Cyklister i flock

Tyvärr är det ju den lilla procenten cyklister som inte kan bete sig som märker ut sig. Och jag bor tyvärr så att det är oerhört mycket cyklister här och då märks det mer. Speciellt nu innan vätternrundan, efter den så märks inte problemet (kanske för att alla "hobbyelitmotionärer" slutar sin säsong då).

Jag cyklar ofta och mycket då jag själv inte har körkort. Så det är inte bara folk i bil som lider av problemet...

Fast det är ju ingen i tråden som skriver att man ska bete sig illa?
Det jag upplever själv och även många skriver i tråden är att det är jobbigt eftersom man är rädd att en olycka ska ske. Många grupper ska samsas på vägen och vill man tävlingscykla får man ju hitta ställen där det är lämpligt.
På samma sätt kan ju jag inte börja rida skänkelvikningar över hela vägen framför bilarna.
Nej inte i det här forumet, tack och lov, men det finns andra forum där jargongen är absolut vidrig. Helt i klass med jargongen som används mot "besvärliga kvinnor" för att ge en vink. Fast här handlar det om att döda. Gärna med sin långtradare.

De jag känner, som råkat illa ut på cykel, har nästan samtliga blivit påkörda utan egen förskyllan. Någon blev helt sonika (ensam) prejad i diket, en kördes på av en bilist som utan att se sig för körde rakt ut från en utfart. Osv. Dvs cyklister som höll sig till alla regler men ändå blev påkörda och illa skadade. Där finns oräkneliga filmer från cyklister med GoPro på hjälmen, som visar på helt hårresande beteende från bilister.
Kanske bilisterna själva ska använda dashcam och visa på hur det kan se ut från deras synvinkel? Det lite lustiga är ändå att i stort sett alla cyklister också är bilister så de borde ha full förståelse själva...

Att köra klunga på ett sätt som ställer till det för andra trafikanter är ju ett otyg. Där behöver resp cykelklubb (de flesta är medlemmar i cykelklubbar) ta itu med problemet.

Tyvärr är det ju den lilla procenten cyklister som inte kan bete sig som märker ut sig. Och jag bor tyvärr så att det är oerhört mycket cyklister här och då märks det mer. Speciellt nu innan vätternrundan, efter den så märks inte problemet (kanske för att alla "hobbyelitmotionärer" slutar sin säsong då).

Jag cyklar ofta och mycket då jag själv inte har körkort. Så det är inte bara folk i bil som lider av problemet...

Kan verkligen tänka mig att det inte är kul att bli förbicyklad av dem. Jag har ingen som helst lust att träffa på dem de korta stunder jag befinner mig på eller nära vägen med häst så jag unviker faktiskt att rida ut vissa tider under våren fram till vätternrundan

Senast ändrad:
Nej inte i det här forumet, tack och lov, men det finns andra forum där jargongen är absolut vidrig. Helt i klass med jargongen som används mot "besvärliga kvinnor" för att ge en vink. Fast här handlar det om att döda. Gärna med sin långtradare.

De jag känner, som råkat illa ut på cykel, har nästan samtliga blivit påkörda utan egen förskyllan. Någon blev helt sonika (ensam) prejad i diket, en kördes på av en bilist som utan att se sig för körde rakt ut från en utfart. Osv. Dvs cyklister som höll sig till alla regler men ändå blev påkörda och illa skadade. Där finns oräkneliga filmer från cyklister med GoPro på hjälmen, som visar på helt hårresande beteende från bilister.
Kanske bilisterna själva ska använda dashcam och visa på hur det kan se ut från deras synvinkel? Det lite lustiga är ändå att i stort sett alla cyklister också är bilister så de borde ha full förståelse själva...

Att köra klunga på ett sätt som ställer till det för andra trafikanter är ju ett otyg. Där behöver resp cykelklubb (de flesta är medlemmar i cykelklubbar) ta itu med problemet.
Du måste skilja på det som är rena olyckor, som exempelvis en cyklist som hamnar i döda vinkeln så att bilisten inte såg cyklisten och de fall där det är vårdslös körning. Olyckor kan alltid hända och oskyddade trafikanter är väldigt utsatta men det är inte avsiktligt från den som kör på.

Du måste skilja på det som är rena olyckor, som exempelvis en cyklist som hamnar i döda vinkeln så att bilisten inte såg cyklisten och de fall där det är vårdslös körning. Olyckor kan alltid hända och oskyddade trafikanter är väldigt utsatta men det är inte avsiktligt från den som kör på.

Fast döda vinkeln ska man såklart alltid kolla innan man gör någon manöver? Det går inte bara att säga "hoppsan, där var det någon" :confused:

Vad jag har svårt att se är faktistk hur 20 mannaklungor (och fler vilket ju också förekommer) kan träna på det sättet det beskrevs i nått inlägg ganska tidigt i tråden utan att vara till olägenhet för övriga trafikanter, om det går har vi ju inget problem och diskussionen hade inte behövt uppstå. Rallykörning går ut på att köra så fortt som möjligt på smala grusvägar men det är inte tillåttet på icke avlysta vägar. De får fixa egna banor att träna på och lysa av vägar när det är tävling. Jag förstår att det känns tråkigt att inte kunnna utöva sin sport som man vill men samtidigt har jag svårt att se att man ska acceptera att en konstruerad sport ska få påverka övriga trafikanter på det sätt det gör bara för att man har bestämt att vitsen med den är att man ska cykla i stora klungor och ständigt växla positioner. Det är ju inte direkt en naturlag att cykling ska gå till på det sättet.

Våra allmänna vägar är ju trots allt i första hand till för transport, nöjeskörning är ju helt OK (om än miljövänligt om den sker med bil) men inte om den stör övrig trafik.

Det beror väl på vad man bedömer som olägenhet. Traktorer och liknande är ju också olägenheter i så fall men något man får räkna med kan förekomma. Rallykörning på grusvägar är ju trafikfarligt så det går inte riktigt att jämföra med klungcykling OM nu cyklisterna sköter det på ett snyggt sätt.

Fast döda vinkeln ska man såklart alltid kolla innan man gör någon manöver? Det går inte bara att säga "hoppsan, där var det någon" :confused:
Det skall man men ingen är perfekt, annars hade det inte hänt olyckor i trafiken och det är stor skillnad på att "bara" vara vållande och att samtidigt kört vårdslöst eller tom. grovt vårdslöst som det är om det dessutom är avsiktligt.

EPA-traktorerna, då? Ska de också hänvisas till bilbanor...?
Den där :devil: avarten av fordon som förverkat sitt existensberättigande iom. att det inte är brist på vanliga traktorer samt används uteslutande som "ungdomsfordon" ska hänvisas enkel resa till närmaste skrotanläggning. Det är inte många av dom som är lagliga eller ens trafiksäkra och det var inte många dar sen det omkom ungdomar IGEN i en EPA-relaterad olycka med flera inblandade.

Det beror väl på vad man bedömer som olägenhet. Traktorer och liknande är ju också olägenheter i så fall men något man får räkna med kan förekomma. Rallykörning på grusvägar är ju trafikfarligt så det går inte riktigt att jämföra med klungcykling OM nu cyklisterna sköter det på ett snyggt sätt.

En traktor är sällan i närheten av att vara så svåra att köra om som en 20 mannagrupp cyklar. De brukar dessutom för det mesta köra ganska korta sträckor och om de inte går att köra om köra intill vid mötesplatser, busshållplatser och liknande för att släppa förbi bilar. Detta har jag aldrig varit med om att en cykelklunga gör, helt förståeligt på sitt sätt det funkar ju inte med de mål de har med sin träning, att få upp flowet i körningen. Min poäng är nog på ett sätt att bara att ge sig ut med en 20 mannaklunga och träna på tidigare beskrivet sätt inte är att sköta det så snyggt som möjligt. Träna cykling självklart men inte just på det sättet för det är i princip omöjligt att kombinera med reglen att det inte ska vara till fara eller olägenhet. Om man inte hittar vägar med mycket gles trafik och som är väldigt bra sikt på. På sådana ställen (ser inre norrland för mig) finns det för det mesta inte så mycket cyklister heller. På de vägar som jag träffar på klungorna på ser jag ingen möjlighet till den typen av cykling utan att vara till olägenhet (och fara speciellt för sig själv)

Senast ändrad:

Fast problemet är ju att det inte sköts på ett snygg sätt , då hade ju det aldrig varit ett problem och vi hade inte haft denna diskussionen.

Jag kan väl erkänna att även jag tyckte det var lite otrevligt när jag cyklade Vätternrundan (2012) och cyklade ensam, när stora klungor körde förbi mig på väldigt nära håll och sen svepte in precis framför mitt framhjul så jag fick bromsa. Jag upplevde att jag var lite sedd snett/ner på som ensam långsam på min landsvägsracer medan de hade nåt slags moraliskt företräde. De enda som betedde sig riktigt trevligt var tjejjlagets klunga, som blåste förbi mig med fin marginal åt sidan, glatt hejjande på arma mig som hade typ 12 mil kvar av de 30 och var rätt sliten.....

Jag är ju både cyklist och bilist så jag tror mig kunna se det hela från båda hållen. Men som cyklist är jag rädd, för mitt liv och mina älskades liv, för jag upplever att där finns alltför många bilister som faktiskt hatar alla på cykel och som INTE visar hänsyn oavsett hur och var cyklisten befinner sig, och som utan problem prejar en ner i diket. Att hata cyklister är rätt tillåtet, känns det som. Mamils. Att en man klär sig i lycra är tydligen löjligt.

Den där :devil: avarten av fordon som förverkat sitt existensberättigande iom. att det inte är brist på vanliga traktorer samt används uteslutande som "ungdomsfordon" ska hänvisas enkel resa till närmaste skrotanläggning. Det är inte många av dom som är lagliga eller ens trafiksäkra och det var inte många dar sen det omkom ungdomar IGEN i en EPA-relaterad olycka med flera inblandade.

Här runt har vi massor av EPA-traktorer. Jag har då aldrig haft problem med dem, någonsin.
Däremot vet jag andra som har men då har det varit själva existensen av dem och att de själva inte kan köra så snabbt de vill utan måste släppa på gasen och vänta på omkörningstillfälle.

Jisses säger jag.......

Fast nu tänker jag inte på cyklister som beter sig illa. Utan bilister som fylls av HAT så fort de ser en cyklist, framförallt en cyklist på en racer. Man kallar dem Mamils (Middle Aged Men in Lycra) och annat nedlåtande och prejar dem av vägen eller kör ihjäl dem om det går utan att åka fast. Lite som manshat mot kvinnor som vågar göra nåt utöver normen. Ja, jag är arg. Klart jag cyklar i lycra, likaväl som ryttare rider i ridbrallor eller killar går runt i jeans. Eller tjejer eller vem som helst. Man klär sig efter behov.
Cyklar man i lång rad tar det längre tid för en bilist att köra om. Cyklar man i bredd får bilisten vackert vänta tills där finns ett bra ställe att passera. Cyklister är väldigt medvetna om att de ständigt är utsatta för livsfara, kanske det är därför somliga beter sig illa? Själv känner jag INGA cyklister som beter sig som idioter, "hånflinar" eller vinglar runt framför bilar. Jag gör det definitivt inte, jag vill inte utsätta mig för värre risker än där redan är.
Det kanske inte är lämpligt att cykla i så stora klungor då, att man blir "för lång" om man ligger efter varann? Som bilist får jag inte framföra hur långa ekipage som helst, och det har väl antagligen att göra med att det tar längre tid att köra om ett långt ekipage.
Ett långt ekipage som har bredd av en cykel går normalt sett att passera utan problem, men om cyklisterna gjorde lite lämpliga luckor där det är svårt att ta sig om så skulle det ju underlätta.

Jag är ju både cyklist och bilist så jag tror mig kunna se det hela från båda hållen. Men som cyklist är jag rädd, för mitt liv och mina älskades liv, för jag upplever att där finns alltför många bilister som faktiskt hatar alla på cykel och som INTE visar hänsyn oavsett hur och var cyklisten befinner sig, och som utan problem prejar en ner i diket. Att hata cyklister är rätt tillåtet, känns det som. Mamils. Att en man klär sig i lycra är tydligen löjligt.
Det är så jag upplever att cyklister stör sig på mig i bil. Jösses vad cyklister har tagit farliga risker för att dom anser att jag kör för långsamt när det är 30 på en smal kurvig väg. Dom har kört om mig eller legat så nära att en liten inbromsning från mig så hade dom vart körda, totalt livsfarligt. Vad dom har på sig har jag dock iallafall aldrig ens lagt märke till ens.

Jag är allvarligt chockad över det hat som framförs i denna tråd. Allvarligt? Mobbning är ett milt uttryck. Hets mot "folkgrupp" och önskan om utrotning av en hel grupp ligger närmre. Tror inte jag läst något värre på buke faktiskt. :crazy:
Hat?
Jag har inte sett något hat?
Jag ser irritation på folk som tar vägarna i besittning och kallar dem sin träningsanläggning där övriga trafikanter får anpassa sig.
Hur är det rimligt? Ska vi (ryttare, gångtrafikanter, bilister) behöva acceptera det?

Nu handlar denna tråden om cykelflockar, va hade lätt kunnat ha en separat som handlade om gångtrafikanter på cykelbanan, för det är en hel del idioter där med.

Fast problemet är ju att det inte sköts på ett snygg sätt , då hade ju det aldrig varit ett problem och vi hade inte haft denna diskussionen.

Det är ju flera som skrivit i tråden att de klungorna de stöter på sköter sig bra? Men sedan verkar vissa tycka att de inte borde få finnas på vägen alls oavsett om de sköter sig.

Det är ju flera som skrivit i tråden att de klungorna de stöter på sköter sig bra? Men sedan verkar vissa tycka att de inte borde få finnas på vägen alls oavsett om de sköter sig.

Snarare att det inte är att sköta sig att köra i så stora klungor och på det sättet som klungträning bedrivs. Cyklister, även de som tränar har absolut på vägen att göra men inte på det sättet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama