Cyklister i flock

Att bilar kastar sig ut och gör korta omkörningar kan bero på hur vägen ser ut. En smal och slingrig väg gör att man som bilist vill tillbringa så lite tid som möjligt i fel fil eftersom man inte vet vad som dyker upp bakom kurvan. Därför borde cyklister hålla så långt ut till höger som möjligt för att underlätta för resten av trafiken så att onödiga olyckor undviks.

Vill man inte cykla på cykelbanor får man anpassa sig till den övriga trafiken. Att det inte är bekvämt är ett dåligt argument.

Syftet med en väg är inte att den ska vara till för enskildas träning, den är till för transporter. Vill man ha en jämn träning finns det inomhusbanor. Övriga trafikanter, oavsett om det är bilister, gångtrafikanter eller icke träningscyklister ska inte behöva anpassa sig efter den som använder cykeln som träningsredskap, det är denne som ska anpassa sig efter gällande trafikregler. Om vi alla som är i trafiken följde trafikreglerna skulle det uppstå mycket mindre irritation.

Om man ska byta plats i klungan ska man givetvis göra det när det funkar för den övriga trafiken.

Det är lag på ringklocka alltså ska det finnas. Liksom de reflexer och lampor som det också är lag på. Att det väger för mycket är inte ett hållbart argument.
Kan bara hålla med.
 
Där vi har hästar cyklas det i riktigt stora gängen - mellan 20 till 50 personer uppskattningsvis. De största gängen har ibland delat upp sig i flera klungor med kansek 10 mellanrum. De gapar högt till varandra, alltså man hör dom på typ 1 km, så vi brukar åtminstone höra att de är på väg. Vägen är tvåfilig och slingrig, och de tar i regel upp hela vägbanan utom vid möte. Dock har vi hastighetsbegränsning på 50 km/h och de cyklar ju fort, så man bör inte behöva köra om. Jag tycker mao inte att de är något "problem" direkt.

Vad som däremot var livsfarligt var nãr cykkisterna kom på den briljanta idén att börja träningscykla på våra anlagda ridvägar, som vi slitit med att anlägga för att slippa rida i trafiken. Det blev ett himla hallå ett tag, för vissa av dessa cyklister hade löst medlemsskap och skyltarna visade bara förbud mot motortrafik. Till slut tog styrelsen beslut ändå om att förbjuda cykeltrafik på ridslingorna, eftersom vi var många ryttare som påtalade att vi inte skulle våga rida där längre om man riskerar att få möte med dessa cyklister. Själva poängen var ju som sagt att kunna rida utan att möta trafik, särskilt vi som inte har trafiksäkra hästar.

Sedan kom crossarna ett tag, ännu mer livsfarligt och dessutom rejält olagligt. Men det hör ju inte hemma i denna tråd.
 
1. De har svårt att köra på cykelbanor då cykelbanorna ofta är dåligt underhållna (sprickor i asfalten och massa grus och annan skit). Har man sådana däck som racercyklister har kan man få lätt få punka och det är dessutom väldigt stötigt och obekvämt.

5. De har oftast ingen ringklocka, de här är människor som jagar gram i sin utrustning. En klocka känns då inte prioriterad.

De tävlar ju på grusväg, har de andra däck då än när de tränar? Hur gör de när deras träningsväg innehåller sträckor med omväxlande asfalt och grus?

Ringklocka är något som alla cyklar ska vara utrustade med enligt lag. Jag har inte hittat något undantag för träningscyklar? Det underlättar stort för övriga oskyddade trafikanter så som gående, vanliga cyklister, ryttare osv som också befinner sig på allmän väg om dessa kan bli förvarnade innan de körs om. Säkerheten ökar när framförvarande vet att träningscyklister kommer iom att plötsliga sidorörelser då kan förhindras, man undviker att skrämmas.
 
Där jag hade hästarna förut gick en väg genom gårdsplan och många träningscyklister passerade varje dag under sommarhalvåret. När jag var ute med någon häst när de kom brukade jag ta in hästen till kanten och gå långsamt, samtidigt som jag sa hej och bad dem hälsa tillbaka så att hästen skulle förstå att de var människor. Den allra största majoriteten förstod att mitt syfte var att underlätta för oss alla i trafiken och hälsade tillbaka.
 
De tävlar ju på grusväg, har de andra däck då än när de tränar? Hur gör de när deras träningsväg innehåller sträckor med omväxlande asfalt och grus?

Ringklocka är något som alla cyklar ska vara utrustade med enligt lag. Jag har inte hittat något undantag för träningscyklar? Det underlättar stort för övriga oskyddade trafikanter så som gående, vanliga cyklister, ryttare osv som också befinner sig på allmän väg om dessa kan bli förvarnade innan de körs om. Säkerheten ökar när framförvarande vet att träningscyklister kommer iom att plötsliga sidorörelser då kan förhindras, man undviker att skrämmas.

De tävlingar (som jag känner till i alla fall) som går är endast på asfalt om det är rena landsvägstävlingar (racertävlingar). Därför tränar de också bara på asfalt, de lägger sina rundor helst på bra asfalt. Sen finns det olika discipliner, mountainbike, hybrider mm och dessa går i olika terränger.
 
Ska vi se vägar som rena transportsträckor ska varken de som promenerar, rider eller springer inte heller nyttja den. Men visst håller jag med, man måste anpassa sig till sina medtrafikanter.

Den är väl till för att transportera sig från punkt A till B på?
Om jag som ryttare ger mig ut i traffiken så måste jag följa regler och ta hänsyn samt underlätta för andra trafikanter. Det är inte ok att börja träna sidoförflyttningar och andra små dressyrmoment på vägen. Det får jag göra på för lämpligt avsedd plats. Varför är (som i mitt fall) en rätt hårt trafikerad landsväg med en hel del tung trafik en lämplig träningsplats och varför behöver cyklisterna inte samarbeta och underlätta?

För att det stör deras flow?
 
Jag är allvarligt chockad över det hat som framförs i denna tråd. Allvarligt? Mobbning är ett milt uttryck. Hets mot "folkgrupp" och önskan om utrotning av en hel grupp ligger närmre. Tror inte jag läst något värre på buke faktiskt. :crazy:
 
Sen är cyklister också människor, vissa idioter och vissa väldigt duktiga. Häromkring vill jag påstå att de kör ganska snällt och försöker hålla undan. :)
Samma erfarenhet har jag men det är som med allt annat, det är idioterna som drar fokus till cykelsporten och får övriga trafikanter att hata MMIT-arna hjärtligt och innerligt.

Fö. har jag en lösning på problemet, vi förbjuder alla typer av runda föremål på fordon dvs. allt som kan rulla så har vi löst problemet. :idea: Naturligtvis kan vi inte göra undantag för barnvagnar eller skottkärror så där blir det bärsjalar och ok med hinkar. :idea:

*Skickar genast in motionen. * :cool:
 
Jag är allvarligt chockad över det hat som framförs i denna tråd. Allvarligt? Mobbning är ett milt uttryck. Hets mot "folkgrupp" och önskan om utrotning av en hel grupp ligger närmre. Tror inte jag läst något värre på buke faktiskt. :crazy:

Men nu överdriver du väl ändå?
Var någon stanns i tråden uttrycks en önskan om utrotning av cyklister? Hur uttryckt en hets emot dem?
Det pratas om cyklister generellt och deras uppförande samt önskningar om hur det kunde se ut istället. Men de förslag som en del kommit med för att underlätta till att samsas på vägarna har mest bortförklarats. Hittills har jag inte sett en enda cyklist ge förslag tillbaka på ett samarbete.

Har själv en bror som har cykel som en av två stora hobbies.
 
Så är det mellan Vallentuna och Lindholmen. Bredvid den smala och krokiga vägen utan vägren ligger en gång- och cykelbanan men ändå cyklar de på bilvägen.

Körde du på Götgatan? Cykelbanan från Medis till Skatteskrapan är inte rolig. Jag har både kört bil och cyklat där, och jag hade i båda fallen känt mig mer skyddad i trafiken med vanliga trafikregler än på den cykelbanan.

Men, man kan ju inte (får inte) cykla i 30-50 km/h på cykelväg med tävlingscykel och i klunga. De, precis som vi ryttare, måste vara på bilvägen, inte cykel- och/eller gångväg.
 
De tävlingar (som jag känner till i alla fall) som går är endast på asfalt om det är rena landsvägstävlingar (racertävlingar). Därför tränar de också bara på asfalt, de lägger sina rundor helst på bra asfalt. Sen finns det olika discipliner, mountainbike, hybrider mm och dessa går i olika terränger.

En f.d. kollega tävlingscyklade och jag vet att en del tävlingar gick helt eller delvis på grus (ej mountainbike). Tyvärr frågade jag aldrig hur de gör med däck. Men tycker att det verkar märkligt att lite grus på cykelvägen skulle upplevas som besvärligt när de tränar på såväl asfalt som grusväg.

Varför väljer cyklisterna att göra sina cyklar olagliga bara för att få bort några gram? Det finns ju en anledning till att det är lagkrav på ringklocka.
 
Varför väljer cyklisterna att göra sina cyklar olagliga bara för att få bort några gram? Det finns ju en anledning till att det är lagkrav på ringklocka.
Bara för att man kan, och för att ingen bryr sig, typ. Vad cyklisterna dock inte vet är att dom kan bli vållande och ersättninsansvariga vid en kollision av oskyddad trafikant (fotgängare, annan cyklist, ryttare m.fl) när lagstadgad utrustning saknas. Exakt samma sak gäller cykel utan lysen och reflexer efter mörkrets inbrott.

I reglerna föreligger inga som helst undantag oavsett vilken typ av cykel det gäller, reglerna är glasklara.
 
Men, man kan ju inte (får inte) cykla i 30-50 km/h på cykelväg med tävlingscykel och i klunga. De, precis som vi ryttare, måste vara på bilvägen, inte cykel- och/eller gångväg.

Och man får inte cykla i 50 km/h på väg som är begränsad till 30 eller 40 km/h.

Problemet skulle vara ett icke-problem om alla cyklister följde samma trafikregler som alla som vistas i trafiken förväntas följa samt om cyklisterna dessutom visar den hänsyn som de kräver från övriga trafikanter.
 
Men nu överdriver du väl ändå?
Var någon stanns i tråden uttrycks en önskan om utrotning av cyklister? Hur uttryckt en hets emot dem?
Det pratas om cyklister generellt och deras uppförande samt önskningar om hur det kunde se ut istället. Men de förslag som en del kommit med för att underlätta till att samsas på vägarna har mest bortförklarats. Hittills har jag inte sett en enda cyklist ge förslag tillbaka på ett samarbete.

Har själv en bror som har cykel som en av två stora hobbies.

Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.

Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
 
Detta hittade jag nu:

Vad gäller för regler kring att cykla i bredd?
3 kap. (1998:1276) Bestämmelser för trafik med fordon

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Detta skulle rent teoretiskt innebära att cyklar som är konstruerade för en hastighet över 40 kilometer i timmen såsom landsvägscyklar / racercyklar får färdas på allmän väg och behöver inte framföras nära den högra kanten av väggrenen.
Du läser fel, det står cykel och moped skall köras nära högra kanten och samma gäller fordon som är konstruerade för högst 40 km/h. För cyklar och mopeder gäller det alltså oavsett hur de är konstruerade.
 
Generella trafikregler
För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du ska visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du som är vägtrafikant ska visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Du som är terrängtrafikant ska anpassa din färdväg, hastighet och färdsätt så att du inte stör människor och djur inte i onödan och så att du inte skadar någon annans mark eller växter.

Källa: Transportstyrelsen
 
En f.d. kollega tävlingscyklade och jag vet att en del tävlingar gick helt eller delvis på grus (ej mountainbike). Tyvärr frågade jag aldrig hur de gör med däck. Men tycker att det verkar märkligt att lite grus på cykelvägen skulle upplevas som besvärligt när de tränar på såväl asfalt som grusväg.

Varför väljer cyklisterna att göra sina cyklar olagliga bara för att få bort några gram? Det finns ju en anledning till att det är lagkrav på ringklocka.

Fast grus på asfalt gör att däcken kanar. Det gör inte grus på grusväg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp