Då har iaf jag bara ridit på sånna ställen där unghästen har kunnat gå i diket och den äldre hästen på vägen.
Jaha............Så är det inte funtat här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då har iaf jag bara ridit på sånna ställen där unghästen har kunnat gå i diket och den äldre hästen på vägen.
Det kanske gäller åt båda hållen? Tidigare hade vi stora problem med tävlingscyklister som var överallt på vägen och inte drog sig för att sparka till bilar om de kände för det. Jag låg bakom en bil som körde om, i motsatta körfältet och cyklisten vinglar alltså ut och sparkar till bilenDessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?
Jag avser "vanliga" cyklister, alltså tanter, gamla män, barn, etc etc med vanlig stadscykel med cykelkorg. Eller jag själv när jag cyklar till ICA för att handla. Då vill jag inte att en landsvägsracer ska blåsa förbi i 30 knyck. Och landsvägsracern vill inte heller orsaka olyckor ... eller behöva cykla 10 km i timman.
Som nån skrev, problemet ligger i att det är en sport som inte kan utövas på cykelbanor utan där man måste ut på vanlig landsväg. Alla landsvägar har inte cykelbanor heller. Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?
Jag vill bara inte bli ihjälkörd, eller att nån annan ska bli det. Eller utsättas för prejning och andra livsfarliga otrevligheter ÄVEN om jag cyklar precis som jag "ska"..... Man kan liksom inte, som bilist, bete sig otrevligt och riskabelt och skylla på att man är sur och less på cyklister som beter sig illa. Det är liksom inte mitt fel...!
Inte om de 20 lämnar luckor för omkörande som en del hänsynsfulla cyklisterklungor gör.Ah, jo det är lagligt om man inte utgör en olägenhet, som du citerade förut.
Sedan är ju frågan om vad lagen säger och vad som egentligen är bra. Personligen kan jag ju tycka att 20 på längden på en krokig, smal väg är betydligt farligare och utgör en större olägenhet än 20 i klunga som torde vara lika stor som en buss och "lättare" att köra om när tillfälle ges.
Men då ska ju inte cyklisterna heller knorra när bilar vill om dem när de blockerar vägen i 30 km.Jag avser "vanliga" cyklister, alltså tanter, gamla män, barn, etc etc med vanlig stadscykel med cykelkorg. Eller jag själv när jag cyklar till ICA för att handla. Då vill jag inte att en landsvägsracer ska blåsa förbi i 30 knyck. Och landsvägsracern vill inte heller orsaka olyckor ... eller behöva cykla 10 km i timman.
Som nån skrev, problemet ligger i att det är en sport som inte kan utövas på cykelbanor utan där man måste ut på vanlig landsväg. Alla landsvägar har inte cykelbanor heller. Dessutom är det en markant skillnad i attityden när man t.ex. cyklar i Italien eller på Mallorca, där man visar snabba cyklister en helt annat hänsyn och respekt. Antagligen för att sporten är så mycket större där?
Jag vill bara inte bli ihjälkörd, eller att nån annan ska bli det. Eller utsättas för prejning och andra livsfarliga otrevligheter ÄVEN om jag cyklar precis som jag "ska"..... Man kan liksom inte, som bilist, bete sig otrevligt och riskabelt och skylla på att man är sur och less på cyklister som beter sig illa. Det är liksom inte mitt fel...!
Fast grus på asfalt gör att däcken kanar. Det gör inte grus på grusväg.
Jag tycker också 20 cyklister i en klunga är lättare att köra om än ett led med 20 cyklister. För man måste ju ändå gå över i mötande körfält för att göra en säker omkörning?
Och just landsvägscykling är ju svårt att göra någon annan stans? Det finns ju inga landsvägar utan trafik liksom.
EPA-traktorerna, då? Ska de också hänvisas till bilbanor...?Jag tror att cyklister kasnke ska inse at vissa delar av deras träning inte lämpar sig för att utföra på allmänväg. Självklart har de all rätt att cykla på vägarna precis som alla andra men att cykla i klunga och att träna klungkörning kanske faktiskt inte går att göra utan att utgöra fara (framför allt för sig själva) eller olägenhet för andra trafikanter. Det är man kasnke tvungen att göra på avlysta banor. Det är samma sak som att det är helt OK att köra motorcyckel på allmänväg men inte att köra i kapp det får man göra på en motorbana, och att det är helt OK att rida på allmänväg men inte att träna skänkelvikningar tvärs över körbanan, det gör man lämpligen på ridbanan. Man kan gå längsmed vägen men inte träna squaredance osv...
Det går säkert att hyra in sig på någon motorbana eller liknande för att träna klungcykling. Konditionsträning en och en eller i smågrupper (2-3 st) bör ju inte vara något problem att utföra utan att vara en olägenhet för övriga trafikanter. 20 cyklister i grupp har nog svårt att låte bli det tyvärr i alla fall om de vill få ut något avv sin träning, dvs kunna cykla på i sitt tempo utan att varesig komma ifatt långsammare cyklister på cykelbana eller vara ett hinder (olägenhet för att tala samma språk som lagtexten) för bilar om de väljer landsvägen, lika lite som ett gäng bilar som kompiskör med korta avstånd mellan bilarna skulle kunna vara det.
Jag undrar lite över hur samma bilister ställer sig inför sk EPA-traktorer på vägarna? De tar också plats, får inte framföras på cykelbanan, och ska väl inte köra snabbare än 30 (??). Jag kör om betydligt fler sådana på landsvägen än cyklister.
Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag antagligen lyckats missa alla dessa otrevliga cyklister som beter sig illa i trafiken, jag har faktiskt aldrig stött på tävlings/träningscyklister som jag stört mig på. "Vanliga" cyklister, ja, men inte de på landsvägsracers. Det betyder givetvis inte att de inte finns, jag inser att många har problem med dem. Och det är jättetrist eftersom det ger cykelsporten ett dåligt rykte OCH det gör att vissa bilister grips av road rage och utsätter oskyddade cyklister för livsfara.
Fast motorbanor brukar väl vara ganska platta? Det är ju inte bara det att de ska "träna klungkörning" de tränar ju i klunga eftersom de inte behöver ligga i vinden lika mycket då.
Fast det är ju ingen i tråden som skriver att man ska bete sig illa?Ok, jag VET att det finns cyklister (och andra trafikanter) som beter sig illa i trafiken. Men jag skulle önska att alla bilister fick tillbringa några dagar på landsvägsracer ute på vägarna för att själva uppleva hur extremt utsatt man faktiskt är, hur hänsynslöst man så ofta behandlas (även om man följer alla bestämmelser till punkt och pricka och beter sig som man ska). Hur det känns att prejas av nån sk*tnödig snubbe som trycker förbi en på 2 dm avstånd i 120 km/tim. Vilken ångest man upplever när ens älskade partner befinner sig på en träningsrunda. Att hela tiden vråltutas, höttas och viftas åt som om man vore ohyra. Kort sagt - att utsättas för livsfara enbart för att man med all rätt använder landsvägen för att utöva sin älsklingssport. Och använder den korrekt.
Och nej, man kan inte cykla på grusväg med en racer med smala däck. Cykelbanorna är oftast täckta med skräp, kottar, grus - och befolkas självklart av långsamma cyklister, barn på cykel, människor på promenad med hundar, ofta i flexikoppel osv osv.
Det går att bygga cykelbanor också om man måste träna klungkörning i backar.
Fast det är ju inte köra runt på en bana som sporten går ut på, så för att få till det skulle det i princip behöva byggas ett helt nytt vägnät med ordentliga asfaltvägar på flera hundra mil. Känns som en onödig kostnad och slöseri på mark när det redan finns bra vägar. Visar både cyklister och bilister hänsyn så är det ju inga problem.