Cyklister i flock

Men skämt åsido, man kan undra varför pedalister stänger av sitt säkerhetstänk då de äntrar sadeln. För det spelar ju ingen roll vem som har rätt eller fel i en trafiksituation...de drar ju ändå det kortaste strået mot 1,5 ton bil.....
Ja, och fotgängare som går på trottoaren rakt fram i rask takt för att sen, givetvis utan att se sig om, svänger 90 grader rätt ut på övergångsstället i samma fart. Det GÖR ont att landa på asfalten, och, nej, fotgängaren fick INTE rätt den gången heller med sånt beteende och en massa vittnen. (Hände inte mig utan annan trafikant.)

Hänsyn gör inte ett dugg ont, är inte ens svårt om man inte är helt efterbliven.

Jag blir så jäkla ledsen när jag läser sånt här. Jag har ärligt talat inte vågat cykla i år. Jag tycker det är skitläskigt numera. För oavsett hur väl man själv sköter sig så blir man behandlad som skräp som cyklist. Och jag är rädd om mitt liv numera.

(På sida 7. Orkar inte läsa mer.)

Man undrar ju om de själva aldrig kör bil ?

Jag vågar påstå att jag alltid är försiktig som cyklist, men jag har helt klart fått större förståelse för bilisterna sedan jag själv tog körkort. Jag förstår bättre hur fort cyklisterna kan röra sig i förhållande till bilen (framförallt på 30-sträckor, det är inte svårt att cykla nästan så fort), hur de kan försvinna ur synfältet i vissa vinklar och vilka möjligheter man faktiskt har som bilist att lämna utrymme eller stanna i tid.

Jag är med i en cykelförening där vi cyklar i grupp. Som bilist ska man behandla cyklister som alla andra trafikanter på vägarna. Inte lägga sig för nära och ha god marginal vid omkörningar. Absolut inte tuta! Då blir man ju livrädd. I vår förening ska cyklisten längst bak ropa om en bilist är påväg att köra om så ingen går ut precis då. Som cyklist har man tyvärr varit med om många otäcka omkörningar m.m. från bilister. De flesta bilister visar dock gott omdömme och respekt! mkt uppskattat.
Detsamma gäller hästar, de liksom cyklister måste kunna samsas på vägarna. Flera i våran cykelförening har hästar så det informeras om hur vi ska passera dom. Dvs, föra ljud och säga att här kommer vi och sänka farten till gångtempo osv.

Jag är med i en cykelförening där vi cyklar i grupp. Som bilist ska man behandla cyklister som alla andra trafikanter på vägarna. Inte lägga sig för nära och ha god marginal vid omkörningar. Absolut inte tuta! Då blir man ju livrädd. I vår får förening ska cyklisten längst bak ropa om en bilist är påväg att köra om så ingen går ut precis då. Som cyklist har man tyvärr varit med om många otäcka omkörningar m.m. från bilister. De flesta bilister visar dock gott omdömme och respekt! mkt uppskattat.
Detsamma gäller hästar, de liksom cyklister måste kunna samsas på vägarna. Flera i våran cykelförening har hästar så det informeras om hur vi ska passera dom. Dvs, föra ljud och säga att här kommer vi och sänka farten till gångtempo osv.
Synd att så många cyklister i klunga inte visar samma hänsyn gentemot bilister.

Jag har pratat med kompisar om fenomenet, och flera som varit mångåriga cyklister säger att de slutat cykla för att racercyklisterna kör så illa och skapar så farliga situationer. Min egen erfarenhet efter att ha cyklat i Stockholms innerstad i tio års tid var att de enda som kört på mig är racercyklister.

Cyklisterna själva har ju lösningen..de uppfann ju stingpinnen. Man tar sig alltså till närmaste bilskrot och inhandlar en styck bilantenn. Denna fästes sedan på bilens bakre kofångare, på den högra sidan..horisontalt placerad. Den cyklist som sedan inte håller sig till trafikreglerna får ett rejält rapp i knävecket då man kör om dem..ett tips, dölj den bakre nummerplåten. pedalisterna brukar bli rätt sura efteråt.. ;)
Kör man om en cyklist - eller häst! - på så nära håll att en stingpinne klipper till, ska man inte ha körkort överhuvudtaget. Bilister kör om på nån decimeters avstånd ÄVEN om man cyklar helt ensam, ute på kanten, på ödslig väg utan cykelbana. De kan också, mycket lustigt, köra rakt emot en på fel sida av vägen och "hota" att köra över en. Jättekul.

Jag är med i en cykelförening där vi cyklar i grupp. Som bilist ska man behandla cyklister som alla andra trafikanter på vägarna. Inte lägga sig för nära och ha god marginal vid omkörningar. Absolut inte tuta! Då blir man ju livrädd. I vår förening ska cyklisten längst bak ropa om en bilist är påväg att köra om så ingen går ut precis då. Som cyklist har man tyvärr varit med om många otäcka omkörningar m.m. från bilister. De flesta bilister visar dock gott omdömme och respekt! mkt uppskattat.

Jag vill inte köra över cyklister men när ni cyklar så j-la illa att man är livrädd som bilist att köra över någon fast man kör försiktigt får ni vara beredda på att få skit.

Jag har mer eller mindre ALDRIG varit med om att en klunga skött sig så jo, då tutar jag när jag ska förbi.

Kör man om en cyklist - eller häst! - på så nära håll att en stingpinne klipper till, ska man inte ha körkort överhuvudtaget.
Exakt!
Bilister kör om på nån decimeters avstånd ÄVEN om man cyklar helt ensam, ute på kanten, på ödslig väg utan cykelbana. De kan också, mycket lustigt, köra rakt emot en på fel sida av vägen och "hota" att köra över en. Jättekul.
Jag förstår öht. inte varför man gör så, själv kör jag gärna vänstertrafik när jag passerar cyklister om vägen är fri och att hota med att köra över,,,,,,,varför då liksom? Fast vissa är helt klart efterblivna med ett alldeles för stort ego och noll säkerhetstänk, det ser man ju inte minst i en del motorsportsammanhang. Ingen är odödlig och karma brukar funka när dom minst anar det.

Jag vill inte köra över cyklister men när ni cyklar så j-la illa att man är livrädd som bilist att köra över någon fast man kör försiktigt får ni vara beredda på att få skit.

Jag har mer eller mindre ALDRIG varit med om att en klunga skött sig så jo, då tutar jag när jag ska förbi.

Okej, bara du inte hänger på tutan som vissa bilister och har goda marginaler så vi slipper en olycka :).

Okej, bara du inte hänger på tutan som vissa bilister och har goda marginaler så vi slipper en olycka :).
Det räcker väl med bara ett litet kort tut-tut va? Jag brukar bara ge ett par superkorta tonstötar, visar det sig emellertid att cyklisterna skiter i att jag kommer och vinglar vidare och ännu värre så får dom lyssna på 140 dB "siren-serenad" men det väljer dom själva.

Det räcker väl med bara ett litet kort tut-tut va? Jag brukar bara ge ett par superkorta tonstötar, visar det sig emellertid att cyklisterna skiter i att jag kommer och vinglar vidare och ännu värre så får dom lyssna på 140 dB "siren-serenad" men det väljer dom själva.

Ok, beror kanske på hur bred vägen är.
Jag har varit med om bilister som medvetet kör om en halvmeter ifrån samtidigt hängades på tutan fast man har ett helt vänsterkörfält ledigt.

Ok, beror kanske på hur bred vägen är.
Jag har varit med om bilister som medvetet kör om en halvmeter ifrån samtidigt hängades på tutan fast man har ett helt vänsterkörfält ledigt.

Fast det handlar förstås inte bara om att vänster körfält är ledigt, det handlar om hur lång sträcka man har sikt på. Jag som kör mycket på smala, slingriga vägar utan vägren har stora problem med cyklister som inte håller så långt till höger som möjligt och som irriterat försöker vifta förbi mig som krypkör bakom tills jag får tillräckligt fri sikt så jag vågar köra om. Krockar jag med en bil i mötande körfält blir med största sannolikhet cyklisten också skadad så det borde ligga i dennes egenintresse att göra min omkörning så säker som möjligt. Det bästa som cyklist i en sådan situation är att stanna till och kliva utanför vägbanan till höger så att bilen kan komma förbi tryggt och säkert.

Fast det handlar förstås inte bara om att vänster körfält är ledigt, det handlar om hur lång sträcka man har sikt på. Jag som kör mycket på smala, slingriga vägar utan vägren har stora problem med cyklister som inte håller så långt till höger som möjligt och som irriterat försöker vifta förbi mig som krypkör bakom tills jag får tillräckligt fri sikt så jag vågar köra om. Krockar jag med en bil i mötande körfält blir med största sannolikhet cyklisten också skadad så det borde ligga i dennes egenintresse att göra min omkörning så säker som möjligt. Det bästa som cyklist i en sådan situation är att stanna till och kliva utanför vägbanan till höger så att bilen kan komma förbi tryggt och säkert.

Om det är en smal och slingrig väg är det förmodligen inte så hög hastighet på den heller. Vänta snällt tills det är fritt och lång raksträcka så du kan köra om. Varför så brottom i trafiken? Jag stöter på traktorer, hästar, moppebilar i trafiken. Vi får väl alla anpassa oss och samsas om vägen :).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama