Cyklister i flock

Du är medveten om att vägarbetena oftast måste göras när det är plusgrader, va? Visst, det går att lägga asfalt i minusgrader men det är garanterat inget du vill cykla på efter något år (eller köra bil på). Jag har betydligt större tålamod med vägarbeten än cyklister som behöver läsa på trafikreglerna.

Fast nu missar du min poäng. Klart jag fattar att vägarbeten behövs och att det finns orsaker till att man gör dom under sommarhalvåret. Men det är ändå inte roligt att sitta fast i en bilkö. Hamnar jag bakom ett långsamtgående fordon så sitter du inte still i trafiken och du kan köra om så fort det blir fri sikt.

Har racercyklar inga bromsar? Var nära att få en på motorhuven idag när cyklisten far rakt in i rondellen (Jag var inne i rondellen) efter omkörning på högersidan av bilarna i kön för att köra in i rondellen.

Inte konstigt att racercyklister lever farligt i trafiken då det inte är förts gången det händer och lär inte vara sista ens denna sommar som jag ser detta.

Jag tycker cyklisten gjorde rätt, så som de gick på var ju inte klokt: "kör över den jäveln så har vi en idiot mindre"
Det är sådana människor är, vill du riskera livet och göra likadant, varsågod. Jag gör det inte, mitt liv är mer värt än att hävda lite rättigheter.
Hade cyklisten bara kunnat samspela lite med lastbilschaffisen (och omvänt) hade inte den där situationen uppstått.

Tyckte även en av kommentarena på YouTube hade prickat in det helt rätt:
"Han har inte lagen på sin sida när det gäller att stoppa upp trafiken. Du har ingen laglig rätt att tvinga en annan person att rätta till sitt misstag, oavsett hur stort fel dom har begått. Du har dock en skyldighet att underlätta för medtrafikanter, om du befinner dig i trafiken, ÄVEN om dina medtrafikanter begår ett brott. Cyklisten skiter i sina skyldigheter i trafiken och har ingen rätt att stoppa trafiken på eget initiativ."

Cykla snabbt på cykelbana fungerar inte riktigt. Av en massa olika orsaker. Bl.a. måste man väl (?) hålla under 30 km/tim för att färdas där? De flesta som cyklar snabbt cyklar fortare än så. Dessutom är där oftast väldigt skräpigt; kottar, barr, kvistar etc och då kan man inte cykla snabbt. Likaså vill man inte cykla på eller skrämma fotgängare, somliga med hundar i flexikoppel, gamla med rollator, barn, folk med lurar i öronen, osv osv Vill man cykla fort så måste man ut på själva vägen.

Givetvis använder många cykelbanan som transportsträcka till en snabbare väg, och då får man helt enkelt cykla sakta och vara försiktig. Att träna med racercykel på en GC-bana är helt vansinne, för samtliga inblandade!
Och du menar att allmän väg, där är det befogat att bruka den som racerbana?

Har racercyklar inga bromsar? Var nära att få en på motorhuven idag när cyklisten far rakt in i rondellen (Jag var inne i rondellen) efter omkörning på högersidan av bilarna i kön för att köra in i rondellen.

Inte konstigt att racercyklister lever farligt i trafiken då det inte är förts gången det händer och lär inte vara sista ens denna sommar som jag ser detta.
De flesta cykelolyckor har bara cyklar inblandade..och frågan är väl i hur många cykel - bilkonfrontationer är där, där det är cykeln som är vållande.

Cykla snabbt på cykelbana fungerar inte riktigt. Av en massa olika orsaker. Bl.a. måste man väl (?) hålla under 30 km/tim för att färdas där? De flesta som cyklar snabbt cyklar fortare än så. Dessutom är där oftast väldigt skräpigt; kottar, barr, kvistar etc och då kan man inte cykla snabbt. Likaså vill man inte cykla på eller skrämma fotgängare, somliga med hundar i flexikoppel, gamla med rollator, barn, folk med lurar i öronen, osv osv Vill man cykla fort så måste man ut på själva vägen.
Tror inte det är så värst många som har en mycket högre genomsnittshastighet än runt 30 km/h vid träning, om ens det, om de inte kör i klunga. Det ser fortare ut än vad det går.

Men..... Den filmen som visas i inlägget är inte precis nåt typexempel på cyklister....... Eller människor överhuvudtaget. Man kunde leta fram filmer om i stort sett allt möjligt och visa upp som nåt slags bevis för nånting. -Titta HÄR!!! typ.....

Jag känner till flera filmer där laglydiga cyklister med GoPro på hjälmarna filmat bilister som sen polisanmälts och fällts. Jag är också bilist och cyklist och brukar definitivt varken preja, trängas eller visa fingret. Åt någon.
Finns ju nån snubbe på youtube som lägger upp videos från sina cykelturer i Stockholm (vilket jag antar att du sett redan). Såg nu senast en video där ett rikspucko parkerat på cykelbanan, hade han bara backat lite så stod han i en parkeringsficka men nähädå, det skulle inte backas nånting förrän polis kom till platsen. Sjukt fascinerande vilka jävla dumhuvuden det finns O_o

Han straffar lastbilschauffören för vad han upplever vara en oförrätt genom att inte flytta sig så lastbilen inte kan komma fram. Han är ingen polis, det är inte hans uppgick att se till att trafikregler efterföljs.
Jag tycker inte det ser ut som hämnd utan att han hävdar vad han anser är rätt.

Grejen är ju som redan sagts inte hans sak att uppfostra andra trafikanter genom att skapa situationer. Man ska öht ge fan i att leka polis i trafiken, anmäl olämpligt beteende, men skapa inte situationer som kan eskalera till olyckor. Jag får ofta parera andras dåliga val i trafiken, om jag skulle börja hålla på min rätt och uppfostra andra trafikanter skulle det ske fler olyckor.

Jaha, här är det högerregeln som gäller så jag har rätt att köra på dig i uppfostringssyfte. Nähä, du vill inte stanna vid övergångsstället när jag kommer gåendes, det ska vi allt bli två om! Hoppsan, missade du filbytet och vill svänga av? Glöm det, fortsätt två mil till nästa avfart så du lär dig! :rage:

I söndags körde jag traktor till sågen lite mer än milen bort och hade 2 val
1 hävda min rätt att köra på vägen utan att bry mig om bakomvarande trafik
2 underlätta för bakomvarande och köra in vid mötesplatser och ta ett extra varv i rondellen.

Eftersom jag inte anser att jag har några rättigheter i trafiken så blev det nr 2.

Kollar man på googlekartan ser man att det rör sig om några få meter lastbilen behövde backa för att släppa fram cyklisten, så det blev väl en prestigesak mellan cyklist och lastbilschaffis och de andra fordonen, ingen ville ge sig. Jag kan förstå att cyklisten inte gjorde det mot bakgrund av hur folk gick på, ruskigt att sådant försvaras tycker jag.

Han har inte rätt att hävda ett förbannade dugg, det är polisens uppgift men det finns alldeles för mycket hobbypoliser i trafiken och då inte minst stoppklossarna som kör en bra bit under gällande hastighet och inte viker en mm. från mittlinjen samt grenslar den när det blir omkörningssträcka på 1+2-väg, sånt ser jag ungefär varannan gång jag åker på vår fina 1+2 - väg här och då är det "äldre gentleman" som rattar kärran. "Håll hastigheten eller håll åt dig gubbe annars ska vi se till att det blir dyrt för dig" vet jag en polis som skrek genom det nedvevade fönstret förra sommaren och jävlar vad bråttom gubben hade fått att ta sig mot ytterkanten i rätt fil och stampa på gasen lite. :rofl:

Kollar man på googlekartan ser man att det rör sig om några få meter lastbilen behövde backa för att släppa fram cyklisten, så det blev väl en prestigesak mellan cyklist och lastbilschaffis och de andra fordonen, ingen ville ge sig. Jag kan förstå att cyklisten inte gjorde det mot bakgrund av hur folk gick på, ruskigt att sådant försvaras tycker jag.
Lite svårt för lastbilen att backa när det står fler bilar bakom.... du ser inte vad du har bakom, sen minns jag inte om den lastbilen hade släp eller ej.

Ruskigt dåligt att den som har lättast att flytta på sig inte flyttar sig... nä nä den stora tunga fordonet måste flytta sig pga principer.. ja ja, miljö var de ja...:idea:

I söndags körde jag traktor till sågen lite mer än milen bort och hade 2 val
1 hävda min rätt att köra på vägen utan att bry mig om bakomvarande trafik
2 underlätta för bakomvarande och köra in vid mötesplatser och ta ett extra varv i rondellen.

Eftersom jag inte anser att jag har några rättigheter i trafiken så blev det nr 2.
Skånebönderna är lite speciella, jag har varit med om att det blev en kö på nästan en halv mil bakom en traktor med vagnar som trots det inte körde in på någon av de fickor som finns med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama