Cyklister i flock

Vad är en GC-väg?

Cyklar jag långsamt på en cykelväg håller jag till höger. Låter det konstigt för dig?

En GC-väg är förkortning av "gång-cykelväg", dvs en väg där gående och cyklister samsas.

Men om det är trångt på cykelbanan då och omöjligt för snabbare att köra om dig på ett säkert sätt även om du ligger längst till höger på vägen?

En GC-väg är förkortning av "gång-cykelväg", dvs en väg där gående och cyklister samsas.

Men om det är trångt på cykelbanan då och omöjligt för snabbare att köra om dig på ett säkert sätt även om du ligger längst till höger på vägen?
Det kan omöjligt bli särskilt trångt på cykelbanan om de snabba cyklisterna cyklar i rad. Då slipper den långsamma cyklisten hoppa ner i diket och kan nöja sig med att hålla till höger.

Se då får man göra precis likadant som när man kommer ikapp en traktor, lägga sig bakom och vänta tills det blir läge att köra om, faaaast har man inte körkort så är det ju lite svårt att sätta sig in i den logiken. ;)

Det kan omöjligt bli särskilt trångt på cykelbanan om de snabba cyklisterna cyklar i rad. Då slipper den långsamma cyklisten hoppa ner i diket och kan nöja sig med att hålla till höger.

Jodå, det kan visst bli trångt. I Stockholm finns det dubbelriktade (när jag tänker efter även enkelriktade) cykelbanor som är så smala att bara en cyklist ryms i vardera riktning. Då stoppar en långsam cyklist upp de snabbare cyklisterna.

Se då får man göra precis likadant som när man kommer ikapp en traktor, lägga sig bakom och vänta tills det blir läge att köra om, faaaast har man inte körkort så är det ju lite svårt att sätta sig in i den logiken. ;)

Jag har körkort. Vet inte om @Görel har det, det var hon som påstod att hon använder principen "snabbast går först".

Senast ändrad:
Jodå, det kan visst bli trångt. I Stockholm finns det dubbelriktade cykelbanor som är så smala att bara en cyklist ryms i vardera riktning. Då stoppar en långsam cyklist upp de snabbare cyklisterna.
Då får väl de snabbare cyklisterna lugna sig tills de kommer till en korsning med rödljus, så att de kan komma förbi där. Eller vad tänker du att @Görel ska göra, cykla fortare?

Jodå, det kan visst bli trångt. I Stockholm finns det dubbelriktade cykelbanor som är så smala att bara en cyklist ryms i vardera riktning. Då stoppar en långsam cyklist upp de snabbare cyklisterna.

Jag har körkort. Vet inte om Görel har det, det var hon som påstod att hon använder principen "snabbast går först".
Om du skall skriva om någon så taggar du, det hör till god ton, såhär skriver du då. @Görel , då får hon en notis om att hon blivit taggad o har möjlighet (om hon vill) att besvara ditt inlägg.

Jag har körkort. Vet inte om @Görel har det
Jag tror att vi kan förutsätta att @Görel inte sitter och kör illegalt.
Jag måste säga att det är det värsta vårtecken jag vet. Vägen till stallet där jag har mina hästar är smal, slingrig och saknar i princip vägren. Det är inte många sträckor där det går att köra om. Min mardröm är att komma ikapp cyklister i flock med häst i transporten och behöva ligga bakom dem i flera kilometer.

När jag började köra bil regelbundet för en tio år sedan trodde jag att den första sådana cyklist jag stötte på var en självmordsbenägen tokstolle utan förmåga till konsekvenstänk.

Öh, nä? Visa gärna något jag skrivit som får dig att anse att jag ens behöver svara på den frågan.
Fast det jag menade var att det finns bilister som anser att cyklister inte har på vägar att göra alls. Det finns ju inga cyklister som anser att bilisterna ska bort från vägarna och att det är bara dom som har tillgång till den. Eller ja det kanske finns, men det är bara knäppjökar och dom finns väl överallt, även på våra vägar. Alla trafikanter som befinner sig på vägen måste kunna samsas, vare sig det är cyklister, traktor, moped, lastbil eller bil.

Då får väl de snabbare cyklisterna lugna sig tills de kommer till en korsning med rödljus, så att de kan komma förbi där. Eller vad tänker du att @Görel ska göra, cykla fortare?

Det var @Görel som skrev att hon anammade principen "snabbast går först" och då undrade jag hur hon applicerar den i praktiken gentemot t.ex. snabbare cyklister. Hon skrev att hon när hon cyklar "går ut i kanten så långt som möjligt" om en bil vill passera. Då undrar jag om hon hoppar av cykeln och går ut i kanten så att andra cyklister kan passera när hon cyklar?

Själv tycker jag verkligen inte att "snabbast går först" i trafiken. Jag tycker att alla, både de som vill gå, rida, cykla långsamt, cykla snabbt, ska ha en given plats i trafiken. De som kör bil också, men de bör tänka över sitt val av färdsätt en extra gång då de i högre grad än samtliga tidigare nämnda trafikantgrupper bidrar till farliga partiklar i luften, miljöförstöring, trängsel och dödsolyckor i trafiken.

Om du skall skriva om någon så taggar du, det hör till god ton, såhär skriver du då. @Görel , då får hon en notis om att hon blivit taggad o har möjlighet (om hon vill) att besvara ditt inlägg.

Tack för upplysningen. Jag kunde lägga till ett @ i efterhand.

Det var @Görel som skrev att hon anammade principen "snabbast går först" och då undrade jag hur hon applicerar den i praktiken gentemot t.ex. snabbare cyklister. Hon skrev att hon när hon cyklar "går ut i kanten så långt som möjligt" om en bil vill passera. Då undrar jag om hon hoppar av cykeln och går ut i kanten så att andra cyklister kan passera när hon cyklar?

Själv tycker jag verkligen inte att "snabbast går först" i trafiken. Jag tycker att alla, både de som vill gå, rida, cykla långsamt, cykla snabbt, ska ha en given plats i trafiken. De som kör bil också, men de bör tänka över sitt val av färdsätt en extra gång då de i högre grad än samtliga tidigare nämnda trafikantgrupper bidrar till farliga partiklar i luften, miljöförstöring, trängsel och dödsolyckor i trafiken.

Tack för upplysningen. Jag kunde lägga till ett @ i efterhand.
Den som rör sig långsammast håller till höger. Svårare än så är det inte. Det behöver inte övertolkas till att någon kliver av vägen eller kliver ner i diket.

Jag tror att vi kan förutsätta att @Görel inte sitter och kör illegalt.

Man vet aldrig. Principen "snabbast går först i trafiken" är inte något jag fick lära mig på körskolan i alla fall :).

(Jag tror inte att hon kör illegalt, men någon annan implicerade skämtsamt att jag inte skulle ha körkort när jag ställde en fråga om denna "snabbast först"-princip, vilket jag tyckte var löjligt gjort.)

Fast det jag menade var att det finns bilister som anser att cyklister inte har på vägar att göra alls. Det finns ju inga cyklister som anser att bilisterna ska bort från vägarna och att det är bara dom som har tillgång till den. Eller ja det kanske finns, men det är bara knäppjökar och dom finns väl överallt, även på våra vägar. Alla trafikanter som befinner sig på vägen måste kunna samsas, vare sig det är cyklister, traktor, moped, lastbil eller bil.

Om vi ska strunta i de cyklister som är knäppgökar kan vi kanske också strunta i de bilister som är såna knäppgökar att de hotar folk till livet bara för att de gillar att färdas medelst velociped?

Och det JAG menade var just att det är cyklister som är dåliga på att samsas om vägen som leder till den irritation som visas i den här tråden. Det blir ju en rätt rubbad diskussion om de som anser att det är ett problem med cyklister som inte visar hänsyn måste göra avbön för bilister som uppsåtligen utsätter folk för livsfara.

Den som rör sig långsammast håller till höger. Svårare än så är det inte. Det behöver inte övertolkas till att någon kliver av vägen eller kliver ner i diket.

Men då ska väl inte en cyklist på en smal väg behöva kliva ner i diket för att släppa förbi bilar heller? Bilisterna får helt enkelt vänta tills det är fritt att köra om på ett säkert sätt?

Och om vägen inte är tillräckligt bred någonstans för att göra en säker omkörning så får bilisterna vänta till nästa korsning.

Men då ska väl inte en cyklist på en smal väg behöva kliva ner i diket för att släppa förbi bilar heller? Bilisterna får helt enkelt vänta tills det är fritt att köra om på ett säkert sätt?

Och om vägen inte är tillräckligt bred någonstans för att göra en säker omkörning så får bilisterna vänta till nästa korsning.

Problemet uppstår om en klunga absolut vägrar rätta in sig i en rad. Inte om det är en enstaka cyklist.

Det var @Görel De som kör bil också, men de bör tänka över sitt val av färdsätt en extra gång då de i högre grad än samtliga tidigare nämnda trafikantgrupper bidrar till farliga partiklar i luften, miljöförstöring, trängsel och dödsolyckor i trafiken.
Tråden handlar om cyklister i klunga, inte om miljöförstöring, partiklar, trängsel eller dödsolyckor.
De av oss som kör bil härinne på Bukefalos bor så till att vi inte kan välja alternativa färdmedel. Svårt att ta med en häst på bussen eller tåget.

Om vi ska strunta i de cyklister som är knäppgökar kan vi kanske också strunta i de bilister som är såna knäppgökar att de hotar folk till livet bara för att de gillar att färdas medelst velociped?

Och det JAG menade var just att det är cyklister som är dåliga på att samsas om vägen som leder till den irritation som visas i den här tråden. Det blir ju en rätt rubbad diskussion om de som anser att det är ett problem med cyklister som inte visar hänsyn måste göra avbön för bilister som uppsåtligen utsätter folk för livsfara.

Ja, jag har inte sett någon bilist i tråden som försvarar eller ursäktar idiotbeteende av bilister...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama