Enligt gällande trafikregler så ska man hålla sig på höger körfält. Gäller naturligtvis även under motionslopp.Det ska enligt gällande trafikregler inte hända alls.Men när det sker... så är T-dojan är synnerligen effektiv, smaken sitter i länge
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt gällande trafikregler så ska man hålla sig på höger körfält. Gäller naturligtvis även under motionslopp.Det ska enligt gällande trafikregler inte hända alls.Men när det sker... så är T-dojan är synnerligen effektiv, smaken sitter i länge
Näe, absolut inte. Har du funderat på din egen attityd ? Såklart det finns dåliga cyklister men du behöver inte dra alla över en kam för det ?
Du har nog spenderat mer tid på det här forumet till att irritera dig på cyklister än du gjort bakom en klunga. Så den verkar ju vara väldigt värdefull.
Ok, då tycker jag du kan föra en diskussion med cykelföreningen/klubben. Jag vet inte hur det ser ut i andra. Men i våran cyklar vi i ett eller två led och har styrt upp de olika fartgrupperna för att det ska bli så få omkörningar som möjligt för att minimera riskerna med mötande trafik . Sen har vi en gräns för hur stora grupperna får bli så att bilisterna inte ska få så jobbigt att köra om. Men jag kan ju förstå att det inte är lika strukterat i alla föreningar.
I ditt fall är nog loppet kört. Men kanske kan man upplysa någon annan iaf om cyklister i grupp och hur man ska agera som bilist.Du bör nog lägga ner dina försök att uppfostra mig. Det är helt enkelt inte en bra idé.
I ditt fall är nog loppet kört. Men kanske kan man upplysa någon annan iaf om cyklister i grupp och hur man ska agera som bilist.
Om det är en smal och slingrig väg är det förmodligen inte så hög hastighet på den heller. Vänta snällt tills det är fritt och lång raksträcka så du kan köra om. Varför så brottom i trafiken? Jag stöter på traktorer, hästar, moppebilar i trafiken. Vi får väl alla anpassa oss och samsas om vägen .
Helt rätt uppfattat, jag försöker ta så mycket hänsyn det bara går samt vara minst ivägen när jag är ute på vägarna med allehanda fordon men så har jag ju inte tagit som livsuppgift heller att hålla på med vuxenuppfostran, beter sig medtrafikanterna hänsynsfullt så har jag ingen anledning alls att slå på stora tutan och tränga andra trafikanter finns inte i min värld, inte heller "vingla mig fri väg" på tvåhjuliga fordon.Det är väl bara de som missköter sig som vi vill bli av med, eller har jag missuppfattat det hela?
Det skulle vara oerhört bra om träningscyklisterna också hade denna filosofi. Som ryttare är det nämligen väldigt svårt att samsas om vägen eftersom träningscyklisterna är så totalt hänsynslösa. Det skulle aldrig falla dessa in att göra sig hörd, sänka farten och hålla ut när de passerar hästar.
Om övriga trafikanter körde samma taktik som träningscyklisterna gör (i alla fall i dessa trakter) så skulle olycksstatistiken öka högst markant.
Det är varken bilisters eller ryttares ansvar att upplysa/undervisa motionerande tävlingscyklister om trafikregler.Då måste du upplysa cyklisterna om hur hästar fungerar för alla vet inte det.
Som jag nämnde tidigare i tråden så har vi tagit upp problematiken med hästar i våran cykelförening. Men i våran förening finns många som har hästar själva. SÅ vi vet hur hästar ska passeras på bästa sätt.
Det är varken bilisters eller ryttares ansvar att upplysa/undervisa motionerande tävlingscyklister om trafikregler.
Då måste du upplysa cyklisterna om hur hästar fungerar för alla vet inte det.
Som jag nämnde tidigare i tråden så har vi tagit upp problematiken med hästar i våran cykelförening. Men i våran förening finns många som har hästar själva. SÅ vi vet hur hästar ska passeras på bästa sätt.
Fast nu pratade vi inte om trafikregler utan om hästar.
Ryttare + häst = fordon, dvs det är trafikregler som gäller o det är cyklisternas ansvar att ha koll på o följa dessa.Fast nu pratade vi inte om trafikregler utan om hästar.
Nu har förmodligen den överväldigande majoriteten av dessa cyklister även körkort. Och inte många skulle få för sig att passera hästar med sina bilar på det sätt som görs med cykel. Det är väl ändå ett välkänt faktum att hästar är flyktdjur och de allra flesta (här omkring skulle jag våga påstå 99% av alla trafikanter som inte är träningscyklister) har vett att visa hänsyn när de träffar på hästekipage. Vanliga cyklister brukar hålla sig undan för att inte riskera att träffas av 600 kg häst. Men träningscyklister är tydligen odödliga....
Jag tror tyvärr att det helt enkelt är så att denna kategori cyklister ser vägen som sin träningsväg och vill inte behöva sänka farten för vad som helst. Ungefär som vissa bilister som det klagas på från cyklisthåll....
Fast där har du fel. Det finns en okunskap hos många cyklister om hur hästar kan bli rädda när en hel flock med cyklister kommer. Hästar reagerar inte på samma sätt när en bil kör om.
När cyklister cyklar i grupp förlitar man sig på att dom längst fram varnar om det kommer en fotgängare/häst osv och ger tecken att sänka farten osv. Finns inte den kunskapen kommer hela klungan köra på för man ser inte och är förlitad på att den som ligger först har kunskapen och kan varna.
För racecyklisterna som har tunna smala däck och ligger på hög hastighet så spelar ju såklart underlaget stor roll.Det har pratats om att man kan få punktering och att det är obekvämt med t.ex. grus. Det du säger är något annat och innebär att man helt enkelt får sänka farten. Det har ju inte med däcken i sig att göra om det kanar utan mer med den sitter på cykeln.
För grusvägar tränas och tävlas det på, utan punktering. Men kanske används en annan typ av däck då.
Grus och partiklar samlas på vägbanorna och är inget som specifikt drabbar cykelvägar. Så det bör inte vara en anledning att överge cykelvägen.
Ok. Jag är "träningscyklist". På racercykel. Med lycra. Jag kör INTE i klunga eftersom jag inte tränar på det sättet och heller inte tävlar i lag. Där jag tävlar (triathlon) FÅR man inte ligga närmare en annan cyklist än 15 meter.
Ändå - jag tutas på, viftas och hötts åt, jag trängs, prejas, siktas på. Även ensam, på raksträcka ute på landet utan cykelbana. Att försvara det livsfarliga beteendet med att somliga cyklister beter sig illa i klunga, är så absurt och så oresonligt att jag baxnar.
Det finns ett hat mellan bilister och cyklister som är väldigt obehagligt och där cyklisten är den som råkar illa ut när bilister grips av road rage.
De trafikanter jag personligen upprörs mest av, är unga killar som nyss fått körkort och som kör som vettvillingar, överallt, på 30-väg och inne på parkeringsplatser utanför butiker. De som tror att de äger världen. Jag har inte läst ett enda inlägg där nån retar sig på dem.
Har någon i tråden försvarat det beteendet?Ok. Jag är "träningscyklist". På racercykel. Med lycra. Jag kör INTE i klunga eftersom jag inte tränar på det sättet och heller inte tävlar i lag. Där jag tävlar (triathlon) FÅR man inte ligga närmare en annan cyklist än 15 meter.
Ändå - jag tutas på, viftas och hötts åt, jag trängs, prejas, siktas på. Även ensam, på raksträcka ute på landet utan cykelbana. Att försvara det livsfarliga beteendet med att somliga cyklister beter sig illa i klunga, är så absurt och så oresonligt att jag baxnar.
Det finns ett hat mellan bilister och cyklister som är väldigt obehagligt och där cyklisten är den som råkar illa ut när bilister grips av road rage.
De trafikanter jag personligen upprörs mest av, är unga killar som nyss fått körkort och som kör som vettvillingar, överallt, på 30-väg och inne på parkeringsplatser utanför butiker. De som tror att de äger världen. Jag har inte läst ett enda inlägg där nån retar sig på dem.