Cyklister i flock

Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?
Det kanske gäller åt båda hållen? Tidigare hade vi stora problem med tävlingscyklister som var överallt på vägen och inte drog sig för att sparka till bilar om de kände för det. Jag låg bakom en bil som körde om, i motsatta körfältet och cyklisten vinglar alltså ut och sparkar till bilen O_o
Men nu har tävlingsklubbarna blivit mer organiserade, ställer högre krav på sina grupper som cyklar och helt plötsligt trots en markant ökning av cyklister flyter trafiken betydligt bättre, och irritationen mot cyklisterna minskar markant. Den närmsta föreningen som cyklar på landsvägar har oftast en följebil, och jag gissar att de ropar att de kommer bilar bakom för hela gruppen går in på ett led och det går att köra om utan att vara livrädd för att någon cyklist ska vingla ut framför bilen. Även utan följebilar med mindre grupper så har de bättre koll idag än för fem år sedan och det känns tryggare för alla parter.
Jag tror snarare att en mindre grupp cyklister som har betett sig som idioter har gett ett dåligt rykte till hela sporten.
 
Jag avser "vanliga" cyklister, alltså tanter, gamla män, barn, etc etc med vanlig stadscykel med cykelkorg. Eller jag själv när jag cyklar till ICA för att handla. Då vill jag inte att en landsvägsracer ska blåsa förbi i 30 knyck. Och landsvägsracern vill inte heller orsaka olyckor ... eller behöva cykla 10 km i timman.

Som nån skrev, problemet ligger i att det är en sport som inte kan utövas på cykelbanor utan där man måste ut på vanlig landsväg. Alla landsvägar har inte cykelbanor heller. Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?

Jag vill bara inte bli ihjälkörd, eller att nån annan ska bli det. Eller utsättas för prejning och andra livsfarliga otrevligheter ÄVEN om jag cyklar precis som jag "ska"..... Man kan liksom inte, som bilist, bete sig otrevligt och riskabelt och skylla på att man är sur och less på cyklister som beter sig illa. Det är liksom inte mitt fel...!

Det du skriver ska också appliceras på träningscyklister. Ömsesidig hänsyn och förståelse för sina medtrafikanter. Då blir tillvaron lättare för alla.

Kanske är den här typen av cyklister inte lika hänsynslösa i andra länder?
 
Ah, jo det är lagligt om man inte utgör en olägenhet, som du citerade förut.

Sedan är ju frågan om vad lagen säger och vad som egentligen är bra. Personligen kan jag ju tycka att 20 på längden på en krokig, smal väg är betydligt farligare och utgör en större olägenhet än 20 i klunga som torde vara lika stor som en buss och "lättare" att köra om när tillfälle ges.
Inte om de 20 lämnar luckor för omkörande som en del hänsynsfulla cyklisterklungor gör.
Men alla klungor verkar inte villiga att göra detta.
Skulle vara intressant att höra varför från cyklisterna.
 
Jag avser "vanliga" cyklister, alltså tanter, gamla män, barn, etc etc med vanlig stadscykel med cykelkorg. Eller jag själv när jag cyklar till ICA för att handla. Då vill jag inte att en landsvägsracer ska blåsa förbi i 30 knyck. Och landsvägsracern vill inte heller orsaka olyckor ... eller behöva cykla 10 km i timman.

Som nån skrev, problemet ligger i att det är en sport som inte kan utövas på cykelbanor utan där man måste ut på vanlig landsväg. Alla landsvägar har inte cykelbanor heller. Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?

Jag vill bara inte bli ihjälkörd, eller att nån annan ska bli det. Eller utsättas för prejning och andra livsfarliga otrevligheter ÄVEN om jag cyklar precis som jag "ska"..... Man kan liksom inte, som bilist, bete sig otrevligt och riskabelt och skylla på att man är sur och less på cyklister som beter sig illa. Det är liksom inte mitt fel...!
Men då ska ju inte cyklisterna heller knorra när bilar vill om dem när de blockerar vägen i 30 km.

Dubbelmoral
 
Jag tror att cyklister kasnke ska inse at vissa delar av deras träning inte lämpar sig för att utföra på allmänväg. Självklart har de all rätt att cykla på vägarna precis som alla andra men att cykla i klunga och att träna klungkörning kanske faktiskt inte går att göra utan att utgöra fara (framför allt för sig själva) eller olägenhet för andra trafikanter. Det är man kasnke tvungen att göra på avlysta banor. Det är samma sak som att det är helt OK att köra motorcyckel på allmänväg men inte att köra i kapp det får man göra på en motorbana, och att det är helt OK att rida på allmänväg men inte att träna skänkelvikningar tvärs över körbanan, det gör man lämpligen på ridbanan. Man kan gå längsmed vägen men inte träna squaredance osv...
 
Senast ändrad:
Grunden till allt är ju att visa en vilja att samspela med andra, inte kräva sin rätt. Det handlar om vilken inställning man har till sig själv och sin omgivning. Man kan inte alltid göra precis som man själv vill utan att tänka på att det ska fungera även för andra.

Vill man cykla fortare än vad som är lämpligt på cykelbanor får man välja väg utefter det, inte kräva att alla andra som nyttjar den väg man vill använda ska anpassa sig.

Det är ju likadant som med allting annat. T ex för 20 år sedan cyklade jag dagligen i Stockholms innerstad (och kände mig väldigt ensam när jag stannade för varje rödljus) och häpnades över alla som tyckte de hade rätt att gå i cykelbanan. En del av cykelbanan gick vid ett ålderdomshem och många äldre med både rullatorer och rullstolar höll sig på cykelbanan. När jag frågade en om denne inte visste vad en cykelbana innebar blev jag utskälld eftersom det var asfalt på cykelbanan men plattor på trottoaren var det mycket bekvämare på cykelbanan och därför tyckte denna person att den hade rätt att vara i cykelbanan. Det var förstås inte okej.
 
Fast grus på asfalt gör att däcken kanar. Det gör inte grus på grusväg.

Det har pratats om att man kan få punktering och att det är obekvämt med t.ex. grus. Det du säger är något annat och innebär att man helt enkelt får sänka farten. Det har ju inte med däcken i sig att göra om det kanar utan mer med den sitter på cykeln.
För grusvägar tränas och tävlas det på, utan punktering. Men kanske används en annan typ av däck då.

Grus och partiklar samlas på vägbanorna och är inget som specifikt drabbar cykelvägar. Så det bör inte vara en anledning att överge cykelvägen.
 
Jag tycker också 20 cyklister i en klunga är lättare att köra om än ett led med 20 cyklister. För man måste ju ändå gå över i mötande körfält för att göra en säker omkörning?

Och just landsvägscykling är ju svårt att göra någon annan stans? Det finns ju inga landsvägar utan trafik liksom.
 
Jag tycker också 20 cyklister i en klunga är lättare att köra om än ett led med 20 cyklister. För man måste ju ändå gå över i mötande körfält för att göra en säker omkörning?

Och just landsvägscykling är ju svårt att göra någon annan stans? Det finns ju inga landsvägar utan trafik liksom.

Det går säkert att hyra in sig på någon motorbana eller liknande för att träna klungcykling. Konditionsträning en och en eller i smågrupper (2-3 st) bör ju inte vara något problem att utföra utan att vara en olägenhet för övriga trafikanter. 20 cyklister i grupp har nog svårt att låte bli det tyvärr i alla fall om de vill få ut något avv sin träning, dvs kunna cykla på i sitt tempo utan att varesig komma ifatt långsammare cyklister på cykelbana eller vara ett hinder (olägenhet för att tala samma språk som lagtexten) för bilar om de väljer landsvägen, lika lite som ett gäng bilar som kompiskör med korta avstånd mellan bilarna skulle kunna vara det.
 
Jag undrar lite över hur samma bilister ställer sig inför sk EPA-traktorer på vägarna? De tar också plats, får inte framföras på cykelbanan, och ska väl inte köra snabbare än 30 (??). Jag kör om betydligt fler sådana på landsvägen än cyklister.

Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag antagligen lyckats missa alla dessa otrevliga cyklister som beter sig illa i trafiken, jag har faktiskt aldrig stött på tävlings/träningscyklister som jag stört mig på. "Vanliga" cyklister, ja, men inte de på landsvägsracers. Det betyder givetvis inte att de inte finns, jag inser att många har problem med dem. Och det är jättetrist eftersom det ger cykelsporten ett dåligt rykte OCH det gör att vissa bilister grips av road rage och utsätter oskyddade cyklister för livsfara.
 
Jag tror att cyklister kasnke ska inse at vissa delar av deras träning inte lämpar sig för att utföra på allmänväg. Självklart har de all rätt att cykla på vägarna precis som alla andra men att cykla i klunga och att träna klungkörning kanske faktiskt inte går att göra utan att utgöra fara (framför allt för sig själva) eller olägenhet för andra trafikanter. Det är man kasnke tvungen att göra på avlysta banor. Det är samma sak som att det är helt OK att köra motorcyckel på allmänväg men inte att köra i kapp det får man göra på en motorbana, och att det är helt OK att rida på allmänväg men inte att träna skänkelvikningar tvärs över körbanan, det gör man lämpligen på ridbanan. Man kan gå längsmed vägen men inte träna squaredance osv...
EPA-traktorerna, då? Ska de också hänvisas till bilbanor...?
 
Inte om de kör en och en med lagom avstånd och underlättar omkörning och tar hänsyn till övrig trafik. Om de klungkör och vinglar hit och dit och inte bryr sig om övriga trafikenter för att de har behov att körra på sitt sätt så har de inte på vägen att göra.
 
Det går säkert att hyra in sig på någon motorbana eller liknande för att träna klungcykling. Konditionsträning en och en eller i smågrupper (2-3 st) bör ju inte vara något problem att utföra utan att vara en olägenhet för övriga trafikanter. 20 cyklister i grupp har nog svårt att låte bli det tyvärr i alla fall om de vill få ut något avv sin träning, dvs kunna cykla på i sitt tempo utan att varesig komma ifatt långsammare cyklister på cykelbana eller vara ett hinder (olägenhet för att tala samma språk som lagtexten) för bilar om de väljer landsvägen, lika lite som ett gäng bilar som kompiskör med korta avstånd mellan bilarna skulle kunna vara det.

Fast motorbanor brukar väl vara ganska platta? Det är ju inte bara det att de ska "träna klungkörning" de tränar ju i klunga eftersom de inte behöver ligga i vinden lika mycket då.
 
Jag undrar lite över hur samma bilister ställer sig inför sk EPA-traktorer på vägarna? De tar också plats, får inte framföras på cykelbanan, och ska väl inte köra snabbare än 30 (??). Jag kör om betydligt fler sådana på landsvägen än cyklister.

Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag antagligen lyckats missa alla dessa otrevliga cyklister som beter sig illa i trafiken, jag har faktiskt aldrig stött på tävlings/träningscyklister som jag stört mig på. "Vanliga" cyklister, ja, men inte de på landsvägsracers. Det betyder givetvis inte att de inte finns, jag inser att många har problem med dem. Och det är jättetrist eftersom det ger cykelsporten ett dåligt rykte OCH det gör att vissa bilister grips av road rage och utsätter oskyddade cyklister för livsfara.

Att du inte stöter på dem beror kanske på var du bor. Nu i högsäsong (dvs perioden från det att de blivit hyfsat väder till vätternrundan har körts) kan det passerar 4-5st 20 manna klungor bara på den timme jag är i stallet på söndagsmornar, landsväg utan vägren med tämligen mycket trafik. Åka till tävling med hästtransport då är inte så kul...

Epa traktorer kan man i allmänhet köra om en och en och det är sällan ett problem, jämfört med 20 cyklister som är fokuserade på sin träning och ständigt byter spår med varandra för att turasom att dra.
 
Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.

Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
Fast det är ju ingen i tråden som skriver att man ska bete sig illa?
Det jag upplever själv och även många skriver i tråden är att det är jobbigt eftersom man är rädd att en olycka ska ske. Många grupper ska samsas på vägen och vill man tävlingscykla får man ju hitta ställen där det är lämpligt.
På samma sätt kan ju jag inte börja rida skänkelvikningar över hela vägen framför bilarna.
 
Det går att bygga cykelbanor också om man måste träna klungkörning i backar.

Fast det är ju inte köra runt på en bana som sporten går ut på, så för att få till det skulle det i princip behöva byggas ett helt nytt vägnät med ordentliga asfaltvägar på flera hundra mil. Känns som en onödig kostnad och slöseri på mark när det redan finns bra vägar. Visar både cyklister och bilister hänsyn så är det ju inga problem.
 
Fast det är ju inte köra runt på en bana som sporten går ut på, så för att få till det skulle det i princip behöva byggas ett helt nytt vägnät med ordentliga asfaltvägar på flera hundra mil. Känns som en onödig kostnad och slöseri på mark när det redan finns bra vägar. Visar både cyklister och bilister hänsyn så är det ju inga problem.

Vad jag har svårt att se är faktistk hur 20 mannaklungor (och fler vilket ju också förekommer) kan träna på det sättet det beskrevs i nått inlägg ganska tidigt i tråden utan att vara till olägenhet för övriga trafikanter, om det går har vi ju inget problem och diskussionen hade inte behövt uppstå. Rallykörning går ut på att köra så fortt som möjligt på smala grusvägar men det är inte tillåttet på icke avlysta vägar. De får fixa egna banor att träna på och lysa av vägar när det är tävling. Jag förstår att det känns tråkigt att inte kunnna utöva sin sport som man vill men samtidigt har jag svårt att se att man ska acceptera att en konstruerad sport ska få påverka övriga trafikanter på det sätt det gör bara för att man har bestämt att vitsen med den är att man ska cykla i stora klungor och ständigt växla positioner. Det är ju inte direkt en naturlag att cykling ska gå till på det sättet.

Våra allmänna vägar är ju trots allt i första hand till för transport, nöjeskörning är ju helt OK (om än miljöovänligt om den sker med bil) men inte om den stör övrig trafik.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp