Cyklister i flock

Och det JAG menade var just att det är cyklister som är dåliga på att samsas om vägen som leder till den irritation som visas i den här tråden.
Absolut, men det är denna irritation som gör att farliga situationer kan uppstå. Det finns otroligt mkt man kan irritera sig på i trafiken och cyklister är inte den enda. En irriterad bilförare är en större risk än en irriterad cyklist. Man känner sig ganska liten som cyklist motför alla stora tunga bilar. Så om bilister visade lite mer hänsyn hade varit trevligt.

Absolut, men det är denna irritation som gör att farliga situationer kan uppstå. Det finns otroligt mkt man kan irritera sig på i trafiken och cyklister är inte den enda. En irriterad bilförare är en större risk än en irriterad cyklist. Man känner sig ganska liten som cyklist motför alla stora tunga bilar. Så om bilister visade lite mer hänsyn hade varit trevligt.

Och jag tycker det vore trevligt om cyklister visade hänsyn också. Precis som ryttare, traktorförare etc.

Då får väl de snabbare cyklisterna lugna sig tills de kommer till en korsning med rödljus, så att de kan komma förbi där. Eller vad tänker du att @Görel ska göra, cykla fortare?
Cykla snabbt på cykelbana fungerar inte riktigt. Av en massa olika orsaker. Bl.a. måste man väl (?) hålla under 30 km/tim för att färdas där? De flesta som cyklar snabbt cyklar fortare än så. Dessutom är där oftast väldigt skräpigt; kottar, barr, kvistar etc och då kan man inte cykla snabbt. Likaså vill man inte cykla på eller skrämma fotgängare, somliga med hundar i flexikoppel, gamla med rollator, barn, folk med lurar i öronen, osv osv Vill man cykla fort så måste man ut på själva vägen.

Givetvis använder många cykelbanan som transportsträcka till en snabbare väg, och då får man helt enkelt cykla sakta och vara försiktig. Att träna med racercykel på en GC-bana är helt vansinne, för samtliga inblandade!

Och jag tycker det vore trevligt om cyklister visade hänsyn också. Precis som ryttare, traktorförare etc.

Ja, eller så slutar man att irritera sig på alla idioter och lär sig att kontrollera sitt temperament som en vuxen människa. För det är bara att inse att cyklister, traktorer etc kommer inte att försvinna från vägarna.

Tråden handlar om cyklister i klunga, inte om miljöförstöring, partiklar, trängsel eller dödsolyckor.
De av oss som kör bil härinne på Bukefalos bor så till att vi inte kan välja alternativa färdmedel. Svårt att ta med en häst på bussen eller tåget.

Det finns situationer då bil är lämplig, men resor med bil kostar samhället bra mycket mer pengar varje år än vad resor med cykel gör. Jag tycker därför att cyklister och cyklism borde lyftas och underlättas snarare än sänkas - cyklister gör ju en insats för samhället. De smutsar inte ner miljön, de dödar inte andra trafikanter (nästan alla dödsolyckor på vägarna involverar motorfordon), och de håller sig friskare eftersom de motionerar och belastar därmed inte sjukvården lika ofta.

Ja, eller så slutar man att irritera sig på alla idioter och lär sig att kontrollera sitt temperament som en vuxen människa. För det är bara att inse att cyklister, traktorer etc kommer inte att försvinna från vägarna.

Man kan irritera sig på en företeelse men ändå vara i full kontroll över sitt temperament. Jag blir inte irriterad över cyklister, traktorer, ryttare osv som är ute på vägarna. Jag blir irriterad på personer som beter sig hänsynslöst i trafiken och dit hör de cyklister som inte underlättar framfarten för andra trafikanter.

Var det menat åt mig? Jag har inga problem med road rage och tar inte ut något med gaspedalen.

Men kan du inte se problemet med att väldigt många av oss har upplevt vansinnesbeteende från racercyklister? Det är verkligen ingen minoritet av dem som beter sig illa. Jag har absolut ingen lust att köra på någon men jag vill ha en rimlig chans att undvika det också.

Det finns situationer då bil är lämplig, men resor med bil kostar samhället bra mycket mer pengar varje år än vad resor med cykel gör. Jag tycker därför att cyklister och cyklism borde lyftas och underlättas snarare än sänkas - cyklister gör ju en insats för samhället. De smutsar inte ner miljön, de dödar inte andra trafikanter (nästan alla dödsolyckor på vägarna involverar motorfordon), och de håller sig friskare eftersom de motionerar och belastar därmed inte sjukvården lika ofta.
De både lyfts o underlättas för cyklister med bl a cykelbanor för massvis av skattepengar. Många av oss på Bukefalos bor så till att cykel inte är ett alternativ för att transportera sig till arbete eller skola, eller ens för att handla dagligvaror.

Cykla snabbt på cykelbana fungerar inte riktigt. Av en massa olika orsaker. Bl.a. måste man väl (?) hålla under 30 km/tim för att färdas där? De flesta som cyklar snabbt cyklar fortare än så. Dessutom är där oftast väldigt skräpigt; kottar, barr, kvistar etc och då kan man inte cykla snabbt. Likaså vill man inte cykla på eller skrämma fotgängare, somliga med hundar i flexikoppel, gamla med rollator, barn, folk med lurar i öronen, osv osv Vill man cykla fort så måste man ut på själva vägen.

Givetvis använder många cykelbanan som transportsträcka till en snabbare väg, och då får man helt enkelt cykla sakta och vara försiktig. Att träna med racercykel på en GC-bana är helt vansinne, för samtliga inblandade!

Precis. Och det handlar inte bara om regelrätt träning, även om jag tycker att träning ska uppmuntras med tanke på att befolkningen blir allt fetare. Cykling är en väldigt skonsam motionsform för överviktiga, jämfört med till exempel löpning.

Jag cyklar ofta till arbetet. Det är cirka 3 mil, enkel väg. För att det ska vara görbart att cykla vill jag gärna hålla ca 30 km/h i snitt. Om jag inte kan hålla god fart så blir pendlingstiden till jobbet flera timmar och då tvingas jag välja bort cykeln. Det vore ju synd med tanke på cyklingens positiva effekter (särskilt jämfört med bilkörning!).

Men kan du inte se problemet med att väldigt många av oss har upplevt vansinnesbeteende från racercyklister?

Jo, absolut. Jag antar att du pratar om cyklister som cyklar i klunga som tråden handlar om ? Som inte släpper förbi bilister ? Man kan inte begära att dessa klungor ska stanna för varje bilist som kommer och släppa förbi. Då får dom ju inte göra annat än att stanna hela tiden. Det är väl bättre då att bilisterna kör om, som man gör med alla andra långsamtgående fordon ?.

De både lyfts o underlättas för cyklister med bl a cykelbanor för massvis av skattepengar. Många av oss på Bukefalos bor så till att cykel inte är ett alternativ för att transportera sig till arbete eller skola, eller ens för att handla dagligvaror.

Cykelbanor är utmärkt, men då måste de vara tillräckligt breda så att både långsamma och snabba cyklister kan ta sig fram på dem. Detta fungerar inte på många ställen i t.ex. Stockholm där cykelbanorna är "hastbyggen" och väldigt smala. Jag tycker dessutom att de s.k GC-banorna är ett otyg. Där många människor rör sig tycker jag att gångtrafik och cykeltrafik ska vara separerad genom t.ex. höjdskillnader. Så ser det ut i Köpenhamn och där cyklar cirka 35 procent av stadens befolkning till jobbet.

På landsbygden är det givetvis en annan sak, men där saknas ofta cykelbanor och cyklister har då inget annat val än att cykla på vägen.

Jo, absolut. Jag antar att du pratar om cyklister som cyklar i klunga som tråden handlar om ? Som inte släpper förbi bilister ? Man kan inte begära att dessa klungor ska stanna för varje bilist som kommer och släppa förbi. Då får dom ju inte göra annat än att stanna hela tiden. Det är väl bättre då att bilisterna kör om, som man gör med alla andra långsamtgående fordon ?.
Det har vi redan tröskat igenom tidigare i tråden.

Varför skulle jag dra alla orsaker igen bara för att du är för lat att läsa det som redan skrivits?
Oj, är det så många? Bara nyfiken var all irritation kommer ifrån. När jag kör bil stör jag mest på dessa vägarbeten, som alltid ska pågå när trafiken är som värst :p Mopedbilar, traktorer, cyklister, hästar och annat långsamtgående på vägarna är det bara köra om. Då sitter man iaf inte fast i en bilkö i 40 min :p

Oj, är det så många? Bara nyfiken var all irritation kommer ifrån. När jag kör bil stör jag mest på dessa vägarbeten, som alltid ska pågå när trafiken är som värst :p Mopedbilar, traktorer, cyklister, hästar och annat långsamtgående på vägarna är det bara köra om. Då sitter man iaf inte fast i en bilkö i 40 min :p
Fast att vägarbetena sker när de sker beror ju på byggnadstekniska orsaker oftast, inte riktigt att jämföra mao.

Jag sa inget om att stanna men att räta in sig i ett led.

Du är medveten om att vägarbetena oftast måste göras när det är plusgrader, va? Visst, det går att lägga asfalt i minusgrader men det är garanterat inget du vill cykla på efter något år (eller köra bil på). Jag har betydligt större tålamod med vägarbeten än cyklister som behöver läsa på trafikreglerna.

En rolig historia: Jag fick här på forumet rådet att ropa hej-hej för att uppmärksamma hästar och ryttare när jag skulle köra om med cykel. Gjorde samma i god tid till ett par som gick i bredd på cykelbanan och de riktigt studsade och ramlade nästan omkull så rädda blev dem och mannen började skälla på mig haha

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V