Cyklister i flock

Och hade lastbilschauffören följt trafikreglerna hade situationen aldrig uppstått.

Jag försvarar inte deras uttalanden men lusten att gå åt sidan fanns ju inte från början, därav hela situationen, så svårt att säga att det försvinner.
Svårt att säga hur det började men det som sägs i filmklippet är väldigt grovt, enligt expressenartikeln ringde cyklisten efter polisen.

Jag försvarar inte deras uttalanden men lusten att gå åt sidan fanns ju inte från början, därav hela situationen, så svårt att säga att det försvinner.

I affekt just där och då hade jag nog kommit med ganska rejäla tillmälen mot cyklisten... fast inte över gränsen som en del på filmen (att önska livet ur någon gör man inte).

Jag kan förstå att lusten att gå åt sidan försvinner när de går på som flera gjorde i filmklippet.
Men det försvarar ändå inte hans beteende.
Folk gör medvetna och omedvetna fel i trafiken hela tiden, att det inte händer fler incidenter är för att andra trafikanter läser situationen och förenklar för varandra.
Vägrar man flytta på sig som denna cyklist - även om lastbilen gjorde fel från början. Så är det lika stort fel och även det ej tillåtet.

Svårt att säga hur det började men det som sägs i filmklippet är väldigt grovt, enligt expressenartikeln ringde cyklisten efter polisen.
Jag bara undrar var nånstans cyklisten stannade i utvecklingen, 2-åring, eller möjligen 3-årings logik?

Att fel fordon kan befinna sig på fel ställe ibland får man ta, jag körde ju flyttar åt folk med egen bil ibland och vid 2 tillfällen flyttade jag mig så sopmaskinen kom fram och fick klart trots att han missat att det var andra gatan med trottoar han skulle sopat den dan. Om alla kunde lämnat sitt stora ego hemma så hade världen varit mycket trevligare för alla men "smidighet" vet många inte ens hur det stavas och mycket mindre vad det betyder.

Det började väl med att lastbilen och cyklisten möttes på en smal väg där lastbilen hade väjningsplikt, dock hade lastbilen (enligt egen utsago för att han inte såg cyklisten) redan börjat köra och ville inte riskera att backa med sitt stora ekipage. Cyklisten bestämde sig då för att stanna framför lastbilen istället för att enkelt vika undan och cykla runt, gissningsvis av principskäl.

Innan cyklisten vägrade att flytta på sig har jag ytterst svårt att tro att lastbilschauffören sagt något hotfullt från insidan av sin lastbil (och det om att köra över cyklisten sker inte förrän några minuter in i filmen och verkar inte heller komma från lastbilschauffören utan en busschaufför som inte kommer fram med sin buss). Han ringer polisen för att lastbilschauffören inte respekterat väjningsplikten men inser inte att han själv bryter mot lagen.

I affekt just där och då hade jag nog kommit med ganska rejäla tillmälen mot cyklisten... fast inte över gränsen som en del på filmen (att önska livet ur någon gör man inte).
Jag också. Det är dessutom inte bara personen han tycker gjort fel som drabbas utan flera andra människor enbart för att han ska få utlopp för någon snedvriden rättskänsla.

Folk gör medvetna och omedvetna fel i trafiken hela tiden, att det inte händer fler incidenter är för att andra trafikanter läser situationen och förenklar för varandra.
Vägrar man flytta på sig som denna cyklist - även om lastbilen gjorde fel från början. Så är det lika stort fel och även det ej tillåtet.
Här är flera enkelriktade gator, samt en korsning som faktiskt är ganska knepig. Det händer att jag skakar på huvudet för mig själv när det dyker upp en bil åt fel håll. Men ingenting i världen skulle kunna få mig att blockera deras väg bara för att lära dem en läxa.

Det började väl med att lastbilen och cyklisten möttes på en smal väg där lastbilen hade väjningsplikt, dock hade lastbilen (enligt egen utsago för att han inte såg cyklisten) redan börjat köra och ville inte riskera att backa med sitt stora ekipage. Cyklisten bestämde sig då för att stanna framför lastbilen istället för att enkelt vika undan och cykla runt, gissningsvis av principskäl.

Innan cyklisten vägrade att flytta på sig har jag ytterst svårt att tro att lastbilschauffören sagt något hotfullt från insidan av sin lastbil (och det om att köra över cyklisten sker inte förrän några minuter in i filmen och verkar inte heller komma från lastbilschauffören utan en busschaufför som inte kommer fram med sin buss). Han ringer polisen för att lastbilschauffören inte respekterat väjningsplikten men inser inte att han själv bryter mot lagen.
Idioter är ingen idé att argumentera med, hade jag suttit i lastbilen hade jag ringt polisen direkt. Vid ett tillfälle när jag stod och lastade ett bohag så tryckte en cyklist in cykeln i cykelstället precis framför lastbilen så jag inte kom ut när jag skulle åka. Cykelstället var både försett med låsvajer och anslag av portvakten att det var blockerat just den dan, det fanns ett nästan tomt cykelställ inne på gården 20 meter bort men cyklisten gjorde det bara för att jävlas och hävda "sin rätt". Det slutade med att polisen klippte låset, tog med cykeln och så fick cyklisten lösa ut cykeln som man gör med felparkerade bilar. :rofl:

Här är flera enkelriktade gator, samt en korsning som faktiskt är ganska knepig. Det händer att jag skakar på huvudet för mig själv när det dyker upp en bil åt fel håll. Men ingenting i världen skulle kunna få mig att blockera deras väg bara för att lära dem en läxa.
Nej, i 99,9% av fallen är det alldeles säkert nån som missat nån skylt, i somras backade jag in halvvägs på en gatuservering för att kunna vända åt rätt håll pga. "alternativ, icke-fungerande" skyltning som inte syntes alls därifrån jag kom. Ingen skadad, ingen död och ingen förbannad mer än pizzeriaägaren som svor en lång ramsa över kommunens idiotskyltning. :laugh:

Men om astbilschaffören avsiktligt struntat i cyklisten hade företräde och sedan ropat något i stil med det som hörs på videon är det då så orimligt att han inte har lust att flytta sig? Vi vet inte hur situationen uppstod, det blir bara gissningar, det vi däremot vet är hur det gick till på videon.

Innan cyklisten vägrade att flytta på sig har jag ytterst svårt att tro att lastbilschauffören sagt något hotfullt
Det har flera vittnat om i tråden, hur bilister helt oprovocerat gjort allt möjligt mot cyklister i lycra så varför skulle det vara så ytterst osannolikt att det har skett här?

Men om astbilschaffören avsiktligt struntat i cyklisten hade företräde och sedan ropat något i stil med det som hörs på videon är det då så orimligt att han inte har lust att flytta sig? Vi vet inte hur situationen uppstod, det blir bara gissningar, det vi däremot vet är hur det gick till på videon.
Men helt oavsett lastbilschaufförens beteende så drabbas ju andra trafikanter och utsätts för fara (ett plötslig köslut eller trafik som inte flyter är farligt) och är man så barnslig att man ger igen har man inget i trafiken att göra - detta helt oavsett om man går eller framför ett fordon

Ditt sätt att argumentera är ett utmärkt argument för reg nummer på cyklar och körkort på cykel

Men helt oavsett lastbilschaufförens beteende så drabbas ju andra trafikanter och utsätts för fara (ett plötslig köslut eller trafik som inte flyter är farligt) och är man så barnslig att man ger igen har man inget i trafiken att göra - detta helt oavsett om man går eller framför ett fordon

Ditt sätt att argumentera är ett utmärkt argument för reg nummer på cyklar och körkort på cykel
Han stoppade upp trafiken på en liten bigata inte någon motorväg som vissa påstått. Det cyklisten gör är att tillkalla polis, och mot bakgrund av vad som sägs i filmen kan jag tycka att det var befogat.

Personer som har den rent aggressiva attityden som visas i filmen och som en del i tråden verkar ställa upp på har inget i trafiken att göra.

Det har flera vittnat om i tråden, hur bilister helt oprovocerat gjort allt möjligt mot cyklister i lycra så varför skulle det vara så ytterst osannolikt att det har skett här?

Kan intyga om det. Det verkar finnas ett hat hos många bilister så fort man tar på sig kläder i lycra. Ett exempel är när jag cyklar på en gång och cykelväg avskild från bilvägen. Så ser jag en bil som sänker farten lite och sen pekar både passageraren och föraren finger åt mig? Utan att jag gjort dessa personer någonting mer än att cykla i lycra.

Men..... Den filmen som visas i inlägget är inte precis nåt typexempel på cyklister....... Eller människor överhuvudtaget. Man kunde leta fram filmer om i stort sett allt möjligt och visa upp som nåt slags bevis för nånting. -Titta HÄR!!! typ.....

Jag känner till flera filmer där laglydiga cyklister med GoPro på hjälmarna filmat bilister som sen polisanmälts och fällts. Jag är också bilist och cyklist och brukar definitivt varken preja, trängas eller visa fingret. Åt någon.

För mig är det helt och hållet orimligt. Dels kan cyklisten inte veta huruvida det var avsiktligt eller bara ett misstag och innan cyklisten parkerat sig framför lastbilen har jag svårt att se hur lastbilschauffören ska ha kunnat ropa något alls. Men om så vore fallet att någon, i ett fordon på flera ton, ropat åt mig från förarhytten att "Kör jag över dig så finns det en idiot mindre på vägen", då hade jag garanterat flyttat på mig.

Trots gissningar kunde ju du uttala dig om att cyklisten gjorde rätt? Det vi vet är att cyklisten inte velat uttala sig om händelsen efteråt, men att klubben vars tröja han bär gått ut och tagit avstånd från hans beteende. Så ibland när man känner sig som en trotsig unge, får man kanske ändå bete sig som en vuxen och inte blockera framfarten för 2 linjebussar och ett 20-tal bilar som inte ens var inblandade från början. Synd att cyklisten inte verkar ha insett det förrän efteråt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama