykelvägarna en gång per år, när vintergruset ska bort. Så det är en av anledningarna till att de undviker dem, det är stor risk att de får punka av gruset. Sen finns det nog andra anledningar också, kanske att det är trångt om man ligger i klunga och ständigt gör omkörningar osv. :)
Men samtidigt är vägen med trafik varken lekplats eller träningsanläggning
 
Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör :)

1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.

4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/

Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)

Även om de tränar är det inte ok med ett trafikfarligt beteende (att en i klungan plötsligt går ut i vägbanan utanför klungan). Att inte "prioritera" ringklocka pga vikt fast det är ett lagbrott är så urbota dumt att jag vet inte vad jag ska säga.

Jag är helt enkelt inte intresserad av att köra ihjäl någon (för jag som bilist kommer att hållas som vållande) när ett gäng cyklister beter sig som om de ägde vägen och struntar helt i sunt förnuft.
 
Vet inte hur det är hos er men hos oss sopas endast cykelvägarna en gång per år, när vintergruset ska bort. Så det är en av anledningarna till att de undviker dem, det är stor risk att de får punka av gruset. Sen finns det nog andra anledningar också, kanske att det är trångt om man ligger i klunga och ständigt gör omkörningar osv. :)
Joo som klunga kanske, men som enskild? enda cyklist. De sopar nog inte vägarna heller, tror det är bilarna som puttar undan gruset. Men jag tycker nog inte cykelvägar brukar vara så himla grusiga. Men det visar ju i alla fall att man inte kan lösa problemet genom att bygga ut för cyklisterna längs med vägarna. Då stämmer det ju att vägverket skulle slösa pengar om de byggde cykelvägar.
 
Även om de tränar är det inte ok med ett trafikfarligt beteende (att en i klungan plötsligt går ut i vägbanan utanför klungan). Att inte "prioritera" ringklocka pga vikt fast det är ett lagbrott är så urbota dumt att jag vet inte vad jag ska säga.

Jag är helt enkelt inte intresserad av att köra ihjäl någon (för jag som bilist kommer att hållas som vållande) när ett gäng cyklister beter sig som om de ägde vägen och struntar helt i sunt förnuft.
Man skulle ju kunna skruva av den vid tävling. De brukar ju kunna bygga om hela cykeln.
 
Även om de tränar är det inte ok med ett trafikfarligt beteende (att en i klungan plötsligt går ut i vägbanan utanför klungan). Att inte "prioritera" ringklocka pga vikt fast det är ett lagbrott är så urbota dumt att jag vet inte vad jag ska säga.

Jag är helt enkelt inte intresserad av att köra ihjäl någon (för jag som bilist kommer att hållas som vållande) när ett gäng cyklister beter sig som om de ägde vägen och struntar helt i sunt förnuft.
Jag håller med, de borde vara tydligare med vad de ska göra. Sen vet jag inte vad du varit med om när de kastat sig rakt ut, det låter mer som en idiot som försöker hävda nåt. Jag har bara varit med om den typen av körning där de lugnt byter position med varandra.
 
Jag håller med, de borde vara tydligare med vad de ska göra. Sen vet jag inte vad du varit med om när de kastat sig rakt ut, det låter mer som en idiot som försöker hävda nåt. Jag har bara varit med om den typen av körning där de lugnt byter position med varandra.

Jag har fått pallnita några gånger när jag försökt köra om för att någon kastat sig ut och vid ett tillfälle försökte cyklisten sätta sig i min passagerardörr när jag körde om (och ja, jag höll ut ordentligt).
 
Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör :)

1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.

4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/

Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)

Att bilar kastar sig ut och gör korta omkörningar kan bero på hur vägen ser ut. En smal och slingrig väg gör att man som bilist vill tillbringa så lite tid som möjligt i fel fil eftersom man inte vet vad som dyker upp bakom kurvan. Därför borde cyklister hålla så långt ut till höger som möjligt för att underlätta för resten av trafiken så att onödiga olyckor undviks.

Vill man inte cykla på cykelbanor får man anpassa sig till den övriga trafiken. Att det inte är bekvämt är ett dåligt argument.

Syftet med en väg är inte att den ska vara till för enskildas träning, den är till för transporter. Vill man ha en jämn träning finns det inomhusbanor. Övriga trafikanter, oavsett om det är bilister, gångtrafikanter eller icke träningscyklister ska inte behöva anpassa sig efter den som använder cykeln som träningsredskap, det är denne som ska anpassa sig efter gällande trafikregler. Om vi alla som är i trafiken följde trafikreglerna skulle det uppstå mycket mindre irritation.

Om man ska byta plats i klungan ska man givetvis göra det när det funkar för den övriga trafiken.

Det är lag på ringklocka alltså ska det finnas. Liksom de reflexer och lampor som det också är lag på. Att det väger för mycket är inte ett hållbart argument.
 
Min man är aktiv hobbycyklist och jag får ofta höra om hur de blir trängda och ignorerade. Att bilar kastar sig ut någon meter framför dem så de får hänga sig på bromsen och med god tur undgå att bli krockade.
Jag tänkte delge lite av den info som jag har angående hur och varför de cyklar som de gör :)

1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

2. Många cykelbanor har trottoarkanter och att man måste över vägar och dylikt vilket inte ger ett bra flyt i cyklingen. Ska man hela tiden behöva bromsa och gasa får man inte den jämna träningen man vill ha.
3. Inga gångare eller vardagscyklister vill ha racercyklister på gångbanan.

4. De ligger i olika typer av klungor beroende på vad de tränar och vilken vind de är. Ofta roterar hela klungan som en kedja för att ingen ska behöva ligga längst fram och dra det tyngsta lasset hela tiden. Därför kanske ni upplever att de plötsligt kör ut, de byter position i gruppen.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

6. Den som är sist ska varna de andra för bilister bakom. De har även olika typer av tecken som de visar med händerna när det tex ligger hinder i banan och de måste svänga ut en bit. Kolla gärna här för mer info: http://goingecyklisterna.se/vett-etikett-i-klungkorning-2/

Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)
Så det är okej att bryta mot trafikregler för att de strävar efter flow i sin träning? Det är ju precis sån idioti jag stör mig på!
 
Ska vi se vägar som rena transportsträckor ska varken de som promenerar, rider eller springer inte heller nyttja den. Men visst håller jag med, man måste anpassa sig till sina medtrafikanter.
De flesta som rider tränar inte sin häst på vägbanan - de lägger inte ut bommar eller kör transversaler kors och tvärs över vägen - de transporterar sig till ridvägar/ridhus whatever. Likaså de som går längst vägrenen - de är sällan ute och nöjesgår. De flesta cyklister är också på väg någonstans.

Träningscyklister (rullskidåkare och vissa som ägnar sig åt streetracing) är undantag. Och bara det faktum att man är beredd att skippa säkerhetsutrustning som lyse, reflexer och ringklocka för att vinna ett par gram på en träningsrunda väcker frågetecken.
PS jag tycker att det är positivt att folk cyklar - men jag går mycket (har hund och handikappad sammanboende) och jag vill kunna göra det säkert och trevligt OCH jag vill absolut, definitivt inte köra på och skada någon
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp