Cyklister i flock

Fast där har du fel. Det finns en okunskap hos många cyklister om hur hästar kan bli rädda när en hel flock med cyklister kommer. Hästar reagerar inte på samma sätt när en bil kör om.
När cyklister cyklar i grupp förlitar man sig på att dom längst fram varnar om det kommer en fotgängare/häst osv och ger tecken att sänka farten osv. Finns inte den kunskapen kommer hela klungan köra på för man ser inte och är förlitad på att den som ligger först har kunskapen och kan varna.

Det är inte ändras sak att upplysa vuxna människor om trafikreglerna. I synnerhet inte när man använder allmän väg som träningsbana. Då har man verkligen skyldighet att vara försiktig.

Den hänsyn som cyklisterna kräver av andra ska de också själva visa.
 
Har någon i tråden försvarat det beteendet?
Inte specifikt, men man pratar hela tiden om just "cyklister" som en homogen grupp som triggar vrede hos bilister bara genom att existera. Jag är bilist själv, men som just cyklist är jag antagligen extra känslig inför attityderna gentemot just "cyklister i lycra" eftersom det är så skrämmande när man är ute. När min man tränade (varje dag) inför sin senaste Ironman (som bl.a. innefattar 18 mil cykel) tränade han hela säsongen inomhus, i garaget, på en trainer. Bl.a. för att slippa riskera att bli ihjälkörd ute på vägarna. Och han cyklar ALDRIG i klunga utan alltid ensam.

Jag fattar att det egentligen handlar om två skilda saker; om vissa cyklister som, med eller utan klunga, beter sig helt galet, och så bilister som beter sig likaledes galet och drabbas av road rage så fort de ser en cykel. Men som cyklist är det väl lite som "inte alla bilister men tillräckligt många..." för att man ska vara ständigt rädd och på sin vakt.
 
Inte specifikt, men man pratar hela tiden om just "cyklister" som en homogen grupp som triggar vrede hos bilister bara genom att existera. Jag är bilist själv, men som just cyklist är jag antagligen extra känslig inför attityderna gentemot just "cyklister i lycra" eftersom det är så skrämmande när man är ute. När min man tränade (varje dag) inför sin senaste Ironman (som bl.a. innefattar 18 mil cykel) tränade han hela säsongen inomhus, i garaget, på en trainer. Bl.a. för att slippa riskera att bli ihjälkörd ute på vägarna. Och han cyklar ALDRIG i klunga utan alltid ensam.

Jag fattar att det egentligen handlar om två skilda saker; om vissa cyklister som, med eller utan klunga, beter sig helt galet, och så bilister som beter sig likaledes galet och drabbas av road rage så fort de ser en cykel. Men som cyklist är det väl lite som "inte alla bilister men tillräckligt många..." för att man ska vara ständigt rädd och på sin vakt.
Som jag skrivit i tidigare inlägg, innan någon blåste nytt liv i tråden o börjar dra den i långbänk för tredje gången eller så.
Jag har aldrig haft problem med en eller två cyklister, däremot de som färdas i klunga, iklädda i lycra. Vem vet, dom kanske drabbas av road rage eller hybris när dom byter kläder?
Vi som läst o följt tråden från början är mycket väl medvetna om din o din mans erfarenheter o åsikter i frågan.
 
Enligt gällande trafikregler så ska man hålla sig på höger körfält. Gäller naturligtvis även under motionslopp.
Nja enligt gällande regler ska man hålla sig till höger i körfältet om man är ett långsamt fordon. Man ska inte ligga i bredd *. Kör jag sedan om så måste jag ju spola rent rutor och lyktor från svettdunsterna..kan ju inte hjälpa om ett munstycke är felriktat ;)
PS * det gäller naturligtvis även under tävling på ej till 100% avlysta gator o vägar.
 
Senast ändrad:
Om vi säger så här
Med vilka fordon sker de flesta olyckor med dödlig utgång eller svåra skador?
Beskatta dessa fordon rejält! eller tvinga på dem dyra trafikförsäkringar.
Där fordonet i fråga är vållande

Det är väl en rättvis lösning ;)
 
Inte specifikt, men man pratar hela tiden om just "cyklister" som en homogen grupp som triggar vrede hos bilister bara genom att existera.
Just det där stycket tycker jag är lite intressant. Då det finns många olika grupper som verkar trigga vissa, t ex husvagnar, traktorer, lastbilar osv.
Jag märker av vissa av dessa typer när jag kör i trafiken, senast idag låg vi bakom en skördare på en väg där det är heldragen linje, ändå ska folk om, men man får inte köra om såvida det inte är ett stillastående hinder (sen att skördaren stack in på p-fickan längre fram var ju redan för sent för de som kört om...)
 
Någon som kommer ihåg den här?
"En student som skulle till en tenta lyfte bort både cykel och cyklist".

Det där är ett praktexempel på att inte visa hänsyn, minns inte riktigt vad det var som hände innan, men oavsett har cyklisten mycket lättare att flytta på sig än en lastbil.. Jag skulle aldrig som cyklist kaxa mig mot en lastbil, det är inte lastbilen som får ont vid en ev krock eller liknande....
 
@RedHyuuga

Hur slutade dramat? Flyttade cykelsnubben på sig eller fick lastbilen backa?
Skrev citatet under filmen, men det kanske var lite dolt, oavsett det var en student som hade bråttom till tenta som lyfte bort cyklist och cykel.. om jag kommer ihåg rätt nu hade lastbilen egentligen väjningsplikt, men som jag läste bland youtube-kommentarerna under klippet, man kan och ska aldrig hävda sina rättigheter i trafiken, man har bara skyldigheter, är det någon som gör fel är det bättre att rädda upp situationen än att förvärra den (i detta fall hade det varit enklare att släppa lastbilen även om den gjorde fel), sen hävdar vissa att cyklisten skulle använt cykelbanan, men de får vistas på vägen också (nämnt tidigare i tråden vet jag). Huvudsaken var ju ändå att ingen dog, ja studenten höll nog på att göra det, kanske var en livsavgörande tenta..
 
Nu har det börjat dyka upp flockar med cyklister på lilla 70-vägen hem till mig, såna som är ute och tränar. Och hur jag än gör så verkar det vara fel... Om jag lägger mig bakom är inte det bra, försöker jag köra om är inte det bra heller, tutar jag för att signalera omkörning så blir de arga, och tutar jag inte så blir de arga då också. :crazy: Ofta är de dessutom svåra att köra om, eftersom de cyklar 2-3 stycken i bredd. Finns det någon code of conduct som är rätt här?

Jag tutar och hoppas att någon ramlar :angel:

Nä men skämt åsido, är så :devil: trött på att cyklister tror att dom äger vägen, störst går först säger jag och kör om i någorlunda tempo! Vill ju givetvis inte riskera att köra över någon men tar ingen skit heller som Grynet hade sagt! :D

(En gång låste jag dörrarna :sneaky: och tutade friskt tills dom makade på sig på en liten grusväg, jag har tider att passa! :mad:)
 
Jag fick en idiot mellan skogsvagnen och timmerstocken jag spelade in med vajern. Hade jag inte gapat och visslat som en stolle hade blådåren kört rakt på min vajer.
Jag stod inne i skogen och spelade hem ngr stormfällda träd.
Det hade nog blivit en intressant rättegång..eftersom jag inte bröt mot ngr regler
.
 
Inte specifikt, men man pratar hela tiden om just "cyklister" som en homogen grupp som triggar vrede hos bilister bara genom att existera. Jag är bilist själv, men som just cyklist är jag antagligen extra känslig inför attityderna gentemot just "cyklister i lycra" eftersom det är så skrämmande när man är ute. När min man tränade (varje dag) inför sin senaste Ironman (som bl.a. innefattar 18 mil cykel) tränade han hela säsongen inomhus, i garaget, på en trainer. Bl.a. för att slippa riskera att bli ihjälkörd ute på vägarna. Och han cyklar ALDRIG i klunga utan alltid ensam.

Jag fattar att det egentligen handlar om två skilda saker; om vissa cyklister som, med eller utan klunga, beter sig helt galet, och så bilister som beter sig likaledes galet och drabbas av road rage så fort de ser en cykel. Men som cyklist är det väl lite som "inte alla bilister men tillräckligt många..." för att man ska vara ständigt rädd och på sin vakt.
Ensamma cyklister har jag aldrig någonsin sett några problem med, och de är många längs med våra vägar, jag höll dock på att få hjärtsnurp när jag kom ikapp en "liggcyklist", det är en som har byggt en specialcykel så hen ligger i princip ner och cyklar, på en filig vajerväg, jag såg bara vimpeln som stack upp och trodde att det var något utanför vajern på gärdet. Det var riktigt otäckt, mest för att jag insåg att det var bara tur att jag upptäckte hen i tid och att jag inte hade någon bakom mig.
Sen kan jag få skrämselhicka i skogen när de kommer på skogsstigarna, men då är jag ute och går och oftast har hunden reagerat före mig, men inte alltid.
Men längs med 70 vägarna, ensamma cyklister eller för all del två har jag aldrig någonsin haft några problem med.
Å andra sidan så drabbas jag inte av road rage heller utan är nog snarare den som cyklist gruppen skäller över för att jag hellre ligger bakom en längre sträcka än kör om i blindo. ;)
 
Jag har pratat med kompisar om fenomenet, och flera som varit mångåriga cyklister säger att de slutat cykla för att racercyklisterna kör så illa och skapar så farliga situationer. Min egen erfarenhet efter att ha cyklat i Stockholms innerstad i tio års tid var att de enda som kört på mig är racercyklister.

Min bror var inne på samma spår. Jag kunde inte låta bli att höra med honom hur han uppfattar bilister. De är ett gäng som cyklar mountinbike, men de cyklar en hel del på vägarna med för att ta sig till och från natur. Han tyckte inte de hade några större problem med bilister, men däremot menade han på att racercyklister är det bäst att hålla undan för när de jagar sina tider.
 
5-6 i bredd brukar bara ske vid motionslopp eller om en klunga kör om en annan klunga. Dvs, ytterst sällan. jag hoppas ni inte börjar praktisera detta, för det låter helt sjukt i så fall och kommer inte att gynna någon.

Det passerar minst ett par grupper i den storleken om dagen längs landsvägen jag bor på. Den är 1,6 km lång, har EN hyffsat säker omkörningssträcka och en hastighet på 70-80 km. Trafiken är mycket tung pga mjölkbilar, dagbrottet mm. En mycket olämplig väg att cykla i stor grupp på.
Nog kan stora grupper vara vanligt.
 
Som jag tror att jag har skrivit förut, man kan hävda sin rätt och man kan vara smidig. Två olika förhållningssätt.

Man kan tycka att man själv ska få göra som man vill och att andra snällt ska vänta, och hävda sin rätt. Eller så kan man försöka samarbeta och göra det så pass smidigt som möjligt i trafiken.

Själv utgår jag ifrån att snabbast går först. D v s när jag går släpper jag förbi alla andra. När jag rider försöker jag få bort hästen från vägen om det går. När jag cyklar stannar jag för rött ljus, följer trafikregler och går ut i kanten så mycket som möjligt när det kommer en bil. När jag kör saktar jag ner och försöker hålla ut så mycket som det går i situationen.

Jag förstår verkligen inte varför man vill skapa trafikfarliga situationer bara för att hävda någon rätt som man anser sig ha. Jag tycker att vi alla trafikanter har ett ansvar för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt.
 
Då är det bara att snällt vänta tills det blir en raksträcka? Gäller väl alla fordon/trafikanter som ska köras om? Jag förstår inte problemet.
Fast man får ju inte stoppa upp trafiken heller, måste bilister ligga och snigla efter cyklister kilometer efter kilometer utan möjlighet att köra om på ett säkert sätt så gör ju cyklisterna fel. Det är bara att cykla in på sidan och släppa fram bakomvarande fordon med jämna mellanrum istället för att vara ett arsle mot sina medtrafikanter liksom. Det är mig veterligen ganska standard att traktorer gör så när det är möjligt (fick jag lära mig iaf) och jag kan ju konstatera att en cykel är ännu enklare att helt enkelt kliva åt sidan med. Själv begriper jag inte hur man ens kan vara bekväm som cyklist med att ha bilar sniglande bakom sig utan släpper hellre fram de så jag slipper oroa mig över diverse dumhuvuden jag inte kan ha bra koll på.
 
Min egen lilla privata teori är att de hänsynslösa träningscyklisterna är samma jäkla idioter som kör som de hittat körkortet i flingpaketet, dvs män i 40 - 50 års åldern med sina tjänstebilar och SUV:ar, de skiter i alla andra i trafiken och kör som de både äger vägen och är allsmäktiga. :banghead:
 
För racecyklisterna som har tunna smala däck och ligger på hög hastighet så spelar ju såklart underlaget stor roll.
Det kan även många gånger vara säkrare på vägen med färre dolda utfarter och bilar som kör ut på cykelvägen utan att kolla sig för, pga att cykelvägen passerar utfarten.
Jag förstår mycket väl varför racecyklisterna använder vägen.
Sedan ska ju såklart de ta hänsyn till alla andra också. Där jag bor sköter sig cyklisterna väl, det är mer idioter till bilister efter vägarna att irritera sig på.

Jag vill bara tillägga att jag inte cyklar racer.

Fast det verkar inte stämma. Den väg som blivit något av en favorit för många fartdårar på cykel här är en asfaltväg, men i uselt skick, full av knölar, gropar och sprickor. Det går tydligen alldeles utmärkt att fräsa fram på den ändå. Liksom gång- och cykelväg på grus.
Så underlaget verkar ju egentligen inte spela så särskilt stor roll...
 
Min bror var inne på samma spår. Jag kunde inte låta bli att höra med honom hur han uppfattar bilister. De är ett gäng som cyklar mountinbike, men de cyklar en hel del på vägarna med för att ta sig till och från natur. Han tyckte inte de hade några större problem med bilister, men däremot menade han på att racercyklister är det bäst att hålla undan för när de jagar sina tider.

Det fetade är det som jag tror är det stora problemet. När cyklister använder allmänna vägar för att jaga tider/resultat osv så blir de enkelspåriga i sitt tankesätt och bara deras tid/resultat räknas och att då behöva sakta in, håll åt sidan, sluta köra i klunga när någon vill köra om osv gör att jakten på tiden förstörs. De blir helt enkelt tunnelseende och ser bara tiden och inte det faktum att de faktiskt befinner sig på en allmän väg vars huvuduppgift inte är att vara en träningsarena.

Sen tycker jag att cyklister är obehagliga eftersom de kommer så fort och nästintill knäpptyst. I en skog vi går i ibland så har de nyligen byggt en cykelslinga för mountainbike för innan så cyklade de i full fart (helt tysta såklart!) på små stigar mitt i en skog som är ett väldigt populärt rekreationsområde där många barnfamiljer, hundägare osv åker för att gå i skogen. Kändes inte helt säkert! Nu har de sin slinga som jag förstår är bra så så länge de håller sig där så behöver man inte vara rädd längre.

Men när jag rider måste jag rida en kortare bit (max 100m) längs med en 70-väg och på vägen hem så behöver jag korsa vägen i en kurva med dålig sikt. Bilarna hörs tydligt så de är jag inte orolig för. Jag lyssnar och är det tyst så kan jag korsa vägen men jag är orolig för att det en dag ska komma knäpptysta cyklister i full fart. Jag önskar att de hade kunnat ha nåt på cyklarna så att man hörde att de kom... annars har jag inga problem med dem. Men det är väldigt obehagligt att det kan komma någon farande så snabbt helt tyst!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp