Cyklister i flock

Någon som kommer ihåg den här?
"En student som skulle till en tenta lyfte bort både cykel och cyklist".

Det där är ett praktexempel på att inte visa hänsyn, minns inte riktigt vad det var som hände innan, men oavsett har cyklisten mycket lättare att flytta på sig än en lastbil.. Jag skulle aldrig som cyklist kaxa mig mot en lastbil, det är inte lastbilen som får ont vid en ev krock eller liknande....
Jag tycker cyklisten gjorde rätt, så som de gick på var ju inte klokt: "kör över den jäveln så har vi en idiot mindre"

Om du tittar så orsakar incidenten livsfarlig köbildning långt ut på motorväg och han vägrar av principskäl att flytta på sig under lång tid. Fordonet kan ju inte backa.
Hur kan han orsaka köbildning på motorvägen? Jag såg inte något om det i klippet men det är väl de som väljer att stanna på motorvägen istället för att köra vidare till nästa avfart som beter sig livsfarligt?

Hur kan han orsaka köbildning på motorvägen? Jag såg inte något om det i klippet men det är väl de som väljer att stanna på motorvägen istället för att köra vidare till nästa avfart som beter sig livsfarligt?
Det kanske inte är hela filmen. Han väljer att stå kvar i över tio minuter mitt i rusningstrafik för att han är tjurig. Omoget är väl minsta beskrivning. Framkallande av livsfara är mer adekvat.

Det kanske inte är hela filmen. Han väljer att stå kvar i över tio minuter mitt i rusningstrafik för att han är tjurig. Omoget är väl minsta beskrivning. Framkallande av livsfara är mer adekvat.
Eller så har du förväxlat med något annat klipp?

Inte här nere i Skåne, bönder kan strunta i att släppa fram trots att det uppstår flera kilometer långa köer.
Hm..hur ska ett maskinekipage med en bredd på över 2 meter få rum på den halvmeter där cyklisten får rum?
Naturligtvis kan och bör man med jämna mellanrum, sådär var tredje kilometer, släppa förbi genom att svänga in på en P plats och släppa förbi.
Statestik
"Cykelolyckor leder totalt till drygt 14 000 vårddygn per år och antalet vårddygn per skadad ökar med ökande ålder. Flest antal vårddygn har kvinnor i åldern 50–79 år. De flesta cykelolyckor är singelolyckor (82 %) och den vanligaste förekommande motparten är en annan cyklist (8 %). Kollisioner med personbil förekommer också i sju procent av cykelolyckorna"
(https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf)

Där ser man tydligt vem och vilka som orsakar de flesta olyckorna...och det är inte bilisterna ;)

Ryttare + häst = fordon, dvs det är trafikregler som gäller o det är cyklisternas ansvar att ha koll på o följa dessa.
Nja inte riktigt, hästarna har specialregler som grundar sig på tiden före bilismen.
Förlorar ryttaren kontrollen över hästen är han eller hon inte ansvarig för de skador hästen förorsakar. Förlorar en bilförare kontrollen så är han eller hon ansvarig för de skador fordonet förorsakar.

Fast det verkar inte stämma. Den väg som blivit något av en favorit för många fartdårar på cykel här är en asfaltväg, men i uselt skick, full av knölar, gropar och sprickor. Det går tydligen alldeles utmärkt att fräsa fram på den ändå. Liksom gång- och cykelväg på grus.
Så underlaget verkar ju egentligen inte spela så särskilt stor roll...
Det är möjligen ändå den bästa vägen i området, med minst trafik?
De med mtb eller hybridcykel tar sig ju fram lika bra även på andra vägar.

Ja, min erfarenhet av bönderna här uppe är att de är duktiga på att gå åt sidan. Men finns det ingen vägren eller p-fickor är det ju lite svårt...
Jo precis.
Nu har inte jag kört så mycket iom att körkortet är nytt och någon bil inte köpts än så jag har inte direkt stött på traktorer när jag kört bil, men det känns som rätt common sense och var typ det första vi lärde oss när vi skulle ut i trafik med traktorerna i skolan, just för att a) vara schysst mot medtrafikanter och b) man får helt enkelt inte ligga och stoppa upp trafiken hur som helst. Fattar inte varför det skulle vara så komplicerat, det är inte raketforskning varesig man sitter i en traktor eller på en cykel.

Jag gillar McDonalds gamla reklam när det när en traktor på vägen "1000 bönder".
När man kör bil i ett lantbrukssamhälle får man helt enkelt finna sig i att det förekommer traktorer och liknande på vägarna, lika mycket som långa bilköer i städerna.
Visst ska traktorer underlätta omkörning, men de kan heller inte hoppa ner i diket /varje ficka för var bil som kommer. De måste också ha möjlighet att ta sig fram.
I skogen får ni finna er i att vägen blockeras av skogsmaskiner eller timmerbilar. Där får ni gott vänta på ur eller inlastning är klar.

Menar du verkligen att du försvarar beteendet? Skönt i det här läget, att folk får tycka vad de vill - men beteendet är ändå inte lagligt.
Tack och lov är de flesta cyklister vettiga jämfört med cyklisten i klippet.
Jag kan förstå att lusten att gå åt sidan försvinner när de går på som flera gjorde i filmklippet.

Jag gillar McDonalds gamla reklam när det när en traktor på vägen "1000 bönder".
När man kör bil i ett lantbrukssamhälle får man helt enkelt finna sig i att det förekommer traktorer och liknande på vägarna, lika mycket som långa bilköer i städerna.
Visst ska traktorer underlätta omkörning, men de kan heller inte hoppa ner i diket /varje ficka för var bil som kommer. De måste också ha möjlighet att ta sig fram.
I skogen får ni finna er i att vägen blockeras av skogsmaskiner eller timmerbilar. Där får ni gott vänta på ur eller inlastning är klar.

Ja, precis som att cyklister helt enkelt får finna sig i att det finns långsammare trafikanter som också måste få ta sig fram, utan att bli skrämda och prejade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama